اخبار داغ

کارشناس رسانه مطرح کرد؛

همرفیق؛ اثری برای تغییر سبک زندگی و ذائقه مردم

همرفیق؛ اثری برای تغییر سبک زندگی و ذائقه مردم
سید محمدجواد شیخ الاسلامی گفت: تاثیر رسانه بر روی زندگی افراد با پیدایش vod به عنوان رسانه ای نوین، جذابیتی بیش از اتلاف خود داشته و بر روی زندگی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تاثیرات مهمی دارد تا جایی که احتمال دارد در آینده‌ای نه چندان دور بر صدا و سیما نیز غلبه پیدا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس رسانه و عضو اندیشکده فضای مجازی "ژرفا"در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" به نقد و  بررسی برنامه تلویزیونی "همرفیق" پرداخت و گفت: رسانه یک صنعت رو به رشد و در حال تحول است که تامین کننده اشتغال، تولیدکننده محتوا و خدمات و پشتیبان توسعه سایر صنایع می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

سید محمد جواد شیخ الاسلامی ادامه داد: رسانه ها یکی از منابع قدرت هستند. یعنی ابزاری برای کنترل ذائقه ها، مدیریت افکار عمومی در جامعه و جایگاهی برای بروز تحول فرهنگ چه به معنی هنر و اشکال نمادین، و چه در معنای مدها، خلق و خوها، شیوه های زندگی و هنجارها هستند.

,

وی افزود: به هر حال رسانه ها دارای تاثیرات بی شماری در تجربه زندگی روزمره هستند که نمونه های اثرات کوچک و بزرگ آن را می توان در زندگی روزمره خود یافت.

,

این کارشناس تصریح کرد: لباسی که همه ما به هنگام خروج از منزل می پوشیم با توجه به پیش بینی هواست، آنچه می خریم تحت تاثیر تبلیغات تجاری است. به دیدن فیلمی می رویم که در روزنامه درباره اش مطلبی خوانده ایم و به اشکال بی شمار به رسانه های سنتی مانند: تلویزیون، رادیو یا موسیقی واکنش نشان می دهیم زیرا ما در دنیایی زندگی می کنیم که فرآیندهای سیاسی و حکومتی آن بر اساس این تاثیر قرار دارد که ما برآنچه می گذرد آگاهیم زیرا از مطبوعات و تلویزیون و رادیو خبر می گیریم.

,

شیخ الاسلامی گفت: کمتر کسی را می توان یافت که سرچشمه اطلاعات و عقایدش را نتوان در رسانه ها پیدا کرد. این همه پول و تلاش صرف آن می شود که رسانه ها در جهتی هدایت شوند که تاثیر دلخواه مجموعه های سیاست گذار تحقق یابد.

,

وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا این تاثیرات به همراه میزان مصرف رسانه های جدید بالاتر رفته است. در این بین تولیدات رسانه های جدید مخصوصا محصولات vod ها نیز بر این تاثیرات افزوده است.

,

این کارشناس افزود: "همرفیق" یکی از این محصولات است که با پارادایم دوستی در روبیکا به نمایش در آمده است. اسم همرفیق که برای این برنامه انتخاب شده دارای بار معنایی چپ است.

,
, ,

شیخ الاسلامی گفت: رفیق در ادبیات سیاسی جزو اصطلاحات گروه های کمونیست بوده که افراد این مکتب فکری به همپیالگی ها و متحدین خود می گفتند. اصطلاح رفیق استالین بسیار مشهور است و این در حالی است که ادبیات ایران برای بحث رفاقت کلمه دوست و یار را استفاده می کند اما استفاده از لفظ رفیق مانند اخوی و برادر دارای بار معنایی است انتخاب این نام برای برنامه بسیار جای تامل دارد.

,

وی ادامه داد: این تامل زمانی عمیق تر و واقعی تر می شود که به موسیقی های ابتدا و انتهای این برنامه توجه می کنیم که نوع موسیقی جاز و اعتراضی است. ادبیات استفاده شده توسط خواننده بسیار سیاه و چپ گرایانه است متن ترانه سیهی شب را مثل زمانه قرار می دهد که باید برطرف شود و گویا انقلابی را پیش بینی می کند . در برنامه دیگر باز می بینیم از ساز آکاردئون استفاده می شود و موسیقی کاتیوشا نواخته می شود؛ موسیقی که در زمان جنگ جهانی دوم به منظور تقویت روحیه سربازان خوانده می‌شد و درباره دختری است که شعری را برای معشوقش که سرباز است می‌خواند. این آهنگ تاکنون توسط خوانندگان متعدد و مطرح زیادی اجرا شده ‌است. نواخته شدن این موسیقی در برنامه، موید نظریه های مطرح شده است.

,

این کارشناس گفت: سخن گفتن از رسانه به منزله چیزی بسیط و واحد کاملا بی معناست زیرا رسانه ها مجموعه بسیار گسترده ای از پیام ها، تصاویر و افکاری هستند که بیشترشان از خود رسانه بلکه از جامعه گرفته شده و عاقبت به جامعه باز پس فرستاده می شوند. به همین جهت بسیار دشوار است از موردی نام ببریم که در آن بتوان رسانه را علت واحد یا اجتناب ناپذیر تاثیر اجتماعی معینی دانست.

,

شیخ الاسلامی گفت: رسانه ها هر جا که رشد می کنند دارای قدرت قابل ملاحظه ای برای شکل دادن به عقاید و باورها، دگرگون کردن عادات زندگی و ترویج رفتارهایی کمابیش مطابق میل کنترل کنندگان رسانه ها و محتوای آنها هستند. این دیدگاه نه بر اساس کاوش های علمی بلکه در اثر مشاهده  محبوبیت بسیار زیاد مطبوعات و رسانه های جدیدی همچون فیلم، رادیو و نفوذ آنها در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی به وجود آمده اند.

,

وی ادامه داد: رسانه ها می توانند آثار مضری نیز از لحاظ بزهکاری، تعصب و پرخاشگری و.... داشته باشند. رسانه ها در همه ابعاد زندگی افراد تاثیر گذار هستند اما نشان داده شده که هر رسانه ای در قالب ساختار موجود روابط اجتماعی، شرایط فرهنگی و اجتماعیِ معین عمل می کند. این عوامل اجتماعی و فرهنگی در شکل دادن به عقاید، نگرش ها و رفتار مورد مطالعه، نقش درجه اول دارند و انتخاب، توجه و پاسخگویی به رسانه از سوی مخاطبان را تعیین می کنند.

,

این کارشناس تاکید کرد: تاثیر رسانه بر روی زندگی افراد با پیدایش vod به عنوان رسانه ای نوین، جذابیتی بیش از اتلاف خود داشته و بر روی زندگی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تاثیرات مهمی دارد تا جایی که احتمال دارد در آینده ای نه چندان دور بر صدا و سیما نیز غلبه پیدا کند. بنابراین امروزه هر چه رسانه ها قدرتمندتر می شوند تاثیر مستقیم تری بر روی زندگی افراد می گذارند و رسانه ها موقعیت یک نهاد اجتماعی مهم را کسب کرده اند و روز به روز بیش تر مسائل زندگی عموم در عرصه رسانه ها در سطح ملی و بین المللی متجلی می شود.

,

شیخ الاسلامی گفت: ورود تکنولوژی های جدید و گسترش ویروس کرونا در سال های اخیر تأثیراتی بر نگرش، هویت و سبک زندگی افراد داشته است. بی شک در خانه بودن و استفاده از اینترنت و موبایل، به مردم به ویژه جوانان و نوجوانان، این امکان را می دهد تا روابط متفاوت و جدیدی را تجربه کنند که تاکنون به علت های مختلف و عدم نیاز به استفاده از این فضاها توسط والدین و مدارس محدود شده بود. همین موضوع روابط بین افراد را نسبت به گذشته بسیار متفاوت کرده و سبک زندگی جدیدی را ایجاد کرده است.

,

وی ادامه داد: در این بین، برنامه ای مانند همرفیق به تغییر سبک زندگی و ذائقه مردم می پردازد و به دنبال گسترش سبک زندگی اشرافی، الگوسازی رفاقت های سطحی و تنهایی به جای خانواده، الگوسازی از زندگی سلبریتی ها و اشراف این سبک زندگی در جامعه و همچنین ترجمه مفاهیم عمیق مانند معنای زندگی و دوستی توسط این افراد که سطح تحصیلات و اطلاعات پایینی دارند و خودشان در مسائل خانوادگی و شخصی دچار مشکل هستند از جمله غلط های فرهنگی است که در رسانه این چنینی انجام می شود.

,
, ,

این کارشناس افزود: مسئولان فرهنگی جامعه که باید از گسترش چنین غلط های فرهنگی که خسارات زیادی را برای جامعه ایجاد می کند ممانعت کنند سکوت نموده و صرفا تماشاگری خاموش هستند. مرجع سازی از چنین افرادی برای جامعه در آینده مشکلات زیاد فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به همراه دارد که در صورت عدم توجه پیامدهای بسیار ناگواری را برای جامعه ایجاد می نماید.

,

شیخ الاسلامی بیان کرد: مفهوم امنیت روانی و احساس امنیت که به عنوان عنصر کلیدی در دستیابی به اهداف پیش بینی شده، از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و همیشه توجه جامعه شناسان و جرم شناسان را در پی داشته است. احساس امنیت در شهروندان موجب بالا رفتن آسایش و رفاه آنها و پذیرش انجام امور تعهد و مسئولیت خواهد شد.

,

وی گفت: گسترش استفاده از رسانه های نوین در سال های اخیر و تاثیراتی که این رسانه ها بر جامعه و ذهن مخاطب دارد باعث می شود که بحث تواصی به صبر کم رنگ شده و توقعات افراد افزایش یابد و این امر باعث گسترش نارضایتی در جامعه می شود. برنامه همرفیق مصداقی از این افزایش توقعات و ایجاد نارضایتی است که وقتی در موسیقی و بقیه نکات گفته شده ضرب شود به جمعی از تضادها و نارضایتی های جامعه خواهیم رسید که باعث کم رنگ شدن احساس امنیت و آرامش می شود.

,

این کارشناس تصریح کرد: این برنامه از نظر شکلی بسیار شبیه به برنامه ماهواره ای "سینا ولی الله" است که شامل موسیقی زنده و صحبت با سلبریتی ها می باشد. برنامه همرفیق حتی در دکور و میزانسن همه تقلید نموده و شبیه به این برنامه بوده است. هدف برنامه اگر توسعه فضای رفاقت باشد مدل انتخاب، دعوت افراد و شرایط دعوت دوستان فرد به شکلی است که مخاطب را با یک برنامه حداقلی روبرو می کند که با طنزهای سطحی و خاطرات مبتذل به دنبال جذب و نگهداشتن مخاطب است تا آن جا که بعد از تولید و پخش قسمت ۸ آن را حذف می کند تا مردم شاهد نکات منفی نباشند و این در حالی است که هزینه های تولید، پرداخت شده و گویا تولیدکننده بعد از تولید نظارت می کند نه قبل از آن و حداقل های یک برنامه را مجری و کارگردان نمی داند.

,

وی در خاتمه خاطرنشان کرد:  از موارد دیگر استفاده ابزاری و تبلیغاتی از زنان در این اثر است که یک بار در آخر برنامه برای دادن جوایز جهت نگه داشتن سینی جوایز از یک خانم استفاده می شود و یک مورد دیگر زمانی که می خواهند هدیه شرکت را آپ بدهند که یک خانم دو تا بسته را می آورد و به مهمان ها می دهد. این مدل استفاده از زنان در برنامه که می توان برای جوایز آخر از یک میز و در مورد هدیه آپ هم از جای دیگر که در دسترس مجری باشد برای دادن آن استفاده نمود، همخوانی بسیار اندکی با سبک زندگی اسلامی - ایرانی و نوع نگاه صحیح به زن را دارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه