اخبار داغ

قالیباف:

رابطه ایران و چین مستقل از شرایط بین‌المللی است/ اراده رهبران دو کشور توسعه مناسبات دوجانبه

رابطه ایران و چین مستقل از شرایط بین‌المللی است/ اراده رهبران دو کشور توسعه مناسبات دوجانبه
رئیس مجلس شورای اسلامی روابط ایران و چین را مستقل از روابط با سایر کشورها و شرایط بین‌المللی دانست گفت: این رابطه براساس همکاری و منافع مشترک در همه حوزه ها پیش خواهد رفت و اراده رهبران دو کشور بر توسعه و تحکیم هرچه بیشتر مناسبات دوجانبه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز ( دوشنبه ) با «الى جان شو»، رئیس کنگره ملی جمهوری خلق چین در خصوص راههای تقویت و تحکیم همکاری های فی‌مابین به ویژه مراودات پارلمانی و چشم انداز تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای طی نشست رسمی و وبیناری گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این گفت‌وگوی ویدئو کنفرانسی با تبریک فرارسیدن عید بهاره و سال نو چینی ، به پیشینه تاریخی و طولانی مراودات دو ملت اشاره کرد و گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی روابط دو کشور وارد دوران نوینی از همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی - پارلمانی گردید و دیدگاه‌های مشترک در قبال تحولات بین‌المللی و منطقه ای موجب تحکیم و تقویت هرچه بیشتر روابط فی‌مابین شد. 

,

قالیباف با بیان اینکه باور داریم که آینده از آن آسیا و کشورهای مستقل است افزود: ما نگاه به حوزه مهم تمدنی، تاریخی، فرهنگی و اقتصادی قاره آسیا را فرصتی مهم برای مردم این قاره پهناور می‌دانیم.

,

وی روابط دوستانه تهران - پکن را مستقل از روابط با سایر کشورها و شرایط بین المللی دانست و ادامه داد: این رابطه براساس همکاری و منافع مشترک در همه حوزه ها پیش خواهد رفت و اراده رهبران دو کشور بر توسعه و تحکیم هرچه بیشتر مناسبات دوجانبه است. 

,

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک موفقیت چین در مبارزه با بیماری کرونا و به ویژه تهیه واکسن آن از کمک های پکن به جمهوری اسلامی ایران در جهت مقابله با این بیماری قدردانی کرد و به دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی ایران در تولید واکسن اشاره و تلاش های مشترک کادر درمانی - بهداشتی و علمی ایران و چین را ستود و بر استمرار همکاری دو کشور در مبارزه با ویروس کرونا و تولید واکسن تاکید کرد.

,

قالیباف در ادامه، همکاری های پارلمانی فیمابین را بخش مهمی از روابط دو کشور خواند و افزود: مجالس ایران و چین در عرصه های مختلف منطقه ای و دوجانبه همکاری های سازنده و مؤثری دارند و در آینده نیز سطح همکاری پارلمانی متناسب با روابط دو کشور توسعه و گسترش خواهد یافت . وی ضمن تأکید بر حمایت مجلس شورای اسلامی از راهکارهای تسهیل کننده و شتاب دهنده مناسبات دو کشور در عرصه های مختلف تصریح کرد : ایران علاقمند به ارتقاء سطح همکاری ها در همه بخش های مورد علاقه طرفین میباشد. 

,

قالیباف همچنین از موضع قاطع چین در رد تحریم ها علیه ملت ایران قدردانی کرد و افزود: روابط ایران و چین به صورت مستقل حائز اهمیت راهبردی بوده و متأثر از تحول در سایر کشورها نبوده و نیست.

,

وی بر اهمیت احترام همه طرفها به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین تأکید نمود. 

,

در این نشست جان لی شو رئیس کنگره ملی خلق چین با اشاره به پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور گفت: گفتگو و رایزنی میان روسای مجالس ایران و چین در آغاز سال میلادی جدید نشاندهنده تعمیق روابط سازنده دو کشور میباشد . 

,

وی افزود : همانگونه که رهبری چین تاکید دارند، روابط دوستانه جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران نشأت گرفته از پیشینه تاریخی همکاری های دو کشور در زمان های سخت و حمایت های بی‌دریغ در مسائل مهم فیمابین است. 

,

رئیس کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین ضمن اشاره به اهمیت مراودات و تبادلات پارلمانی در توسعه مناسبات دوستانه در کشور بر آمادگی مجلس چین بر تقویت و تحکیم همکاری های پارلمانی فیمابین تاکید کرد.

,

وی افزود: دولت و پارلمان چین سیاست آمریکا و اعمال تحریم علیه کشورها را محکوم و بر پایبندی و حمایت کشور متبوعش از توافقات بین المللی تاکید نمود. 

,

رئیس دائمی کنگره خلق چین در پایان این نشست برای تبادل تجارب در امر مبارزه با ویروس کرونا میان مراکز بهداشتی در کشور تاکید کرد و گفت : جمهوری خلق چین از هرگونه همکاری با جمهوری اسلامی جهت مبارزه با کرونا و تهیه واکسن کرونا استقبال می نماید . رؤسای مجالس ایران و چین در این گفتگو بر تداوم و استمرار رایزنی و گفتگوهای پارلمانی فیمابین در سطوح مختلف ، بهره گیری از ظرفیت های حقوقی و قانونی مجالس دو کشور برای پیشبرد روابط فیمابین دو کشور ، همکاری برای مقابله با افراط گرایی و تروریسم و تبادل تجربه و اطلاعات در زمینه فعالیت های پارلمانی توافق کردند. 

,

همچنین طرفین توافق نمودند با استفاده از ظرفیتهای پارلمانی دو کشور از مصوبات و توافق دولت های چین و ایران حمایت نمایند و دیدار بعدی را در پایتخت های دو کشور انجام دهند. 

,

در این نشست مجازی روسای کمیسیون های امنیت ملی و سیاست خارجی ، انرژی ، اقتصادی ، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین و معاونین وزارتخانه های اقتصاد و دارایی ( رئیس کمیسیون مشترک دولتی و معاون امور مجلس و مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه و جمعی دیگر از مقامات پارلمانی مجلس شورای اسلامی و مقامات عالیرتبه همتا از پارلمان ، وزارت امور خارجه و وزارت بازرگانی چین حضور داشتند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه