اخبار داغ

کرونا با این وضع خیال رفتن ندارد؛

پاردوکس ازدحام جمعیت در تفرج‌گاهها و هیئات مذهبی/ رعایت پروتکل ها در مجالس محرم مثال زدنی است

پاردوکس ازدحام جمعیت در تفرج‌گاهها و هیئات مذهبی/ رعایت پروتکل ها در مجالس محرم مثال زدنی است
گذری به بام ایلام و تفرج‌گاهها و پارک‌های جنگلی سطح استان، درد و زخم مصیبت را به راحتی به تصویر می‌کشد. مردم شبانه به تفریح و تفرج مشغولند و در بامداد به سمت بیمارستانها روانه می‌شوند و در این میان نیز، عده‌ای باز هم کرونا را دروغ بزرگ قرن می‌دانند و جولان آن در آی‌سی‌یو‌ها و سردخانه ‌ها را باور نمی‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وبه نقل از ایلام بیدار ، ماه‌هاست که چشم و گوش همه از واژه‌ی منحوسی به نام کرونا پر شده است و هر روز خبرهای تلخ و دلخراش از مبتلایان و تلفات انسانی این مهمان شوم، از اقصی نقاط دنیا به گوش می‌رسد. اخبار ناگوار و دردآوری که متاسفانه در اذهان عمومی  شکلی روتین و عادی  به خود گرفته و گویی که به جزیی لاینفک از زندگی روزمره‌ی ما انسانها تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار , ایلام بیدار ,

حدود دو سال پیش و با تولد این ویروس منحوس، موجی از ترس و نگرانی و اضطراب بر سراسر جهان حاکم شد و تمام دولتها با حداکثر توان خود پای کار آمدند تا روند  انتشار این اپیدمی را در حداقل زمان ممکن کنترل کنند، ولی با کمال تاسف، این ویروس بسیار چموش‌تر از تصورات جامعه‌ی پزشکی ظاهر شد و هر بار چهره‌ای جدید از خود را به دنیا عرضه کرد و به همین علت، طیف سردرگمی‌ها برای غلبه بر آن نیز بیشتر و بیشتر شد.

,

اما علیرغم این نکته، با توجه به نحوه‌ی انتشار و سرایت این ویروس، همه متفق‌القول به یک نتیجه رسیدند و آن هم این است که رعایت فاصله اجتماعی، استفاده‌ی مداوم از ماسک و پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی‌ها، تنها راه قطع زنجیره‌ی انتقال است.

,

اما کجاست مرد عمل و کو همتی به اندازه‌ی یک ارزن؟

, اما کجاست مرد عمل و کو همتی به اندازه‌ی یک ارزن؟,

با وجود گذشت بیش از پانزده ماه از شیوع کرونا در کشور و فراز و نشیب‌های فراوان در امر مقابله با کرونا، با کمال تاسف امروز در آستانه‌ی رسیدن به قله‌ی پیک پنجم کرونا قرار داریم و جزو اولین کشورها از نظر آمار مبتلایان و فوتی‌ها در جهان هستیم که این مهم به لطف عدم قاطعیت مسئولین و سهل‌انگاری و ساده‌پنداری مردم حاصل شده است.

,

دولتی که در روزهای آغاز اپیدمی و در شرایطی که هنوز کشور بحران زده نشده بود، با اعمال محدودیت‌های سختگیرانه و تعطیلی ‌های قابل قبول، نوید و امید مهار سریع کرونا را در میان مردم زنده کرد، در طول چند هفته‌ی اخیر و در کنار انتشار افسار گسیخته‌ی ویروس، خواب در عالم غفلت را در دستور کار قرار داد تا آمار مبتلایان را از روزانه دو تا سه هزار به سی تا چهل هزار رسانده و تعداد فوتی ها را هم به بیش از پانصد نفر در روز ارتقا دهد و این یعنی اوج نامیدی در دولت بی تدبیر.

,

چیزی که مسلم است و قابل انکار نیست این است که تبعات سنگین این بی‌توجهی‌ها بیشتر از همه دامنگیر مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر و فاقد درآمد ثابت شده است، چرا که اجرای طرح‌های محدود کننده و تعطیلی‌های متعدد ( و البته ناکارآمد و غیر موثر)، موجب قطع درآمد این گروه شده و شاغلان دولتی و کسب و کارهای پردرآمد از این حیث در آرامش و امنیت قرار دارند و حتی بیش از هر زمان دیگری از این ایام  منتفع می‌شوند و به تفریح و سرگرمی می‌پردازند.

,

این تناقض معنایی جز عدم کفایت مسئولین، برنامه‌ریزی‌های غلط و بی نتیجه و اجرای نادرست و یا توام با سهل انگاری طرح‌های مصوب ستاد مقابله با کرونا ندارد.

,

این درحالی‌است که اگر به جای اجرای محدودیتها به دفعات متعدد و تحمیل چند باره‌ی سختیها به مردم، دولت با عزمی راسخ و جدی، اندکی قاطعیت صرف می کرد و کشور را فقط یکبار و به مدت یک ماه و حتی کمتر در قرنطینه‌ی کامل قرار می‌داد، امروز در عمق فاجعه دست و  پا نمی‌زدیم‌.

,

این روال نادرست دولت سابق برای مبارزه با بیماری که گاهاً بسیار جدی، محکم و امیدوار کننده بود و گاهی هم به شدت شُل و وارفته، نتیجه‌ای  جز بر باد رفتن هزینه‌های فراوان صرف شده و خستگی مفرط کادر درمان در پی نداشته است.

,

این شرایط وخیم و متزلزل پیامدهای اجتماعی و سیاسی منفی فراوانی برای کشور به دنبال داشته و متاسفانه، همزیستی مسالمت آمیز مردم با ویروس کرونا نیز دولت سابق را در اجرای بی‌کفایتی‌ها و رسیدن به اوج فاجعه همراهی کرد تا جایی که این روزها، به جای متمرکز شدن بر امر واکسیناسیون و ریشه کنی بیماری، در به در به دنبال تابوت و قبر برای اجساد تلنبار شده در بیمارستانها می‌گردیم.

,

با تمام بی تدبیری و بی‌کفایتی و بی مسئولیتی مسئولین، عدم توجه مردم به هشدارهای بی‌شمار وزارت بهداشت و جامعه‌ی پزشکی، درد سنگینی است که در قالب کلام نمی‌گنجد. این روزها و با شیوع گسترده‌تر کرونا و به ویژه گونه‌های خطرناک و جهش یافته‌ی آن، ما شاهد کمترین حدِ ممکن از رعایت دستورالعملها و پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم هستیم و ترافیک سنگین جاده‌ها در ایام تعطیل و ازدحام وحشتناک جمعیت در پارکها و تفرجگاهها بدون ذره‌ای رعایت فاصله گذاری، گواه مستندی بر این درد است.

,

, ,

رعایت اصول ایمنی مبارزه با کرونا در مجالس عزای امام حسین (ع) را مثال زدنی است

, رعایت اصول ایمنی مبارزه با کرونا در مجالس عزای امام حسین (ع) را مثال زدنی است, رعایت اصول ایمنی مبارزه با کرونا در مجالس عزای امام حسین (ع) را مثال زدنی است,

با وجود گذشت فقط چند روز از آغاز ماه محرم و شروع عزاداری‌های سید و سالار شهیدان، همین مردم سهل انگار، در پاسخ به بی‌قیدی و بی‌توجهی خود نسبت به رعایت اصول ایمنی مبارزه با کرونا، مجالس عزای امام حسین (ع) را مثال می‌زنند (با گذشت تنها ۴ روز از ماه محرم) و هیچ اشاره‌ای به برگزاری مراسم‌های آنچنانی و پر ازدحام عروسی و عزا ( در طول کل ایام شیوع اپیدمی) در تالارهای سرپوشیده و آرامستانها و تجمعات و دورهمی‌های دوستانه و فامیلی در تفریح‌گاهها نمی‌کنند گویی این افراد در پی جنگی روانی علیه دین و برای محکوم کردن مراسمات ماه محرم که خوشبختانه در اکثر موارد با پیروی از دستورالعملها صورت می‌گیرد، هستند. 

,

قدر مسلم آن است که عزاداران واقعی خواهان آسیب رساندن به خود و همشهریان خود نیستند و تمام توان خود را برای برپایی مراسمهایی در خور آقا امام حسین (ع) و نیز رعایت شیوه‌نامه ها به کار خواهند گرفت.

,

پس بهتر آن است که مردم بی ملاحظه و مسئولینِ سهل انگار قبل از بهانه تراشی ، مقداری مسئولیت به خرج داده و در اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا جدی و سخت‌کوش باشند و تصمیمات گرفته شده در این ستاد را از روی کاغذ برداشته و در سطح جامعه به اجرا درآورند.

,

برنامه ریزی ها برای کم کردن بار روانی کرونا و حفظ سلامت مردم

, برنامه ریزی ها برای کم کردن بار روانی کرونا و حفظ سلامت مردم, برنامه ریزی ها برای کم کردن بار روانی کرونا و حفظ سلامت مردم,

در همین رابطه "جهانگیر رستمزاد"، معاون اقتصادی استاندار در نشست قرارگاه استانی مبارزه با کرونا گفت: سلامت مردم یک اصل اساسی است، تمام برنامه ریزی ها برای کم کردن بار روانی کرونا و حفظ سلامت مردم است.

,

وی اظهار کرد: صدا و سیما، رسانه ها و فعالین فضای مجازی همواره با تولید محتوا در تلاش برای رعایت پروتکل ها و آگاهی بخشی به مردم و جامعه هستند، اما باز هم شاهد ساده انگاری مردم  و بی توجی برخی مشاغل، اصناف، باشگاههای ورزشی و.. در رعایت دستورالعملها می باشیم.

,

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام بر لزوم تعطیلی باشگاه های زیرزمینی و بدنسازی و ورزش های پربرخورد مانند کشتی و ورزش های رزمی تاکید کرد و افزود: فعالیت تمام ورزش‌های رزمی و پر برخورد به مدت ۲ هفته تعطیل است، در سایر رشته ها، باشگاههای که تهویه هوای هوای مناسب نداشته باشند و در رعایت پروتکل ها سهل انگاری نمایند، تعطیل می شوند.

,

وی با اشاره به برگزاری اردوی ورزشی کشتی نونهالان استان برای شرکت در مسابقات قهرمانی کشور نیز گفت: برگزاری اردو با نظارت دانشگاه علوم پزشکی، رعایت پروتکل ها و اجرای دستورالعملها بلامانع است.

,

ضرورت ایستگاه تب سنجی، توزیع ماسک و تشکیل تیم نظارتی در هیئات

, ضرورت ایستگاه تب سنجی، توزیع ماسک و تشکیل تیم نظارتی در هیئات, ضرورت ایستگاه تب سنجی، توزیع ماسک و تشکیل تیم نظارتی در هیئات,

جهانگیر رستمزاد با اشاره به ممنوعیت توزیع غذای نذری و شربت در ایستگاه های صلواتی و مراسمات عزاداری تصریح کرد: بهتر است که هیات ها با مدیریت هوشمند تجمعات، ضمن اجرای دستورالعملها و محدودیتهای کرونایی، پک های بهداشتی و نذر ماسک را جایگزین توزیع غذای نذری نمایند.

,

وی بر دایر نمودن ایستگاههای تب سنجی، توزیع ماسک و نظارت بر رعایت پروتکل ها در همه هیات های مذهبی تاکید کرد.

,

رییس قرارگاه استانی کرونا با اشاره به شرایط بحرانی وضعیت کرونا در استان و کشور بیان کرد: ظرفیت بیمارستان‌ها پر شده و دیگر جایی برای بستری جدید نیست مردم در رعایت پروتکل ها اهتمام ویژه داشته باشند.

,

وی از سازمان تبلیغات استان خواست تا کارگروهی در ذیل کمیته امنیتی انتظامی استان تشکیل و از امروز تا پایان اربعین در اجرای پروتکل های بهداشتی هیات های عزاداری و در ایام تردد زوار  فعالیت داشته باشند.

,

رستمزاد با اشاره به اینکه اکنون ۹۰۰ هیات مذهبی در ۱۲ شهرستان فعال هستند، از توزیع ۱۵ هزار ماسک بین هیات های عزاداری استان خبر داد و بر لزوم فعال سازی نقاهتگاه در شهرستان آبدانان با همکاری سپاه تاکید کرد.

,

وی از اجرای محدودیتها در آرامستان‌ها و اماکن پر تردد و تشدید نظارت بر بازار و اصناف خبر داد و اظهار کرد: واحدهایی که پروتکلها را رعایت نکند پلمب می شوند.

,

معاون اقتصادی استاندارهمچنین بر ضرورت تسریع در روند واکسیناسیون تاکید کرد و از رسانه ها خواست برای ترغیب مردم پای کار باشند.

,

رییس قرارگاه کرونا همچنین از میراث فرهنگی و اداره حمل و نقل جاده ای خواست هیچ گونه مجوز تردد برای برگزاری تور و زیارت به مشهد مقدس در این شرایط صادر نکنند.

,

رستمزاد در پایان هرگونه دورکاری را منوط به نظر رییس دستگاه اجرایی دانست و گفت: دورکاری به منزله تعطیلی و مرخصی نیست،  و کارمندان در شرایط دورکاری باید این امادگی را داشته باشند تا هر لحظه که نیاز باشد، به محل خدمت بیایند.

,

مسئولین بی خیال تر از گذشته

, مسئولین بی خیال تر از گذشته, مسئولین بی خیال تر از گذشته,

پل عتبات عالیات که می‌توانست به الگویی برای تمام کشور در جهت کنترل بیماری تبدیل شود، امروز با حالی وخیم و تب‌دار، با فاجعه دست به گریبان است.

,

مسئولین استانی بی‌خیال تر از تمام روزهای گذشته هستند و در برخی موارد هم حتی به الگویی برای نقض شیوه‌نامه ها تبدیل شده‌اند.

,

در جایی که بالاترین مقامهای استان می‌بایست در راس امور باشند و با تلاشی مضاعف ضمن دعوت از مردم برای پیروی از مصوبات ستاد و هشدارهای وزارت بهداشت، در کنار کادر درمان برای مهار هر چه سریع تر این ویروس منحوس بکوشند، در نهایت تاسف و تالم شاهد برگزاری مراسم‌های غیر ضروری و ایجاد تجمعات و از همه دردناک تر عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی آنان هستیم و اینگونه شد که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی با دلگیری و احساس عجز ، اعلام می دارند که " کسی برای هشدارهای ما تره هم خُرد نمی‌کند ". و این یعنی نهایت بی کفایتی و فاجعه.

,

, ,

افسار لجام گسیخته و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در بام ایلام

, افسار لجام گسیخته و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در بام ایلام, افسار لجام گسیخته و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در بام ایلام, افسار لجام گسیخته و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در بام ایلام,

ازدحام جمعیت در تفرج‌گاهها، درد مصیبت کرونا را به به تصویر می‌کشد

, ازدحام جمعیت در تفرج‌گاهها، درد مصیبت کرونا را به به تصویر می‌کشد, ازدحام جمعیت در تفرج‌گاهها، درد مصیبت کرونا را به به تصویر می‌کشد,

گذری به بام ایلام و تفرج‌گاهها و پارک‌های جنگلی سطح استان، درد و زخم مصیبت را به راحتی به تصویر می‌کشد. مردم شبانه به تفریح و تفرج مشغولند و در بامداد به سمت بیمارستانها روانه می‌شوند و در این میان نیز، عده‌ای باز هم کرونا را دروغ بزرگ قرن می‌دانند و جولان آن در آی‌سی‌یو‌ها و سردخانه ‌ها را باور نمی‌کنند.

,

به هر حال، پانزده ماه سخت و مصیبت بار از حضور کرونا در ایران و نیز ایلام می‌گذرد و این مهمان شوم و ناخوانده در ایام کنونی، چتر خود را بیش از هر زمان دیگری گسترانیده است و آنگونه که از شواهد امر پیداست، حالا حالاها هم خیال عقب نشینی ندارد.

,

بی تدبیری و ناامیدی حاصل از تلاشهای بی‌نتیجه و خالی از برنامه ریزیِ دولت تدبیر و امید برای مهار بیماری و تامین واکسن‌های موثرِ مورد نیاز، کشور را در آستانه‌ی مواجهه با بزرگترین چالش و فاجعه‌ی قرن قرار داده و اگر عزمی ملی، سریع، قاطع و همگانی برای پیشگیری از آن صورت نگیرد، ورود به این مصیبت خیلی دور نخواهد بود.

,

امید واقعی به رئیس جمهور محبوب و انقلابی

, امید واقعی به رئیس جمهور محبوب و انقلابی, امید واقعی به رئیس جمهور محبوب و انقلابی,

حال تمام امید ملت به دولت تازه نفس است و انتظار می‌رود رئیس جمهور محبوب و انقلابی، قاطعیت ذاتی و مثال زدنی خود را در این زمینه بکار گیرد و با اعمال سختگیرانه و تشدید محدودیت‌ها، دامنه‌های این آتش مخرب را محدود و مهار ساخته و جامعه را از فرو رفتن در باتلاق فاجعه بازدارد.

,

مقتضی است که برای رسیدن به این مهم و برای تقلیل فشارها بر شانه‌ی مردم و به طور خاص اقشار آسیب پذیر، در ابتدای امر، تدابیری موثر برای حمایت مادی و معیشتی از این گروه در نظر گرفته شود تا ضمن تزریق امنیت و آرامش به عموم مردم، بستر سازنده و قاطعی برای مهار ویروس پدید آید.

,

بدیهی‌است این امر صرفاً به دست دولت محقق نخواهد شد و لازمه‌ی آن، عزم‌ همگانی مردم در اجرا و بکارگیری شیوه‌نامه‌ها و تبعیت از هشداری های وزارت بهداشت در این باره است.

,

بدیهی‌است رعایت اصول ایمنی و پیشگیرانه از سوی مردم در کنار تدوین راهکاری سودمند و موثر از سوی دولت، تنها راهدحل خروج از بحران است. پس در این راه دولت جدید باید به خوبی بداند که مسئولیتی بس سنگین بر دوش دارد . مسئولیتی که در این شرایط همانند لبه‌ی تیغ عمل کرده و هر گونه اهمال و سستی نتیجه‌ای معکوس و مخرب خواهد داشت.

,

 

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه