اخبار داغ

بورس؛ باید و نباید ها!

رونق بازار سرمایه با گذر از هفت خوان «برجام» شاید!/برجام باشد یا نباشد؛ درمان بازار سرمایه «استراتژی درست» است

رونق بازار سرمایه با گذر از هفت خوان «برجام» شاید!/برجام باشد یا نباشد؛ درمان بازار سرمایه «استراتژی درست» است
مساله‌ای که سهم زیادی در وضعیت اقتصادی و بازارهای ما از جمله بازار سرمایه دارد، به داخل کشور و نداشتن استراتژی، برنامه و عدم بهره‌برداری از فرصت بازمی‌گردد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، علم اقتصاد با وجود تمام بزرگی و گستردگی خود و علیرغم آنچه به نظر می‌رسد علمی ساده است. بازار سرمایه (بازار مالی) مانند بازار پول، بازار بورس، بازار طلا و مسکن، بورس کالا و بورس اوراق بهادار از جمله اصطلاحات رایج در این عرصه هستند. شاید گستردگی همین اصطلاحات در اقتصاد باشد که آنرا پیچیده و سخت جلوه می‌دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

در کنار بازارپول، بازار سرمایه از جایگاه و اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. بازار سرمایه که براساس ویژگی آن، مختص منابع بلندمدت است، امکان مبادله منابع را میان دارندگان مازاد منابع با متقاضیان کسری منابع فراهم می‌آورد.

,

از آنجا که رشد و توسعه اقتصادی نیازمند ایجاد سرمایه‌گذاری‌های کلان است و این سرمایه‌گذاری‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانند براساس بازار منابع کوتاه‌مدت (بازارپول) تامین مالی شوند، ایجاد یک بازار سرمایه قوی و کارآمد زیرساخت اساسی تامین مالی بلندمدت طرح‌های اساسی هر کشور را تشکیل می‌دهد.

,

بازار سرمایه مکانیزمی را فراهم می‌آورد تا براساس آن امکان تجهیز پس‌انداز‌های اندک به سرمایه‌گذاری‌های کلان اقتصادی فراهم شود که این اقدام براساس تخصیص بهینه منابع امکان‌پذیر می‌شود.

,

در بازار سرمایه تخصیص، زمانی بهینه است که بیشترین حجم منابع متوجه سودآورترین فعالیت‌ها شده و در نتیجه بهترین و توجیه‌پذیرترین فعالیت‌های اقتصادی با امکان بیشترین حجم مالی روبه‌رو خواهند شد. در ایران رکن اصلی بازار سرمایه، بورس اوراق بهادار بوده که نقش محوری بازار سرمایه را برعهده دارد.

,

با وجود قدمت بسیار طولانی بورس‌های اوراق بهادار در جهان، بورس اوراق بهادار در ایران دارای پیشینه کوتاه‌مدتی است گرچه آغازفعالیت رسمی بورس اوراق بهادار در ایران به سال ۱۳۴۶ باز می‌گردد، ولی شروع فعالیت اصلی و اساسی این سازمان همزمان با اجرای اولین برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی نظام جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۸ است.

,

, ,

مزایای بورس اوراق بهادار از دیدگاه سرمایه‌گذاران

, مزایای بورس اوراق بهادار از دیدگاه سرمایه‌گذاران, مزایای بورس اوراق بهادار از دیدگاه سرمایه‌گذاران,

خرید سهام و اوراق بهادار برای کسب بازده مناسب و پوشش در مقابل تورم، اطمینان از گزینه سرمایه‌گذاری به دلیل شفافیت اطلاعات، قابلیت نقد شوندگی اوراق بهادار و سهولت نقل و انتقال سهام و استفاده از معافیت‌‌های مالیاتی، مشارکت در فرآیند تصمیم‌گیری برای اداره شرکت‌ها، ایجاد یک بازار دائمی و مستمر، امکان سرمایه‌گذاری بلندمدت و کوتاه‌مدت، وجود طیف‌های متنوع از اوراق بهادار از نظر درجه بازدهی و خطرپذیری برای سرمایه‌گذار، برقراری سیستم‌ها و روش‌هایی که از طریق آن خرید و فروش اوراق بهادار منظم و رسمی شود، احساس مشارکت سهامدار در امور تولیدی و تجاری شرکت و نظارت مضاعف بر فعالیت شرکت‌ها در چارچوب استانداردها و آیین‌نامه‌های بازار سرمایه است.

,

بورس با برجام بی فرجام!

, بورس با برجام بی فرجام!, بورس با برجام بی فرجام!,

با پذیرش شکست انتخاباتی از سوی دونالد ترامپ و راه یافتن جو بایدن به کاخ‌سفید، چنین ادعا می شود که توافق مجدد هسته‌ای ایران و آمریکا محتمل‌تر از قبل شده است؛ از یک سو منتخب جدید مردم آمریکا بار دیگر بر بازگشت به برجام تاکید می کند اما از سوی دیگر این کار دشوار تر از آنچه گفته می شود به نظر می رسد.

,

, ,

 

,

اما سوال هایی که شاید مطرح شود اینکه بازگشت آمریکا به برجام و برداشته شدن تحریم‌ها چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت؟ آیا بازگشت شرایط به حالت قبل از خروج آمریکا از برجام، رشد بازار را تضمین می‌کند؟.

, اما سوال هایی که شاید مطرح شود اینکه بازگشت آمریکا به برجام و برداشته شدن تحریم‌ها چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت؟ آیا بازگشت شرایط به حالت قبل از خروج آمریکا از برجام، رشد بازار را تضمین می‌کند؟.,

این روزها که ورود اشخاص حقیقی به بازار بورس گرم از خود این بازار است پایگاه خبری یزدرسا با گفتگو با کارشناسان و متخصصان این حوزه سعی دارد همه زوایای این موضوع را مورد تحلیل وبررسی قرار دهد.

, این روزها که ورود اشخاص حقیقی به بازار بورس گرم از خود این بازار است پایگاه خبری یزدرسا با گفتگو با کارشناسان و متخصصان این حوزه سعی دارد همه زوایای این موضوع را مورد تحلیل وبررسی قرار دهد.,

رونق بازار سرمایه با گذر از هفت خوان برجام شاید!

, رونق بازار سرمایه با گذر از هفت خوان برجام شاید!, رونق بازار سرمایه با گذر از هفت خوان برجام شاید!,

دکتر سید جلال طباطبایی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد و کارشناس بازار سرمایه در خصوص آینده بازار سرمایه را با در نظر گرفتن احتمال توافق و لغو تحریم ها اظهار کرد: اگر برجام مجدداً احیا شود و طرف ها با رفع واقعی تحریم ها به تعهدات خود عمل کنند و از سویی روند معاملات بین المللی کشور به خصوص فروش نفت و دریافت وجه حاصل از آن از طریق معاملات رسمی به حالت عادی برگردد یا به عبارت دیگر هزینه‌های معاملاتی کاهش پیدا کند، می توان انتظار داشت شرکت های فعال در بازار سرمایه از وضعیت اقتصادی و کسب و کار مناسب تری برخوردار شوند و این در جهت رونق بازار سرمایه است.

,

طباطبایی افزود: از ویژگی های بازار سرمایه تامین مالی مستمر برای شرکت های فعال در بازار سرمایه است آنچه عمدتاً در بازار سرمایه ایران اتفاق افتاده تامین مالی از طریق افزایش سرمایه است که در ادبیات مالی البته نرخ  هزینه مالی بالا دارد.

,

, ,

 

,

وی ادامه داد: همچنین در سال های اخیردولت ها با انتشار اوراق بدهی تامین مالی انجام دادند. به نظر می رسد ایجاد بازار بدهی برای شرکتها و امکان انتشار اوراق بدهی برای آنها یکی از راهکارهای مناسب برای تامین مالی مدت است.

,

دامنه نوسان در بازار سرمایه ایران باید پویا شود

, دامنه نوسان در بازار سرمایه ایران باید پویا شود, دامنه نوسان در بازار سرمایه ایران باید پویا شود,

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد تصریح کرد: دامنه نوسان در بازار سرمایه ایران از حالت ایستا به حالت پویا تبدیل شود به نحوی که در شرایط رونق یا رکود که با صفهای خرید و فروش مواجه می شود این امکان وجود داشته باشد که دامنه نوسان افزایش پیدا کند بازار سریعتر به حالت تعادل برسد.

,

طباطبایی با تاکید بر افزایش سهم سهام در سبد دارائی های خانوارها عنوان کرد: با افزایش نهادهای مالی خرد که بتوانند ابزارهای مالی سرمایه گذاری به خانوارها ارائه کنند سرمایه گذاری های غیر مستقیم در بازار سرمایه شکل خواهد گرفت همچنین ایجاد فضای مناسب تولید و کسب و کار برای شرکت های فعال در بازار سرمایه و نظارت واقعی بر عملکرد مالی این شرکت ها در جهت سودآوری می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری میان مدت برای خانوار ها فراهم کند.

,

اقدامات دولت در زمان رونق بازار سرمایه هم مناسب نبود

, اقدامات دولت در زمان رونق بازار سرمایه هم مناسب نبود, اقدامات دولت در زمان رونق بازار سرمایه هم مناسب نبود,

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با توجه به اتفاقاتی که در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاد به نظر می رسد شرایط موجود تجربه‌ای که عموم جامعه از بازار سرمایه دارد خدشه‌دار شده لذا سرمایه گذاری در بازار سرمایه باید با تدبیر و و آگاهی بیشتری انجام شود اذعان کرد: متاسفانه اقدامات دولت و بیانات مسئولان دولتی هم چه در زمان رونق و چه در دوره ریزش بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ نامتناسب بوده و کمکی به تعادل بازار و حفظ سرمایه سهامداران خرد نکرده است.

,

, ,

طباطبایی با تاکید بر اینکه برای بازگشت اعتماد عمومی مردم به بازار سرمایه در اقدام فوری دولت باید ارزش صندوق پالایش را که به عموم مردم واگذار کرده به بازده مناسبی برساند خاطرنشان کرد: شرایط فروش سهام عدالت به صورت مستقیم و آنلاین از طریق پرتفوی سرمایه گذاران باید فراهم شود. فرایند اعتمادسازی در یک بازه زمانی بلند مدت اتفاق خواهد افتاد که این نیازمند ایجاد تعادل و شرایط مناسب سرمایه گذاری در بازار سرمایه است دولت باید از رشد بازار های دیگر به خصوص با زارا کالا بازار ارز و بازار طلا جلوگیری کند

,

وی با اشاره به نقش بازار در توسعه و رشد اقتصادی استان ها گفت: با افزایش نهادهای مالی خرد که بتوانند ابزارهای مالی سرمایه گذاری به خانوارها ارائه کنند سرمایه گذاری های غیر مستقیم در بازار سرمایه شکل خواهد گرفت همچنین ایجاد فضای مناسب تولید و کسب و کار برای شرکت های فعال در بازار سرمایه و نظارت واقعی بر عملکرد مالی این شرکت ها در جهت سودآوری می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری میان مدت برای خانوار ها فراهم کند.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه نقش شرکتهای سرمایه گذاری استانی در رشد بازار سرمایه و توسعه استان را مهم عنوان کرد و گفت: اولین گام فعال سازی مولد این شرکت ها است چراکه مدیریت این شرکت ها باید در اختیار فعالان و متخصصین بازار سرمایه قرار گیرد تا در جهت فرهنگ سازی در شهرها و روستاها اقدامات جدی انجام شود از سویی سود سازی مناسب برای پرتفوی شرکت های سرمایه گذاری می تواند در جهت جذب و افزایش سرمایه موثر واقع شود.

,

چه برجام باشد، چه نباشد؛ رونق بازار سرمایه به داشتن استراتژی وبرنامه است

, چه برجام باشد، چه نباشد؛ رونق بازار سرمایه به داشتن استراتژی وبرنامه است, چه برجام باشد، چه نباشد؛ رونق بازار سرمایه به داشتن استراتژی وبرنامه است,

با همه این تفاسیر چه برجام باشد، چه نباشد، چه ایران تحریم باشد یا نباشد، اثرش در اقتصاد کشور بین ۵ تا ۱۵ درصد است. مساله‌ای که سهم زیادی در وضعیت اقتصادی و بازارهای کشور از جمله بازار سرمایه دارد، به داخل کشور و نداشتن استراتژی، برنامه و عدم بهره‌برداری از فرصت بازمی‌گردد. اگر نتوانیم این مشکلات را حل کنیم شرایط چه با برجام چه بی‌برجام برای مردم تغییر نخواهد کرد و متاسفانه همچنان خروج سرمایه را از کشور شاهد خواهیم بود.

, با همه این تفاسیر چه برجام باشد، چه نباشد، چه ایران تحریم باشد یا نباشد، اثرش در اقتصاد کشور بین ۵ تا ۱۵ درصد است. مساله‌ای که سهم زیادی در وضعیت اقتصادی و بازارهای کشور از جمله بازار سرمایه دارد، به داخل کشور و نداشتن استراتژی، برنامه و عدم بهره‌برداری از فرصت بازمی‌گردد. اگر نتوانیم این مشکلات را حل کنیم شرایط چه با برجام چه بی‌برجام برای مردم تغییر نخواهد کرد و متاسفانه همچنان خروج سرمایه را از کشور شاهد خواهیم بود.,

اگر با برجام هم نتوانیم فضای سرمایه‌گذاری را در کشور امن کنیم همچنان خروج سرمایه را خواهیم داشت. بنابراین برای رشد اقتصادی کشور و همچنین بهبود وضعیت بازار سرمایه اقدامات زیادی باید انجام شود که اگر اراده‌ای برای آن وجود داشته باشد، برجام می‌تواند کارها را سهل کند اما بدون اراده حتی برجام هم راهگشا نخواهد بود.

, اگر با برجام هم نتوانیم فضای سرمایه‌گذاری را در کشور امن کنیم همچنان خروج سرمایه را خواهیم داشت. بنابراین برای رشد اقتصادی کشور و همچنین بهبود وضعیت بازار سرمایه اقدامات زیادی باید انجام شود که اگر اراده‌ای برای آن وجود داشته باشد، برجام می‌تواند کارها را سهل کند اما بدون اراده حتی برجام هم راهگشا نخواهد بود.,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه