اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی:

دولت اقتصاد را شرطی کرده است/ ضعف بانک مرکزی باعث تلاطم بازار پولی و ارزی شد

دولت اقتصاد را شرطی کرده است/ ضعف بانک مرکزی باعث تلاطم بازار پولی و ارزی شد
الیاس نادران گفت: دولت در زمینه اقتصاد راهبرد غلطی دارد و اقتصاد را شرطی کرده بدین معنا که ادعا می کند برای رشد اقتصادی نیاز به جذب سرمایه خارجی و تمکین از نظم بین المللی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ الیاس نادران کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده مردم تهران در گفتگو با خبرنگار مرآت در تحلیل وضعیت فعلی اقتصاد کشور گفت: متاسفانه دولت در زمینه اقتصاد راهبرد غلطی دارد و اقتصاد را شرطی کرده بدین معنا که ادعا می کند برای رشد اقتصادی نیاز به جذب سرمایه خارجی است و لازمه آن تمکین به نظم بین المللی و تابعیت ازسیاست های آمریکا در منطقه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

وی در ادامه افزود: متاسفانه دولت 8 سال فرصت سوزی کرده و با گره زدن اقتصاد کشور به مناسبات آمریکا و اروپا در منطقه اقتصاد کشور را عقب نگه داشته و شاهد بودیم که با روی کار آمدن ترامپ و پاره کردن برجام مجدد کشور به شرایط زمان جنگ در  تحریم کالا و نبود کالای اساسی و تورم دچارشد.

,

این کارشناس اقتصادی راه برای برون رفت از این وضعیت را تاسی به سخنان مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: درسال 92 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را  مقام معظم رهبری ابلاغ  فرمودند که چارچوب کلی آن نگاه به داخل  و استفاده از ظرفیت های فیزیکی، مالی و انسانی خودمان است.

,

وی همچنین نظر مقام معظم رهبری را در حوزه سیاست های خارجی در روابط اقتصادی این چنین اذعان کرد: ارتباط با کشورهای دیگر ازنظر ایشان راهکار جزئی تری را در اقتصاد مقاومتی دارد و به نظر ایشان در عین حال که یک اقتصاد درون زا داریم و باید با ارتباط با خارج از مرزها هم نیاز مواد اولیه را  تامین و هم مازاد نیاز داخلی را نیز به خارج از کشور صادر کنیم و لازمه این کار آن است که به قرار دادهای دوجانبه مانند ایران و چین و ایران و روسیه پایبند باشیم.

,

نادران همچنین تصریح کرد: در همین سال ها که دولت اجازه صادرات نفت را نداشت و صادرات آن به حداقل رسیده بود، با صادارت فراورده های نفتی و محصولات پتروشیمی ارزقابل توجهی از کشور های دیگر بدست آمد و امکان درآمد زایی فراهم شد و امروز هم خود دولت و هم ناظرین بین المللی براین موضوع اذعان دارند.

,

این کارشناس سیاسی  اظهارکرد: ایجاد ارزش افزوده از تولیدات داخلی و رسوب این ارزش ها در حوزه های مختلف  به جای خام فروشی می تواند نجات بخش اقتصاد کشور باشد  و باعث اشتغال زایی شود و همچنین مزیت این روش در آن است که توانمندی بالای ایرانی به اضافه نیاز بازارهای فراوان در منطقه امکان تحریم ها را ازبین می برد.

,

نادران راه تثبیت این مزیت نسبی را در تولیدات داخلی و حاشیه سود بالا را اصلاح نظام بانکی دانست و ابراز داشت:  بانک مرکزی اشرافیت کامل به  بانک ها جهت مدیریت و هدایت منابع به سمت تولیدات داخلی را ندارد و از ضعف نظارتی و مدیریتی شدیدی رنج می برد و متاسفانه در بازار پول و ارز  که هردو از وظایف بانک مرکزی است، دچار تلاطم های شدید هستیم.

,

وی به نقش ضعیف دولت در حوزه بورس اشاره کرد و افزود: در  بازار بورس که یکی از شیوه های تامین مالی سرمایه بنگاه ها است و باعث توسعه می شود ، دولت در این حوزه هم  به عنوان رقیب مردم و بخش خصوصی ورود کرد و باعث تلاطم بازار و نوسانات شدید شاخص های بورس شده و امروز شاهد آن هستیم که بورس در در کمترین سطح خودش نسبت به دوسال گذشته قرار گرفته است.

,

نادران در مورد عملکرد شرکت های بزرگ تصریح کرد: آنها در تلاش برای  کسب حداکثر سود به جای کمک به سهامدارن خرد با سفته بازی به نفع بنگاه های بزرگ اقتصادی و بخش دولتی سرمایه مردم را هدر دادند.

,

وی همچنین با بیان اینکه دولت با ایجاد رانت برای اطرافیان خود بزرگترین ضربه را به اقتصاد کشور زده است، اذعان کرد: دولت با دوگانه سازی در بازار ارزو ایجاد ارز ارزان قیمت برای بستگان و نزدیکان و هم حزبی های خودشان منجر به آن شد که دهها میلیارد دلار به ضرر مردم و به نفع رانت خوارن که از طریق واردات، تولید داخلی را سرکوب می کنند منجر به آن شد به کشور خسارت وارد شود.

,

این کارشناس سیاسی  ضرر این نابسامانی را از دو جهت دانست و ابراز داشت: اول اینکه رشوه خواری و ایجاد بازارهای غیر رسمی درخصوص واردات در حوزه های مختلف مانند خوراک دام و کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی تولید داخلی را سرکوب می کند و ثانیا مصرف کننده از ارز 4200 تومانی هیچ نفعی نبرده و مابه التفاوت قیمت ارز می توانست سبد خالی از کالای اساسی مردم را پرکند که متاسفانه این اتفاق نیافتاد.

,

وی در پایان تاکید کرد: نظارت بربازار از وظایف دولت است و هیچ دولتی نمی تواند از خودش رفع مسئولیت کند، حتی در کشور های سرمایه داری که آمال بسیاری از دولتیان است  به سامان کردن اقتصاد ملی و جلوگیری از گران فروشی از وظایف دولت آنها است و  این نظارت های جدی در کشور از تولید کالا تا جایی که بدست مصرف کننده می رسد باید انجام گیرد و بسیاری از سامانه هایی که امکان رهگیری بر عرضه و توزیع و مصرف کالا وجود دارد می تواند بازار را به سامان رساند، به شرطی که اراده لازم وجود داشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه