اخبار داغ

گزارش؛

ارثیه دولت روحانی، بی اعتمادی مردم به بورس / بورس معطل مذاکرات!

ارثیه دولت روحانی، بی اعتمادی مردم به بورس / بورس معطل مذاکرات!
این بازار به ناچار باید مورد توجه دولت بعدی نیز باشد چرا که از بین رفتن سرمایه های مردم و در کنار آن قوت گرفتن سرمایه گذاری در بازارهای دیگر که باعث خروج ارز از کشور می شود نیاز به یک سناریو برای سرمایه گذاری در این بازار و برگشتن اعتماد دوباره به بازار را به جد می طلبد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ یکی از بازارهایی که در این دولت مورد توجه قرار گرفت بازار سرمایه و بورس بود؛ بازاری که فعالان آن از دو تا 5 میلیون نفر به بیش از 40 میلیون نفر رسید و البته بازاری که قله ها را یکی پس از دیگری فتح می کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

در همان روز های اوج بسیاری معتقد بودند دولت از توجه به این بازار تفکرات تامین مالی خود را در سر می پرواند؛ البته با هر نظری که این بازار حمایت شود اگر با دید بلند مدت باشد می تواند به تولید کمک کرده  و جای بانک ها را در تولید گرفته و یا حداقل از سهم آن ها بکاهد، سهمی که اغلب خود دست اندازی برای تولید و گاهی بن بست های برای تولید می شود.

,

اما بیش از 10 ماه است این بازاری که با تبلیغات زیاد و دعوت عمومی همراه بود در مدار نزولی قرار گرفت و کسانی که در لحظه اوج و با دعوت دولت مردان وارد بازار شدند امروز بیشتر از 50 تا 70 درصد سرمایه خود را  از دست داده اند.

,

امروز شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و 145 واحد قرار گرفت و شاخص هموزن نیز 382 هزار واحد قرار گرفت تا بعد از اینکه در این هفته دو روز سبز را شاهد باشیم، اما باز هم سبزی بازار دوام نداشت و امروز بازار نزولی شد؛ با این شرایط به نظر می رسد دولت دیگر برنامه ای برای این بازار نداشته باشد و شاید در روزهای آتی ادامه روند نزولی بازار را شاهد باشیم.

,

اما در کنار این موضوع اصلاح قیمت ها در برخی از سهام ها و همچنین انتخابات پیش رو دو عاملی است که شاید بازار را بتواند کمی به بالا بکشد و از طرفی مذاکرات وین نیز می تواند یک جنبه روانی در بازار داشته باشد؛ با این عوامل بسیاری معتقد هستند بازار نمی تواند سقوط قابل توجهی را حداقل تا انتخابات و مشخص شدن رئیس جمهور آینده و تفکر او شاهد باشد، البته با همین دلایل انتظار بهبود بازار را نیز دور از ذهن می دانند.

,

به هر حال بازار سرمایه با حضور چند ده میلیونی که اتفاق افتاده است نیاز به حمایت و البته آموزش دارد تا بتواند نقش خود را در تولید ایفا کند؛ اهمیت این موضوع به قدری است که یکی از سوال های اساسی اقتصادی از کاندیدا های ریاست جمهوری شده و البته نظرات بیشتر از آن ها پالس های مثبت قلمداد می شود.

,

در این روزها که حمایتی از بازار شکل نمی گیرد برخی نیز معتقدند بورس معطل مذاکرات نگه داشته شده و به نقلی به این مذاکرات گره زده شده است؛ از این رو حمایت دوباره از بازار را باید بعد از موفق شدن در مذاکرات دانست؛ تجربه های گذشته نشان می دهد همیشه بازار قبل از انتخابات شرایط خوب و سبزی داشته است، البته امسال شرایط متفاوت و بی اعتمادی به بازار کاملاً مشهود است.

,

به هر حال بورس همیشه با عرضه و تقاضا و دارای افت و خیزهای طبیعی است؛ اما ورود دولت به آن و به نوعی حتی اگر از دخالت هم استفاده نکنیم و جهت دادن به آن عنوان شود بازهم معادلات طبیعی بازار را برهم زده است و بسیاری از کارشناسان در این روزها بر این بیان هستند که بازار نه بر پایه تحلیل و نه بر پایه تکنیکال است که این موضوع یکی از مشکلات سرمایه گذاران قدیمی بازار است.

,

به نظر می رسد حال این بازار به ناچار باید مورد توجه دولت بعدی نیز باشد چرا که از بین رفتن سرمایه های مردم و در کنار آن قوت گرفتن سرمایه گذاری در بازارهای دیگر که باعث خروج ارز از کشور می شود نیاز به یک سناریو برای سرمایه گذاری در این بازار و برگشتن اعتماد دوباره به بازار را به جد می طلبد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه