اخبار داغ

چرایی دلار 27 هزار تومانی با تفسیرهای متفاوت

چرایی دلار 27 هزار تومانی با تفسیرهای متفاوت
چند روزی از صحبت های واعظمی می گذرد و هر چند سعی شده در دولت منظور از صحبت های واعظی را چیزی دیگری عنوان کنند اما از لحاظ روانی حداقل اثری است که این صحبت ها بر مردم و بازار داشته است و علاوه بر این دلیل برخی را که قبل از این نیز چنین نظری داشتند را برجسته کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش صاحب نیوز؛ بدون شک افزایش قیمت ارز و با لیدری دلار در سال های اخیر یکی از عواملی بوده است که موجب تورم و همچنین نابسامانی در بازار شده است و این نابسمانی و تورم فشار زیادی را به زندگی مردم وارد کرده است؛ البته افزایش قیمت دلار تبعات مختلفی را در کشور به همراه داشته است که شاید تا سال های آتی نیز اثرات آن بر چرخه تولید نمایان باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

همچنین افزایش چند برابری قیمت دلار موجب شده است که صادارت محصولات کشاورزی و دامی و معدنی توسط تولید کنندگان بزرگ و یا دلالان و واسطه ها بدون در نظر گرفتن بازار داخل به صادرات باشد که این امر نیز موجب کمبود برخی از اقلام و یا افزایش قابل توجه قیمت آن شده و از دیگر مشکلات است.

,

همان طور که در مناظرات انتخاباتی افزایش قیمت دلار تا 5 هزار تومان یک کابوس بود که اگر تیم روحانی رای نمی آورد تعبیر می شد، امروز نیز دلار 26 هزار تومان کابوس عجیبی است که قل و زنجیری شده و دست و پای تولید را بسته است، دلاری که حتی قله های بالاتر از 30 هزار تومان را نیز فتح کرد.

,

در مورد افزایش قیمت دلار در بازار دلایل مختلفی از سوی کارشناسان مطرح می شد که بخشی از آن اقتصادی و بخشی بر گرفته از برنامه های غلط در اداره کشور و برخی نیز دلایل دیگر را عنوان می کردند؛ در حالی که فشار بر مردم از پی این افزایش  بسیار زیاد شده است محمود واعظی در اصفهان قیمت دلار 27 هزار تومانی را به دلیل اداره اقتصاد کشور عنوان کرد.

,

این صحبت خیلی زود بازتاب گسترده ای پیدا کرد به طوری که واعظی در صحبت های بعدی خود در مقابل این بازتاب بیان کرد که منظور او چیز دیگری بوده است اما همین صحبت باعث شد یکی از دلایل افزایش قیمت ارز که شاید سیاست دولت و جیران هزینه ها بوده است را پررنگ کند و محتمل تر نشان دهد؛ اتفاقی که شاید به منزله این است که دولت بار ناکارامدی و هزینه های خود را از معیشت مردم تامین کرده است.

,

این صحبت ها با واکنش سید ناصر موسوی لارگانی عضو هیات رئیس مجلسه رو به رو شد و در صفحه اینستاگرام به این موضوع واکنش داد و البته مطالبه احیای زاینده رود که یکی از وعده های دولت بود را نیز متذکر شد:

,

 

,

, ,

دیگر نماینده استان و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم به این موضوع واکنش نشان داد؛ مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز نیز در این باره گفت: البته ایشان بعداً این صحبت خود را به نوعی پس گرفت و البته که چنین چیزی بعید به نظر می رسد، اما اگر دولت واقعاً مرتکب چنین عملی شده باشد، باید در برابر مردم پاسخگو باشد.

, صاحب نیوز,

وی افزود: وقتی صحبت های آقای واعظی را بررسی کردم به این نتیجه رسیدم که منظور ایشان این بوده که دولت در بازار دخالت نکرده است و اجازه هدر رفتن منابع ارزی کشور را نداده است که اقدام پسندیده ای است و این در حالی است که آقای سیف در دوران تصدی ریاست بانک مرکزی این کار را انجام داد و چندین میلیارد دلار درآمد ارزی کشور را به حراج گذاشت و خسارت بزرگی به کشور وارد کرد.

,

طغیانی دستوری کردن نرخ دلار و هدر دادن منابع ارزی کشور را عامل تورم و تحمیل هزینه های گزاف بر اقتصاد و معیشت مردم دانست و اظهار داشت: این عمل از اساس، محل تأمل و اشکال است و هیچ عاقلی این کار را انجام نمی دهد.

,

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مقاطعی از سال 1396 و 1397 در به حراج گذاشته شدن منابع ارزی کشور، در خصوص مدیریت ارز از سوی بانک مرکزی در خلال سال های 1397 و 1399، ابراز داشت: بانک مرکزی در این سال ها از حیث اینکه منابع ارزی را هدر نداد و با تعریف فرایندهایی، واردات را محدود کرد و ارز موجود را به صورت هدفمند تخصیص داد و عملکرد قابل دفاعی از خود نشان داد.

,

وی با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در عدم کنترل و مدیریت مناسب واردات، گفت: عملکرد وزارت صمت، قابل دفاع نیست و این وزارتخانه وظیفه خود در کنترل کالاهای وارداتی از مبدأ تا مقصد را به خوبی انجام نداده است، اگرچه در ایجاد سامانه های جدید برای کنترل ارز در کشور، اقدامات خوبی صورت گرفته است.

,

طغیانی با اشاره به سقوط فاحش ارزش پول ملی در سال های اخیر، خاطرنشان کرد: مدیریت بازار ارز یک عامل تعیین کننده است و بر اساس آمار مرکز آمار کشور، از سال 1397 تا 6 یا 9ماهه اول سال 1399، 48 میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور داشته ایم.

,

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان افزود: این به آن معنا است که علیرغم همه تمهیدات صورت گرفته، میزان زیادی از درامدهای ارزی کشور به انحاء مختلف در کشورهای دیگر خرج شده است و ما هنوز موفق به مسدود کردن منافذ ارزی کشور نشده ایم.

,

وی در ادامه بیان داشت: اگر کشوری جنگ زده است و توانسته ارزش پول ملی خود را حفظ کند، به این دلیل است که با روش های مختلف، کنترل نقل و انتقال ارز در کشور را با استفاده از مکانیزم های مختلف در دست گرفته است، اما این مدیریت در کشور ما موفق نبوده است و نتوانسته ایم اولویت تقاضا برای ارز چه در پول نقد و چه در حواله را کنترل کنیم.

,

حال چند روزی از صحبت های واعظی می گذرد و هر چند سعی شده در دولت منظور از صحبت های واعظی را چیزی دیگری عنوان کنند اما از لحاظ روانی حداقل اثری است که این صحبت ها بر مردم و بازار داشته است و علاوه بر این دلیل برخی را که قبل از این نیز چنین نظری داشتند را برجسته کرده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه