اخبار داغ

کارشناس امور تربیتی:

تنظیم تعادل انرژی در فرزندان باید به سبک زندگی تبدیل شود/ ارتباط چاقی با مشکلات یادگیری در کودکان

تنظیم تعادل انرژی در فرزندان باید به سبک زندگی تبدیل شود/ ارتباط چاقی با مشکلات یادگیری در کودکان
علی پورعباس گفت: باید تنظیم تعادل انرژی در بچه‌ها به سبک زندگی تبدیل شود. بچه‌ها باید وعده‌های غذایی را بخورند و میان‌وعده میوه استفاده کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس امور تربیتی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: یک پسر ۱۵ الی ۱۶ ساله وقتی غذا می‌خورد از دو طریق انرژی دریافتی را به مصرف می‌رساند. یکی اعمال پایه حیاتی مانند تنفس، ضربان قلب و دیگر فعالیت‌های فیزیکی.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

علی پورعباس ادامه داد: میزان دریافت انرژی باید متناسب با مصرف انرژی باشد. اما در پسران معمولا میزان دریافت انرژی بیشتر از مصرف انرژی است.

,

وی افزود: انرژی اضافه در بدن به صورت چربی ذخیره می‌شود. مولکول های چربی می‌تواند در غشای سلول های عصبی رسوب کنند و این موجب «چالش یادگیری» می‌شود.

,

این کارشناس تصریح کرد: باید تنظیم تعادل انرژی در بچه‌ها به سبک زندگی تبدیل شود. بچه‌ها باید وعده‌های غذایی را بخورند و میان وعده میوه استفاده کنند و اگر می‌خواهند قراری با دوستان شان در بیرون بگذارند و به جای اینکه قرارشان در رستوران و کافی شاپ باشد، در محیط های ورزشی با یکدیگر قرار بگذارند.

, .,

پورعباس گفت: فرزندان باید متناسب با انرژی دریافتی فعالیت فیزیکی داشته باشند اگر مازاد بر آن انرژی دریافت کنند و آن انرژی را سوخت نکنند منجر به چاقی و چربی اضافی در بدن می شود و این مهم باعث اختلال در یادگیری می شود.

,

وی ادامه داد: امروز چاقی به عنوان یک چالش تبدیل شده است و اگر آن را کنترل نکنیم با مشکل مواجه می شویم و نتایج پژوهش های بسیاری نشان می دهد؛  کودکانی که از چاقی رنج می برند عملکرد ضعیفتری در آزمون های هوش دارند.

,

این کارشناس افزود: بعضا مادرانی برای مشاوره مراجعه می کنند و از پایین بودن ضریب هوشی فرزندان خود گله دارند و بعد که علت را ریشه یابی می کنیم؛ به پدیده چاقی که منجر به اختلال در فرزند شده است روبرو می شویم.

,

پورعباس تاکید کرد: اکنون که ویروس کرونا بر کشور غالب شده است؛ پدیده چاقی در بین کودکان، نوجوانان و جوانان بسیار زیاد شده است زیرا تحرک شان بسیار کم است و انرژی دریافتی آنها در مقابل تحرک شان زیاد است.

,

وی گفت: خانواده ها حتما فرزندان خود را به تفریح های سالم مثل ورزش، پیاده روی خانوادگی، طناب زدن در منزل، دوچرخه سواری و ... که باعث تحرک می شود، تشویق کنند.

,

این کارشناس ادامه داد: مصرف زیاد غذاهای پرکالری، نوشیدنی‌های شیرین، نوشابه‌های انرژی‌زا، فست فودها و انواع کیک و شیرینی می‌تواند در مدت زمان اندک سبب بالا رفتن وزن شود.

,

پورعباس در خاتمه خاطرنشان کرد: والدین باید بدانند که در اغلب موارد کودکان از پدر، مادر یا سایر اطرافیان خود الگوبرداری می‌کنند. عاداتی که در دوران کودکی آموخته می‌شوند معمولاً تا بزرگسالی با فرد می‌مانند. بنابراین، دوران کودکی بهترین زمان برای اصلاح سبک زندگی و پیشگیری از بروز عوارض چاقی کودکان است.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه