اخبار داغ

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی به مناسبت روز اهدای خون:

۱۲هزار و ۵۰۰ نفر در ۴ماهه نخست سال خون خود را اهدا کردند

۱۲هزار و ۵۰۰ نفر در ۴ماهه نخست سال خون خود را اهدا کردند
مهدویان گفت: در ۴ ماهه نخست سال ۱۴هزار و ۸۰۰ نفر برای اهدا مراجعه کردند که از این تعداد ۱۲هزار و ۵۰۰ نفر موفق به اهدای خون خود شدند. از این تعداد، ۵۶درصد اهدا کننده مستمر و ۷درصد را بانوان تشکیل می دادند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فاطمه سادات مهدویان مدیر کل انتقال خون استان مرکزی به مناسبت ۹ مرداد ماه روز اهدای خون در گفتگو با دیارآفتاب، با توجه به نیاز مستمر بیماران به این ماده حیاتی(خون)، گفت: اهدا کنندگان خون در سطح استان مرکزی همواره یار و یاور سازمان انتقال خون بودند و حتی در دوران کرونا نیز همراهی خود را قطع نکردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,

وی افزود: البته در پیک های کرونا، مراجعات مردمی برای اهدای خون کمتر از سایر بازه های زمانی است؛ چرا که برخی اهدا کنندگان تصور می کنند مرکز انتقال خون، مرکزی درمانی است و ممکن است با مراجعه به اینجا کرونا بگیرند. این در حالی است که سازمان انتقال خون میزبان سالم ترین افراد جامعه است و افراد سالم برای اهدای خون به این مرکز مراجعه می کنند و اگر کسی کوچکترین عوارض یا مشکلی داشته باشد توسط همکاران ما بازگشت داده می شود.

,

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی با اشاره به میزان مراجعه کنندگان به این سازمان جهت اهدای خون، گفت: در ۴ ماهه نخست سال ۱۴هزار و ۸۰۰ نفر برای اهدا مراجعه کردند که از این تعداد ۱۲هزار و ۵۰۰ نفر موفق به اهدای خون خود شدند. از این تعداد، ۵۶درصد اهدا کننده مستمر و ۷درصد را بانوان تشکیل می دادند.

,

مهدویان با بیان اینکه اهدای پلاسمای خون جهت درمان بیماران کرونایی فعلا در دستور کار نیست و منتظر پروتکل جدید وزارت بهداشت هستیم، گفت: خوشبختانه ذخایر خون استان در حال حاضر در وضعیت مطلوبی است ولی با توجه به طول عمر پایین فراورده های خونی همواره نیازمند مراجعه اهدا کنندگان هستیم.

,

وی با بیان اینکه از هر کیسه خون سه فراورده خونی تولید می شود، تشریح کرد: یکی گلبول قرمز متراکم که طول عمری ۳۵ روزه دارد و برای بیماران تالاسمی و افراد کم خون استفاده می شود. دیگری پلاکت است که طول عمری ۳ تا ۵روزه دارد و برای بیماران مبتلا به سرطان استفاده می شود. فرآورده دیگر پلاسمای تازه منجمد که طول عمری دو ساله دارد و حاوی فاکتور های انعقادی است که برای بیمارانی که به این فاکتورها نیازمندند استفاده می شود.

,

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی اضافه کرد: پلاکت فرزیس فرآورده دیگری است که برای بیماران سرطانی استفاده می شود که هر یک فرآورده پلاکت فرزیس برابر با ۶ فرآورده خون کامل پلاکت دارد.

,

مهدویان در پایان با تشکر از اهداکنندگانی که این سازمان را همراهی کردند، گفت: اگر کمک چنین افرادی نبود، بسیاری از بیماران با مشکلات خونی مواجه می شدند و سازمان انتقال خون استان مرکزی افتخار دارد که از سال ۱۳۷۶ به جایگاه اهدای ۱۰۰درصد داوطلبانه اهدای خون رسیده و جزو اولین استان های کشور باشد و این جایگاه تا به امسال همواره ادامه دار بوده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه