اخبار داغ

کارشناس تغذیه مطرح کرد؛

اثرات داروهای لاغری بر روی حافظه/ هیچ دارویی نمی‌تواند چاقی موضعی را برطرف کند

اثرات داروهای لاغری بر روی حافظه/ هیچ دارویی نمی‌تواند چاقی موضعی را برطرف کند
مجید هاشمی گفت: داروهای لاغری اگر در دُز بالا و طولانی‌مدت استفاده شود روی حافظه تأثیر بسیار بدی خواهند داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجید هاشمی دکترای مواد غذایی و کارشناس ارشد تغذیه در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: داروهای لاغری با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند، برخی از این داروها اثرات خوب و برخی دیگر تأثیرات نامطلوبی بر جسم فرد استفاده کننده می‌گذارند.

وی افزود: داروهای لاغری اگر در دُز بالا و طولانی‌مدت استفاده شود روی حافظه تأثیر بسیار بدی خواهند داشت.

دکترای مواد غذایی و کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: برای کاهش اشتها مصرف چای سبز قبل از وعده غذایی دو فنجان کافی است و توصیه می‌شود چایی سبز با موارد دیگری همچون زنجبیل استفاده نشود چراکه اثرات مضری که بر روی حافظه دارند را تشدید می‌کند.

هاشمی عنوان کرد: عوارض و تداخلات احتمالی داروهای لاغری بررسی نشده است لذا نباید برای بیماری که داروی دیگری مصرف می‌کند یا بیماری خاصی دارد تجویز شوند.

وی خاطرنشان کرد: تبلیغات زیادی برای مصرف دم‌نوش‌های لاغری می‌شود، این دم‌نوش‌ها از قدیم در فرهنگ ایرانی بوده‌اند و مصرف آن‌ها عوارضی ندارد ولی تاکنون حداقل در بین بیماران خودم ندیدم که کسی با خوردن دم‌نوش‌ها لاغر شده باشد.

دکترای مواد غذایی و کارشناس ارشد تغذیه اضافه کرد: هیچ دارویی نمی‌تواند چاقی موضعی را برطرف کند تنها با ورزش کردن است که می‌توان چاقی را درمان کرد که البته در کنار ورزش کردن رعایت رژیم روزانه نیز مؤثر است.

هاشمی یادآور شد: آن دست از افرادی که به دلیل کم‌کاری تیروئید دچار چاقی شده‌اند باید داروهای تیروئید خود را مرتب مصرف کنند تا متابولیسم بدن آن‌ها به حالت عادی خود بازگردد.

وی بیان کرد: اضافه‌وزنی که در اثر کم‌کاری تیروئید ایجاد شده است خودبه‌خود با مصرف دارو تیروئید رفع نمی‌شود و باید رژیم گرفته شود که فرقی با رژیم سایر افرادی که اضافه‌وزن دارند، ندارد، مواد غذایی که برای افراد دارای کم‌کاری تیروئید مضر است شامل خانواده کلم به شکل خام، تربچه، پیازچه، شلغم، کرفس، کنگر، بادام زمینی و هندی و سویا است که اگر بشود این مواد را پخت اغلب مشکلی ایجاد نمی‌کند.

دکترای مواد غذایی و کارشناس ارشد تغذیه بیان کرد: بیماران کرونایی قبل از اتمام درمان و زمانی که در بحران بیماری هستند باید رژیم غذایی ساده، مقوی و مغذی داشته باشند و از خوردن غذاهای خاص، ادویه‌های فراوان، سرخ‌کردنی‌ها و... پرهیز کنند، یکی از بهترین راهکارها در این زمان استفاده از مایعات فراوان، آب‌میوه‌هایی با میزان بالایی از ویتامین c، مکمل‌های ویتامین D با صلاحدید پزشک و مصرف میوه‌ و سبزیجات، به‌ویژه میوه‌های رنگی (قرمز، زرد و نارنجی) است.

هاشمی با اشاره به اینکه مبتلایان به کرونا باید از مصرف غذاهای تحریک‌کننده علائم بیماری پرهیز کنند، تأکید کرد: بعد از بهبود، بیماران کرونایی دچار علائم متفاوتی مثل ضعف و کاهش یا افزایش وزن می‌شوند که باید با توجه به وضعیت بیمار، رژیم غذایی برای وی در نظر گرفته شود؛ ولی در کل بسیاری از بهبودیافتگان کرونا دچار افت قند خون و افت فشارخون می‌شوند به همین دلیل رژیم غذایی برای این افراد باید شبیه بیماران دیابتی یعنی وعده‌های غذایی زیاد با حجم کم باشد.

وی افزود: افراد بعد از بهبود یافتن از بیماری کرونا باید از خوردن غذاهای پُر پروتئین و کربوهیدرات‌های ساده پرهیز کنند، همچنین کربوهیدرات‌هایی همچون غلات و بیسکویت‌های سبوس‌دار، نون‌های تست جو و هفت غله توصیه می‌شود، به‌مرور مصرف میوه در دستور کار قرار می‌گیرد، مصرف سبزیجات که در دوران بیماری محدود شد، افزایش می‌یابد.

دکترای مواد غذایی و کارشناس ارشد تغذیه عنوان کرد: در دوران بحران بیماری کرونا فرد نباید قهوه، چایی و دیگر مواردی که باعث افزایش تپش قلب می‌شود را مصرف کند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز؛ ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه