اخبار داغ

یک کارشناس در گفت‌وگو با دانا:

سخنان روحانی در مورد کاهش نرخ ارز، سیاسی است/ گوش شنوایی برای فریادهای کارشناسان در دولت وجود ندارد

سخنان روحانی در مورد کاهش نرخ ارز، سیاسی است/ گوش شنوایی برای فریادهای کارشناسان در دولت وجود ندارد
کارشناس اقتصادی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در مورد کاهش نرخ ارز، گفت: متاسفانه دولت در روز‌های پایانی کار خود، نگاه بازاری و سیاسی به اقتصادی دارد.
[

بهنام ملکی کارشناس حوزه اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع راسانی راه دانا؛ در مورد سخنان رئیس جمهور در مورد کاهش نرخ دلار به 15 هزار تومان در سال آینده، اظهار کرد: در اقتصاد به شرط منطقی و علمی و عملی بودن، همه چیز امکان پذیر است اما باید دید چه اقداماتی قرار است انجام شود.

, شبکه اطلاع راسانی راه دانا,

وی با بیان اینکه بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی، داخلی است، افزود: افزایش‌ها و کاهش‌های شدید قیمت ارز، ویران کننده‌ی ساختارهای اقتصادی ماست.

,

 

,

قدرت خرید دهک‌های جامعه از بین رفت/ سیاست‌های دولت فقط به نفع رانت خواران بود

, قدرت خرید دهک‌های جامعه از بین رفت/ سیاست‌های دولت فقط به نفع رانت خواران بود,

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: افزایش قیمت‌ها و ناکارآمدی سیاست‌های داخلی آسیب‌هایی به معیشت مردم وارد کرده و زندگی دهک‌های زیادی را با افزایش پیاپی قیمت از تعادل خارج کرد؛ در حالی که افرادی که رانت اطلاعاتی در این زمینه داشتند، ذینفعان این عدم مدیریت بودند.

,

ملکی تاکید کرد: امروز اکثر جامعه، قدرت خریدش را از دست داده و با مشکلات حادی روبرو شده است و اگر قرار باشد همین اتفاقات دوباره تکرار شود؛ فقط به نفع دلالان این رانت‌ها خواهد شد.

,

وی خاطر نشان کرد: کارشناسان اقتصادی نمی‌دانند اساس اظهار نظر رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی در کاهش محسوس قیمت ارز بر چه مبنایی گفته شده اما انتظار می‌رود با در نظر گرفتن فروش نفت و بازگشت دلار‌های بلوکه شده، نرخ ارز کاهش چشمگیری در پیش داشته باشد و ممکن است این موضوع مقطعی باشد.

,

 

,

مشکلات اقتصادی را با برنامه ریزی می‌توان کاهش داد

, مشکلات اقتصادی را با برنامه ریزی می‌توان کاهش داد,

این کارشناس ادامه داد: اگر کشور با برنامه ریزی دقیق، ارز وارد شده را در زیرساخت‌ها و صنایع تولیدی سرمایه گذاری کند، می‌تواند آسیب‌ها را کاهش دهد؛ اما اگر مانند قبل اقدام شود فقط باعث ایجاد رکود عمیق خواهد شد و هزینه‌های جدیدی را بر اقتصاد ملی تحمیل می‌کند.

,

ملکی در ادامه اشاره کرد: حتما باید برای کنترل اقتصادی برنامه داشت و در صورتی که قرار است درآمد ارزی ما افزایش یابد، حتما باید اولویت فعالیت‌های تولیدی اثرگذار بر معیشت باشد تا آسیب‌های اقتصاد ملی را تسکین ببخشد.

,

 

,

دولت در راستای حل مشکل تورم و بالا بردن قدرت خرید مردم اقدام کند

, دولت در راستای حل مشکل تورم و بالا بردن قدرت خرید مردم اقدام کند,

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه تجربه نشان می‌دهد دولت‌ها در روز‌های پایانی کار خود نگاه بازاری و سیاسی دارند اما تلاش‌ها باید بر پایه حل مشکل تورم، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال و بالا بردن قدرت خرید دهک‌های پایین باشد.

,

این کارشناس ادامه داد: اثر مثبت در اقتصاد ایران بستگی به نوع برنامه ریزی و تعامل دولت با بخش عمومی و اقتصاد ملی دارد؛ ضروری‌ترین رویکرد باید عملکرد مبارزه با فساد و رانت باشد. اگر روند عملکرد مثل قبل الاکلنگی باشد، حتی ممکن است کاهش نرخ ارز گذرا باشد و دوباره شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.

,

 

,

امید‌های دولت به غرب، واقع بینانه نیست/ تحلیل‌های غلط منافع ملی را از بین می‌برد

, امید‌های دولت به غرب، واقع بینانه نیست/ تحلیل‌های غلط منافع ملی را از بین می‌برد,

او با تاکید بر اینکه باید به جای بخش سوداگری، تولید در کشور تقویت شود، گفت: امیدوارم به زودی بر خلاف رویه‌های گذشته شاهد تدبیر در تصمیم سازی باشیم و روند رشد اقتصاد ملی به سوی بالندگی به خصوص در تولید و صادرات محصولات دانش پایه شکل بگیرد.

,

ملکی اشاره کرد: دولت امید‌هایی به غرب دارد که از دید اقتصاددانان واقع بینانه نیست و آدرس‌های درستی داده نمی‌شود و دفاع دولتمردان با واقعیات فاصله دارد و از نظر علم اقتصاد مردود است.

,

وی ادامه داد: تحلیل‌های غلط باعث می‌شود منافع ملی قربانی منافع جناحی و سیاسی شود و برنامه‌ریزی‌ها هم افزا نیست و باعث ایجاد سرخوردگی اقتصادی خواهد شد.

,

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: نهادهای نظارتی، عملکردی مناسبی ندارند و حتی دیده می‌شود نمایندگان این دستگاه‌های ناظر و قانون گذار، در پروژه‌ها ذینفع‌اند.

,

 

,

مجلس و قوه قضائیه به موضوع فساد در بورس ورود کنند/ نظرات کارشناسان برای دولت اهمیی ندارد

, مجلس و قوه قضائیه به موضوع فساد در بورس ورود کنند/ نظرات کارشناسان برای دولت اهمیی ندارد,

ملکی به وضعیت این روزهای بورس اشاره کرد و گفت: در بورس سرخوردگی عجیبی ایجاد و سرنوشت نامعلومی پیدا کرده است و پنجاه میلیون ایرانی در آن متضرر شدند و مقصر بودن سازمان بورس مشخص است؛ ولی سوال اینجاست که وظیفه قوه قضائیه و نمایندگان مجلس در این ماجرا چیست؟.

,

وی بیان کرد: مسائل در کنار اقدامات و کاستی‌های دولت مزید بر علت شده است؛ در حالی که باید تمام توان بر بستن منافذ فساد متمرکز شود.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان داشت: ظاهرا نظر کارشناسان اهمیت چندانی در دولت ندارد. کسی فریادهای کارشناسی را نمی‌شنود و تولید و پتانسیل‌های کشور سرکوب می‌شود؛ مثلا با وجود بالاترین رانت در صنعت خودروسازی کشور می‌بینیم رانت‌خواران داعیه دار اصلاح شده‌اند و از میان بردن این فسادها می‌تواند ما را تبدیل به قطب صنعتی در این بخش کند.

,

پایان پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه