اخبار داغ

در گفت‌وگو با فعال گردشگری مطرح شد؛

ظرفیت های ناشناخته گردشگری کویر در خراسان‌جنوبی/ تاکید رئیس جمهور بر استفاده از ظرفیت کویر فرصتی مغتنم است

ظرفیت های ناشناخته گردشگری کویر در خراسان‌جنوبی/ تاکید رئیس جمهور بر استفاده از ظرفیت کویر فرصتی مغتنم است
کاشانی با بیان این‌که آیت الله رئیسی اولین رئیسی جمهوری بود که اقتصاد گردشگری و استفاده از ظرفیت کویر را مطرح کرد، گفت: این فرصت مغتمنی است و باید برای توسعه گرشگری کویر در خراسان جنوبی تلاش کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان،خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است و موقعیت جغرافیایی آن به گونه ای است که در کویر، بیابان و دشت واقع شده است، قسمتی از کویر لوت که در جنوب شرقی ایران واقع شده و دارای  بیش از 40 هزار کیلومتر مربع (حریم و عرصه) مساحت است به گونه ای که 10 درصد وسعت کشور را در برگرفته  در خراسان جنوبی واقع شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

کویر ظرفیت بسیار مناسبی برای استفاده در زمینه گردشگری و به تبع آن اشتغال و درآمد زایی است اما آنگونه که لازم بوده به این ظرفیت مهم توجه نشده و معرفی کافی برای شناخت آن به ویژه در خراسان جنوبی انجام نشده است.

,

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رئیسی رئیس جمهور طی سفر به خراسان جنوبی در شورای اداری استان بر استفاده از ظرفیت کویر تاکید کرد و گفت: ظرفیت کویر در قالب مطالعات دانشگاهی مورد تحقیق و پژوهش قرار بگیرد.

,

احمد کاشانی فعال گردشگری ومدیر انجمن گردشگری پایدار در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: آیت الله رئیسی اولین رئیس جمهوری بودند که بعد از ورود به استان و بازدید از مناطق و ظرفیت‌های مختلف خراسان‌جنوبی اقتصاد گردشگری را به طور ویژه مطرح کردند.

, خاورستان,

وی افزود: رئیس جمهور در طبس صحبتی در مورد فعال شدن ظرفیت گردشگری و اشتغال داشتند که این برای ما خیلی مهم است. آیت الله رئیسی در شورای اداری خراسان‌جنوبی نیز در مورد ظرفیت اشتغال در کویر صحبت کردند که این موضوع بسیار قابل تحسین و خیلی مهم بود.

,

فعال گردشگری در مورد کویر، بیان کرد: خراسان‌جنوبی سومین استان پهناور کشور است. ما 11 شهرستان داریم و تقریبا در کنار هر شهرستان یک کویر زیبا، بکر و منحصر به فرد قرار گرفته است.

,

کاشانی عنوان کرد: کویر به ظاهر یک منطقه خشک و بی آب و علف به نظر می‌رسد و شاید این گمان برود که کویر منطقه‌ای است که زیست جانوری و حیات در آن وجود ندارد.

,

اهمیت کویر از نظر اقتصادی و زیست محیطی 

, اهمیت کویر از نظر اقتصادی و زیست محیطی ,

وی با بیان اینکه کویر به از نظر اقتصادی و زیست محیطی منطقه بسیار مهمی است، گفت: ما اگر بتوانیم گردشگری را در خراسان جنوبی با موضوع کویر فعال کنیم قطعا می‌توانیم از همین ظرفیت در مسیر اشتغال زایی استفاده کنیم.

,

کاشانی بیان کرد: تاسیس اقامتگاه‌های بوم گردی در کویر یکی از زیرساخت‌هایی است که برای فعال کردن اقتصاد گردشگری در حوزه بیابان‌گردی یا کویر نوردی مورد استفاده ما است.

,

فعال گردشگری اظهار کرد: رئیس جمهور تاکیداتی بر این‌که اگر ظرفیت‌های نیمه فعالی در استان وجود دارد کمک می‌کنیم تا آن ظرفیت ها فعال شود، داشت.

,

وی اظهار کرد: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی اقامتگاه های بوم گردی فراوانی داریم که برخی‌ها در کویر‌ها هستند و نیاز به کمک دولت دارند. چراکه بابت بیماری کرونا فشار اقتصادی بسیار زیادی بر همه فعالان گردشگری از جمله اقامتگاه‌های بومگردی وارد شد و قطعا می‌شود با این نگاه مثبت رئیس جمهور از دولت تقاضا داشت رسیدگی تخصصی و ویژه‌ای نسبت به مشکلات فعالین گردشگری به ویژه اقامتگاه‌های بومگردی که در کویر است، بشود.

,

کاشانی در مورد اقامتگاه‌های بوم‌گردی، بیان کرد: وقتی یک اقامتگاه بومگردی در بیابان تاسیس می‌شود ابتدا خود اقامتگاه بومگردی اشتغال زایی دارد. طبیعتا در هر اقامتگاه  بوم گردی 5 تا 15 نفر مشغول بکار می‌شوند که این رقم می‌توانند رقم قابل توجهی در حوزه اشتغال‌زایی در استان باشد.

,

فعال گردشگری بیان کرد: وقتی ما در استان جایی داریم که گردشگر را در آن اسکان دهیم پس حتما می‌شود برای آن تور تعریف کرد. وقتی توری تعریف شود راهنمایان تور و راننده های حرفه ای آفرود کسانی هستند که به رقم اشتغال‌زایی ما اضافه می‌شوند؛ راهنمایانی که با از وزارت گردشگری مجوز گرفته اند و دارای کارت رسمی راهنمای تور با موضوع طبیعت گردی هستند، می‌توانند راهنمای مسافران و گردشگرانی باشند که به کویر می‌آیند. دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان  نیز از برگزاری تورهای کویر منتفع میشوند. هر دفتر خدمات مسافرتی فعال ،  3 تا 10 نفر اشتغالزایی دارد.

,

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر مردم روستاهای حاشیه کویر مردمانی هستند که به دلیل موقعیت جغرافیایی محل زندگیشان، قطعا به سختی روزگار می‌گذرانند اما با فعال شدن حوزه گردشگری فرصتی برای آنها فراهم می‌شود که می‌توانند غذاهای محلی، صنایع دستی و حتی محصولات کشاورزی خود را برای فروش به گردشگران عرضه کنند. این فرصت بی نظیری است که گردشگری کویر در اختیار روستاها و روستائیان حاشیه کویر می‌گذارد.

,

کاشانی گفت: برخی از روستاهایی که در دل کویر هستند عمدتا مردمانش دامدار هستند و غالبا عشایری هستند که باتوجه به خشکسالی‌های اخیر و کمبود نزولات آسمانی یک جا نشین شده اند و در حال حاضر روزگار سختی دارند اما ورود گردشگران به کویر و محل زندگی روستائیان می‌تواند آنها را به لحاظ اقتصادی خیلی فعال کند تاجایی که برخی از روستاها مستعد این هستند که مهاجرت معکوس انجام شود.

,

فعال گردشگری تصریح کرد: آیا کویری که به ظاهر بی آب و علف و خشک است جاذبه ای برای گردشگری دارد؟ آیا اگر ما سرمایه گذاران را دعوت کنیم در بیابان و کویرهای خراسان جنوبی سرمایه گذاری کنند مخاطب خاصی دارند که سرمایه آنها برگشت پیدا کرده یا وارد سود اقتصادی شوند؟ هرچه سود اقتصادی سرمایه گذار بیشتر باشد سرمایه گذاری وی قابل رشدتر است و کارآفرینی بیشتری اتفاق می افتد.

,

وی اظهار کرد: همانطور که ما در استان کویری زندگی می‌کنیم دوستدار جنگل، دریا و مناطق کوهستانی هستیم و به نقاط مختلف کشور سفر می‌کنیم. افرادی که در شمال کشور، جنوب و غرب کشور زندگی می‌کنند دوستدار دیدن کویر و ماسه بادی بوده و به راه رفتن روی ماسه، دیدن آسمان شب در کویر، رصد ستاره ها، منظره طلوع و غروب خورشید در کویر و ... علاقه دارند.

,

کاشانی به دیگر جاذبه‌های کویر اشاره کرد و افزود: طلوع ماه در کویر به دلیل گسترده بودن افق قابل مشاهده است که این اتفاق در کمترین جایی از کشور قابل دیدن است.

,

مدیر انجمن گردشگری پایدار بیان کرد: برگزاری تورهای آفرود به دلیل هیجان انگیز بودن مورد توجه غالب گردشگران است.

,

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم روی مخاطبان و گردشگران خارجی و بین المللی برنامه ریزی کنیم می‌بینم که اروپایی‌ها در قاره سبز زندگی کرده و اصلا در اطراف خود بیابان و کویری مانند کویرهای ایران ندارند. تا قبل از شیوع کرونا در ابتدای سال 98 مخاطبان اصلی کویرها در خراسان جنوبی اروپایی‌ها بودند. گردشگران آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی و اسپانیایی علاقه بسیار زیادی به بیایان و کویر دارند و منطقه خراسان جنوبی را به لحاظ این‌که مردمانی مهمان نواز دارد و به گرمی پذیرای گردشگران هستند بسیار دوست دارند لذا به خراسان جنوبی آمده و هزینه می‌کنند.

,

گردشگری و درآمدزایی 

, گردشگری و درآمدزایی ,

کاشانی تصریح کرد: هزینه‌ای که در سال 1398 به ازای هر روز ، هر نفر اروپایی در خراسان‌جنوبی خرج کرده است مبلغی بیش از 100 یورو است. اگر ما گردشگری کویر را در خراسان‌جنوبی فعال کنیم ، مطابق با هزینه‌های سال 98 ، روزانه از هر نفر گردشگر 100 یورو درآمدزایی داریم.

,

فعال گردشگری ادامه داد: ارز آوری در حوزه گردشگری، ارز آوری مستقیم است. همان لحظه‌ای که با شریک خارجی صحبت کرده، تورگردشگری بسته و برنامه برای حضور گردشگر در کشور و خراسان جنوبی آماده می‌شود هزینه را توسط شریک خارجی پرداخت میشود و یا لحظه ورود گردشگران به استان پول با شرکت گردشگری تسویه می‌شود؛ بدون هیچ واسطه‌ای ارز وارد کشور می‌شود که این بسیار مهم است.

,

وی خاطرنشان کرد: کویرهای ما در خراسان جنوبی قابلیت ارزآوری را دارد.

,

کاشانی گفت: استان های همجوار خراسان جنوبی همچون کرمان و یزد در حوزه گردشگری توسعه یافته هستند و اقلیم کویری دارند که مشابه اقلیم خراسان‌جنوبی است. کافی است نگاه کنیم این استان‌ها چه مسیری را رفتند تا به توسعه رسیده‌اند. استان کرمان چگونه از بیابان لوت و یزد چگونه از کویر خود درآمد زایی دارد؟ چه اتفاقی افتاده است که مردم شهداد ثروتمند شدند؟ کافی است رصد کنیم این استانها چه کردند و ما راه رفته آنها را در حوزه توسعه گردشگری و صنعت توریسم را در خراسان‌جنوبی با توجه به فرهنگ غنی و عقاید ارزنده مردمان استان همسان سازی کرده و پیاده کنیم.

,

فعال گرشگری اظهار کرد: شهداد در استان کرمان در حاشیه کویر لوت واقع شده و به گردشگران خدمات‌دهی می‌کند چرا که گردشگر برای ورود به کویر، ابتدا  باید به شهداد وارد شود و یک شب اقامت کنند.  گردشگران برای بازدید از کویرلوت در مسیر بازگشت نیز حداقل یک شب در شهداد اسکان داده می‌شوند و این یعنی درآمدزایی شهداد از گردشگران.

,

ورود به کویر لوت از خراسان‌جنوبی زیباتر از کرمان است

, ورود به کویر لوت از خراسان‌جنوبی زیباتر از کرمان است,

وی بیان کرد: بیابان لوت پهنه گسترده‌ای است و از نظر مرزهای جغرافیایی بین استانهای خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان تقسیم شده است. آیا ما در خراسان جنوبی روستایی مشابه با شرایط جغرافیایی شهداد داریم؟ بله ، روستاهای دهسلم، حیدرآباد و چاهداشی از توابع شهرستان نهبندان روستاهای حاشیه بیابان لوت در مرزهای خراسان جنوبی بوده که دروازه ورود به بیابان لوت هستند. مسیر ورود به بیابان لوت از دروازه روستاهای دهسلم ، حیدرآباد و چاهداشی ، زیباتر ، امن تر ، بکرتر و جذاب تر از مسیر شهداد است.

,

کاشانی عنوان کرد: اما متاسفانه در خراسان‌جنوبی سرمایه گذاری تخصصی و قابل توجه در این روستاهادر حوزه گردشگری نداشتیم. در این روستا ها امکاناتی داریم اما میزان و کیفیت خدمات رسانی آنها محدود است. خانه های بومگردی متعلق به افراد ساکن روستا است که مهمان می‌پذیرد و با این‌که کمپ کویرنوردی حرفه ای ، مجهز و لوکس  داشته باشیم که مورد توجه گردشگران حرفه ای داخلی و خارجی قرارگیرد ، تفاوت دارد. 

,

مدیر انجمن گردشگری پایدار تصریح کرد: روستاهای حاشیه بیابان لوت در شهرستان نهبندان خراسان جنوبی می‌توانند به درآمدزایی برسند و حتی به اعتقاد من این روستاها بیش از شهداد می‌توانند درآمدزایی داشته باشند چون مسیر ورودی ما مسیر زیباتری است.

,

وی اظهار کرد: روستای دهسلم نهبندان روستایی است که نخلستان دارد و مردمانش در نخلستان مشغول بکار هستند. نخلستان دهسلم به عنوان یک اثر طبیعی با بیش از 60 هزار نخل استوار در زمره میراث طبیعی ملی کشور ثبت شده است. نخلستانی که بیش از 10 نوع خرما در آن به ثمر می‌رسد که با حضور گردشگران در این روستا میتواند ، بازار فروش مناسبی ایجاد شود.

,

کاشانی بیان کرد: در روستای دهسلم حتی یک سردخانه کوچک برای نگهداری خرما و محصولات وجود ندارند که روستاییان  بتوانند از مسیرهای مختلف در سطح کشور محصول خرمایشان را به فروش برسانند و این مسئله ضعف بسیار بزرگی است.

,

وی خاطرنشان کرد: در روستای دهسلم چشمه‌های معدنی منحصر به فردی داریم. در 40 کیلومتری بیابان لوت یک چشمه آب گرم معدنی داریم که می‌تواند جاذبه تفریحی برای گردشگران و طبیعت گردان باشد.

,

فعال گردشگری گفت: در روستاهای حیدرآباد و چاهداشی نهبندان عشایر زندگی میکنند. بازدید از زندگی عشایر غیور که سالها شده به شکل طبیعی زندگی می‌کنند خود موضوع یک تور گردشگری است. مگر برای دیدن زندگی عشایر از استانهای غرب کشور و کردستان تبلیغ نمی‌شود؟ ما هم در خراسان‌جنوبی عشایر داریم. در همت آباد زیرکوه عشایری داریم که همچنان در سیاه چادرها زندگی سنتی خود را دارند. ما نیز می‌توانیم عشایر را به عنوان شرکای خود در اقتصاد گردشگری حساب کنیم و با بردن گردشگر به این روستاها باعث شویم عشایر بتوانند محصولات دامی و صنایع دستی با کیفیت خود را به گردشگران بفروشند و گردشگران نیز بتوانند در مناطق عشایری پول خرج کنند.

,

کاشانی اظهار کرد: در روستای حیدرآباد که نزدیک به بیابان لوت است جایی وجود دارد که عوارض زمین شناسی به قدری پیچیده، علمی و شگفت انگیز است که شما لحظه ای شک می‌کنید ، در کره زمین راه می‌روید یا کره ماه ! این جاذبه را اگر استان دیگری می‌داشت تاکنون میلیونها دلار از آن درآمد زایی داشت.

,

واقف شدن رئیس جمهور بر ظرفیت کویر

, واقف شدن رئیس جمهور بر ظرفیت کویر,

وی ادامه داد: متاسفانه در حوزه معرفی و شناخت توانمندی‌های کویر ضعیف عمل کردیم. ما سالها شده در مورد توانمندی های اقتصادی کویر فریاد می‌زنیم و حال خوشحال هستم که آیت الله رئیسی اولین رئیس جمهوری است که بر ظرفیت کویر واقف شد و دراین مورد در شورای اداری استان که بالاترین سطح اداری استان است بر استفاده از ظرفیت کویر تاکید کرد. از این فرصت مغتنم تر وجود ندارد.

,

فعال گردشگری اظهار کرد:  قطعا می‌توانیم با توجه به زیبایی‌هایی که در کویر داریم و جاذبه هایی که کویر برای گردشگران دارد از آن درآمدزایی داشته باشیم. 

,

کاشانی تاکید کرد: روستاهای حاشیه کویر در خراسان جنوبی باید ثروتمندترین روستاهای استان باشند. اصلا نباید این روستاها دچار مهاجرت شوند بلکه باید دچار مهاجرت معکوس باشند. به اندازه‌ای می‌توان از بیابانی که در کنار این روستاها به عنوان نعمت و هدیه قرار گرفته درآمدزایی داشته باشیم که این روستاها ثروتمندترین روستاهای استان باشند.

,

وی خاطرنشان کرد: در روستای دهسلم خرمای زاهدی تولید می‌شود که سفیدرنگ و بدون شیره است. برداشت این خرما در اواسط مهرماه که برداشت خرما در تمام کشور پایان می‌پذیرد ، آغاز می‌شود. این خرما به اندازه‌ای خاصیت پزشکی دارد که برای بیماری‌های مختلف از جمله دیابت و ... دارویی تمام عیار است اما معرفی نشده.

,

فعال گردشگری خاطرنشان کرد: در سفری یک پزشک اروپایی را در سفر به دهسلم همراهی می‌کردم وقتی خرمای زاهدی را دید گفت قبلا این خرما را در بیایان‌های آفریقا دیده و این خرما را کاملا می‌شناخت و می‌گفت این خرما در اروپا به صورت دانه ای به فروش می‌رسد و چون بسیار گران است چند دانه از آن را تهیه کرده و به قسمت های کوچک مانند قرص تقسیم و استفاده می‌کنیم. آن وقت در دهسلم باید حجم خرمای قابل برداشت را مشاهده کرد. ما برای معرفی این خرما چه کردیم؟ آیا حاضر به معرفی و بسته بندی آن و پیدا کردن بازار فروش شدیم؟ نه. 

,

وی ادامه داد: چرا باید مردم دهسلم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کنند؟ این همه سرمایه در روستای دهسلم وجود دارد اما به آن توجه نشده و ما باید کمک کنیم این سرمایه‌های به بهره‌برداری برسد.

,

کویر حلوان، بافت معماری نایبند، کویر سه قعله، کویر اکبرآباد سرمایه‌ایی است قابل توجه

, کویر حلوان، بافت معماری نایبند، کویر سه قعله، کویر اکبرآباد سرمایه‌ایی است قابل توجه,

کاشانی به کویر حلوان در نزدیکی طبس اشاره کرد و گفت: این کویر بسیار زیبا است و عارضه‌های زمین شناسی که در تلاقی لوت شمالی و حلوان قرار گرفته و سرزمین سیاه طبس که یک اتفاق عجیب و غریب بوده بسیار مورد توجه گردشگران است.

,

مدیر انجمن گردشگری پایدار بیان کرد: روستای نایبند، بافت معماری نایبند در حاشیه لوت شمالی  زیبا و منحصر به فرد است. در این روستا همنشینی درختان نخل با پرتقال جاذبه ای است که به نظر می‌رسد در معدود نقاط کشوروجود دارد. 

,

وی خاطرنشان کرد: حیات وحش بی‌نظیری که در لوت شمالی در منطقه حفاظت شده علی آباد در منطقه نایبندان داریم حیات وحش بسیار قابل توجه، آماده و مستعد برگزاری تورهای گردشگری با موضوع حیات وحش است.

,

کاشانی اظهار کرد: گردشگری شاخه‌های فراوانی دارد و کانال های درآمدزایی و اقتصادی در حوزه گردشگری متفاوت و تخصصی است. گردشگرانی هستند که حاضرند برای این‌که از یوز آسیایی در پهناورترین زیستگاه یوز آسیایی در کشور که همان حفاظت شده علی آباد در نایبند است و گربه شنی که حیوان بی نظیری بوده و زیستگاهش در کویر همت آباد است عکس گرفته و پول خرج کنند.

,

فعال گردشگری گفت: زاغ بور پرنده‌ای است که زادبوم ایران است و در هیچ جای دنیا زاغ بور پیدا نمی‌شود. محل زندگی زاغ بور کویر و خراسان جنوبی است. اینها سرمایه های ارزشمندی است که ما در حوزه کویر داریم اما متاسفانه قدر ندانستیم و باید تلاش کنیم. 

,

وی به کویر سه قلعه اشاره کرد و افزود: کویر سه قلعه یکی از زیباترین کویرهای دنیا است و یکی از تاریکترین آسمانهای شب برای رصد ستارگان را دارد. رمل‌های ماسه بادی سه قلعه در کنار دق‌های وسیع و سرزمین‌های پست فراوان قرار گرفته و قرارگیری این‌ها در کنار هم یک بسته بینظیر گردشگری را آماده کرده است.

,

کاشانی بیان کرد: بافت تاریخی بینظیر شهر بشرویه با بادگیرهای سر به فلک کشیده آن در کنار رمل های ماسه ای کویر بشرویه ، جاذبه ای منحصر به فرد دیگری در خراسان جنوبی است.

فعال گردشگری اظهار کرد: دم یوز در کویر پلوند فردوس در شرق کشور بی نظیر است.

وی خاطرنشان کرد: در نزدیکی خوسف و در کویر اکبرآباد ، علاوه بر رمل های ماسه ای ، پهنه گسترده دق اکبرآباد جا خوش کرده که میتواند برای برگزاری تورهای گردشگری ورزشی با رعایت قوانین محیط زیست مناسب باشد. 

,
,
,
,
,

مدیر انجمن گردشگری پایدار تصریح کرد: اگر اقتصاد گردشگری در کویر فعال شود قطعا روستاهای حاشیه کویر می‌توانند به درآمدزایی برسند. 

,

صنایع دستی و حصیر بافی در حاشیه کویر

, صنایع دستی و حصیر بافی در حاشیه کویر,

وی به حصیر بافی مردم دهسلم اشاره کرد و افزود: این حصیرها هنرمندانه و زیبا بافته می‌شود. در روستای نایبند نیز حصیر بافی‌های زیبایی داریم. درجای جای استان مردم به پارچه بافی مشغول هستند. پارچه‌های دست باف سنتی یکی از مهمترین صنایع دستی مردمان حاشیه کویر است قالی و قالیچه نیز از جمله صنایع دستی است که با ورود گردشگران ، بازار فروش این محصولات  متحول شده و اقتصاد گردشگری و صنایع دستی در این روستاها توسعه پیدا میکند.

,

کاشانی گفت: در مسیر تدوین سند توسعه گردشگری باید نگرشی جامع وجود داشته باشد و نقش دیگر دستگاه های اجرایی استان علاوه بر اداره کل میراث فرهنگی ، نیز دیده شود و برنامه ریزی منسجمی صورت پذیرد. ممکن است اقامتگاه بومگردی در استان داشته باشیم اما راه دسترسی به آن فراهم نباشد.

,

فعال گردشگری به جاده نهبندان- دهسلم اشاره و بیان کرد: این جاده همان جاده‌ای است که می‌تواند مورد توجه گردشگران باشد اما در حال حاضر جاده ترانزیتی با عرض کم است و فوق العاده تردد در این جاده خطرناک است.  قطعا نیاز داریم این محور مقداری عریض‌تر شود و به لحاظ فنی و تخصصی جاده برای تردد مسافران آماده شود و صرفا ترانزیتی نباشد.

,

وی با بیان این‌که مسیر رسیدن به همت آباد و افین نیز نیاز به بازسازی دارد، اظهار کرد: باید این جاده‌ها در اعتبارات دیده و یک نقشه و مسیر توسعه گردشگری در استان  پیاده شود. 

,

کاشانی خاطرنشان کرد: برای اینکه از ظرفیت های گردشگری استان ، بهره مند شویم به نحوی که  مورد استفاده قرار گیرد و به رونق برسد به نقشه و برنامه جامع توسعه گردشگری در استان نیاز داریم.

,

فعال گردشگری افزود: زیرساخت‌ها برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری در خراسان جنوبی از متوسط به پایین است و نیاز به رسیدگی دارد.

,

برنامه جامع، راهبردی و عملیاتی برای توسعه گردشگری در استان تعریف شود

, برنامه جامع، راهبردی و عملیاتی برای توسعه گردشگری در استان تعریف شود,

وی تصریح کرد: باید یک برنامه جامع، راهبردی و عملیاتی برای توسعه گردشگری در استان تعریف کنیم چراکه نبود این برنامه مهمترین چالش در مسیر توسعه گردشگری است.

,

کاشانی گفت: کارگروه گردشگری در استان فعال شود چراکه در این کارگروه مدیران مرتبط حضور داشته و با نظرهای مختلف و راهبردی که ارائه می‌شود بهتر می‌توان برنامه را تهیه و عملیاتی کرد.

,

کمرنگ بودن جنبه گردشگری در همایش بین المللی بیابان لوت 

,

فعال گردشگری در مورد همایش بین المللی بیابان لوت که اردیبهشت سال 1398 در دانشگاه بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: این همایش بیشتر جنبه علمی داشت و اساتیدی که مقاله ارائه دادند در بخش علمی بوده و قسمت گردشگری در همایش بیابان لوت بسیار کمرنگ بود. 

,

وی تصریح کرد: زمانی می‌توانیم در حوزه همایش بیابان لوت در بخش گردشگری مفید باشیم که بخش گردشگری همایش بسیار پررنگ باشد و ما از فعالان گردشگری ملی و بین المللی بخواهیم که در این همایش شرکت کنند.

,

کاشانی گفت: این همایش در حوزه گردشگری بیابان لوت انتفاعی نداشت ، حتما در حوزه‌های علمی بسیار مفید بوده است.

,

مدیر انجمن گردشگری پایدار  با بیان این‌که اگر وارد هر شرکت گردشگری داخلی و خارجی شوید و بگویید کویر لوت  ، همه می‌گویند کرمان، عنوان کرد: کرمان در مورد کویر لوت کار تبلیغاتی گسترده و معرفی حرفه ای انجام داده و در اذهان فعالین گردشگری ،  برند کویر لوت را به نام خودش ثبت کرده است.

,

وی ادامه داد: بیابان لوت در سال 2016 در فهرست میراث جهانی یونسکو قبت شد. جغرافیای این بیابان متعلق به خراسان‌جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان است. وزار‌ت گردشگری سه پایگاه جهانی تاسیس کرد؛ در دهسلم نهبندان، شهداد کرمان و نصرت آباد سیستان و بلوچستان. پایگاه جهانی بیابان لوت در دهسلم به عنوان پایگاه برتر انتخاب شد خراسان جنوبی هیچ اطلاع رسانی و معرفی موثری در رسانه‌ها انجام نداد ، اما استان کرمان بمباران تبلیغاتی انجام داد و در رسانه‌های سراسری کشوری، بین المللی و در نمایشگاه های ملی بین المللی گردشگری به گونه‌ای اطلاع رسانی کرد به نحوی که گویی فقط از کرمان می‌شود وارد بیابان لوت شد.

,

خراسان‌جنوبی سهمی از درآمد گردشگری کویر ندارد

, خراسان‌جنوبی سهمی از درآمد گردشگری کویر ندارد,

کاشانی اظهار کرد: طبق اطلاعاتی که داریم تورهای گردشگری که از کرمان وارد بیابان لوت می‌شوند پس از دیدن کلوت‌ها از مرزهای جغرافیایی خراسان‌جنوبی وارد استان می‌شوند چون نقاط زیبا و بکر بیابان لوت در خراسان‌جنوبی قرار گرفته اما ما هیچ اطلاع رسانی و معرفی انجام ندادیم و هیچ سهمی برای پول‌هایی که توسط گردشگری و بازدید از بیابان لوت توسط تورهای کرمانی هزینه می‌شود نداریم.

,

شناسایی و طراحی پنج مسیر ورودی به بیابان لوت از خراسان جنوبی

, شناسایی و طراحی پنج مسیر ورودی به بیابان لوت از خراسان جنوبی,

فعال گردشگری افزود: پنج مسیر گردشگری بیابان لوت شناسایی کردیم ، اینها مسیرهایی است که به صورت کاملا تخصصی طراحی شدند و نقطه قوت این مسیرها این است که دروازه ورودیبه بیابان لوت در روستاهای خراسان‌جنوبیتعریف شده  است. در این مسیرها روستاهای خراسان جنوبی برای اقامت گردشگران پیش بینی شده  به نحوی که گردش اقتصادی در این روستاها انجام شود .مسیرهایی که پوشش گیاهی فقیر دارند و کاملا در چهارچوب قوانین حفاظت از محیط زیست هستند.

,

کاشانی ادامه داد: اگر گردشگران برای ورود به بیابان لوت از این مسیرها استفاده کنند آن موقع می‌توانیم با کرمان رقابت کنیم.

,

مدیر انجمن گردشگری پایدار خاطرنشان کرد: گاها حواشی هایی در مورد تورهای گردشگری مطرح می‌شود که متاسفانه شاید فکر شود تورهای گردشگری قوانین کشور را رعایت نمی‌کنند یا به عقاید مذهبی مردم توجه نکرده و ساختار شکنی می‌کنند. اما باید بدانیم که تورهای گردشگری که از شرکت های تورگردانی زیر نظر وزارت میراث فرهنگی گردشگری ، صنایع دستی و اداره کل استانفعلیت میکنند و از راهنمایانی که کارت‌های رسمی دارند استفاده میکنند  به هیچ وجه قوانین کشور را نقض نکرده و حتما به اعتقادات ارزشمند مذهبی مردم محلی احترام می‌گذارند.

,

وی ادامه داد: متاسفانه این حواشی را که می‌شنویم از مسافران و تورهای غیر مجازی است که بدون هیچ مجوزی در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کرده، مسافر میگیرند ، قانون را نقض میکنند ، ساختار شکنی میکنند و برای مردم روستاها دردسر ایجاد می‌کنند.

,

کاشانی گفت: تور رسمی که برای حضور گردشگر در استان مجوز می‌گیرد هدفش این است که اشتراک منافع بین خود و مردم روستایی که به آن سفر می‌کند ایجاد کند. دغدغه ما توسعه اقتصاد روستایی است. ما به اعتقادات مذهبی و عقاید محلی مردم روستا احترام میگذاریم و مردم روستا را شرکای اقتصادی خود میدانیم . استمرار برگزاری تورهای گردشگری به روستا است که می‌تواند درآمد زا باشد لذا تمام تورهای رسمی و مجوز دار همه قوانین را رعایت می‌کنند.

,

انتهای پیام /

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه