اخبار داغ

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد خبر داد؛

آغاز طرح سرشاخه کاری انگورهای تجاری در خلیل‌آباد/ انگورهای بومی جای خود را به ارقام تجاری می‌دهند

آغاز طرح سرشاخه کاری انگورهای تجاری در خلیل‌آباد/ انگورهای بومی جای خود را به ارقام تجاری می‌دهند
شبان از آغاز طرح سرشاخه کاری انگورهای تجاری در سطح یک هکتار از باغات خلیل‌آباد خبر داد و گفت: در این طرح انگورهای بومی شهرستان جای خود را با ارقام تجاری روز دنیا نظیر ترکمن، فلیم سیدلس، بلک سیدلس، ردگلوب و... خواهند داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ با اعلام این خبر اظهار داشت: شهرستان خلیل‌آباد دارای حدود 5 هزار و 770 هکتار باغ انگور است که در حال حاضر افزون بر 10 هزار پیوندک برای سرشاخه کاری این باغ‌ها تهیه و مقرر شده بر روی 10 هزار درخت انگور طرح سرشاخه کاری انجام شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس, .,

وی با بیان اینکه سرشاخه کاری در زمین اصلی و روی بوته‌های چندساله موجود از قبل به‌عنوان پایه عمدتاً با هدف تعویض رقم قبلی با یک رقم مطلوب جدید و یا با اهداف خاص انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: پیوندهای گوناگونی برای تغییر رقم در انگور مورداستفاده قرار دارد که انتخاب نوع پیوند بستگی به عواملی چون پیوند اسکنه، زبانه‌ای، زیرپوستی و ترصیعی دارد.

,

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره با نتایج مثبت حاصل از اجرای طرح اصلاح باغات انگور با عملیات سرشاخه کاری در سال‌های گذشته در این شهرستان، تصریح کرد: علاوه بر افزایش مقاومت درختان انگور در مقابل سرما، افزایش محصول همراه با ارتقای سطح کیفیت تولید از جمله مزایای اجرای طرح سرشاخه کاری انگور است که توسط کارشناسان خبره مدیریت جهاد کشاورزی همراه با آموزش باغداران اجرا می‌شود.

, .,

وی با تأکید بر اینکه ادامه کار اجرای این طرح موجب جوان‌سازی و تجاری‌سازی باغات انگور و اطمینان از تولید محصول یکنواخت و پربار، بازارپسند و بدون آسیب از سرما در آینده خواهد بود، اذعان کرد: انگورهای بومی خلیل‌آباد در طرح سرشاخه کاری جای خود را به انگورهای تجاری روز دنیا شامل ارقام ترکمن 4، فلیم سیدلس، بلک سیدلس، ردگلوب و ... خواهند داد.

,

شبان با بیان اینکه پیوند ارقام تجاری روی پایه‌های بومی گامی مثبت برای تجاری‌سازی باغات انگور در سطح شهرستان محسوب می‌شود، عنوان کرد: این طرح با همکاری مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی با هدف تعویض ارقام نامرغوب و حذف باغات درجه 3 با ارقام تجاری برتر و ژنوتیپ‌های داخلی در خلیل‌آباد اجرا می‌شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه