اخبار داغ

رئیس اندیشکده حقوق شهری و شهروندی:

حاشیه‌نشینی محصول روند معیوب توسعه ناکارآمدی شهری است

حاشیه‌نشینی محصول روند معیوب توسعه ناکارآمدی شهری است
شکوه فر گفت: حاشیه‌نشینی پدیده‌ای نیست که یک‌شبه اتفاق افتاده باشد بلکه محصول روند معیوب توسعه ناکارآمد شهری طی 6 دهه برنامه ریزی است اما وجه تراژیک مسئله ، افزایش روزبه‌روز آن در کشورمان طی سال‌های گذشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛بنیامین شکوه‌فر با اشاره به پدیده حاشیه نشینی در حوالی شهرهای بزرگ گفت: حاشیه‌نشینی از معضلات‌ و پیامدهای‌ ناشی از توسعه‌ نامتوازن شهرها و افسارگسیختگی فرهنگِ شهرنشینی‌ است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی با بیان این‌که حاشیه نشینی با ضرایب متفاوتی حتی دامنگیر بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز شده است، افزود: در خیلی از کلانشهرهای‌ دنیا شاهد حاشیه‌نشینانی‌ هستیم که علاوه بر محرومیت از حداقل امکانات زندگی از امکانات رفاهی هم محروم هستند.
,
 
,
رئیس اندیشکده حقوق شهری و شهروندی در خصوص وجود پدیده حاشیه نشینی در کشور گفت: در کشور ما هم حاشیه‌نشینی یکی از پنج مسئله و چالش اصلی و به‌معنی اسکان اجباری شهروندان‌ فاقد درآمد و توان تامین مسکن مناسب، در سکونت‌گاه‌های غیررسمی ساخته شده با مصالح غیر استاندارد و ناایمن در حومه‌ شهرهاست.
,
 
,
وی تصریح کرد: حاشیه نشینان برق و آب و فاضلاب هم ندارند یا اگر دارند، باز هم مثل خودشان غیررسمی است و بهداشت هم اصولاً نباید مسئله مهمی برای این قشر باشد.
,
 
,
شکوه‌فر در مورد موضوع کار حاشیه نشینان گفت: مسئله کار معنای خاصی که در شهر دارد، در  جامعه حاشیه‌نشینی ندارد و یک‌سری از بچه‌ها مسئول تأمین معاش بقیه از هر راه ممکن هستند و یک‌سری هم به کار غیررسمی زنان متکی است. عده‌ای هم که شرایط مالی بهتری دارند، دست‌فروشی می‌کنند.
,
 
,
این پژوهشگر حقوق عمومی با اشاره به شهرهای بزرگی چون تهران، مشهد، اهواز، چابهار، بندرعباس که دارای  بیشترین سکونت‌گاه‌های غیررسمی هستند، گفت:این شهرهای بزرگ دارای سکونت‌گاه‌هایی هستند که به علت شکاف عمیق اجتماعی بین ساکنان این سکونت‌گاه‌ها و مناطق رسمی شهر، آبستن تنش‌های خطرناکی هستند و هر از گاهی خبرهای ناخوشایندی از آنها به گوش می‌رسد.
,
 
,
شکوه‌فر مهم‌ترین‌ عامل بروز حاشیه‌نشینی‌ را فقر و ضعف اقتصادی دانست و اظهار کرد: این‌که در حاشیه‌های شهرهای بزرگ و بیخ گوش ما شهروندانی زندگی می‌کنند که با فقر مطلق دست‌پنجه‌ نرم می‌کنند و ما حتی تصوری از چگونگی گذران زندگی‌شان نداریم در واقع خودش یک معلول است.
,
 
,
وی در خصوص اینکه فقرحاشیه‌نشینان، منجر به بروز پیامدهایی می‌شود افزود:  عواملی مانند سطح نازل سواد، گسترش اعتیاد، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، کار کودکان، قاچاق مواد مخدر، تن‌فروشی و انواع فسادهای جنسی، جنایت، قتل از پیامدهای فقر است وچه‌بسا آن چیزهایی که زیر پوست این مناطق در جریان است و به چشم غریبه‌ها نمی‌آید.
,
 
,
این استاد دانشگاه عامل اصلی پیدایش‌ حاشیه‌نشینی را توسعه‌ نامتوازن و سبکِ مدیریت شهری دانست و اظهار کرد:در مورد معضل حاشیه‌نشینی دو نگاه متفاوت در کشور ما وجود دارد که در واقع نشانگر رویارویی‌ جدی دو جهان‌بینی‌ در حوزه‌ تعاملات انسانی و مدیریتی‌ است.
,
 
,
شکوه‌فر در خصوص نگرش لیبرالی و انقلابی به پدیده حاشیه نشینی گفت: این نگرش با بی‌توجهی به حاشیه‌نشینان عملاً شرایط را به سوی حذف آنها می‌برد که طبعاً مشکلات و آسیب‌های‌ زیادی در پی دارد و نگاه مقابل آن، نگاه انقلابیِ مبتنی بر مبانی ارزشی‌ و جهان‌بینی الهی است که به‌ دنبال تبعید حاشیه‌نشینان و زاغه‌نشینان نیست و آنها را دور از ذهن و مورد بی‌مهری‌ قرار نمی‌دهد.
,
 
,
رئیس اندیشکده حقوق شهری و شهروندی با تاکید بر این‌که عدم ارائه‌ خدمات عمومی و ندادن خدمات شهری به شهروندان حاشیه‌نشین زندگی مطلوب را از آنها سلب می‌کند تصریح کرد: در برخی مقاطع نگاه لیبرالی بر مدیریت شهری و شورای شهر فعلی و بعضاً شوراهای‌ قبلی حاکم است و این معضل ناشی از عدم‌ توجه نظام مدیریتی ما به همه‌ ابعاد و زوایای توسعه از جمله مباحث انسانی است.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد:حاشیه‌نشینی پدیده‌ای نیست که یک‌شبه اتفاق افتاده باشد بلکه محصول روند معیوب توسعه ناکارآمد شهری طی 6 دهه برنامه ریزی است اما وجه تراژیک مسئله ، افزایش روزبه‌روز آن در کشورمان طی سال‌های گذشته است.
,
 
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه