اخبار داغ

یادداشت؛

محصولات خارجی؛ عاملِ تغییر ذائقه و فرهنگ کشور

محصولات خارجی؛ عاملِ تغییر ذائقه و فرهنگ کشور
رسیدن به اهداف مدنظر در شعار سال نیازمند حمایت، جدیت و پشتکار مردم و مسئولین است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ "علی مسگری" فعال رسانه ای در یادداشتی اختصاصی برای "تیتریک" نوشت: برای چندمین سال پیاپی، امسال نیز حضرت آقا شعار سال را با سبقه حمایت از تولید ملی نامگذاری کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ", تیتریک, .,

ایشان علاوه بر اینکه در این جهت برای دولت وظایفی در نظر گرفتند، بخشی از مسئولیت را به عهده مردم دانستند. قطعاً قسمت عمده‌ای از مسئولیت مردم به نوع خریدهای ایشان برمی‌گردد.

, .,

با وجود تأکیدهای چند ساله حضرت آقا و حتی وجود حکم شرعی برای این مسئله، آنچه در این سال‌ها در جامعه مذهبی دیده می‌شود، متاسفانه تعهد چندانی را به این خواست حضرت آقا نشان نمی‌دهد.

, .,

خصوصا در خانواده‌های جوان، وقتی چارچوب محدود کننده ای برای تلاقی حس بهترخواهی با آزادی مالی وجود ندارد، منجر به خرید از نام‌های تجاری مطرح از جمله؛ آلمانی، ژاپنی، کره‌ای و حتی آمریکایی در وسایل شخصی و خانگی (و خصوصاً وسایل آشپزخانه و برقی) می‌شود.

, .,

در این خصوص توجه به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد؛

,

۱. بدون شک، اولویت در هر خریدی باید با کالای ایرانی باشد و فقط اگر نمونه ایرانی نبود، می‌توان به سراغ کالای خارجی رفت.

, .,

متأسفانه عده‌ای با این توجیه که فلان جنس خارجی کیفیت بالاتر یا فلان برتری را بر کالای ایرانی دارد، کالای خارجی را انتخاب می‌کنند.

, .,

اگر یک کالای ایرانی، تمام استانداردهای مد نظر ما را داشت و در تمام زمینه‌ها هم از برندهای خارجی برتر بود و با این وجود ما کالای خارجی را انتخاب کنیم یا مجنون هستیم یا یک وطن فروش خائن!

, !,

سخن بر سر این است که با وجود امتیاز پایین‌تر برخی کالاهای ایرانی، آن‌ها را بر کالاهای خارجی ترجیح دهیم.

, .,

۲. برای عده‌ای خرید کالای ایرانی، فقط یک ترجیح پیش آمدی و موجب مسرت است! نه یک واجب شرعی و عقلانی. و تعصبی بر خرید کالای ایرانی وجود ندارد، یعنی از میان گزینه‌های در دسترس، کالای مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند، حالا اگر آن کالا ایرانی هم بود، چه بهتر!

, !,

در حالی که گاهی کالای ایرانی متناسب با سلیقه و نیاز ما وجود دارد، اما برای پیدا کردن آن، لازم است وقت بگذاریم و به دنبالش بگردیم، و این کار خودش نوعی جهاد است، اما متأسفانه عده‌ای حوصله این جهاد را ندارند.

, .,

۳. در خریدهای خود اولویت‌بندیِ اعتقادی داشته‌باشیم.

, .,

در میان شرکت‌های داخلی از شرکت‌هایی خرید کنیم که در مصادیق مختلف، یا با نظام و انقلاب همراه هستند و یا حداقل در مقابل نظام نیستند.

, .,

و شرکت‌هایی که متعلق به جریانات معاند انقلاب هستند، یا مثلاً حتی از تبلیغات مبتذل استفاده می‌کنند را از لیست خرید خود حذف کنیم.

, .,

همین‌طور وقتی به دلیل نبودِ نوعی خاص از کالای ایرانی، یا هر دلیل دیگری، مجبور به خرید از نمونه خارجی شدیم، حداقل‌های غیرت را رعایت کنیم و از شرکت‌های متعلق به کشورهای متخاصم با ایران و شرکت‌های صهیونیستی خرید نکنیم.

, .,

امروز خصوصا در وسایل برقی شخصی و خانگی (مانند تلفن همراه، تبلت و وسایل آشپزخانه) بسیاری از شرکت‌های آمریکایی، آلمانی و نوکران آمریکا نظیر کره‌جنوبی و ژاپن، در حال جولان در بازار ایران هستند و بعد از خوش‌خدمتی های کشورهایی مانند کره‌جنوبی و ژاپن برای آمریکا و همراهی کامل و علنی با جنگ اقتصادی علیه مردم ایران واقعا جای تعجب بسیار دارد که حتی قشر مذهبی هم برای خرید از محصولات این کشورها و شرکت‌هایی نظیر سامسونگ و اَپل هیچ حساسیتی ندارند.

, .,

۴. حمایت از کالای ایرانی فقط شامل کالاهای فیزیکی نیست و کالای مجازی هم نوعی کالاست!

, !,

خصوصا کالاهایی چون پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مجازی به لحاظ ماهیت و مخاطب محور بودن، برای بهبود عملکرد و توسعه خدمات به شدت به تعداد کاربران وابسته هستند.

, .,

و اگر به آنها اقبال نکنیم، (خصوصاً با کارشکنی‌های این دولت) عملا اجازه بهبود و رقابت با نمونه‌های خارجی و صهیونیستی و یا حتی ادامه حیات را از آنها می‌گیریم.

, .,

علاوه بر این با توجه به استراتژیک بودن این کالاها، رجوع به نمونه ایرانی در آنها بسیار حیاتی به نظر می‌رسد.

, .,

بدون شک دستکاری در ذائقه، فرهنگ و سیاست جامعه جزء جدایی‌ناپذیر محصولات خارجی، خصوصا محصولات فرهنگی و پیام‌رسان‌های مجازی است.

, .,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه