عید قربان، تجلی زیبای عبودیت در برابر خداوند بوده و این روز یادآور سالیان بسیار دوری است که حضرت ابراهیم(ع) عبودیت و اخلاص در ایمان را با قربانى کردن فرزند و اسماعیل(ع) نیز نهایت ایمان و بندگی را با تسلیم شدن در برابر امر خداوند، بر تارک تاریخ به یادگار گذاردهاند.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ؛ عید قربان عید رهایی و عید آزادی و رستگاری است رهایی از وابستگی ها و رستگاری از نفس خویشتن. در روز عید قربان، حج گزار از آن چه غیر خداست و از همه دلبستگی های این جهانی در می گذرد. او اسماعیل وجودش؛ یعنی عزیزترین پاره وجودش را در راه خدا و به فرمان او قربانی می کند. از این رو، عید قربان، عید مردن و زنده شدن نیز هست. انسان چیزی را قربانی می کند؛ یا چنان که گفته شد عزیزترین پاره وجودش را می دهد تا چیزی برتر بگیرد و دوباره زنده شود.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,اما این زندگی و تولد دوباره وابسته به شناختی است که هر کس از خود دارد. در این جا شناختی که از همه بیشتر به انسان کمک می کند؛ و می تواند راهی به رهایی باشد، خودشناسی است. در این دیگرشناسی، روان شناسی و... به کار نمی آیند؛ چون اگر خود را بشناسی می توانی دلبستگی هایت را هم بشناسی و آن گاه به نجات و رستگاری برسی. عید قربان پس از وقوف در عرفات (مرحله شناخت) و مشعر (جایگاه آگاهی و شعور) و منی (سرزمین تمناها و رسیدن ها) فرا می رسد.
,
از این رو مرحله نهایی یک سفر دور و دراز است.قربان عید شادمانه ای است که چون حسن ختامی زیبا، در پایان آیین حج آمده و به آن شکوهی بی کران بخشیده است. همچنین می توان گفت عید قربان، عید پیشکش است و قربانی پیشکش ناچیز یک عاشق فانی است برای یک معشوق ازلی و ابدی.
*فلسفه عید قربان، گذشتن از داشتهها و تعلقات دنیوی است
یک کارشناس مسائل دینی در گفتوگو با خبرنگار ما با اشاره به فلسفه به وجود آمدن عید سعید قربان، اظهار کرد: عید قربان جز اعیاد بهنام مسلمین بوده و این روز مبارک به مناسبت تسلیم امر پرودگار شدن حضرت ابراهیم(ع) وحضرت اسماعیل(ع) به عنوان عید گرامیداشته میشود.
*عید قربان نماد وحدت اسلامی
یکی از تهدیدات بزرگ امروز جهان اسلام خطر تفرقه و فروپاشی کشورهای اسلامی با عناوین مذهبی، طایفهای و قومی است که بلای بزرگی برای امت اسلامی است؛ در حالی که قرآن کریم، ما را به وحدت و یکپارچگی دعوت میکند.
دعای قنوتهای نماز عید قربان، منادی وحدت است. در قنوتهای ۹ گانه نماز عید قربان، خداوند را ۹ بار به این روز که عید رسمی جهان اسلام است قسم میدهیم که خدایا در این روز که روز ذُخر و شرافت و کرامت برای رسول گرامی اسلام و اهلبیت (ع) است، هر خوبی که به آنها دادی به ما نیز عطا کن و هر بدی را که از آنها دور کردی از ما نیز دور کن.
به هیمن منظور، فقهای عظام شیعه نه تنها اقتدای به اهل سنت را جایز میدانند؛ بلکه برای تقویت وحدت و اخوت اسلامی به همگان به ویژه زائران بیت الله الحرام توصیه میکنند که در نماز جماعت برادران اهل سنت شرکت کنند؛ همانگونه که مقام معظم رهبری (مدّظلّه) به حجاج ایرانی سفارش کردند که علاوه بر مسجدالحرام، در نمازهای جماعات محلات مکه ومدینه نیز شرکت کنند.
از این رو، علمای شیعه، عمل حجّاج بر طبق تقویم اسلامی برادران اهل سنت در عربستان را مجزی میدانند و فرمودهاند که بر اساس اعیاد رسمی اهل سنت در حجاز اعمال شرعی ذبح و بیتوته و دیگر اعمال را انجام دهند؛ تا جایی که هر گونه عمل بر خلاف وحدت مسلمانان را مخلّ به عبادت دانستهاند.
امیدواریم همانگونه که برادران اهل سنّت عراق در این روز کدورتها را کنار میگذارند و به دیدار هم میروند و از یکدیگر حلالیت میطلبند؛ امت اسلام نیز با پیشه کردن رأفت و عطوفت اسلامی، نقشههای دشمنان برای رخنه در بدنه اسلام را ناکام بگذارد و این عید را به فرصتی برای تألیف قلوب مسلمین تبدیل کند.
قربان، عید بندگی و دلدادگی و گذشتن از خویشتن خویش است، روز شادی مسلمانان و قبولی در جشن بندگی خداوند، برآمدن انسانی نواز خاکستر شرارههای نفس اماره. قربان، عید طلوع روزی نو و انسانی نو و یک زندگی با رنگ و بوی خدایی و رسیدن به قرب الهی است. عیدی که پس از وقوف در عرفات (مرحله شناخت) و مشعر (محل آگاهی و شعور) و منا (سرزمین آرزوها، رسیدن به عشق) فرا میرسد.
قربان، نماد رهایی از تعلقات است. رهایی از هر آنچه غیرخدایی است.قربان و حج ابراهیمی، برائت از مشرکین است. این سنت نیز به گونهای استعاری و نمادین، در رمی جمرات به خوبی نشان داده شده، بیزاری از هر چه کفر و شرک و نفاق و هر که در برابر اراده الهی ایستادگی کند و بر اوامر و نواهی پروردگار گردن ننهاده و گردن افرازد، در هنگامه حج، در مراسم زیبایی برائت از مشرکین، در برابر تمامی جهانیان بهنام رسوا خواهد شد. داستان عید قربان در دین حنیف ابراهیم علیه السلام، داستان شکنجه و خود آزاری انسان و خون و عطش خدایان نیست.
داستان کمال انسان است. آزادی از بنده غریزه است، رهایی از حصار تنگ خودخواهی است و صعود روح و معراج عشق و اقتدار معجزه آسای اداره بشریت و نجات از هر بندی و پیوندی که تو را به نام یک انسان مسئول در برابر حقیقت، اسیر و عاجز میکند.
عید قربان نقطه اوج حج است، نیل به قله رفیع شهادت، اسماعیلوار، و بالاتر از شهادت، ابراهیموار و پایان این داستان، ذبح گوسفندی، و آنچه در این عظیمترین تراژدی انسانی، خدا برای خود میطلبد کشتن گوسفندی است برای چند گرسنه، اما با ورایی ژرف.عید قربان، تجلی توحید و نمادی از تجلی انسجام اسلامی در ایام حج است.
انتهای پیام/
]
ارسال دیدگاه