اخبار داغ

آنچه کشورهای اروپایی برای «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» کردند

آنچه کشورهای اروپایی برای «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» کردند
با نگاهی به برخی قوانین و مقررات فضای مجازی در کشورهای اروپایی که مدعی آزادی نیز هستند می توان دریافت مدیریت و نظارت بر این فضا چه میزان حائز اهمیت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، هر گاه صحبت از قانون و قانونمندی می شود نگاه غالب عمومی این است که قانون و قانونمداری را باید از کشورهای اروپایی یاد گرفت مانند قوانین و نظم ترافیکی این کشورها که از ان ها ظاهری متمدن ساخته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

شکی نیست که در هر موضوعی حتی اگر قانون هم وجود داشته باشد اما مسئول اجرا و نظارت نداشته باشد نمی توان خیلی به موفق بودن آن قانون دلخوش کرد و چه بسا همین قانون زمینه سودجویی بسیاری را هم فراهم می کند.

,

فضای مجازی از جمله موضوعاتی است که به دلیل بی در و پیکر بودن ان سال ها زمینه سودجویی را در زمیته های مختلف به وجود آورده است و همه کشورها به این اصل وافق هستند که باید برای این دنیای هزار تو قانون، مجری و ناظر تعیین کرد که متاسفانه این فضا در کشور ما در همه ابعاد به رها شدگی کامل رسیده است.

,

رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر رسیدگی به وضعیت فضای مجازی تاکید کردند تا جایی که سال 96 در جمع مسئولان جبهه فرهنگی فرمودند "فضای مجازی حقیقتا به قتلگاه نوجوانان و جوانان تبدیل شده است" و این یعنی زنگ خطروضعیت کنونی فضای مجای در کشور سال هاست به صدا درامده است.

,

با نگاهی به برخی قوانین و مقررات فضای مجازی در کشورهای اروپایی که مدعی آزادی نیز هستند می توان دریافت مدیریت و نظارت بر این فضا چه میزان حائز اهمیت است.

,

حفاظت و صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی در کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به طوری که این کشورها قوانین و مقررات سختگیرانه ای را در این باره تنظیم کرده و حتی فناوری های ارتباطات و اطلاعات برای جلوگیری از اعمال مجرمانه علیه کودکان به خدمت گرفته می شود.

,

آلمان را می توان از کشورهای پیشتاز اروپایی در حمایت از حقوق کودکان در فضای مجازی دانست. اپراتور اصلی کشور آلمان اولین کشوری بود که آیین نامه توافقی اپراتورهای همراه برای حمایت از کودکان را در سال 2005 امضا کرد. طبق این آیین نامه اپراتورهای موبایل موظف می شوند که دسترسی به مطالب غیر قانونی را محدود کنند و با تعبیه نظام های شناسایی، برخورد نکردن کاربران زیر سن قانونی با مطالب پورنو گرافی را تضمین کنند. روش های استفاده امن تر از اینترنت در چند شهر فدرال کشور آلمان درون برنامه آموزشی مدارس نیز قرار گرفته است و به زودی به دروس اجباری برنامه درسی اصلی تمام ایالت های آلمان تبدیل خواهد شد.

, آلمان, آلمان,

در آلمان اینترنت را بر اساس فرم (زیرساخت) و محتوا می فهمند؛ کنترل محتوا در اختیار پلیس (وزارت کشور) است و کنترل فرم در اختیار وزارت حمل و نقل و زیرساخت های دیجیتال. این تقسیم بندی نشان می دهد اگر چه در آلمان اینترنت را تهدید فرهنگی در نظر نمی گیرند اما تهدیدات امنیتی آن را جدی می گیرند.

,

قانون اجرای شبکه اینترنت در ژوئن 2017 تصویب و در ژانویه 2018 اجرایی شد. هدف این قانون مدیریت افراطی گری در آلمان است و کمپانی های رسانه های اجتماعی و وب سایت های انتفاعی با 2 میلیون کاربر را وادار می کند تا محتواهای غیرقانونی اهانت آمیز را در 24 ساعت حذف کند.

,

انگلیس در راستای حفاظت از حقوق کودکان در فضای مجازی، فیلترینگ گسترده ای را از سال 2004 اجرا کرده است. به این نحو که اگر کسی درخواست دسترسی به محتوای غیرقانونی می کرد، پیغام خطا دریافت می کرد. علاوه بر این، قانون بریتانیا به پلیس اجازه می دهد تا مشخصات فرد درخواست کننده محتوای غیرقانونی به خصوص محتوای علیه کودکان را استخراج کند.

, انگلیس, انگلیس,

جریان های مربوط به اینترنت بومی و بین المللی منجر شد دولت چین نسبت به حکمرانی و اداره فضای فضای اینترنت، جدی تر وارد عمل شود. طبق گفته رئیس جمهور این کشور در سال 2013، اینترنت مستقیما به امنیت ایدئولوژی ملی و امنیت رژیم مربوط می شده است. بالاخره در سال 2014 با هدف پایان بخشیدن به هرج ومرج در اجرای قوانین، اداره کل فضای مجازی برای تنظیم مجدد قوانین حاکمیت اینترنت در چین تأسیس شد.

,

چین در فاصله سال های 1998 تا 2008 پروژه ای را تحت عنوان «سپر طلایی» اجرا نموده است. بازه زمانی اجرای پروژه حدود یک دهه است که فاصله زمانی قابل توجهی محسوب  شده و نشانگر اهمیت ملی پروژه است. تخمین زده می شود افراد فعال در این پروژه بین 30 تا 50 هزار نفر بوده اند. یکی از خروجی های این پروژه، فایروال بزرگ چین بوده که معادل سایبری دیوار بزرگ چین دانسته می شود. اجرای این پروژه را می توان برابر راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشورمان دانست که البته بسیار زودتر آغاز شده و بالطبع زودتر نیز خاتمه یافته و به بهره برداری رسیده است.

, چین, چین,

از دیگر اقدامات کنترلی صورت گرفته توسط چین می توان به کنترل اطلاعات از مبدأ اشاره نمود. بر این اساس، حکومت چین صاحبان سکوهای خارجی را مجبور به اطاعت از خواسته های خود کرده که در غیر این صورت آن سکو فیلتر خواهد شد. برای مثال، در یک مقطع زمانی دولت چین، شرکت گوگل را مجبور به نمایش روایتی منحصر بفرد برای کاربران چینی در موضوعی خاص کرده بود. با توجه به توانمندی سپر طلایی چین در بحث فیلترینگ، کمتر سکویی به مخالفت با خواسته های حکومت چین تمایل داشته است.

,

الگوی حکمرانی امنیت سایبری روسیه در درجه نخست بر پایه جلوگیری از خدشه دار شدن امنیت این کشور از رهگذر تهدیدهای بیرونی در فضای مجازی شکل گرفته است. راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در روسیه را می توان بر اساس همین سیاست تحلیل نمود. به گفته کارشناسان هزینه اجرای این سیاست بالغ بر 30 میلیارد روبل ( معادل 424 میلیون یورو) می شود که از این میزان 20.8 میلیارد روبل(294 میلیون یورو) صرف خرید تجهیزات جدید شده است.

, روسیه, روسیه,

راهکار بعدی روسیه برای به انزوا کشاندن حاکمیت انحصاری آمریکا در فضای مجازی، دیپلماسی سایبری است؛ نگرانی روسیه نسبت به سوء استفاده دولت های غربی از ابزار سایبری برای تحقق نیات سیاسی، نظامی و امنیتی خود طی دو دهه گذشته به کوشش های دیپلماتیک وسیع این در تصدی گری و تنظیم مقررات فضای مجازی در سطوح جهانی، منطقه ای و دو جانبه منجر شده است که می توان از آن تحت عنوان دیپلماسی سایبری روسیه نام برد.

,

اینها تنها گوشه بسیار کوچکی از مدیریت و حکمرانی در فضای مجازی است که کشورهای مطرح اروپایی و آسیایی برای خود در نظر گرفته اند اما در کشور مانند ایران چه؟!

,

مجلس شورای اسلامی اخیرا با طرح "صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی" به موضوع ساماندهی به این فضا ورود پیدا کرده است که به هرحال لازمه لاینفک کشور در این عصر ارتباطات است اما متاسفانه مافیای قدرتمند سایبری که نان خود را در روغن مردم می زنند با احساس خطر دست به بازی رسانه برای جهت دهی به افکار عمومی زده اند.

, "صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی" ,

غول های تجاری شبکه و اینترنت در کشور این روزها با مافیای رسانه های حامی دولت با کلیدواژه هایی چون فیلتر اینستاگرام و واتساپ و محدود کردن فضای مجازی سعی در القای ادرس غلط به مردم دارند که باید مردم با مطالعه ضمن اگاهی بیشتر و نمایندگان مجلس با تبیین و تشریح بهتر این موضوع را برای همه شفاف کنند.

,

مطمئنا هیچ کدام از مسئولان و نمایندگان مجلس بر اینکه بتوان فضای مجازی را با فیلترینگ مدیریت کرد موافق نیستند و همین موضوع به عنوان یک اصل باید در تدوین و تصویب هر طرحی مد نظر قرار گرفته شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه