اخبار داغ

اتفاقی تلخ که رژیم پهلوی رقم زد؛

ماجرای ساخت اولین کارخانه ذوب آهن ایران؛ به نام کرج به کام صهیونیست‌ها!/ اثر ملی ۸۴‌ساله‌ای که گاو شیرده مستشاران آمریکایی بود

ماجرای ساخت اولین کارخانه ذوب آهن ایران؛ به نام کرج به کام صهیونیست‌ها!/ اثر ملی ۸۴‌ساله‌ای که گاو شیرده مستشاران آمریکایی بود
سال ۱۳۱۶ مستشاران آمریکایی که اجازه دخالت در تمام امور ایران را داشتند درصدد احداث اولین کارخانه ذوب آهن ایران با همکاری یک کمپانی آلمانی در کرج برآمدند اما در نهایت این کارخانه سر از سرزمین های اشغالی درآورد در حالی‌که تمام هزینه‌های آن را دولت وقت ایران پرداخت کرده بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، امروز ۱۴ فروردین ماه است، سالروز مهم ترین چپاول آمریکا در کرج که سال ۱۳۲۳ توسط غارتگران غربی اتفاق افتاد، شاید کمتر کسی می داند اولین کارخانه ذوب آهن ایران قرار بود روزی روزگاری در همین شهر ساخته شود اما نهایتا دو دستی تقدیم رژیم غاصب صهیونیستی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
اصل ماجرا به آبان سال ۱۳۱۶ باز می گردد، روزی که دولت وقت ایران با آلمان قراردادی برای ساخت یک واحد فولاد سازی به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن فولاد در سال منعقد کرد، کرج برای احداث این کارخانه انتخاب شده بود اما جنگ جهانی دوم آغاز شد و تاسیس آن متوقف شد.
,
 
,
سه دهه از وعده وعیدهای مستشاران غربی که برای احداث کارخانه ذوب آهن هزینه های زیادی از ایران گرفه بودند گذشت اما خبری از این اتفاق مهم نبود، در نتیجه سال ۱۳۴۳ شوروری اولین کارخانه ذوب آهن ایران را در اصفهان آغاز کرد و سال ۱۳۵۰ به بهره برداری رسید.
,
 
,
درست در ایامی که شوروی سابق کارخانه ذوب آهن را می سازد، روزنامه اطلاعات گزارشی را با موضوع ماجرای احداث کارخانه ذوب آهن در کرج منتشر می کند که بر اساس گفته های برخی از مهندسین داخلی، ایران ازکنسرسیوم دماگ-کروپ به واسطه عدم اجرای تعهد مبالیغ زیادی طلبکار شد.
,
 
,
آن زمان بر اساس اسناد و مدارکی که وجود داشت طلبکار شدن ایران از آلمان ثابت شد اما آنها نه تنها حاضر نشدند پول را پرداخت کنند بلکه در بهانه هایی اعلام کردند که کرج مکان مناسبی برای ساخت کارخانه نبوده است، در نتیجه بر اساس ماجرای نمذکور مستشاران آمریکایی دبه کرده و از وعده ای که سال ها به واسطه آن از ایران پول می گرفتند سرباز زدند.
,
 
,
همچنین «روزنامه اطلاعات» در ۱۲ خرداد ۱۳۴۱ و در ادامه گزارش هایی که از ماجرای کارخانه ذوب آهن کرج می نوشت اعلام کرده بود اگر با مبالغی که از سال ۱۳۱۶ به مهندسین مشاور بلژیکی، آلمانی، انگلیسی، سوئدی و آمریکایی پرداخت شد کارخانه کوچک پولادسازی ۳۰ هزار تنی ساخته می شد برای ایران بازدهی داشت.
,
 
,
ماجرا زمانی غم انگیز شد که علی رغم پرداخت تمامی هزینه ها و خرید تجهیزات برای ساخت کارخانه ذوب آهن در کرج توسط ایران بعد از جنگ جهانی دوم همه تجهیزات تحویل اسرائیل شد،گزارش وزارت خارجه رژیم پهلوی به تاریخ ۱۴ فروردین ۱۳۲۳ سندی از این اتفاق تلخ بود.
,
 
,
در این گزارش آمده بود؛ آمریکایی‌های ایستگاه راه ‌آهن تهران با کامیون به کارخانه‌ ذوب ‌آهن رفته داخل کارخانه و انبار شده، مقداری مواد نسوز با کامیون حمل کردند، عده‌ ای از آمریکایی با کامیون به محل انبارهای دولتی رفته و مقداری اشیاء بدون اجازه حمل کردند، درصورتی که طبقِ مقررات، دخول در کارخانجات به‌طورکلی ممنوع می ‌باشد.
,
 
,
«محمد على مجد» که معاون وزارت صنایع و معادن در سال ۱۳۱۶ بود وزن ماشین‌آلات کارخانه ذوب‌آهن ایران را ۶۰ هزار تن اعلام کرده و گفته بود؛ فقط ۸ هزار تن آن به ایران حمل شد و باقی آن یا ساخته نشد یا در آلمان از بین رفت و نکته دیگر آنکه این ۲۵۰۰ هزار لیره که باید در چندین سال پرداخت شود به مبلغ سی و شش میلیون مارک تسعیر و قبل از رسیدن موعد به دماک گروپ نقدا پرداخته شده بود!.
,
 
,
همچنین دوم تیر ۱۳۴۱ روزنامه ‌ها فاش کردند؛ کارخانه ذوب آهنی که قرار بود در کرج نصب شود در اسرائیل مشغول شده است چرا که اسرائیلی ‌ها ماشین آلات کارخانه ذوب ‌آهن ایران را که ساخته شده و آماده حمل بود و به علت جنگ در انبارهای کارخانه باقی مانده بود با بهای ارزان خریداری کردند.
,
 
,
متاسفانه آنچه امروز در فروردین ماه ۱۴۰۰ از معاهده ای که قرار بود به ساخت اولین کارخانه ذوب آهن و فولاد در ایران و شهرکرج منجر شود، باقی مانده است، یک ساختمان نیمه کاره در بلوار ذوب آهن، منطقه شیخ ‌آباد، ضلع جنوبی میدان استاندارد کرج است که در ۳ خرداد ۱۳۸۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
 
,
,

انتهای پیام/
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه