اخبار داغ

گزارشی از یک تحول مثبت در حوزه تعلیم و تربیت؛

مدارسی که در کنار تحصیل، مهارت آموزی دارند/ استقبال والدین دانش آموزان از مدارس مسجد محور

مدارسی که در کنار تحصیل، مهارت آموزی دارند/ استقبال والدین دانش آموزان از مدارس مسجد محور
مدارس مسجد محور پدیده‌ای نسبتا جدید در نظام تعلیم و تربیت است که سعی دارد دانش آموزان را از پایه نخست تحصیلی با یک الگوی تربیتی جامع و تشکیلاتی و بصورت میدانی با مهارت های مختلف علمی، آموزشی، تحقیقاتی آشنا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ در میان منوی پر رنگ و لعاب مدارسی که در کشور وجود دارد و همواره انتقادات بسیاری به آن وارد می‌شود، مدتی است که مدارس مسجدمحور با اهداف تحولی، تمدنی و تربیتی پا به عرصه نظام تعلیم و تربیت نهاده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

مدارس مسجد محور که چند سالی است در نظام تعلیم تربیت وارد شده اند، علی رغم مخالفت برخی جریانات سکولار و غربزده و حتی نگرانی های غیر تخصصی و ناآگاهانه برخی متدینین، نه تنها روش های جدیدی از آموزش را دنبال می‌کنند، بلکه تربیت را محور کار خود قرار داده و مسجد را به عنوان سنگری مهم و معنوی، بستری برای رشد و تربیت همه جانبه می دانند.

,

محور فعالیت های مدارس مسجد محور تربیت همه جانبه است

, محور فعالیت های مدارس مسجد محور تربیت همه جانبه است, محور فعالیت های مدارس مسجد محور تربیت همه جانبه است,

 

,

حجت الاسلام مرتضی محمدپور طبسی، مسئول قرارگاه مردمی روح الله و مدیر مجموعه تربیتی آموزشی سحاب در این خصوص به خبرنگار ما گفت: حدوداً ۵ سال پیش به دنبال مطرح شدن سند ۲۰۳۰، فرمان آتش به اختیار و دغدغه هایی که مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای مدظله العالی در حوزه تعلیم و تربیت داشتند، در جلسات عمومی و خصوصی که با برخی از خواص برگزار کردیم طرح راه اندازی یک تشکیلات فرهنگی جامع را برنامه ریزی کردیم.

,

وی تصریح کرد: در گام نخست قرارگاه مردمی روح الله را راه اندازی و مقدمات شروع به کار تعدادی از تشکل های لازم را فراهم کردیم. ماموریت رسیدگی به محرومین و مستضعفین ، فعالیت در راستای فرمان اقتصاد مقاومتی رهبری و تحقیق و تفحص در حوزه تعلیم و تربیت اولین گام های این مجموعه بود.

,

محمدپور خاطر نشان کرد: با توجه به دغدغه حضرت آقا محور همه این فعالیت ها را در حوزه تربیتی قرار دادیم، لذا در سفرهای مختلف و با حضور در مدارس متعدد با سبک های مختلف آموزشی و تربیتی آشنا شدیم، تحقیق مفصلی هم در خصوص مدارس مسجد محور انجام دادیم و در نهایت کلیات طرح تربیتی سحاب را برنامه‌ریزی کردیم.

,

, , ,

وی بیان کرد: در ادامه با دعوت برخی از دغدغه مندان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت و تشکیل تیم متخصص کاری مجموعه تربیتی آموزشی سحاب را برای سال اول و تنها با ۵۰متربی راه اندازی کردیم و ظرف کمتر از یک سال باوجود نبود امکانات لازم و فضای مناسب، بیش از ۲۰۰ خانواده، متقاضی حضور در مجموعه شدند، این روند برای سال دوم به بیش از ۳۰۰ خانواده و در حال حاضر و در پایان سال سوم تاسیس مجموعه که حدود ۳۰۰ متربی دختر و پسر داریم، باوجود مشکلات متعدد لجستیکی و و کمبود فضا بیش از ۳۰۰ خانواده فقط برای سال جدید در صف انتظار ورود به مجموعه هستند که متاسفانه امکانات کافی برای پذیرش متقاضیان را نداریم.

,

مدیر مجموعه تربیتی سحاب اضافه کرد: متاسفانه در طول ۴دهه انقلاب علی رغم تلاش برخی عزیزان، کار دقیق و جامعی در ابعاد گوناگون تعلیم و تربیت انجام نشده و خیلی از زوایای این حوزه هنوز پنهان مانده است، لذا با شناسایی خلاها و کاستی ها و اشراف نسبی و تشکیکی به مبانی تربیت، عملا هر تلاش هدفمندی در این مجموعه چون ناظر به افق تمدن اسلامی و تحول بنیادین صورت می گیرد منجر به تولید علم در این راستا می شود که خود به تنهایی کار بزرگی است.

,

محمدپور خاطر نشان کرد: از طرفی خیلی جدی معتقدیم، بایستی در کنار الگوهای موفق مدرسه داری که در کشور وجود دارد، برای ایجاد الگوهای جدید، ناظر به ابعاد مغفول مانده حوزه تربیت تلاش کرد و ما هم ایجاد الگوی جدیدی در این حوزه را در سر داریم.

,

ساختار عریض و طویل آموزش و پرورش سرعت لازم برای تغییر و تحول را ندارد

, ساختار عریض و طویل آموزش و پرورش سرعت لازم برای تغییر و تحول را ندارد, ساختار عریض و طویل آموزش و پرورش سرعت لازم برای تغییر و تحول را ندارد,

, ,

محمدپور در پاسخ به این سووال که آیا اقدام شما موازی کاری با آموزش و پرورش نیست، گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یک سند بالادستی خیلی وقت است که بر روی زمین مانده و مشکلات پیش روی آموزش و پرورش سرعت تحقق منویات رهبری در این سند را بسیار بسیار کند کرده است.

,

وی تصریح کرد: به هرحال باید افرادی بیایند و با الگوهای متنوع، گوشه و کنار نظام تعلیم و تربیت را بگیرند تا از این سنگینی قدری کاسته شود.

,

مدیر مجموعه تربیتی سحاب بیان کرد: قطعا با شرایط کنونی حاکم بر آموزش و پرورش و مشکلات عدیده ای که عزیزان دارند نمی توان توقع داشت به تمامی ابعاد سند تحول بنیادین بپردازند، بنابراین اگر افراد متعددی از دغدغه مندان توانمند، در گوشه کنار این کشور به راه اندازی مجموعه های تربیتی با الگوهای متنوع لکن هم افق ، بپردازند قطعا می توانند از بار سنگین نظام تعلیم و تربیت بکاهند و تبعا گام بزرگی در پیشبرد اهداف سند تحول بنیادین برداشته خواهد شد.

,

محمدپور گفت: نوعا مدارس مسجد محور تلاش می کنند تا ناظر به استعداد های متنوع دانش آموزان فضا را برای رشد و شکوفایی این توانمندی ها در ابعاد مختلف فراهم کنند که این خلا در نظام آموزش فعلی به طور جدی احساس می شود.

,

وی افزود: البته این نکته هم حائز اهمیت است که هم برداشت ها از مدارس مسجد محور در کشور متفاوت است و هم اعتقاد، هدف و روش متولیان این مدارس مختلف است، برخی معتقدند همین که بچه ها در مسجد درس بخوانند می شود مسجد محور. برخی صرفا جدایی و جدال با آموزش و پروش را ملاک می دانند،
اما از نظر مجموعه سحاب این برداشت ها کامل نیست.

,
,

محمدپور اذعان کرد: ما معتقدیم مدرسه مسجد محور صرفا به معنای حضور در ساختمان مسجد نیست، بلکه تربیت جهادی و مسجدی مهم است، حالا شما ممکن است به جای مسجد در یک خرابه ای بچه ها را درس بدهید، تربیت را در یک ساختمانی غیر مسجد انجام دهید، لکن در همان خرابه شما انسانی را تربیت کنید که مومن و متعهد، متخصص و کاردان، مردمی باشد و همه شاخصه های انسان تراز انقلاب را دارا باشد.

,

مدیر مجموعه سحاب بیان داشت: همچنین پتانسیل ها و ظرفیت های متعدد و بیشماری در دانش‌آموزان وجود دارد که برای شکوفا شدن آنها الگوها و روشهای مختلفی را لازم داریم و قطعاً با یک روش واحد نمی توان به همه این استعدادها پرداخت.

,

وی گفت: حتما اینگونه است که، تنوع در الگوها و روش های مختلف مجموعه های تربیتی جامعه هدف ما را گسترش می دهد و لذا به هیچ وجه معتقد نیستیم تنها این روش درست است و تنها این الگو باید اجرا شود، بلکه وجود الگوهای متعدد را به حال اسلام و انقلاب بسیار نافع می دانیم.

,

محمدپور تشریح کرد: به عنوان مثال در حوزه ورزش در کشور ما در دوران ابتدایی و حتی بالاتر اساسا استعدادیابی هیچ محلی از اعراب ندارد، ورزش به صورت جدی و تخصصی و استعداد یابی اصلا تعریف نشده و این در حالی است که در نظام های آموزشی برتر دنیا در همان دوره ابتدایی برای ورزش استعدادیابی می کنند و مطابق با علاقه و استعداد و فیزیولوژی بدن افراد را سنجش و استعداد یابی و جهت دهی می کنند.

,

دانش آموزان از همان سنین کم در میدان های مختلف رشد می کنند

, دانش آموزان از همان سنین کم در میدان های مختلف رشد می کنند, دانش آموزان از همان سنین کم در میدان های مختلف رشد می کنند,

مدیر مجموعه تربیتی سحاب گفت: ما در مجموعه سحاب در گام نخست به دنبال یک تحقق یک الگوی جامع هستیم و رسیدن به این الگو زمانبر است، ما هنوز در سال سوم راه اندازی این مجموعه هستیم و راه زیادی تا تحقق این الگو و رفع نواقص تربیتی و آموزشی داریم.

,

وی بیان کرد: نظام فعلی آموزش ما تنها آموزش محور، تست محور، تئوری و حافظه محور است، کاربردی و جذاب و پویا نیست، لذا خروجی های این نظام عمدتا دانشجویان و حتی بعضا طلابی هستند با مدارک و مدارج مثلا عالی و دست های عملا خالی از هنر، مهارت و اعتماد به نفس، لذا نه تنها باری را از روی دوش جامعه بر نمی دارند بلکه سربار جامعه می شوند.

,

محمدپور خاطر نشان کرد: این در حالی است که نظام های برتر آموزشی دنیا اینگونه نیستند، مهارت محور هستند و دانش آموزان از همان سنین کم در میدان های مختلف؛ در سفرهای علمی و در مواجهه با خطرات و مشکلات رشد می کنند، امروز در دنیا بچه ها از کودکی با صنعت، با کشاورزی، با حوزه های مختلف کار و تکنولوژی  آشنا می شوند و علم را در میدان عمل کشف می کنند.

,

وی اظهار کرد: علم نافعی که مقام معظم رهبری در سخنرانی ۱۴ خرداد سال ۹۹ تاکید فرمودند، این مدل فعلی نیست، غالب آنچه امروز در کتاب ها بچه ها حفظ می کنند نافع نیست، شما به خودتان و آنچه در مدرسه خوانده اید فکر کنید چه میزان از آن دروس را به خاطر دارید، چه میزان از آن دروس در زندگی یا در کار شما به کار شما آمد و چه مقدارش مفید بود؟

,

نظام آموزشی که مسئله محور نباشد نمی تواند مشکلات جامعه را حل کند

, نظام آموزشی که مسئله محور نباشد نمی تواند مشکلات جامعه را حل کند, نظام آموزشی که مسئله محور نباشد نمی تواند مشکلات جامعه را حل کند,

محمدپور خاطر نشان کرد:نظام آموزشی که مشکل محور و مسئله محور نباشد خروجی های آن نمی تواند مشکلات و مسائل جامعه را حل کند، وضعیت خروجی های نظام آموزشی کنونی را ببینید، مدرک به دستانی که بهترین سالهای عمرشان را صرف حفظ مطالب و اخذ مدارکی کردند که نه تنها هنر و تخصص همان مدارک را ندارند، بلکه هیچ هنر و مهارت دیگری هم برای حضور در جامعه ندارند.

,

وی بیان کرد: ما می‌خواهیم که دانش‌آموزان در میدان‌های واقعی با موضوعات مختلف علمی و آموزشی آشنا شوند نه اینکه در پای تخته و به صورت حافظه محور مسائل علمی را صرفا حفظ کنند، لذا در همین راستا هر سال دانش آموزان پایه های مختلف را به معادن و کارخانجات مختلف، مزارع کشاورزی دامداری ها و دامپروری ها می‌بریم و آنها را با موضوعات مختلف عملی و تحقیقاتی در حوزه میدانی آشنا می کنیم.

,

مدیر مجموعه سحاب اظهار داشت: مرحوم آیت الله حائری این استاد وارسته در خصوص تربیت می فرمایند، تربیت فرزند مثل پرورش گل است، گل را آب می دهند و در نور می گذارند و همه زمینه ها را برای شکفتن آن فراهم می کنند تا خودش باز شود، لذا اگر انسان بخواهد با دستش به باز شدن گل کمک کند و به آن شکوفایی مصنوعی بدهد آن را خراب می کنند، همین مساله را امروز خیلی ها نمی فهمند.

,

محمدپور گفت: تربیت منحصر در اخلاق فردی نیست، تربیت یعنی رشد همه جانبه انسان در جمیع جهات علمی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که باید در سطح جامعه اتفاق بیفتد، لذا در کنار این مربی وقتی که به تمام زوایای زندگی پرداخته شود همان تربیت حاصل می شود.

,

وی افزود: یکی از ضعف‌های مجموعه های مذهبی ما این است که تربیت را در اخلاق فردی منحصر می کنند، در حالی که نگاه بزرگان ما مثل مقام معظم رهبری این نیست، بلکه تربیت را در همه ابعاد و به نحو جامع می بینند، بنابراین نظام تربیتی جامع به همه ابعاد وجودی رشد انسان باید بپردازد.

,

استقبال والدین از منوی مدارس مسجد محور

, استقبال والدین از منوی مدارس مسجد محور, استقبال والدین از منوی مدارس مسجد محور,

, ,

محمدپور بیان داشت: با توجه به حجم مطالبه مردم به ویژه مومنین و متدینین برای ورود به این مجموعه تربیتی، کمبود فضا، امکانات و تجهیزات آموزشی مناسب مثل گلخانه، زمین کشاورزی و تجهیزات آموزشی فنی از مهم ترین مشکلات ما است و در حال حاضر دانش آموزان در فضای مناسبی درس نمی خوانند و ساختمان هایی که در اختیار داریم اصلاً مناسب این مدل کار نیست.

,

محمدپور گفت: بر همین اساس ورودی های ما اساسا از پیش دبستانی است و برای سایر پایه ها فقط در صورت امکان به نحو تکمیل ظرفیت تا سقف قانونی کلاس های مجموعه که تنها ۱۵ نفر است متربی جذب می کنیم.

,

اهدای زمین و وقف مجموعه فرهنگی تربیتی بقیه الله الاعظم عجل الله

, اهدای زمین و وقف مجموعه فرهنگی تربیتی بقیه الله الاعظم عجل الله, اهدای زمین و وقف مجموعه فرهنگی تربیتی بقیه الله الاعظم عجل الله,

محمدپور گفت: با حمایت خیرین و نیکوکاران زمینی در بلوار جانبازان تهیه و مجوزات لازم برای احداث مجتمع فرهنگی تربیتی بقیه الله اخذ شده که این مجتمع شامل مسجد، حسینیه، سالن ورزشی، کتابخانه، آزمایشگاه، کارگاه و دو ساختمان آموزشی جداگانه برای پسران و دختران مقطع ابتدایی پیش بینی شده و اکنون در حال رایزنی هستیم تا با کمک خیرین و همت نیکوکاران این مجتمع تربیتی را احداث کنیم.

,

وی بیان کرد: این مجتمع فرهنگی تربیتی در زمینی به متراژ ۳۴۰۰ متر و زیربنای ۹ هزار متر پیش‌بینی شده و از طرفی این پروژه به صورت رسمی به عنوان وقف مشارکتی ویژه تعلیم و تربیت دینی دانش آموزان به ثبت رسیده و بناست ان شاءالله به زودی با مشارکت مردم و خیرین کار عملیات اجرایی آن شروع شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه