اخبار داغ

متخصصان در گفت‌وگو با دانا مطرح کردند؛

وزیر بهداشت آینده، باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟/ویژگی‌های مهم انتخاب؛ «تخصص و تجربه»، «شجاعت»، «تعارض منافع»

وزیر بهداشت آینده، باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟/ویژگی‌های مهم انتخاب؛ «تخصص و تجربه»، «شجاعت»، «تعارض منافع»
برخی از متخصصان حوزه بهداشت و درمان شاخصه هایی که مجلس و دولت آینده باید به عنوان معیار انتخاب وزیر بهداشت در نظر بگیرند را در مواردی چون شجاعت، تخصص، تجربه، تعارض‌منافع، توانمندی در مهار کووید۱۹ و به سرانجام رساندن واکسیناسیون جمعی کرونا در سراسر کشور عنوان کردند.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در میان مشکلات و معضلات عدیده ای که این روزها جامعه ما با آن دست به گریبان است، معضل سلامت به واسطه شیوع کرونا و برخی از نابسامانی هایی که در حوزه بهداشت و درمان کشور به وجود آمده، فشارهای روانی زیادی را به آحاد مختلف جامعه تحمیل کرده است.

, به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در این میان اگر معضلات حوزه سلامت نخستین مشکل جامعه ما نباشد، دومین هم نیست؛ چرا که به استناد تمثیل «عقل سالم در بدن سالم است»، مشکلات حوزه سلامت به گونه ای مستقیم و غیر مستقیم بر تمام مناسبات اجتماعی زندگی ما ایرانیان تاثیری سوء گذاشته است.

,

در این میان نایاب و کم یاب شدن و گرانی دارو از سویی و قاچاق و قاچاق معکوس دارو نیز از سوی دیگر، درمان بیماران را در پروسه ای طولانی تر و مشقت بار تر ممکن ساخته است. از طرفی خود سری های سازمان نظام پزشکی در تعیین تعرفه و ویزیت پزشکان، بازگذاشتن راه های تخلف در دریافت زیر میزی برخی از پزشکان، هزینه سرسام آور بستری بیماران در برخی از بیمارستان ها و از طرفی قتل عام کرونا که شمشیر را برای مردم نادار و کم برخوردار از رو بسته و از همه بدتر؛ بدعهدی های کشورهای طرف قرارداد با وزارت بهداشت که در تحویل واکسن کرونا اهمال ورزی کردند؛ همگی بر این نکته صحه می‌گذارد که دولت سیزدهم در انتخاب وزیر بهداشت دست به عصا راه رود و با تحقیق و پژوهش به وزیری برسد که توان غلبه بر اهم مشکلات حوزه بهداشت و درمان را داشته باشد.

,

خبرنگار دانا در گفتگو با کارشناسان شاخص حوزه بهداشت و درمان پیرامون بایسته هایی که در انتخاب وزیر آِنده این وزارتخانه می تواند به شروع اصلاح سیستماتیک و برخورد با مفاسد این حوزه کمک کند، گفت و گو کرد؛ در ادامه مهمترین ویژگی های مهم یک وزیر در حوزه بهداشت و درمان که در گفت و گو با آنها مطرح شده، خواهد آمد.

,

 

,

دکتر نیلفروشان: مجلس به فردی شجاع، متخصص و با تجربه رأی اعتماد بدهد

, دکتر نیلفروشان: مجلس به فردی شجاع، متخصص و با تجربه رأی اعتماد بدهد, دکتر نیلفروشان: مجلس به فردی شجاع، متخصص و با تجربه رأی اعتماد بدهد,

دکتر محمدعلی نیلفروشان، فوق تخصص ژنتیک کودکان و یکی از مسئولان ارشد وزارت بهداشت در دوره وزارت دکتر هرندی در درخشان ترین دوره وزارت بهداشت است، به خبرنگار دانا می گوید: مجلس باید به فردی شجاع، متخصص و با تجربه رأی اعتماد بدهد که انتخابی درست میتواند بحران های حوزه بهداشت ودرمان، از جمله مهار کرونا را محقق کند.

, دکتر محمدعلی نیلفروشان, دکتر محمدعلی نیلفروشان, فوق تخصص ژنتیک کودکان,

 

,

"پیشگیری" اولویت وزیر بهداشت دولت آینده

, "پیشگیری" اولویت وزیر بهداشت دولت آینده , "پیشگیری" اولویت وزیر بهداشت دولت آینده ,

 

,

, ,

 

,

وی درباره الزاماتی که باید دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی پیرامون انتخاب وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نظر بگیرد تا در نهایت موفق به انتخاب وزیری توانمند و متخصص در این مقطع شوند؛ گفت: در حالی حاضر انتخاب وزیر بهداشت، نسبت به انتخاب وزرای دیگر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ چرا که در این دوره به واسطه شیوع بحران کرونا عمده ترین توان وزارت بهداشت معطوف به مقابله و درمان بیماری کروناست و انتخاب یک وزیر توانمند و متخصص می تواند در مهار این بیماری نقش به سزایی داشته باشد.

,

وی در بخش دیگری از ظهاراتش گفت: همان طور که از اسم وزارتخانه پیداست، مسئله اصلی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مرحله اول پرداختن به بهداشت است؛ پرداختن به بهداشت یعنی پیشگیری از ابتلا به بیماری؛ اما متاسفانه در چند سال گذشته ما نه تنها در دوره ریاست جمهوری آقای روحانی بلکه قبل از دولت ایشان هم پرداختن به مقوله بهداشت انگار فراموش شده و در این مورد اهمال کاری هایی صورت گرفته که شیوع برخی از  بیماری ها نتیجه چنین اهمال هایی است.

,

 

,

وزیر باید در علم پزشکی متخصص باشد

, وزیر باید در علم پزشکی متخصص باشد , وزیر باید در علم پزشکی متخصص باشد ,

وی ادامه داد: نکته دیگر در انتخاب وزیر بهداشت این است که حتماً در امر پزشکی تخصص داشته باشد؛ گرچه تخصص به تنهایی کفایت نمی کند، بلکه داشتن تخصص بدون تجربه‌کاری مانند پزشکی که دوره تخصص خود را تازه گرفته اما سابقه کار مفید و تجربه ای کارساز نداشته باشد هم نکته‌ای است که باید در امر انتخاب وزیر به آن توجه شود؛ چرا که تخصص در کنار تجربه به یک وزیر کمک می کند که در اسرع وقت با مخاطرات جامعه مبارزه کند و از فراگیر شدن و اپیدمی یک بیماری جلوگیری به عمل آورد.

,

 

,

, ,

 

,

وی در جمع بندی اظهاراتش تصریح کرد: دولت آینده و به ویژه مجلس شورای اسلامی باید باید یک وزیر شجاع، متخصص و دارای تجربه کافی برای تصدی پست وزارت را انتخاب و در راس امور جامعه قرار دهند؛ چراکه در حال حاضر کشور ما با انواع و اقسام مشکلات از جمله کرونا و جهش های خطرناک آن، تامین دارو، تحریم ها و... مواجه است که انتخاب یک وزیر توانمند تاثیر فراوانی می تواند در رفع این مشکلات و معضلات داشته باشد؛ یک وزیر با تکیه بر تخصص و توان و تجربه خود می‌تواند همواره با مشکلات و معضلاتی که به لحاظ بهداشتی و پزشکی جامعه را تهدید می کند مقابله و بهترین راهکار را برای مهار تهدید ها انتخاب کند و جامعه را از خطرات مختلف در حوزه طب و پزشکی مصونیت ببخشد.

,

 

,

 

,

دکتر یونسیان: تعارض منافع در کنار تخصص و توانمندی بهترین ترکیب است

, دکتر یونسیان: تعارض منافع در کنار تخصص و توانمندی بهترین ترکیب است, دکتر یونسیان: تعارض منافع در کنار تخصص و توانمندی بهترین ترکیب است,

دکتر مسعود یونسیان، متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌و‌گو با دانا عنوان کرد: مهمترین شاخصه هایی که دولت جدید باید در انتخاب وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با در نظر گرفتن چالش ها و بحران‌هایی همچون شیوع کووید-19 که تمام قوای این وزارتخانه را در چند ماه گذشته معطوف به مبارزه با خود نموده، در نظر بگیرد.

, دکتر مسعود یونسیان, دکتر مسعود یونسیان, متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ,

وی ادامه داد: دولت در بین گزینه هایی همچون کار تیمی، میزان وقت‌گذاری، میزان تخصص و دانش تخصصی و توانایی فرد، باید بیشتر روی مقوله تعارض منافع، به عنوان مهمترین فاکتور انتخاب وزیر تمرکز کند. با وجود آنچه که گفته شد، به نظر من نداشتن "تعارض منافع" مهمترین خصیصه‌ای است که باید وزیر بهداشت از آن برخوردار باشد و به عنوان اولین اصل و اولین خصیصه در این شرایط از آن برخوردار باشد.

,

 

,

, ,

 

,

اقتدار، تخصص و توانمندی؛ فاکتورهای بعدی در انتخاب وزیر

, اقتدار، تخصص و توانمندی؛ فاکتورهای بعدی در انتخاب وزیر, اقتدار، تخصص و توانمندی؛ فاکتورهای بعدی در انتخاب وزیر,

یونسیان اضافه کرد: مقوله تعارض منافع می‌تواند به عنوان یکی از فاکتورهای اساسی در انتخاب وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت آینده کارکردهای زیادی داشته باشد و موجب اقتدار در تصمیمی گیریهای وزیر شود؛ اگر این مسئله رعایت شود، قطعاً می‌توان ناکارآمدی‌های فنی و دانشی گذشته را با انتخاب مدیران و معاونان و مشاوران برطرف کرد.

,

این اپیدمیولوژیست در تکمیل اظهاراتش متذکر شد: نظر من اگر بحث تعارض منافع در میان نباشد هر چقدر هم  وزیر تخصص و دانش داشته باشد، ناخودآگاه تمام امورات بهداشت و درمان کشور را در راستای منافع خود پیش خواهد برد؛ به نظر من باید به معضل تعارض منافع به عنوان یکی از اساسی ترین ارکان در انتخاب وزیر بهداشت نگریسته شود نگریسته شود و تصمیمی گیرندگان از صدر تا ذیل در انتخاب وزیر به این فاکتور، نگاه اساسی و اصولی داشته باشند تا وزیر انتخابی وزارت بهداشت بتواند با فراغ بال تمام وقت خود را به مدیریت و  ساماندهی حوزه کاری خود بپردازد؛ بنابراین تعارض منافع در کنار تخصص و توانمندی می تواند بهترین ترکیب برای انتخاب یک وزیر باشد.

,

 

,

 

,

دکتر مردانی: دولت آینده "واکسیناسیون" را سریعاً به سرانجام برساند

, دکتر مردانی: دولت آینده "واکسیناسیون" را سریعاً به سرانجام برساند, دکتر مردانی: دولت آینده "واکسیناسیون" را سریعاً به سرانجام برساند,

دکتر مسعود مردانی ، متخصص بیماریهای عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت و گو با خبرنگار دانا با اشاره اینکه آنگونه که از شواهد امر پیداست کرونا هنوز در کشور ما و سایر کشورهای جهان ماندگار خواهد بود؛ لذا توصیه من به دولت و وزیر آینده این است که با دست پر کار خود را در حوزه مبارزه و مقابله با بیماری کووید19 و مدیریت در امر واکسیناسیون آغاز کنند.

, دکتر مسعود مردانی ، متخصص بیماریهای عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا , دکتر مسعود مردانی,

وی در ادامه افزود: دولت آِینده باید برنامه جامعی برای واکسیناسیون گسترده داشته باشد؛ چرا که سرعت واکسیناسیون در کشور در این بازه زمانی بسیار مهم است و وزیر باید روی واکسیناسیون تمرکز کند. به گونه ای که در کمترین زمان ممکن برنامه واکسیناسیون را به سر انجام برساند.

,

 

,

, ,

 

,

متخصص بیماریهای عفونی و گرمسیری اضافه کرد: نکته اینجاست که واکسیناسیون واکسیناسیون حال حاضر سرعت قابل قبولی برای ما ندارد؛ برای کشوری با 85 میلیون جمعیت سرعت بیشتری را طلب می کند، بنابراین اگر به دنبال کم کردن تلفات و کم شدن هزینه ها هستیم، باید به هر وسیله ممکن سرعت واکسیناسیون را افزایش دهیم

,

وی در ادامه افزود: عدم رعایت پروتکل ها به عنوان مهمترین عامل پیشگیری از یک سو و سرعت انتقال و خطر دلتا و گونه های جهش یافته کرونا از سوی دیگر کار مهار و مقابله با این بیماری را دشوار ساخته؛ لذا این وضعیت برای متولیان کنترل و مهار کووید یک راه بیشتر باقی نگذاشته و آن یک راه مقوله واکسیناسیون ملی و جمعی است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه