اخبار داغ

یک کارشناس مدیریت شهری در گفت‌و‌گو با دانا:

خدمات شهرداری با مطالبات مردم همخوانی ندارد/ فعالیت شورا در مدیریت شهر تعریف می شود یا چالش‌های سیاسی؟

خدمات شهرداری با مطالبات مردم همخوانی ندارد/ فعالیت شورا در مدیریت شهر تعریف می شود یا چالش‌های سیاسی؟
معاون اجتماعی بنیاد ۱۵ خرداد با بیا اینکه عملکرد شهرداری در چهار سال گذشته، با مطالبات مردم همخوانی ندارد،گفت: از آنجایی که ذهن اعضای شورای شهر پنجم مانند شورای شهر اول با چالش های سیاسی درگیر بوده و دست گذاشتن روی مسائل غیر اولویت‌دار مردم جز تفاوت های دو شورای چهارم و پنجم بوده است.
[

مجتبی ابراهیمی، معاون اجتماعی بنیاد ۱۵ خرداد کشور در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقد عملکرد شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم و همچنین ضعف مدیریتی در شهرداری تهران پرداخت و مهمترین ضعف هایی که وظایف شورا را در حوزه مدیریت شهری تحت الشعاع قرار می دهد را تشریح کرد.

, مجتبی ابراهیمی، معاون اجتماعی بنیاد ۱۵ خرداد کشور در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , مجتبی ابراهیمی, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در ابتدای این گفت‌و‌گو اظهار داشت: عملکرد شورای شهر پنجم تهران را از دو منظر می‌توان بررسی کرد. یک منظر جنبه عمومی و بازخوردهای مردمی از عملکرد شورای شهر و شهرداری تهران است و منظر دوم هم بحث عملکرد در حوزه های تخصصی است. مانند حوزه های شهرسازی، معماری، محیط زیست، مسائل اجتماعی و فرهنگی، ترافیک، آلودگی هوا و....

 

 

مردم به عملکرد اعضای شورا معترض هستند

ابراهیمی اضافه کرد: اما از منظر عمومی اگر امروز از مردم سوال کنیم که در مراجعات شما به عنوان مخاطبان اصلی شورای شهر، در مورد عملکرد اعضای شورا شهر تهران در دوره پنجم، چه نظری دارید؟ قطعاً در کوتاهی های بسیاری اشتراک نظر خواهند داشت. حال اگر این مردم جزاصناف باشند که با شهرداریها کار دارند و چه مردمی که در محله‌های مختلف تهران زندگی می‌کنند و برای اموراتی مانند تغییر بنا و یا موارد دیگر به شهرداری ها مراجعه می‌کنند و با شهرداری سر و کار دارند قطعا به کوتاهی . اهمال کاری شورای شهر شهادت می دهند.

 

خدمات شورا و شهرداری با مطالبات مردم همخوانی ندارد

 

 

وی در تشریح بحث متذکر شد: استنباط عمومی از عملکرد اعضاء شورای شهر این است که برنامه هایی که شهرداری در چهار سال گذشته انجام داده، با درخواست و مطالبات مردم همخوانی ندارد؛ چراکه مردم در یک برآورد کلی نمره قبولی به مجموعه دستگاه شهرداری نمی دهند. مثال جزئی این است که در مواردی شهرداری در چهار سال گذشته کارهایی انجام داده؛ اما آیا این اقدامات شهرداری متناسب با نیاز مردم و اولویت های مردم و کمبود ها بوده است، یا نه؟! پاسخ مردم در سطح شهر این است که اینگونه نیست. گرچه ممکن است کسی به این مسئله ایراد بگیرد و بگوید مردم در مورد عملکرد بسیاری از دستگاه‌ها نظرشان مانند شهرداری است و از عملکرد آنها راضی نباشند. این نقیض در این مورد وجود دارد.

 

رضایت مردم از دستگاه قضا و نارضایتی از شهرداری

معاون اجتماعی بنیاد ۱۵ خرداد در تشریح این نکته یاد‌آور شد: مردم باید به عکس این مورد، یعنی خدمت دستگاه ها هم تمرکز کنند و به نظرسنجی هایی مانند دانشگاه تهران و صدا و سیما و نظرسنجی هایی که پایه علمی دارند، توجه کنند و ببینند در این شرایط دستگاه هایی هم هستند که با مشکلات مشابه عملکردی قابل قبول از خود بجا گذاشته اند.از طرف دیگر اگر از مردم سوال کنید که مثلاً عملکرد قوه قضاییه در یکی دو سال گذشته مورد رضایت شما بوده؟ می‌بینید که بسیاری از مردم در مورد عملکرد دستگاه قضا نظر مثبتی دارند و اقدامات این قوه را راضی کننده می دانند. پس مردم تفاوت بین دستگاه خدمت رسان و دستگاهی که در وظایف کوتاهی می کند را می داند و سوال در مورد شهرداری از مردم قطعاً در بسیاری موارد پاسخی منفی دارد و در مورد بسیاری از دستگاههای دیگر مانند وزارت بهداشت مردم نظری مثبت دارند و از عملکرد کادر درمان راضی هستند. پس در نگاه عمومی شهرداری نمره قابل قبولی نگرفته است.

 

عملکرد خوب شهرداری در حوزه هوشمندسازی شهر

وی با بیان اینکه ما باید در کنار ضعف ها نقاط قوت را هم ببینیم، عنوان کرد: اما حرف ما این است که اولویت های اصلی مردم انگار برای مسئولان مدیریت شهری درست تفهیم نشده است. گرچه در مواردی مانند هوشمند سازی و پروژه تهران هوشمند و محقق شدن شهر هوشمند در چهار سال گذشته و در این دوره شورای شهر اقدامات خوبی انجام شده و می‌توان این عملکردی را به صورت پایلوت و نمونه خوبی برای شهرهای دیگر  اجرا کرد. اما سرعت هوشمند سازی کلانشهر تهران و تناسب نیازهای مردم و مشکلات بسیار زیادی که در شهر تهران داریم، سرعت هوشمند سازی قابل قبول نیست، و در مواردی مانند اقتصاد شهر هوشمند در مقایسه با عملکردی که در سایر کشورها صورت گرفته، ما اصلا عملکرد خوبی نداشته ایم و باید در این زمینه هم پیشرفت خوبی داشته باشیم.

 

شهرداری در مورد مراجعات مردمی، نمره قابل قبولی نگرفته

ابراهیمی در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: مثلاً شهرداری در مورد روان سازی مراجعات، تردد، و امورات جاری مردم، نمره قابل قبولی نگرفته است. شما در برخی از دستگاه های دولتی و غیر دولتی می‌بینید که مراجعات مردمی به حداقل ممکن رسیده است، اما در شهرداری این مراجعات هنوز در حداکثر ممکن خود قرار دارد و باید در این زمینه کاری کرد. امروزه در شهرداری همچنان مراجعات مردم مانند گذشته است و تفاوت چندانی مشاهده نمی شود. بنابراین از لحاظ جنبه عمومی، شهرداری به رغم کارهایی که انجام داده، نتوانسته رضایتی نسبی حاصل کند و این عملکرد شهرداری و شورای شهر مانند هم است.

 

ضعف در گسترش مترو و ناوگان حمل و نقل عمومی

 

 

وی با نقد عملکرد شهرداری در حوزه حمل و نقل شهری گفت: اما بخش دوم در این زمینه این است که ما نمی‌توانیم پروژه‌های جدی مسئله و رفع مشکل مردم را هیچ بپنداریم و بگوییم این اقدامات کلان در این چهار سال انجام شده است. مثال عرض می‌کنم که تعداد ایستگاه‌های مترو ریلی در این چهار سال ساخته شده اصلاً با سالهای گذشته قابل مقایسه نیست و جهشی در بحث گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی نداشته ایم. اینگونه عملکرد ها  قابل قبول نیست و نمی توانیم بگوییم اینها نتیجه عملکردی است که در ۴ سال گذشته انجام شده است.

 

فعالیت شورا در مدیریت شهر است یا چالش‌های سیاسی؟

معاون اجتماعی بنیاد ۱۵ خرداد در خصوص آرامش روحی و روانی شهروندان متذکر شد: سوال مهم دیگر بحث آرامش شهری است که آیا ما آرامش شهری برای مردم ایجاد کرده‌ایم یا خیر؟ آیا تفرجگاه خاصی را در چهار سال گذشته مانند پروژه خلیج فارس داشته ایم؛ یا مثلا رود دره‌هایی که تبدیل به بوستان نهج البلاغه، جوانمردان، ولنجک، دربند، دارآباد و اوین درکه شده اند، در این دوره شورا و شهرداری هم احداث شده اند؟ برای همین می توانیم بگوییم که شهرداری و شورای پنجم در حوزه ساخت تفرجگاه‌ها و توسعه فضای سبز هم آنگونه که باید درست عمل نکرده اند. لذا از آنجایی که ذهن اعضای شورای شهر پنجم مانند شورای شهر اول با چالش های سیاسی درگیر بوده است و دست گذاشتن روی مسائل غیر اولویت‌دار مردم جز تفاوت های دو شورای اول و پنجم بوده است. اما اگر از شورای شهر چهارم نام می بریم برای این است که این شورا شورای تصمیمات چالشی در عرصه مدیریت شهری بوده که مصادیق آن را نمی توان به صورت مشروح بیان کرد.

 

شورای شهر تهران نتوانسته بحران نامگذاری معابر را حل کند

وی با بیان اینکه موارد گفته شده در عملکرد شورای شهر بوده و حال به بحث عملکرد تخصصی می پردازم، ادامه داد: از منظر اجتماعی و مسائل فرهنگی وقتی به شهر تهران نگاه میکنیم، می بینیم حرکت خاصی در این حوزه ها که رو به جلو و قابل سنجش و اندازه گیری و مثبت باشد، نیست. هنوز شورای شهر تهران نتوانسته بحران نامگذاری معابر را حل کند و هیچ برنامه‌ای برای این موضوع ندارد. جالب اینجاست که مدیران شهری هنوز نتوانسته اند برای شهر تهران نسخه محلی بپیچند و یک پک جامع محلی برای مسائل فرهنگی و اجتماعی تهیه و با یک نگاه جامع به نظام خانواده و محیط زیست که مدیریت آنها متفاوت است، نسخه های اجتماعی و فرهنگی متناسب با این محله ها را تدوین کنند.

 

معضل انتخاب شهردار همچنان در شهر تهران وجود دارد

ابراهیمی در ادامه افزود: حالا چه اتفاقی افتاده که شورای شهر که باید ناظر ویژه باشد از ابزارهای نظارتی خود استفاده نکرده است  معضل انتخاب شهردار همچنان در شهر تهران وجود دارد. آخرهای دوره شهرداری و در چند ماه قبل بحث جابجایی شهردار و انتخاب شهردار یکی از معضلات بزرگ این شهر بود و این نشان می‌دهد که این بحث هنوز در شورای شهر با چالش جدی مواجه است و فکر کنم که خود مدیران شهری هم تصدیق می‌کنند. وقتی ما با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم دیگر نمی توان انتظار داشت اعضای شورا مطالبه گری کنند و از امکان استیضاح از شهردار بهره ببرند. این انتظارات از اعضای شورای شهر کاملاً بعید به نظر می رسد. چراکه نتوانسته اند به وظایفی که در حوزه مدیریت شهری داشته اند به درستی عمل کند. بنابراین با توجه به عملکردی که در شورای  شهر پنجم وجود داشته واقعا عملکرد قابل دفاعی وجود ندارد که مثلا بگوییم از نقطه «الف» به نقطه «ب» رسیده اند.

 

شورای پنجم و تغییر چهره شهری مبتنی بر هنر اسلامی- ایرانی

 

 

ابراهیمی در ادامه افزود: یکی دیگر از مسائل بسیار مهمی که در حوزه مدیریت شهری وجود دارد مسئله هنر است. بالاخره در نگاه بلندمدت نمای شهر ما باید نمایی اسلامی- ایرانی داشته باشد. بادی انصاف داد که قطعاً این دگرگونی چهره شهر در چهار سال محقق نخواهد شد؛ اما شورای شهر پنجم و شهرداری که از بحث هنر و تغییر نمای شهری فقط حرف زدند، اگر برنامه‌های آن را ارائه می‌دادند، می‌توانستیم امید داشته باشیم که در ۲۰ سال آینده این قضیه محقق شود. حالا سوال من این است آیا شورای شهر پنجم و شهرداری تهران در این دوره حتی یک قطعه از پازل شهر ایرانی اسلامی را ارائه داده اند که ما امید داشته باشیم که قطعات دیگر آن در دوره های بعدی تکمیل و به مرور محقق شود؟

 

ضعف مدیریت شهری در استفاده از قابلیت های فرهنگی هنری

معاون اجتماعی بنیاد ۱۵ خرداد در خاتمه سخنانش با اشاره به این نکته که ما در کشورمان گزینه های بسیار بسیار ایرانی و بسیار بسیار اسلامی در حوزه‌های معماری، شهرسازی و حوزه سبک زندگی شهری داریم؛ اما متاسفانه تهران به عنوان نماد پایتخت کشوری اسلامی نتوانسته از این گزینه ها و قابلیت ها بهره ببرد و از این شهر به عنوان شهری نام برده شود که بر اساس الگوها و معیارهای هنر ایرانی اسلامی بنا شده باشد. این قابلیت ها نه تنها در حوزه شهرسازی بلکه در حوزه حمل و نقل در فرهنگسراها و در مسائل اجتماعی و فرهنگی و در سبک زندگی وجود دارد که در این چهار سال قطعاً در این زمینه کوتاهی شده است که امیدواریم در دوره های بعدی با انتخاب درست اعضای شورای شهر و شهردار بتوانیم تمام نقایص شهر را با مدیریت صحیح برطرف کنیم و به آرمان های شهری در حد پایتخت کشورهای اسلامی نائل آییم.

انتهای پیام/

,

وی در ابتدای این گفت‌و‌گو اظهار داشت: عملکرد شورای شهر پنجم تهران را از دو منظر می‌توان بررسی کرد. یک منظر جنبه عمومی و بازخوردهای مردمی از عملکرد شورای شهر و شهرداری تهران است و منظر دوم هم بحث عملکرد در حوزه های تخصصی است. مانند حوزه های شهرسازی، معماری، محیط زیست، مسائل اجتماعی و فرهنگی، ترافیک، آلودگی هوا و....

,

 

,

, ,

 

,

مردم به عملکرد اعضای شورا معترض هستند

, مردم به عملکرد اعضای شورا معترض هستند, مردم به عملکرد اعضای شورا معترض هستند,

ابراهیمی اضافه کرد: اما از منظر عمومی اگر امروز از مردم سوال کنیم که در مراجعات شما به عنوان مخاطبان اصلی شورای شهر، در مورد عملکرد اعضای شورا شهر تهران در دوره پنجم، چه نظری دارید؟ قطعاً در کوتاهی های بسیاری اشتراک نظر خواهند داشت. حال اگر این مردم جزاصناف باشند که با شهرداریها کار دارند و چه مردمی که در محله‌های مختلف تهران زندگی می‌کنند و برای اموراتی مانند تغییر بنا و یا موارد دیگر به شهرداری ها مراجعه می‌کنند و با شهرداری سر و کار دارند قطعا به کوتاهی . اهمال کاری شورای شهر شهادت می دهند.

,

 

,

خدمات شورا و شهرداری با مطالبات مردم همخوانی ندارد

, خدمات شورا و شهرداری با مطالبات مردم همخوانی ندارد, خدمات شورا و شهرداری با مطالبات مردم همخوانی ندارد,

 

,

, ,

 

,

وی در تشریح بحث متذکر شد: استنباط عمومی از عملکرد اعضاء شورای شهر این است که برنامه هایی که شهرداری در چهار سال گذشته انجام داده، با درخواست و مطالبات مردم همخوانی ندارد؛ چراکه مردم در یک برآورد کلی نمره قبولی به مجموعه دستگاه شهرداری نمی دهند. مثال جزئی این است که در مواردی شهرداری در چهار سال گذشته کارهایی انجام داده؛ اما آیا این اقدامات شهرداری متناسب با نیاز مردم و اولویت های مردم و کمبود ها بوده است، یا نه؟! پاسخ مردم در سطح شهر این است که اینگونه نیست. گرچه ممکن است کسی به این مسئله ایراد بگیرد و بگوید مردم در مورد عملکرد بسیاری از دستگاه‌ها نظرشان مانند شهرداری است و از عملکرد آنها راضی نباشند. این نقیض در این مورد وجود دارد.

,

 

,

رضایت مردم از دستگاه قضا و نارضایتی از شهرداری

, رضایت مردم از دستگاه قضا و نارضایتی از شهرداری , رضایت مردم از دستگاه قضا و نارضایتی از شهرداری ,

معاون اجتماعی بنیاد ۱۵ خرداد در تشریح این نکته یاد‌آور شد: مردم باید به عکس این مورد، یعنی خدمت دستگاه ها هم تمرکز کنند و به نظرسنجی هایی مانند دانشگاه تهران و صدا و سیما و نظرسنجی هایی که پایه علمی دارند، توجه کنند و ببینند در این شرایط دستگاه هایی هم هستند که با مشکلات مشابه عملکردی قابل قبول از خود بجا گذاشته اند.از طرف دیگر اگر از مردم سوال کنید که مثلاً عملکرد قوه قضاییه در یکی دو سال گذشته مورد رضایت شما بوده؟ می‌بینید که بسیاری از مردم در مورد عملکرد دستگاه قضا نظر مثبتی دارند و اقدامات این قوه را راضی کننده می دانند. پس مردم تفاوت بین دستگاه خدمت رسان و دستگاهی که در وظایف کوتاهی می کند را می داند و سوال در مورد شهرداری از مردم قطعاً در بسیاری موارد پاسخی منفی دارد و در مورد بسیاری از دستگاههای دیگر مانند وزارت بهداشت مردم نظری مثبت دارند و از عملکرد کادر درمان راضی هستند. پس در نگاه عمومی شهرداری نمره قابل قبولی نگرفته است.

,

 

,

عملکرد خوب شهرداری در حوزه هوشمندسازی شهر

, عملکرد خوب شهرداری در حوزه هوشمندسازی شهر, عملکرد خوب شهرداری در حوزه هوشمندسازی شهر,

وی با بیان اینکه ما باید در کنار ضعف ها نقاط قوت را هم ببینیم، عنوان کرد: اما حرف ما این است که اولویت های اصلی مردم انگار برای مسئولان مدیریت شهری درست تفهیم نشده است. گرچه در مواردی مانند هوشمند سازی و پروژه تهران هوشمند و محقق شدن شهر هوشمند در چهار سال گذشته و در این دوره شورای شهر اقدامات خوبی انجام شده و می‌توان این عملکردی را به صورت پایلوت و نمونه خوبی برای شهرهای دیگر  اجرا کرد. اما سرعت هوشمند سازی کلانشهر تهران و تناسب نیازهای مردم و مشکلات بسیار زیادی که در شهر تهران داریم، سرعت هوشمند سازی قابل قبول نیست، و در مواردی مانند اقتصاد شهر هوشمند در مقایسه با عملکردی که در سایر کشورها صورت گرفته، ما اصلا عملکرد خوبی نداشته ایم و باید در این زمینه هم پیشرفت خوبی داشته باشیم.

,

 

,

شهرداری در مورد مراجعات مردمی، نمره قابل قبولی نگرفته

, شهرداری در مورد مراجعات مردمی، نمره قابل قبولی نگرفته, شهرداری در مورد مراجعات مردمی، نمره قابل قبولی نگرفته,

ابراهیمی در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: مثلاً شهرداری در مورد روان سازی مراجعات، تردد، و امورات جاری مردم، نمره قابل قبولی نگرفته است. شما در برخی از دستگاه های دولتی و غیر دولتی می‌بینید که مراجعات مردمی به حداقل ممکن رسیده است، اما در شهرداری این مراجعات هنوز در حداکثر ممکن خود قرار دارد و باید در این زمینه کاری کرد. امروزه در شهرداری همچنان مراجعات مردم مانند گذشته است و تفاوت چندانی مشاهده نمی شود. بنابراین از لحاظ جنبه عمومی، شهرداری به رغم کارهایی که انجام داده، نتوانسته رضایتی نسبی حاصل کند و این عملکرد شهرداری و شورای شهر مانند هم است.

,

 

,

ضعف در گسترش مترو و ناوگان حمل و نقل عمومی

, ضعف در گسترش مترو و ناوگان حمل و نقل عمومی , ضعف در گسترش مترو و ناوگان حمل و نقل عمومی ,

 

,

, ,

 

,

وی با نقد عملکرد شهرداری در حوزه حمل و نقل شهری گفت: اما بخش دوم در این زمینه این است که ما نمی‌توانیم پروژه‌های جدی مسئله و رفع مشکل مردم را هیچ بپنداریم و بگوییم این اقدامات کلان در این چهار سال انجام شده است. مثال عرض می‌کنم که تعداد ایستگاه‌های مترو ریلی در این چهار سال ساخته شده اصلاً با سالهای گذشته قابل مقایسه نیست و جهشی در بحث گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی نداشته ایم. اینگونه عملکرد ها  قابل قبول نیست و نمی توانیم بگوییم اینها نتیجه عملکردی است که در ۴ سال گذشته انجام شده است.

,

 

,

فعالیت شورا در مدیریت شهر است یا چالش‌های سیاسی؟

, فعالیت شورا در مدیریت شهر است یا چالش‌های سیاسی؟ , فعالیت شورا در مدیریت شهر است یا چالش‌های سیاسی؟ ,

معاون اجتماعی بنیاد ۱۵ خرداد در خصوص آرامش روحی و روانی شهروندان متذکر شد: سوال مهم دیگر بحث آرامش شهری است که آیا ما آرامش شهری برای مردم ایجاد کرده‌ایم یا خیر؟ آیا تفرجگاه خاصی را در چهار سال گذشته مانند پروژه خلیج فارس داشته ایم؛ یا مثلا رود دره‌هایی که تبدیل به بوستان نهج البلاغه، جوانمردان، ولنجک، دربند، دارآباد و اوین درکه شده اند، در این دوره شورا و شهرداری هم احداث شده اند؟ برای همین می توانیم بگوییم که شهرداری و شورای پنجم در حوزه ساخت تفرجگاه‌ها و توسعه فضای سبز هم آنگونه که باید درست عمل نکرده اند. لذا از آنجایی که ذهن اعضای شورای شهر پنجم مانند شورای شهر اول با چالش های سیاسی درگیر بوده است و دست گذاشتن روی مسائل غیر اولویت‌دار مردم جز تفاوت های دو شورای اول و پنجم بوده است. اما اگر از شورای شهر چهارم نام می بریم برای این است که این شورا شورای تصمیمات چالشی در عرصه مدیریت شهری بوده که مصادیق آن را نمی توان به صورت مشروح بیان کرد.

,

 

,

شورای شهر تهران نتوانسته بحران نامگذاری معابر را حل کند

, شورای شهر تهران نتوانسته بحران نامگذاری معابر را حل کند, شورای شهر تهران نتوانسته بحران نامگذاری معابر را حل کند,

وی با بیان اینکه موارد گفته شده در عملکرد شورای شهر بوده و حال به بحث عملکرد تخصصی می پردازم، ادامه داد: از منظر اجتماعی و مسائل فرهنگی وقتی به شهر تهران نگاه میکنیم، می بینیم حرکت خاصی در این حوزه ها که رو به جلو و قابل سنجش و اندازه گیری و مثبت باشد، نیست. هنوز شورای شهر تهران نتوانسته بحران نامگذاری معابر را حل کند و هیچ برنامه‌ای برای این موضوع ندارد. جالب اینجاست که مدیران شهری هنوز نتوانسته اند برای شهر تهران نسخه محلی بپیچند و یک پک جامع محلی برای مسائل فرهنگی و اجتماعی تهیه و با یک نگاه جامع به نظام خانواده و محیط زیست که مدیریت آنها متفاوت است، نسخه های اجتماعی و فرهنگی متناسب با این محله ها را تدوین کنند.

,

 

,

معضل انتخاب شهردار همچنان در شهر تهران وجود دارد

, معضل انتخاب شهردار همچنان در شهر تهران وجود دارد, معضل انتخاب شهردار همچنان در شهر تهران وجود دارد,

ابراهیمی در ادامه افزود: حالا چه اتفاقی افتاده که شورای شهر که باید ناظر ویژه باشد از ابزارهای نظارتی خود استفاده نکرده است  معضل انتخاب شهردار همچنان در شهر تهران وجود دارد. آخرهای دوره شهرداری و در چند ماه قبل بحث جابجایی شهردار و انتخاب شهردار یکی از معضلات بزرگ این شهر بود و این نشان می‌دهد که این بحث هنوز در شورای شهر با چالش جدی مواجه است و فکر کنم که خود مدیران شهری هم تصدیق می‌کنند. وقتی ما با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم دیگر نمی توان انتظار داشت اعضای شورا مطالبه گری کنند و از امکان استیضاح از شهردار بهره ببرند. این انتظارات از اعضای شورای شهر کاملاً بعید به نظر می رسد. چراکه نتوانسته اند به وظایفی که در حوزه مدیریت شهری داشته اند به درستی عمل کند. بنابراین با توجه به عملکردی که در شورای  شهر پنجم وجود داشته واقعا عملکرد قابل دفاعی وجود ندارد که مثلا بگوییم از نقطه «الف» به نقطه «ب» رسیده اند.

,

 

,

شورای پنجم و تغییر چهره شهری مبتنی بر هنر اسلامی- ایرانی

, شورای پنجم و تغییر چهره شهری مبتنی بر هنر اسلامی- ایرانی, شورای پنجم و تغییر چهره شهری مبتنی بر هنر اسلامی- ایرانی,

 

,

, ,

 

,

ابراهیمی در ادامه افزود: یکی دیگر از مسائل بسیار مهمی که در حوزه مدیریت شهری وجود دارد مسئله هنر است. بالاخره در نگاه بلندمدت نمای شهر ما باید نمایی اسلامی- ایرانی داشته باشد. بادی انصاف داد که قطعاً این دگرگونی چهره شهر در چهار سال محقق نخواهد شد؛ اما شورای شهر پنجم و شهرداری که از بحث هنر و تغییر نمای شهری فقط حرف زدند، اگر برنامه‌های آن را ارائه می‌دادند، می‌توانستیم امید داشته باشیم که در ۲۰ سال آینده این قضیه محقق شود. حالا سوال من این است آیا شورای شهر پنجم و شهرداری تهران در این دوره حتی یک قطعه از پازل شهر ایرانی اسلامی را ارائه داده اند که ما امید داشته باشیم که قطعات دیگر آن در دوره های بعدی تکمیل و به مرور محقق شود؟

,

 

,

ضعف مدیریت شهری در استفاده از قابلیت های فرهنگی هنری

, ضعف مدیریت شهری در استفاده از قابلیت های فرهنگی هنری , ضعف مدیریت شهری در استفاده از قابلیت های فرهنگی هنری ,

معاون اجتماعی بنیاد ۱۵ خرداد در خاتمه سخنانش با اشاره به این نکته که ما در کشورمان گزینه های بسیار بسیار ایرانی و بسیار بسیار اسلامی در حوزه‌های معماری، شهرسازی و حوزه سبک زندگی شهری داریم؛ اما متاسفانه تهران به عنوان نماد پایتخت کشوری اسلامی نتوانسته از این گزینه ها و قابلیت ها بهره ببرد و از این شهر به عنوان شهری نام برده شود که بر اساس الگوها و معیارهای هنر ایرانی اسلامی بنا شده باشد. این قابلیت ها نه تنها در حوزه شهرسازی بلکه در حوزه حمل و نقل در فرهنگسراها و در مسائل اجتماعی و فرهنگی و در سبک زندگی وجود دارد که در این چهار سال قطعاً در این زمینه کوتاهی شده است که امیدواریم در دوره های بعدی با انتخاب درست اعضای شورای شهر و شهردار بتوانیم تمام نقایص شهر را با مدیریت صحیح برطرف کنیم و به آرمان های شهری در حد پایتخت کشورهای اسلامی نائل آییم.

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه