اخبار داغ

کارشناس سیاست خارجی:

توقف بندهایی از پروتکل الحاقی موضع ایران را تقویت می‌کند

توقف بندهایی از پروتکل الحاقی موضع ایران را تقویت می‌کند
غلامرضا کحلکی گفت: مصوبه اخیر مجلس در مورد پروتکل الحاقی موضع ایران را در برابر طرف‌های غربی تقویت می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامرضا کحلکی، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز، با اشاره به نزدیک شدن به موعد اجرای مصوبه مجلس در مورد توقف اجرای بندهایی از پرتکل الحاقی و تأثیر آن بر تقویت موضع ایران اظهار کرد: در اتحادیه اروپا رویه‌ای وجود دارد که توسط تروئیکای اتحادیه اروپا اعمال می‌شود و آن تشویق و بعد تنبیه است. وادار کردن به کنش معقول یک روش شناخته‌شده در عرصه بین‌الملل است و غربی‌ها هم با استفاده از ابزار تشویق و تنبیه طرفین خود را وادار می‌کنند تا عملی را انجام دهند که مطلوب غربی‌هاست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , شبکه خبری تهران نیوز, ،,

وی گفت: قطعاً ما هم اگر در ارتباط با مخاطبانمان در بیرون از مرزها به‌ویژه در حوزه پرونده هسته‌ای از ابزارهای معقول و مطلوب دیپلماسی استفاده نکنیم یا از توانمندی‌هایمان برای ترغیب طرف مقابل بهره نبریم و یا اگر چشم‌بسته و بدون ارزیابی دقیق امتیازاتی را به طرفین ارائه دهیم؛ بازنده اصلی جریان‌ها و معادلات بین‌المللی خواهیم بود.

,

کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: البته هرچند آقای روحانی در ابتدا با مصوبه مجلس در خصوص پروتکل الحاقی مشکل داشت، اما همراهی او با مصوبه مجلس مطلوب ارزیابی می‌شود و معتقدم که این سیاست می‌تواند طرف مقابل جمهوری اسلامی را به کنش‌گری وادار کند؛ چراکه برنامه هسته‌ای ایران به کشورمان جایگاه می‌دهد و این موضوع در خصوص سایر ملت‌ها هم صدق می‌کند.

,

کحلکی ادامه داد: ما می‌توانیم با کارت برنامه هسته‌ای از طرف غربی امتیاز بگیریم و ظرفیت‌هایمان را همچنان فعال نگاه داریم.

,

وی بیان داشت: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها با هم روابط خاص دارند و نمی‌توان آنها را از یکدیگر دانست و نمی‌توان انتظار داشت که از زبان اروپایی‌ها کلام به نفع ایران جاری شود.

,

کارشناس سیاست خارجی معتقد است که نباید به دولت‌هایی که در آمریکا روی کار می‌آیند خوش‌بین بود، البته هرچند دولت بایدن تغییرات ماهوی با دولت ترامپ دارد، اما در مبنا و اصول با هم تفاوتی ندارند.

,

کحلکی با بیان این‌که اگر در برابر اروپا و آمریکا کنش‌گری فعالی نداشته باشیم و تصمیمات منطقی اخذ نشود، نمی‌توانیم تمام ظرفیت‌هایمان را فعال کنیم، گفت: من نسبت به اجرای مصوبه مجلس نگاه خوش‌بینانه دارم و معتقدم که طرف مقابل وادار به کنش‌گری مثبت خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه