اخبار داغ

سفیر اسبق ایران در افغانستان:

تلاش ایران باید ایجاد صلح و امنیت پایدار در افغانستان باشد/ ادامه بحران در افغانستان به نفع آمریکا است

تلاش ایران باید ایجاد صلح و امنیت پایدار در افغانستان باشد/ ادامه بحران در افغانستان به نفع آمریکا است
ظهره‌وند گفت: فرصت طلایی برای ایران به وجود آمده که آمریکایی‌ها از منطقه دارند خارج می‌شوند لذا ما باید امنیت پایدار، صلح و توسعه را کلید بزنیم و نباید دیگر بحران ادامه پیدا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، ابوالفضل ظهره‌وند سفیر پیشین ایران در افغانستان در گفتگو با خبرنگار یزدرسا پیرامون آخرین تحولات در این کشور گفت: طالبان بر افغانستان حاکم شده و اقدام به تشکیل کابینه هم کرده، اما آنچه روشن است اینکه ترکیب کابینه با چیزی که آن‌ها ادعا می‌کردند فاصله دارد و در حال حاضر افکار عمومی نسبت به این ترکیب معترض هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی افزود: در حال حاضر مهم‌ترین مسئله در افغانستان اداره ساختار موجود است، شرایط امروز افغانستان با گذشته بسیار تغییر کرده است و افغانستان امروز با مثلا 20 سال قبل قابل قیاس نیست.

,

سفیر اسبق ایران در افغانستان اظهار داشت: طالبان نمی‌تواند ساختار پیچیده کنونی افغانستان را با گفتمان دهه 80 خودش اداره کند به همین جهت آن‌ها انعظاف به خرج داده‌اند؛ البته این انعظاف طالبان در مقام حرف است و رویکرد فکری آن‌ها همان رویکرد دهه 80 است، اما امروز دیپلماتیک‌تر شده‌اند، چرا که به نوعی چاره‌ای جز این ندارند.

,

ظهره‌وند خاطرنشان کرد: فساد ساختار سیاسی که در افغانستان بود و وجود رهبران خسته و ناکارآمدی که از دهه‌های گذشته بودند و با شرایط اشرف غنی جلو آمدند، موجب شد تا طالبان فرصتی داشته باشد که بتواند در شرایط کنونی خودش را نشان دهد.

,

وی با بیان اینکه هیچ قومیتی در افغانستان اکثریت قاطع را ندارد، عنوان کرد: در حال حاضر بدنه اجتماعی در افغانستان سر ندارد و آمریکایی‌ها دنبال شکل دادن به اعتراضات اجتماعی هستند اما هدف آن‌ها نه یکپارچه کردن افغانستان بلکه هدفشان بهم زدن هرچه بیشتر اتحاد مردم افغانستان است.

,

سفیر پیشین ایران در افغانستان تأکید کرد: فرصت طلایی برای ایران به وجود آمده که آمریکایی‌ها از منطقه دارند خارج می‌شوند لذا ما باید امنیت پایدار، صلح و توسعه را کلید بزنیم و نباید دیگر بحران ادامه پیدا کند، اما تمامیت‌خواهی قومی موجب تداوم بحران در افغانستان خواهد شد که اتفاقا این بحران برای آمریکایی‌ها مزیت محسوب می‎شود.

,

ظهره‌وند درباره سیاست جمهوری اسلامی در افغانستان، بیان کرد: با توجه به شرایطی که دولت سیزدهم روی کار آمد و در وضعیتی که دولت را تحویل گرفت، بهترین سیاست در قبال افغانستان همان چیزی است که الان ما اتخاذ کرده‌ایم.

,

وی تصریح کرد: من اساسا به دیپلماسی بریده از میدان اعتقادی ندارم و آن را فقط یک تخیل و رویا و توهم می‌دانم و اصلا در دنیا چنین چیزی معنا ندارد؛ ما فقط شب امتحان که نمی‌توانیم برای کنکور بخوانیم. هشت سال انفعال دولت موجب شد تا میدان قربانی دیپلماسی شود و اگر ما هشت سال دیپلماسی فعال در صحنه افغانستان داشتیم امروز این بحث‌ها نبود که پاکستان خودش را پیروز میدان ببینید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه