اخبار داغ

بوی عید و رسم و رسوم چندصد ساله مردمان یک شهر؛

زیبندگی سفره های عیدانه تویسرکانی ها با طلای سبز؛ از طبخ انواع غذاها و دسرها تا ترشی و مرباها+تصاویر

زیبندگی سفره های عیدانه تویسرکانی ها با طلای سبز؛ از طبخ انواع غذاها و دسرها تا ترشی و مرباها+تصاویر
اگر یک روز مهمان تویسرکانی ها شوید به ویژه در ایام نوروز البته نه در روزهای کرونایی، مردمان خوش ذوق این دیار انواع غذاها و دسرها را با گردو تهیه، سفره های خود را رنگین و از شما پذیرایی می کنند، غذاها و دسرهایی چون کباب گردو، آش سماق، کوفته نخودی، خورش، خوراک، حلوا، مربا و ترشی گردو و میان وعده یشان هم می شود "گل سینه".
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر همدان؛ شهرستان تویسرکان از دیرباز تاکنون به عنوان پایتخت طلای سبز ایران لقب گرفته است، سالانه بیش از 15 هزار تن گردوی مرغوب با طعم و چربی طبیعی فوق العاده در این شهرستان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

شهرت جهانی گردوی این شهرستان تا جایی پیش رفته که در ابتدای سال جاری به همت محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان، انجمن گردوی و جهاد کشاورزی این شهرستان در سازمان های جهانی به ثبت رسید.

,

گردو با زندگی تویسرکانی ها در آمیخته و بیش از 70 درصد از مردم این شهرستان به طور مستقیم و غیر مستقیم معیشت و اقتصادشان واسطه به این محصول مغذی است.

,

بوی عید می آید

, بوی عید می آید, بوی عید می آید,

و اما بوی عید به مشام می رسد و برسیم به رسم و رسومات و البته سنت های بی نظیر تویسرکانی ها در روزهای آغازین عید و سفره های عیدانه ای که با گردو درخشنده می شوند.

,

مردمان این دیار به خوبی قدر این محصول کم نظیر خود را از دیرباز تاکنون دانسته و آن را بر سر سفره های خود آورده اند، برخی از کدبانوهای تویسرکانی هر ساله پیش از فرا رسیدن عید نوروز به پخت انواع شیرینی ها و کلوچه ها و البته گرده مغزی که ثبت ملی نیز شده می پردازند و بوی عید را با بوی گردو به مشام ما می رسانند.در تمامی این شیرینی ها و نان نام برده شده، گردو نقش اول را بازی می کند.

,

زیبندگی سفره های عیدانه تویسرکانی ها با طلای سبز

, زیبندگی سفره های عیدانه تویسرکانی ها با طلای سبز, زیبندگی سفره های عیدانه تویسرکانی ها با طلای سبز,

تعدادی از تویسرکانی ها شام شب عید خود را با کباب گردو تزئین می کنند و از مهمانان با انواع غذاهای زیبنده شده با گردو پذیرایی می کنند.

,

تصورش را بکنید یک روز مهمان تویسرکانی ها هستید، آنان در سه وعده غذایی و میان وعده ها به چه زیبایی با محصول بی نظیر گردو از شما پذیرایی می کنند.

,

بر سر سفره صبحانه گرده مغزی یک نوع نان سنتی که در تهیه آن گردو به کار رفته آماده است، مردمان این دیار مربای گردو را هم با سلیقه ای خاص تهیه می کنند.

,

نوبت به وعده ناهار و یا شام می رسد، کدبانوهای این منطقه با آش سماق، کوفته نخودی، آبگوشت گردو، کباب گردو، خورش فسنجان، خورش گردو، خورش بادمجان و گردو، خوراک گردو به مهمان خود لبخند می زنند و چه معرکه است طعم ترشی گردو در کنار این غذاها.

,

دسر کنار این غذاهابه نظرتان چه می تواند باشد، حدستان درست است بازهم انواع دسرها و شیرینی های تهیه شده با گردو از جمله حلوای گردو
روزهای عید نوروز هر ساله قبل از شیوع کرونا کودکان و نوجوانان فامیل گرد هم جمع می شدند و به گردو بازی مشغول می شدند و میزبان با یک میان وعده کامل به نام "گل سینه" که گردو نقش اساسی در تهیه آن دارد به لب های کودکان شادی دو چندان می بخشد.

,
,

ناگفته نماند که در سال جاری مهارت پخت چندین غذا و دسرهای ویژه تویسرکانی ها به ثبت ملی رسید، از جمله مهارت پخت کباب، گردو و حلوا گردو، آش سماق، ترشی گردو و نان مغزی که در فهرست ملی میراث ناملموس نامشان ثبت و ماندگارتر از همیشه شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه