اخبار داغ

در گفت‌وگو با دانا مطرح شد؛

آیا برنج امسال گران می‌شود؟/ کاهش تولید برنج به دلیل بحران کم‌آبی/ دولت اقدامی برای حمایت از تولید انجام نداد

آیا برنج امسال گران می‌شود؟/ کاهش تولید برنج به دلیل بحران کم‌آبی/ دولت اقدامی برای حمایت از تولید انجام نداد
دبیر انجمن برنج با بیان اینکه قیمت برنج امسال افزایش خواهد داشت، گفت: متاسفانه دولت هیچ اقدامی در جهت حمایت از تولید انجام نداد و امسال به دلیل بحران کم‌آبی، تولید برنج خیلی کمتر از سال گذشته است.
[
جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اقتصادی راه دانا؛ در مورد برداشت برنج و مشکلات برنج‌کاران، اظهار کرد: برنج کاری یکی از سخت‌ترین کارهای کشاورزی است البته در چند سال گذشته کمترین سود را داشته است.
, شبکه اقتصادی راه دانا,
 
,
وی افزود: قیمت برنج از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ در مقایشه با سایر اقلام غذایی کمترین رشد را داشت در حالی که هزینه‌های تولید مانند سایر محصولات افزایش یافته است و انصاف برنجکاران به کسب سود کمتر مانع جهش قیمت آن شد.
,
 
,
دبیر انجمن برنج گفت: امسال هم مانند سال گذشته هزینه‌های اقلام خوارکی مردم رشد عجیبی داشته و این افزایش عجیب و غریب مانند جهش کرونا است.
, امسال هم مانند سال گذشته هزینه‌های اقلام خوارکی مردم رشد عجیبی داشته و این افزایش عجیب و غریب مانند جهش کرونا است.,
 
,
علیزاده شایق با اشاره به هزینه‌های برنجکاران ادامه داد: هزینه کارگر نشاء افزایش شدیدی داشت و تقریبا دو برابر شد؛ متاسفانه در سال‌های گذشته در بحث مکانیزاسیون اقدامی نشد و الان هزینه‌های آن به کشاورز و تولید برنج تحمیل می‌شود.
,
 
,
وی توضیح داد: هزینه عمده برداشت برنج، هزینه کارگر است و اگر مکانیزاسیون جدی گرفته می‌شد و  و ماشین‌آلات را وارد و یا از تولیدکننده داخلی آن حمایت می‌کردیم که نشد، باعث کاهش قیمت تمام شده تولید برنج می‌شد.
,
 
,
 
,
افزایش هزینه‌های تولید برنج/ افزایش قیمت حتمی است
, افزایش هزینه‌های تولید برنج/ افزایش قیمت حتمی است, افزایش هزینه‌های تولید برنج/ افزایش قیمت حتمی است,
 
,
این مقام صنفی در مورد افزایش سایر نهاده‌های تولید برنج، بیان کرد: افزایش نهاده‌ها نسبت به افزایش کارگر سهم کمتری دارد البته قیمت این نهاده‌ها مانند کود، سم و... نیز گران شد.
,
 
,
علیزاده شایق با بیان اینکه دولت از تولید کننده‌های ایرانی حمایت نکرد، گفت: امروز سم و کود  دیگر در کشور تولید نمی‌شود و وارداتی است که با افزایش نرخ دلار، برای کشاورز گران تمام می‌شود.
,
 
,
وی تاکید کرد: هزینه تولید برنج امسال خیلی بالا رفته است و امیدواریم برنجکاران و کشاورزان هم انصاف خود را حفظ کنند تا قیمت برنج جهش نداشته باشد، البته افزایش دارد ولی امید هست که این رشد زیاد نباشد.
,
 
,
دبیر انجمن برنج در مورد کاهش مصرف برنج در کشور به دلیل گرانی، گفت: برنج غذای اصلی مردم است و مصرف آن کاهش شدیدی داشته است؛ البته مصرف سرانه ۴۲ کیلو گرم برنج اعلامی توسط وزارت صمت را قبول نداریم و براساس بررسی حدود ۳۶ کیلو گرم است اما حدود ۵ سال پیش به دلیل منافع واردات کننده‌ها ۴۲ کیلو گرم  اعلام شده و الان هم سرانه مصرف برنج در کشور به کمتر از ۳۰ کیلو گرم کاهش داشته است.
,
 
,
علیزاده شایق در مورد میزان افزایش قیمت برنج، تاکید کرد: اواخر تیر ماه مشخص خواهد شد البته افزایش قیمت داریم، البته شک نکنید گرانی در همه اقلام غذایی از جمله برنج رخ خواهد داد.
,
 
,
 
,
کاهش تولید برنج به دلیل بحران کم‌آبی/ خودکفایی با شعار محقق نمی‌شود
, کاهش تولید برنج به دلیل بحران کم‌آبی/ خودکفایی با شعار محقق نمی‌شود, کاهش تولید برنج به دلیل بحران کم‌آبی/ خودکفایی با شعار محقق نمی‌شود,
 
,
وی با اشاره به بحران کم آبی در کشور، گفت: امسال از نظر بحران آب در شرایط فوق قرمز هستیم زیرا و  در اواخر زمستان و اوایل بهار بارندگی نداشتیم؛ تولید برنج هم به آب بستگی دارد البته امسال خوزستان، فارس، اصفهان و حتی گلستان از چرخه تولید برنج حذف شدند.
,
 
,
دبیر انجمن برنج در مورد میزان تولید برنج، اظهار کرد: در حالت خیلی خوشبینانه کمی کمتر از پارسال خواهد بود و در حالت بدبینانه خیلی کمتر از سال گذشته است.
,
 
,
علیزاده شایق در مورد خودکفایی کشور در تولید برنج، گفت: زمانی که در دولت اصلاحات جشن خودکفایی گندم را گرفتند، شعاری بود و خودکفایی با شعار محقق نخواهد شد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه