اخبار داغ

مهارت های موردنیاز برای حسابدار شدن

مهارت های موردنیاز برای حسابدار شدن
گر می‌خواهید بدانید که مهارت‌های لازم برای حسابدار شدن و همچنین چگونگی کسب توانایی کار با نرم افزارهای حسابداری مطرح ایرانی، چیست، با ما همراه باشید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسابداری یکی از شغل‌هایی است که در حال حاضر تمام کسب و کارهای کوچک و بزرگ به آن نیاز دارند؛ چراکه مدیریت حساب‌های مربوط به فعالیت‌های اقتصادی،‌ تنها با تلاش‌های حسابرسی یک حسابدار توانا می‌توانند مدیریت شوند و گزارش روشنی را به صاحب کسب و کار در مورد عملکرد سازمانش ارائه دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

دانشجویان زیادی در داخل کشورمان در رشته‌ی حسابداری فارغ‌التحصیل می‌شوند،‌ اما همه‌ی آن‌ها جذب بازار کار نمی‌شوند؛ چراکه فعالیت در بازار واقعی با دنیای تئوری دانشگاه تفاوت دارد.

,

از همین رو فارغ التحصیلان رشته‌ی حسابداری که تمایل دارند در همین زمینه جذب بازار شوند، باید مهارت‌های عمومی و تخصصی که یک حسابدار موفق باید داشته باشد را کسب کنند؛ تنها در این صورت است که به راحتی می‌توانند جذب بازار شوند و به عنوان یک حسابدار فعالیت نمایند. اگر می‌خواهید بدانید که مهارت‌های لازم برای حسابدار شدن و همچنین چگونگی کسب توانایی کار با نرم افزارهای حسابداری مطرح ایرانی، چیست، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

, نرم افزارهای حسابداری مطرح ایرانی, نرم افزارهای حسابداری مطرح ایرانی,

 

,

8 مهارت که حسابداران برای ورود به بازار کار باید کسب کنند

, 8 مهارت که حسابداران برای ورود به بازار کار باید کسب کنند,

اگرچه یک حسابدار کهنه‌کار و باسابقه توانایی‌های بسیار گسترده‌ای دارد،‌ اما دانشجویان این رشته که به تازگی می‌خواهند وارد بازار کار شوند، با توجه به موارد زیر می‌توانند فاکتورهای لازم برای استخدام و فعالیت در سازمان‌ها را کسب نمایند:

,
  1. مهارت تحلیل و پردازش داده‌های اقتصادی
,
  • مهارت تحلیل و پردازش داده‌های اقتصادی
  • , مهارت تحلیل و پردازش داده‌های اقتصادی,

    قبل از هر چیز، یک حسابدار باید بر مفاهیم نظری حسابداری تسلط داشته و درک درستی از جایگاه و فعالیت خود به عنوان یک حسابدار داشته باشد. بنابراین اصلی‌ترین وظیفه‌ی یک حسابدار، گرفتن داده‌های خام مالی و تجزیه و تحلیل آن‌ها است.

    ,

     به طوری که بتواند یک نتیجه عددی نهایی را در اختیار صاحبان کسب و کارها قرار دهد. تحلیل و پردازش اطلاعات از اولین و مهم‌ترین وظایف یک حسابدار خواهد بود.

    ,
    1. توانایی کار با نرم افزارهای حسابداری مطرح ایرانی
    ,
  • توانایی کار با نرم افزارهای حسابداری مطرح ایرانی
  • , توانایی کار با نرم افزارهای حسابداری مطرح ایرانی,

    بخش اعظم فعالیت‌های مربوط به تجزیه و پردازش اطلاعات با کسب توانایی کار با نرم افزارهای مطرح ایرانی آغاز می‌شود. نرم افزارهای حسابداری ایرانی، هریک منو، سطح و کاربری‌های خاصی دارند که باید بسته به نوع کسب‌وکارها انتخاب شوند. بهتر است یک حسابدار از انتخاب نوع نرم افزار برای هر فعالیت نیز آگاهی داشته باشد و سپس بتواند به صورت صحیح و کاربردی از این نرم افزارها استفاده نماید.

    ,
    1. کار با نرم افزار اکسل «Excel»
    ,
  • کار با نرم افزار اکسل «Excel»
  • , کار با نرم افزار اکسل «, Excel, Excel, »,

    یک حسابدار، علاوه بر تسلط بر نرم افزارهای حسابداری مطرح، باید توانایی کار با نرم افزار صفحه گسترده یا اکسل را نیز داشته باشد. از این نرم افزار برای تهیه جدول بهای تمام شده،‌ تهیه صورت‌های مالی، ارائه صورت حقوق و دستمزد، مدیریت و کنترل موجودی انبار،‌ کنترل نقدینگی و .... استفاده می‌شود. بنابراین یک حسابدار باید به‌صورت کامل بر این نرم افزار تسلط داشته باشد و بتواند گزارش‌های سیستم حسابداری و مالی را به وسیله‌ی آن ارائه دهد.

    , سیستم حسابداری و مالی, سیستم حسابداری و مالی,

    , ,
    1. مهارت‌های ارتباطی
    ,
  • مهارت‌های ارتباطی
  • , مهارت‌های ارتباطی,

    معمولاً حسابداران در یک تیم کاری فعالیت می‌کنند و در داخل سازمان‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند که باید با مقام‌های بالادستی و پایین‌دستی سازمان در ارتباط باشند تا بتوانند داده‌ها و اطلاعات لازم را به‌صورت کلامی یا کتبی از ایشان دریافت نمایند. به همین خاطر مهارت‌های ارتباطی را نیز با اطمینان می‌توان در رده‌ی مهارت های لازم یک حسابدار برای فعالیت در بازار کار قرار داد. طبیعتاً یک حسابدار موفق، به راحتی می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کرده و در خصوص فعالیت‌های اقتصادی صورت گرفته به بحث، گفتگو، ارائه یا دریافت اطلاعات بپردازد.

    ,
    1. آگاهی از قوانین مالیاتی
    ,
  • آگاهی از قوانین مالیاتی
  • , آگاهی از قوانین مالیاتی ,

    شرکت‌ها موظفند اظهارنامه مالیاتی خود را در دوره‌های زمانی مشخص ارزیابی کرده و به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. همچنین بر طبق ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم،‌ شرکت‌ها باید صورت‌های مالی فصلی را تهیه و ارائه دهند که تمام انجام این فعالیت‌ها بر عهده‌ی حسابدار شرکت خواهد بود.

    ,

     بنابراین آگاهی از قوانین مالیاتی کشور، نحوه‌ی محاسبه آن در مورد فعالیت‌ها و کالاهای مختلف شرکت، محاسبه‌ی حقوق و دستمزد کارکنان با رعایت مقررات قانون کار و بیمه تأمین اجتماعی و .... از وظایف دیگر یک حسابدار است که باید بر آن‌ها مسلط باشد. ضمناً‌ حسابداران باید به قوانین کشور مربوط به فعالیت خود آگاه باشند و سعی کنند موازین قانونی را در چهارچوب کلیه محاسبات خود لحاظ نمایند.

    ,
    1. مهارت محاسبه‌ی حقوق، دستمزد و بیمه
    ,
  • مهارت محاسبه‌ی حقوق، دستمزد و بیمه
  • , مهارت محاسبه‌ی حقوق، دستمزد و بیمه,

    یک شرکت،‌ سازمان یا کسب و کار هرچقدر هم که کارمند مستقیم و غیرمستقیم داشته باشد،‌ حسابدار باید بتواند حقوق، دستمزد و بیمه ایشان را دقیقاً برحسب کارکرد و قراردادی که دارند محاسبه کند. اگر خلل یا اشتباهی در صورت‌های حقوق و دستمزد وجود داشته باشد یا بیمه کارکنان به درستی محاسبه نشود، حسابدار باید پاسخگو باشد.

    ,
    1. توانایی محاسبه بهای تمام شده
    ,
  • توانایی محاسبه بهای تمام شده
  • , توانایی محاسبه بهای تمام شده ,

    در ساده‌ترین حالت ممکن، در واحدهای تولیدی، پس از محاسبه‌ی دقیق بهای تمام شده‌ی یک محصول تولیدی است که می‌توان مقدار سود آن را ارزیابی کرد و در محاسبه‌ی بهای تمام شده باید تمام هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم تولید لحاظ شود.

    ,

    یک حسابدار باید بتواند تمام داده‌های لازم را کنار هم بگذارد و در نهایت بهای تمام شده‌ی یک محصول یا کالای خاص را به صاحبان و تولیدکنندگان آن تحویل دهد تا بتوانند براساس عددی که حسابدار به آن‌ها ارائه کرده، در مورد نحوه قیمت‌گذاری و بازاریابی آن تصمیم‌گیری کنند.

    ,
    1. مهارت کنترل موجودی‌های نقدی و انبار
    ,
  • مهارت کنترل موجودی‌های نقدی و انبار
  • , مهارت کنترل موجودی‌های نقدی و انبار,

    حسابدارها مسئول نگهداری موجودی‌ها نیستند، اما در مورد تعداد و مقدار موجودی آن‌ها مسئول هستند و باید از تمام موجودی‌های جنسی و نقدی شرکت‌ها آگاهی داشته باشند. حسابدار باید صورت‌های مالی مربوط به انبار را به شیوه‌ای در نرم افزار خود طبقه بندی کند که با کم شدن هر مقدار از موجودی، مقدار آن در محاسبات و پردازش‌های مالی در نظر گرفته شود. بنابراین حسابداران باید طی ارتباط با صاحب کسب و کار و انباردار، اطلاعات لازم را به دست بیاورند و ثبت و ضبط کنند.

    ,

     

    ,

    , ,

    سخن نهایی

    , سخن نهایی,

    فارغ التحصیلان حسابداری می‌توانند در واحدهای حسابداری شرکتی،‌ حسابداری عمده، حسابداری خرده،‌ حسابداری تولیدی یا حسابداری بازرگانی به فعالیت بپردازند. آن‌گاه با توجه به ویژگی‌های هریک از این واحدها، می‌توانند دانش و توانایی لازم را در خود ایجاد کنند.

    ,

    مهارت‌هایی که در بالا عنوان کردیم،‌ به صورت عمومی برای یک حسابدار لازم هستند. اما هر واحد می‌تواند مهارت‌های بیشتری را از حسابدار خود انتظار داشته باشد. البته از یک حسابدار تازه‌کار انتظار نمی‌رود که بر تمام خرده‌ریزهای حسابداری هم تسلط داشته باشد، شما همین که به مهارت‌های عنوان شده مسلط باشید، می‌توانید مجوز ورود به دنیای کسب و کار را دریافت نمایید. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر هم می‌توانید از مطالب وب سایت فراپیام به نشانی https://www.farapayam.com استفاده کنید.

    , https://www.farapayam.com, https://www.farapayam.com,

    انتهای پیام/

    ,

     

    ,

     

    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه