اخبار داغ

در گفت‌وگو با دانا مطرح شد؛

واکنش اتحادیه مرغداران گوشتی به مشاور رئیس جمهور/ سخنان آشنا، فرافکنی است؛ دولت عامل گرانی مرغ بود نه مرغدار

واکنش اتحادیه مرغداران گوشتی به مشاور رئیس جمهور/ سخنان آشنا، فرافکنی است؛ دولت عامل گرانی مرغ بود نه مرغدار
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور با اعلام اینکه صف‌های مرغ در حال جمع شدن است، در واکنش به سخنان آشنا، گفت: دولت با تصمیماتش و همچنین تعلل، باعث گرانی و قیمت نجومی مرغ شد.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدعلی کمالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور درباره توئیت حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور، اظهار کرد: مرغ، موجودی زنده است و حداکثر تا ۵۰ روز می‌شود آن را در سالن پرورش نگه داری کرد و نگهداری آن بیش از این بازه زمانی به لحاظ اقتصادی و تغذیه‌ای به واسطه افزایش وزن بیش از حد و عدم توان فروش و تلفات بالا، قابل احتکار نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: باید توجه داشت که مرغدار، قدرت احتکار ندار؛ به خصوص در شرایطی که نهاده در بازار آزاد بسیار گران است، زیرا مرغدار در صورتی که بخواهد مرغ را نگه دارد، باید مازاد بر سهمیه دریافتی، نهاده با قیمت آزاد تهیه کند، ولی هنگام عرضه باید به قیمت مصوب و دستور ستاد تنظیم بفروشد که در اینجا زیان بسیاری به مرغدار وارد خواهد شد.

,

این فعال اقتصادی گفت: این‌گونه اظهارات به علت عدم آشنایی به مسائل پرورش مرغ است، زیرا قیمت دستوری، یکی از عوامل کمبود مرغ بود که باعث عدم رغبت مرغداران به جوجه ریزی می‌شود؛ اما عوامل دیگری مثل ورود استانداران به حمل و نقل مرغ به خصوص از استان‌هایی که تامین کننده مرغ استان تهران نیز مزید بر علت بود.

,

دلالان مرغ را با قیمت نجومی به مردم می‌فروختند/ مرغ استان‌های تولیدکننده را چه کسانی می‌خریدند؟

, دلالان مرغ را با قیمت نجومی به مردم می‌فروختند/ مرغ استان‌های تولیدکننده را چه کسانی می‌خریدند؟,

وی با اشاره به اختلال در حمل و نقل مرغ از سوی استان‌های تولیدکننده بیان کرد: این موضوع به سرعت روی کمبود و تشکیل صف در تهران موثر بود؛ زیرا استانی که مرغ مازاد خود را به تهران ارسال می‌کرد، با وجود تولید بیش از مصرف آن استان، تولید مازاد مرغ زنده از سوی عواملی خریده و پس از کشتار از طریق واسطه‌ها برای کسب سود با خودروهای شخصی به تهران منتقل می‌شد و با قیمت‌های بالای ۳۰ هزار تومان در تعطیلات به مردم فروخته می‌شد.

,

کمالی ادامه داد: زمانی که قیمت مصوب عادلانه باشد، هم رغبت برای جوجه ریزی افزایش پیدا می‌کند و هم فاصله بین قیمت دولتی و آزاد با افزایش تولید، آن‌قدر نخواهد بود که باعث ایجاد طمع و کسب سود بیشتر  کند که دلالان برای پذیرفتن هر نوع ریسکی حاضر به قاچاق آن شوند.

,


وی با اشاره به تصمیمات ستاد ساماندهی مرغ، گفت: در ابتدا به مرغدار به اندازه ۴۰ روز نهاده تخصیص داده می‌شد که این به معنای مرغ سبک وزن بود اما افزایش دروه پرورش تا ۵۰ روز و اختصاص نهاده بیشتر،  این مشکل نیز رفع شد.

,
,

 

,

 

,

دولت اقداماتش را با تاخیر انجام داد!
 

, دولت اقداماتش را با تاخیر انجام داد!, دولت اقداماتش را با تاخیر انجام داد!,
,

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور اضافه کرد: ستاد تنظیم بازار در محاسبه و اعمال قیمت واقعی و تمام شده مرغ تعلل کرد و مرغداران برای عرضه چند روز صبر کردند تا قیمت مصوب جدید نهایی شود تا تولید خود را عرضه کنند که تعلل دولت عامل آن بود.

,

کمالی با بیان اینکه عوامل فوق سبب افزایش قیمت مرغ گرم شد، گفت: از آذر ماه سال گذشته به بعد با راه‌اندازی سیستم بازارگاه نهاده به دست مرغدار رسید؛ اما مشکل اینجا بود که این نهاده با تاخیر ۱۰ روزه به دست مرغدار می‌رسید که مرغدار مجبور بود خوراک این مدت را صورت آزاد تهیه کند که بر قیمت تمام شده مرغ اثر گذار بود.

,

وی ادامه داد: بهتر است که با راهکاری، نهاده برای ۱۴ تا ۱۵ روز به عنوان تنخواه از طریق تشکل‌ها به مرغداری‌ها اختصاص یابد تا در کاهش قیمت گوشت مرغ موثر باشد؛ البته نهاده از طریق شرکت پشتیبانی بدون تعطیلات و در تمام طول شبانه روز تخصص یافت و هر چند با تاخیر اما به تولیدکنندگان می‌رسید.

,

 

,

صف‌های مرغ در حال جمع شدن است

, صف‌های مرغ در حال جمع شدن است, صف‌های مرغ در حال جمع شدن است,

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور در پایان گفت: بعد از افزایش شدید قیمت مرغ بعد از تعطیلات نوروز، معاونان وزیر جهاد کشاورزی در ۳ استان اصلی تامین کننده مرغ تهران مستقر شده‌اند و موضوع را مدیریت کردند که باعث شده بیش از ۱۶ هزار تن مرغ وارد تهران شود، در حای که مصرف روزانه تهران کمتر از ۲ هزار تن در روز بود.

,

کمالی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با ادامه همین روند اعتماد در مردم شکل بگیرد و کاهش تقاضا داشته باشیم و در چند ماه‌های آینده با مرغ با قیمت مصوب توزیع و مشکل حل شود؛ از امروز نیز شاهد حذف صف‌های خرید مرغ در مناطق مختلف بودیم.

,

به گزارش خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ دیروز حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در توئیتی اظهار کرده بود: خروس‌ها کجا بودند که پس از تسلیم دولت در برابر افزایش قیمت، از تخم سر برآوردند و یک روزه، روانه بازار شدند تا صف‌ها شکسته شود. آیا گرانی ماموریت داشت نوروز را به کام مردم تلخ کند؟ آیا گرانی محصول اتحادیه قدرت و ثروت بود؟ و این در حالی است که کارشناسان اعتقاد دارند، گرانی مرغ از آثار بی تدبیری دولت در اعمال سیاست‌های اقتصادی بر این بخش است.

, راه دانا,

 

,

انتهای پیام/امیر طاهری

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه