اخبار داغ

مسجد طاق میاندوآب، جلوه ای زیبا از معماری اسلامی

مسجد طاق میاندوآب، جلوه ای زیبا از معماری اسلامی
مسجد طاق‌ قدیمی‌ ترین‌ مسجد شهرستان‌ میاندوآب‌ با بیش‌ از ٢ قرن‌ قدمت‌ یکی‌ از زیباترین‌ جلوه‌های ‌ معماری‌ اسلامی‌ در آذربایجان‌ غربی‌ است‌‌.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زرین خبر، مساجد در ایران اسلامی همیشه از جایگاه خاصی برخوردار بوده و در نزد مردم مسلمان این مرز و بوم  اهمیت ویژه ای دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زرین خبر,

از دیرباز بناهای اسلامی مخصوصا مساجد در شهرها یکی از مهم ترین و اساسی ترین عناصر تشکیل دهنده در توسعه شهرها به شمار می آمدند، بنای مساجد نقش ویژه ای در توسعه شهرها داشته و در شهرهای اسلامی نمادی شکوهمند و به نوعی سمبل هویت اسلامی تعریف می شوند.

,

در میاندوآب نیز به واسطه تاریخ این شهرستان که در گذر زمان بارها به عنوان پایتخت ملل و دول مختلف بوده است، مساجدی در زمان های مختلف ساخته شده است که علاوه بر اینکه نشانگر هویت این شهر هستند، جلوه ای از معماری ایرانی و اسلامی در دوران مختلف نیز به شمار می روند.

,

یکی از این مساجد تاریخی، مسجد طاق نام دارد که در خیابان ۱۷ شهریور میاندوآب واقع شده است.

,

مسجد طاق‌ قدیمی‌ ترین‌ مسجد شهرستان‌ میاندوآب‌ با بیش‌ از دو قرن‌ قدمت‌ یکی‌ از زیباترین‌ جلوه‌ های‌ معماری‌ اسلامی‌ در آذربایجان‌ غربی‌ است‌‌.

,

این مسجد تاریخی به نظر می رسد که بین سال‌های ۱۲۰۰تا ۱۲۱۰ هجری قمری توسط «احمد خان بیگلر بیگی» حاکم مراغه ساخته شده است.

,

مسجد تاریخی طاق میاندوآب

, مسجد تاریخی طاق میاندوآب,

مسجد طاق یادگار دوران قاجاریه

, مسجد طاق یادگار دوران قاجاریه, مسجد طاق یادگار دوران قاجاریه,

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری میاندوآب در  رابطه با این مسجد تاریخی به خبرنگار ما گفت: بنای مسجد بصورت شبستانی ستون‌دار با پوشش طاق و گنبد بوده و پوشش این مسجد نیز متشکل از ۹ گنبد کوچک است که بر طاق‌ها و ستون‌های میانی و جزر‌های دیواری قرار گرفته اند و ستون های میانی، مکعب شکل هستند.

,

فاطمه علیزاده اظهار کرد: مسجد طاق میاندوآب در سال ۱۲۰۲ هجری قمری در دوره قاجاریه به دستور احمد خان بیگلربیگی داماد فتحعلی شاه قاجار بنا شده و دارای ۹ شبستان طاق ضربی با اجرهای ۴۰ سانتی متر در ۴۰ سانتی متراست که در فهرست آثار ملی به شماره ۱۹۴۹ به ثبت رسیده است .

,

وی افزود: طاق‌های این مسجد از آجر با ملات گچ و شالوده از سنگ و دیوار‌ها از خشت ساخته شده‌اند و در دوره‌های بعد، الحاقات زیادی به مسجد صورت گرفته است.

,

مسجد طاق

, مسجد طاق,

مرمت مسجد تاریخی طاق میاندوآب

, مرمت مسجد تاریخی طاق میاندوآب, مرمت مسجد تاریخی طاق میاندوآب,

اما این اثر تاریخی نیز مانند هر اثر تاریخی دیگر در معرض آسیب و تخریب قرار داشته است که سبب شده تا کار مرمت و بهسازی بر روی آن انجام گیرد.

,

در این زمینه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی از مرمت و احیای ۶ مسجد تاریخی آذربایجان‌غربی در سال ۹۹ خبر داد.

,

جلیل جباری با بیان اینکه ۶ مسجد تاریخی در شهرهای مختلف استان مرمت و احیا می‌شوند، اظهار کرد این مساجد شامل مسجد مطلب خان خوی، مسجد جامع ارومیه، مسجد سردار، مسجد حمامیان بوکان، مسجد جامع مهاباد، مسجد طاق میاندوآب هستند.

,

عشق و علاقه خاص مردم به این مسجد تاریخی

, عشق و علاقه خاص مردم به این مسجد تاریخی, عشق و علاقه خاص مردم به این مسجد تاریخی,

یکی از اهالی محل نیز با اشاره به اینکه نقش و جایگاه این مسجد، به خبرنگار ما گفت: این مسجد یکی از مساجد زیبا و دیدنی میاندوآب و از بناهای قدیمی و باستانی منطقه محسوب می شود که همچنان مورد توجه اهالی این شهرستان است.

,

غفاری افزود: برنامه های متنوع مذهبی و فرهنگی شهرستان در این مسجد برگزار می شود و مردم منطقه عشق و علاقه خاصی به این مسجد و عبادت در آن از خود نشان می دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه