اخبار داغ

حال و روز ناخوش تعاونی‌های مرزنشینان؛

رهاشدگی، انفعال و عدم‌نظارت مسئولان؛ ازجمله مشکلات تعاونی‌های مرزی/ انتفاع تعاونی‌ها از بازگشایی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی

رهاشدگی، انفعال و عدم‌نظارت مسئولان؛ ازجمله مشکلات تعاونی‌های مرزی/ انتفاع تعاونی‌ها از بازگشایی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی
در حالی که تعاونی های مرزنشینان برای کسب سود و درآمد ساکنان مرز ایجاد شده است، اما متاسفانه رهاشدگی این تعاونی‌ها و عدم‌حمایت مسئولان سبب ورشکستگی و انفعال آن‌ها شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، با توجه به اهمیت نوار مرزی در تامین امنیت کشور، سیاست های متعددی برای حمایت از مرزنشینان در نظر گرفته شده تا انگیزه ای برای ماندگاری آنها در مرز و تحمل شرایط سخت زندگی باشد. یکی از این سیاست ها ایجاد تعاونی های مرزنشینان است که این تعاونی ها با هدف ایجاد سود و حداقل درآمدی از محل فعالیت های مرزی ایجاد شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

در حالی که این تعاونی ها از اهمیت بالایی برخوردار است و عمده مرزنشینان جزو سهامداران آنها هستند، اما گویا شرایط موجود این تعاونی ها با اهداف ایجاد آن و سیاست های حمایتی از ساکنان مناطق مرزی، هیچگونه همخوانی ندارد. در حالی که این تعاونی ها برای کسب سود و درآمد و انتفاع مرزنشینان ایجاد شده است، اما اکنون نه‌تنها سوددهی ندارد، بلکه بار مالی را بر سهامداران و اعضای خود متحمل شده اند. مشکلات ایجاد شده هم به هیئت مدیره و هم به عدم حمایت مسئولان از تعاونی ها برمی گردد که شرایط بغرنجی را رقم زده است.

,

چالش های قانونی در مسیر فعالیت

, چالش های قانونی در مسیر فعالیت, چالش های قانونی در مسیر فعالیت,

هومن ضیایی مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان سربیشه در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: نگهداشت جمعیت مرزنشین در نوار مرزی و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها، بر عهده تعاونی های مرزنشینی است، اما متاسفانه این تعاونی ها، علی رغم اهمیتی که دارند، امروز با مشکلات متعددی مواجه هستند.

,

وی افزود: تعاونی های مرزنشینان در حوزه صادرات، پیله وری و کولبری و همچنین ساماندهی این امور، می توانند نقش عمده ای داشته باشند، اما چالش های قانونی در این مسیر وجود دارد.

,

ایجاد فساد در پی عدم‌نظارت

, ایجاد فساد در پی عدم‌نظارت, ایجاد فساد در پی عدم‌نظارت,

مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان سربیشه بیان کرد: یکی از این چالش ها، خلأهای قانونی بخش تعاون است. در واقع عدم نظارت بخش نظارتی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به اتحادیه مرزنشینان، منجر به سوءاستفاده، اختلاس و فسادهایی شده است که این موضوع سبب شده تا افراد به جای تعاونی ها، تمایل بیشتری به بخش خصوصی داشته باشند.

,

ضیایی با تاکید بر اینکه یکی از شاهراه های مهم توسعه خراسان جنوبی، بازارچه مرزی ماهیرود یا همان میل ۷۸ است، گفت: اما متاسفانه اتحادیه مرزنشینان ضعف های عمده ای در توسعه عملکرد دارد که از جمله آن عدم ساماندهی مرز و فعالیت پویا در مرز میل ۷۸ است.

,

صادرات تعاونی‌های مرزنشین فقط در آمارها

, صادرات تعاونی‌های مرزنشین فقط در آمارها, صادرات تعاونی‌های مرزنشین فقط در آمارها,

وی تصریح کرد: شاید بر اساس آمارها، مرزنشینان صادرات بالایی داشته باشند، اما متاسفانه واقعیت اینگونه نیست و اصلا صادراتی وجود ندارد. در واقع صادرات مرزنشینان صوری و تنها برای گرفتن مجوز صادرات است و در این خصوص از تعاونی های مرزنشین سوء استفاده و صادرات صوری انجام می شود.

,

مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان سربیشه خاطرنشان کرد: تعاونی های مرزنشینی با صرف هزینه و بارانداز کالاهای خود در گمرکات مختلف کشور، در قبال صادرات هزینه می کنند که این صادرات برایشان تبعات مالیاتی به وجود آورده و باعث ایجاد بار مالی برای همه اعضا می شود.

,

ضیایی بیان کرد: عمده مشکلات مالیاتی شرکت های تعاونی و اتحادیه مرزنشینان، عدم توجیه مدیرعامل و هیئت مدیره آنهاست چرا که دفاتر مالیاتی آنها به موقع تحریر و تحویل نشده است و به همین دلیل هم از معافیت مالیاتی در بخش صادرات بهره مند نشدند. همچنین چون اظهارنامه های مالیاتی را پرنکرده و تکالیف مالیاتی را انجام نداده اند، همیشه با جرائم مالیاتی روبرو بوده اند.

,

وی یادآور شد: نقدینگی تعاونی‌ها بر اساس حق ورودی اعضا است و به همین دلیل تعاونی ها سرمایه چندانی ندارند، مگر اینکه قراردادهایی با واردکنندگان منعقد و کالاهایی را وارد کنند تا بتوانند اعضا را از درآمدهای وارداتی بهره مند کنند، اگر نه خود تعاونی‌ها هزینه های جاری خودشان را هم ندارند.

,

تعاونی‌های منفعلی که فقط اسمشان باقی‌مانده

, تعاونی‌های منفعلی که فقط اسمشان باقی‌مانده, تعاونی‌های منفعلی که فقط اسمشان باقی‌مانده,

مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان سربیشه با بیان اینکه بطور کل سود تعاونی های مرزنشین بر اساس انجام واردات است نه صادرات، گفت: متاسفانه هم اکنون بسیاری از تعاونی های مرزنشینی منفعل هستند و صادراتی ندارند. در واقع تنها اسم این تعاونی ها وجود دارد و هیچ فعالیتی در حوزه صادرات یا واردات ندارند و در زمینه تولید و خدمات نیز فعال نیستند.

,

ضیایی افزود: از ۱۴ تعاونی مرزنشینان استان، تنها تعاونی مرزنشینان درح فعال است و بقیه تعاونی ها همه منفعل هستند.

,

وی با بیان اینکه در تعاونی های مرزنشینی، تنها تعاونی درح توانسته نیروهای خود را در مرز نگه دارد، گفت: بقیه تعاونی ها در این زمینه قوی و پیش قراول نیستند و حتی نیروهای دفتری خود را هم از دست داده اند و به همین دلیل موفق نبوده اند.

,

مرد اجرا نداریم

, مرد اجرا نداریم, مرد اجرا نداریم,

مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان سربیشه با اشاره به طرح‌های اشتغا‌ل‌زایی در مرز، بیان کرد: تعداد طرح های اشتغال‌زایی زیاد است اما این طرح ها روی کاغذ زیبا هستند و در مرحله اجرا کلا حذف می شوند، چراکه مرد اجرای آن وجود ندارد. در واقع این موضوع نیز به عدم اشراف کاری هیئت مدیره برمی گردد.

,

ضیایی تاکید کرد: تعاونی های مرزنشنینان در حوزه پیله وری و صادرات می توانند بسیار پویا عمل کنند، اما متاسفانه اکنون بستر کار فراهم نیست.

,

, ,

وی با تاکید بر اینکه باید مسائل صادرات تسهیل شود، گفت: با توجه به اینکه تخصیص ارز برای واردات، حالت خاصی دارد، کسی نمی تواند واردات هم انجام دهد، چرا که سود آن با هزینه های انجام شده، سر به سر می شود و به همین دلیل کسی واردات هم انجام نمی دهد.

,

رهاشدگی تعاونی‌های مرزنشینان/ اعتمادی به تعاونی‌ها نیست

, رهاشدگی تعاونی‌های مرزنشینان/ اعتمادی به تعاونی‌ها نیست, رهاشدگی تعاونی‌های مرزنشینان/ اعتمادی به تعاونی‌ها نیست,

مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان سربیشه اظهار کرد: اگر اتحادیه مرزنشینان و تعاونی های مرزنشینی ساماندهی درستی شوند، می توانند در حوزه سوخت و بارانداز کالا در بازارچه مرزی ماهیرود بسیار فعال باشند، اما چون اتحادیه و شرکت های تعاونی رهاشده هستند و ساماندهی مناسبی ندارند، این موضوع سبب عدم موفقیت آنها شده است.

,

ضیایی با اشاره به اینکه نگاه اجتماعی به تعاونی های مرزنشین تغییر کرده است، گفت: عملکرد ضعیف تعاونی ها و از طرف دیگر رها کردن آنها، سبب شده تا دیگر مردم به این تعاونی ها اعتمادی نداشته باشند، با این حساب انتظار داریم تعاونی ها چه خروجی داشته باشند؟

,

وی تصریح کرد: اکنون همه تعاونی های مرزنشینی ورشکسته هستند، تعاونی که بدهی ۸۰۰ میلیون تومانی به اداره مالیات دارد، با چه پشتوانه ای می خواهد آن را پرداخت کند؟ در این خصوص شاید تنها دو سه تعاونی بروز باشند و بدهی و مشکلی نداشته باشند.

,

کوتاهی اداره تعاون در نظارت بر تعاونی‌ها

, کوتاهی اداره تعاون در نظارت بر تعاونی‌ها, کوتاهی اداره تعاون در نظارت بر تعاونی‌ها,

مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان سربیشه با تاکید بر اینکه مهم ترین خواسته ما از مسئولان، نظارت کافی بر اتحادیه مرزنشینان است، تصریح کرد: این چه وضع نظارت است؟ بر اساس قوانین اصل 144 قانون اساسی، مسائل مربوط به خصوصی سازی باید به تعاونی های مرزنشینی و اتحادیه ها واگذار شود.

,

ضیایی افزود: اگر بخش نظارت قوی باشد، بخش خصوصی کار خودش را انجام می دهد. اما چون نظارت کافی در بحث تعاونی ها و اتحادیه ها وجود ندارد شرایط اینگونه است.

,

وی با اشاره به اینکه نظارت بر تعاونی های مرزنشینان به اداره کل تعاون برمی گردد، بیان کرد: اما قوه قضائیه و سایر نهادهای نظارتی کار نظارتی اداره تعاون و تشخیص فساد را انجام می دهند.

,

مدیران تعاونی‌ها صلاحیت کافی ندارند

, مدیران تعاونی‌ها صلاحیت کافی ندارند, مدیران تعاونی‌ها صلاحیت کافی ندارند,

سجاد حیدری مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان درح نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته شرکت تعاونی‌های مرزنشینان حداقل به دلیل سهمیه واردات برنجی که داشته اند، هیچ وقت چرخه فعالیت آنها به صورت کامل متوقف نشده و همیشه حداقل فعالیتی داشته اند.

,

وی افزود: اما به دلیل اینکه مدیران باسواد و دارای صلاحیتی در این تشکل ها وجود ندارد، بیشتر این تشکل ها نتوانسته اند آنطور که باید و شاید تقویت شوند.

,

جرائم مالیاتی ضربه مهلک به تعاونی‌ها

, جرائم مالیاتی ضربه مهلک به تعاونی‌ها, جرائم مالیاتی ضربه مهلک به تعاونی‌ها,

مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان درح با اشاره به بی‌توجهی تعاونی‌های مرزنشینان به قوانین مالیاتی، تامین اجتماعی و مباحث حسابرسی، گفت: ضربه مهلک‌تر به این تعاونی ها، جرائم و مشکلات مالیاتی است که سبب شده تا جریمه های سنگینی برای این شرکت ها ایجاد شود.

,

حیدری ادامه داد: مدیران سطح پایین این تعاونی ها سبب شده اند تا نام و جایگاه شرکت های تعاونی مرزنشینان در جامعه دچار تزلزل شود و نوعی بی اعتمادی بین شرکت ها و سهامداران و شرکت ها و مسئولان ایجاد شود.

,

مدیران دست از حمایت کشیده‌اند

, مدیران دست از حمایت کشیده‌اند, مدیران دست از حمایت کشیده‌اند,

وی تصریح کرد: در واقع فعالیت و عملکرد ضعیف برخی از تعاونی های مرزنشینی، سبب شده تا دید مردم نسبت به این تعاونی ها منفی شود، همچنین این موضوع سبب شده تا مسئولان نیز دست از حمایت از این تعاونی ها بردارند و خیلی به این تعاونی ها میدان داده نشود. در حالی که طبق اساسنامه، دست مسئولان برای حمایت از این تعاونی ها باز است و می شد فعالیت های بزرگ و قابل توجهی در مرزها انجام داد، اما متاسفانه در خراسان جنوبی مسئولان حمایت نمی کنند.

,

حیدری اظهار کرد: به جرأت می توان گفت که امروز تنها شرکت مرزنشینان فعال استان، شرکت تعاونی درح است که با نفوذ و اعتمادی که جلب کرده، توانسته است طی چند سال اخیر، مدیریت بازارچه مرزی ماهیرود را به دست بگیرد و برای ۴۰ نفر اشتغال‌زایی ایجاد کند که این موضوع علاوه بر ایجاد اشتغال، حداقل درآمدی هم برای سهامداران ایجاد کرده است، اما بقیه تعاونی ها وضعیت مثبتی ندارند.

,

لزوم استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها برای مدیریت بازارچه‌های مرزی

, لزوم استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها برای مدیریت بازارچه‌های مرزی, لزوم استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها برای مدیریت بازارچه‌های مرزی,

مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان درح بیان کرد: اکنون تنها بازارچه مرزی فعال در خراسان جنوبی، بازارچه مرزی ماهیرود است، در حالی که بازارچه‌های تعطیل دیگری هم در استان وجود دارد که در صورت راه‌اندازی می‌توان از ظرفیت تعاونی‌های مرزنشینان برای مدیریت این بازارچه ها استفاده کرد.

,

حیدری ادامه داد: با توجه به این‌که تمام آلودگی ها، شلوغی ها و خسارت هایی که به واسطه بازارچه های مرزی، بخش مرزی وارد می شود، بیشترین خسارت متحمل ساکنین مرز است و از طرف دیگر با توجه به اینکه سهامداران تعاونی های مرزنشینی کل جمعیت مرزی هستند، بهترین گزینه برای فعالیت های مرزی، تعاونی های مرزنشینان است چراکه منفعت آن به جمعیت بیشتری برمی‌گردد.

,

وی اظهار کرد: در تعاونی های مرزنشینان، کل جمعیت شهرهای مرزی، سهامدار هستند که دادن خدمات به این تعاونی ها در بازارچه ها و فعالیت های صادرات، واردات و مجوزهای بازرگانی، سبب تقویت این شرکت ها شده و سود آن به همه جمعیت منطقه مرزی برمی‌گردد.

,

در انتخاب مدیران تعاونی‌ها محدودیت ایجاد شود

, در انتخاب مدیران تعاونی‌ها محدودیت ایجاد شود, در انتخاب مدیران تعاونی‌ها محدودیت ایجاد شود,

مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان درح با تاکید بر حمایت مسئولان از تعاونی های مرزنشینان، گفت: اداره کل تعاون به عنوان سلسله مراتب بالادستی این شرکت ها، می تواند برای انتخاب مدیران این شرکت های تعاونی، شرایط خاص و محدودیت هایی ایجاد کند تا فقط افراد با سواد و دارای صلاحیت و پاکدست بتوانند به عنوان هیئت مدیره و مدیرعامل، در این سمت ها بالا بیایند.

,

حیدری با اشاره به لزوم حمایت سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی بیان کرد: اگر از تعاونی های مرزنشینان حمایت شود و این شرکت ها به سود برسند، سود آن نصیب مرزنشینانی می شود که به حداقل درآمدی قانع هستند و بدون هیچ چشمداشتی در حاشیه مرز ساکن هستند و امنیت آن را تامین می کنند.

,

وی افزود: حمایت از این شرکت ها با معافیت های مالیاتی و ایجاد اشتغال، سبب انگیزه برای سکونت و جلوگیری از مهاجرت خواهد شد.

,

, ,

کولبری در بازارچه ماهیرود فعال نیست

, کولبری در بازارچه ماهیرود فعال نیست, کولبری در بازارچه ماهیرود فعال نیست,

مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان درح گفت: در بازارچه مرزی سهمیه سوخت مرزنشینان صادر می شود که سود آن به صورت سه تا شش ماهه بین سهامدارانی که در فاصله ۲۵ کیلومتری حاشیه مرز ساکن هستند، تقسیم می شود. در این خصوص بهتر است متولی این کار خود شرکت های تعاونی باشند و سود آن را بین سهامداران تقسیم کنند.

,

حیدری با اشاره به اینکه موضوع کولبری یکی از سهمیه های مرزنشینی است، تصریح کرد: اما متاسفانه کولبری در بازارچه مرزی ماهیرود فعال نیست که در این خصوص باید مسئولان این موضوع و خلأهای قانونی آن را که سبب سوء استفاده و ایجاد تخلفات می شود را بررسی کرده و این سهمیه را فعال کنند.

,

فراهم‌بودن زیرساخت‌ها برای خرده‌فروشی در بازارچه‌های مرز شرقی

, فراهم‌بودن زیرساخت‌ها برای خرده‌فروشی در بازارچه‌های مرز شرقی, فراهم‌بودن زیرساخت‌ها برای خرده‌فروشی در بازارچه‌های مرز شرقی,

مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان درح اظهار کرد: نکته دیگری که وجود دارد این است که بهتر است بحث خرده فروشی که در بازارچه های غرب کشور مانند بانه، وجود دارد، در بازارچه های مرزی خراسان جنوبی نیز اجرا شود تا مرزنشینان از سود آن بهره‌مند شوند. هم اکنون زیرساخت های لازم در این خصوص در بازارچه های مرز شرقی از جمله ماهیرود و سایر بازارچه های استان وجود دارد که مسئولان می توانند با حمایت از شرکت های تعاونی به عنوان متولی کار، خرده فروشی در مرز را فعال کنند.

,

حیدری با بیان اینکه هم اکنون افراد زحمت کشی در تعاونی های مرزنشینان فعالیت می کنند، تصریح کرد: اما ای کاش پشت این افراد به حمایت های مسئولان و دست اندرکاران گرم می بود. مسئولان نباید در حمایت از این شرکت ها که واقعا توانایی و ظرفیت دارند، کوتاهی نکنند. بلکه باید با واگذاری برخی خدمات به آنها سبب فعال شدن و سوددهی آنها و بهره مندی مرزنشینان شوند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه