اخبار داغ

روایتی از زمین های روستای موسویه خراسان جنوبی؛

حق و حقوق اهالی موسویه چه می‌شود؟/ عواید حاصل از فروش اراضی به بنیاد مستضعفان می‌رسد

حق و حقوق اهالی موسویه چه می‌شود؟/ عواید حاصل از فروش اراضی به بنیاد مستضعفان می‌رسد
پس از رسانه ای شدن مشکلات اراضی روستای موسویه قاین اخباری ضد و نقیضی از صحبت های اهالی روستا و پاسخ مسئولان و بنیاد مستضعفان به گوش می رسد.
[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، مشکل اهالی روستای موسویه بخش سده شهرستان قاین با بنیاد مستضعفان بر سر زمین، سالها است به وجود آمده و تاکنون برطرف نشده است. هر زمانی که مسئولان امر پیگیر رفع مشکل بودند نه تنها مشکل را برطرف نگرده بلکه مشکلات بیشتری برای مردم به وجود آورده اند. چندین سال است بنیاد مستضعفان از ساخت و ساز در روستای موسویه جلوگیری کرده و در آخرین اقدام بنیاد مستضعفان طی ماه های گذشته اقدام به نقشه برداری و جی پی اس از اراضی مردم کرده و برخی از زمینهایی که اهالی نتوانسته اند بسازند را به مزایده گذاشته و برای زمینهایی بیش از 500 متر قیمت کارشناسی تا 18 هزار تومان تعیین کرده که مردم برای بیش از 500 متر زمین خودشان هزینه پرداخت کنند.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,
 
,
خسروی رئیس شورای اسلامی روستای چاهک و عضو شورای اسلامی بخش سده و عضو شورای اسلامی شهرستان قاین در گفت‌وگو با خاورستان در مورد مشکل اراضی روستای موسویه، اظهار کرد: روستای موسویه روستایی است که زمان عَلم شکل گرفته است.
,
 
,
وی افزود: آن زمان؛ بیش از 100 سال قبل مردم از اطراف و اکناف خراسان جنوبی به این منطقه آمدند.
,
 
,
عضو شورای اسلامی بخش سده بیان کرد: آن زمان چهار حلقه چاه آب کشاورزی در این منطقه بوده و یک قنات که 12 اینچ آب داشته است. مردم را از طراف به این منطقه آوردند تا کارهای کشاورزی عَلم را انجام دهند.
,
 
,
خسروی با بیان این‌که آن زمان 120 نفر در املاک کشاورزی کار می‌کردند، عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی این املاک به دست بنیاد مستضعفان می‌رسد.
,
 
,
وی اظهار کرد: با مکانیزه شدن کارهای کشاورزی 60 نفر از 120 نفر را از املاک کشاورزی بیرون کردند؛ به تعبیری 60 نیروی کار بیکار شدند و 60 نفر باقی ماندند و در حال حاضر تنها 5 نفر روی املاک که در دست بنیاد مستضعفان است کار می‌کنند.
,
 
,
عضو شورای اسلامی بخش سده با بیان این‌که این امر مشکلی ایجاد نکرده، افزود: مشکل اصلی که برای مردم موسویه به وجود آمده مربوط به اراضی مسکونی است.
,
 
,
خسروی خاطرنشان کرد: زمان عَلم زمین‌هایی به مردم داده شده که برای خود خانه احداث کنند. این زمین‌ها زمین آبگیر و قابل احیایی نبوده است.
,
 
,
وی ادامه داد: در سالهای 1362 تا 1368 بنیاد مستضعفان نماینده‌ای داشته به نام حجت الاسلام ذاکری که با شورای اسلامی وقت روستای موسویه بر اساس نامه‌ای که از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داشتند زمین‌هایی را به مساحت 750 تا 900 مترمربع  قطعه بندی کرده و به مردم داده شده است.
,
 
,
عضو شورای اسلامی شهرستان قاین اظهار کرد: در حال حاضر بنیاد مستضعفان آمده و هر جا زمین خالی مانده؛ مردم توانایی ساخت نداشتند که بیشتر مربوط به قطعات واگذاری سال‌های 62 تا 68 است را گرفته و به مزایده می‌گذارد.
,
 
,
خسروی بیان کرد: اگر قرار است اراضی موسویه به مزایده گذاشته یا هر تصمیمی برای آن گرفته شود باید به گونه‌ای باشد که به نفع مردم روستای موسویه باشد و به مردم داده شود.
,
 
,
عضو شورای اسلامی شهرستان قاین گفت: مردم موسویه این روستا را آباد و احیا کردند و سالی حدود 100 تن پسته از اراضی این روستا برداشت می‌شود.
,
 
,
وی افزود: چرا باید مزایده برای اراضی موسویه برگزار شود و افرادی از نقاط دیگر استان در این مزایده شرکت کنند؟
,
 
,
خسروی عنوان کرد: چرا باید برای چند قطعه زمین، بنیاد مستضعفان زمین‌ها را گرفته و به مزایده بگذارد؟ با این اقدام فتنه ایجاد می‌شود. 
,
 
,
به مزایده گذاشتن زمین‌های شخصی
, به مزایده گذاشتن زمین‌های شخصی,
 
,
عضو شورای بخش سده بیان کرد: برخی از اهالی موسویه تمام زمینی که شورای وقت و نماینده بنیاد مستضعفان به آنها داده را به دلیل مسائل مالی نتوانسته‌اند به طورکامل بسازند و مقداری از زمین باقی مانده است حال بنیاد مستضعفان برای همین مقدار زمینی که باقی مانده قصد گرفتن زمین‌ها و مزایده برگزار کردن و صدور سند دارد.
,
 
,
وی اظهار کرد: فردی که سال‌هاست در روستا زندگی کرده و تنها به دلیل مشکلات مالی نتوانسته مابقی زمین را دیوار کند و بسازد بنیاد مستضعفان زمین را از آنها گرفته، نقطه برداری کرده و جی‌پی‌اس می‌زند که به مزایده بگذارد.
,
 
,
خسروی بیان کرد: روستای موسویه افراد مستضعف و نیازمندی دارد آیا درست است عواید حاصل از فروش زمین‌ها از این روستا خارج و در جای دیگری هزینه شود؟ 
,
 
,
عضو شورای اسلامی بخش سده تاکید کرد: اهالی موسویه برای املاک این روستا زحمات زیادی متحمل شده و کار کردند. بنیاد مستضعفان از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون هیچ اقدامی برای مردم مستضعف و بیچاره موسویه انجام نداده است.
,
 
,
وی افزود: روستای موسویه روستایی نیست که محدودیت زمین داشته باشد. اطراف روستا دشت است و روستا وسط اراضی بنیاد مستضعفان واقع شده یعنی از هیچ سمتی نمی‌توانند توسعه دهند.
,
 
,
بنیاد مستضعفان جلوی ساخت و ساز را گرفته است
, بنیاد مستضعفان جلوی ساخت و ساز را گرفته است,
 
,
خسروی بیان کرد: مشکل دیگر اهالی موسویه این است که بنیاد مستضعفان از چهار سال قبل جلوی ساخت و سازهای مردم را گرفته و نمی‌گذارند ساخت و ساز انجام شود.
,
 
,
عضو شورای اسلامی شهرستان قاین گفت: در سال 1386 مقداری زمین را بنیاد مسکن از امور اراضی گرفته است اما بنیاد مستضعفان نامه نوشته زمین‌هایی که بنیاد مسکن تصاحب کرده نیز 12 هکتار مربوط به بنیاد مستضعفان است و جلوی آنها را برای ساخت و ساز گرفته است.
,
 
,
وی اظهار کرد: مدیرکل بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی گفته است که بنیاد مستضعفان، برای 12 هکتاری که سال 1386 امور اراضی تحویل بنیاد مسکن داده اقامه دعوا کرده و از منابع طبیعی شکایت کردیم حال شما دعا کنید که ما پیروز شویم و زمین‌ها را به مردم بدهیم! از آن طرف بنیاد مسکن زمین‌ها را به مردم می‌دهد از این طرف بنیاد مستضعفان اقامه دعوا کرده که زمین‌ها را به مردم بدهد پس این وسط اقامه دعوا از ظرف بنیاد مستضعفان برای چیست؟
,
 
,
خسروی بیان کرد: بنیاد مسکن حاضر شده عواید حاصل از فروش 12 هکتار را هر چه فروخته است به بنیاد مستضعفان بدهد.
,
 
,
وی با بیان این‌‍که در روستای موسویه از چهار سال قبل تاکنون ساخت و ساز و واگذاری زمین تعطیل شده، اظهار کرد: روستای موسویه دارای جمعیت بالا و مهاجرپذیر است. در حالی‌که سیاست دولت بر ماندگاری مردم در روستاها است این اقدام بنیاد مستضعفان که زمین مردم را گرفته، به مزایده بگذارد و چی‌پی‌اس بزند در شأن بنیاد مستضعفان نیست.
,
 
,
عضو شورای اسلامی بخش سده گفت: بنیاد مستضعفان 500 قطعه را چی‌پی‌اس زده و به مردم به صورت مزایده واگذار می‌کند اگر از این تعداد 50 قطعه دارای مشکل باشد و به دلیل مسائل مالی به طور کامل ساخته نشده باشد اما 450 قطعه دیگر مشکلی ندارد. بنیاد مستضعفان باید این 50 قطعه را به مردم موسویه بدهد. 
,
 
,
انتقاد از قیمت کارشناسی
, انتقاد از قیمت کارشناسی,
 
,
خسروی با بیان این‌که مردم روی قیمت کارشناسی بنیاد مستضعفان انتقاد دارند، افزود: کارشناسی که بنیاد مستضعفان آورده زمین‌ها را متری 18 هزار تومان قیمت گذاری کرده در حالی که بنیاد مسکن زمین را متری 6 هزار تومان قیمت گذاری می‌کند و این در حالی است که زمین‌های بنیاد مسکن از زمینهای بنیاد مستضعفان خیلی بهتر است.
,
 
,
وی اظهار کرد: بنیاد مسکن 70 درصد عواید حاصل از فروش زمین را در روستا هزینه می‌کند اما بنیاد مستضعفان که باید به فکر قشر مستضعف باشد زمین را متری 18 هزار تومان قیمت‌گذاری کرده و این اصلا عادلانه نیست.
,
 
,
عضو شورای اسلامی شهرستان قاین گفت: پیشنهاد شده اراضی که داخل حریم روستا طبق طرح هادی از سال 1384 قرار گرفته با نرخ تعدیلی به مردم داده شود و از طرح هادی به بعد بنیاد مستضعفان اختیار خودش را دارد.
,
 
,
خسروی اظهار کرد: این گونه کارهای بنیاد مستضعفان به جای این‌که به فکر مردم و رفع استضعاف باشد درست نیست.
,
 
,
وی به کلیپی که از پیرزن اهل روستای موسویه در فضای مجازی منتشر شده اشاره کرد و افزود: این پیرزن در این کلیپ حقیقت را گفته است. اما مسئولان مربوطه همه گفته‌اند در این کلیپ سیاه نمایی شده است در حالی که اینگونه نیست و این پیرزن شاید 30 درصد مشکلات را گفته و بیشتر مشکلات را بیان نکرده است.
,
 
,
عضو شورای اسلامی بخش سده بیان کرد: همسر و پدر همسر این پیرزنی که در کلیپ از اقدامات بنیاد مستضعفان گلایه دارد سالها در زمین‌های کشاورزی بنیاد مستضعفان کار کرده اما آنها را بیرون کرده و بیکار شدند. همسر این پیرزن به دلیل برخی از مشکلات بینایی خود را از دست داده اما هیچ کسی از اون سوال نکرد که تو چند سال در این روستا و اراضی کشاورزی بنیاد مستضعفان کار کردی؟
,
 
,
خسروی خاطرنشان کرد: پیشنهاد شده عواید حاصل از فروش زمین‌ها و محصولات کشاورزی این روستا برای مردم موسویه هم خرج شود چراکه مردم این روستا نیز مستضعف بوده و نیازمند هستند.
,
 
,
وی اظهار کرد: این اقدام بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی در بحث اراضی موسویه باعث شده که نظام زیر سوال برود. زمان قدیم مسئول وقت اراضی زیادی به مردم واگذار کرده چراکه مردم در روستا برای دام، آذوقه و نگهداری محصولات کشاورزی خود نیاز به زمین زیادی داشتند اما در حال حاضر چند سال است که بنیاد مستضعفان جلوی ساخت و ساز را گرفته و زمین چندساله مردم را تصرف کرده و به مزایده گذاشته است.
,
 
,
عضو شورای اسلامی بخش سده افزود: این‌که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در جلسه‌ای گفته است مشکل زمین‌های موسویه حل شد، درست نیست چراکه مشکل حل نشده است. گفته شده در تهیه کلیپ سیاه نمایی شده در صورتی که واقعیت بیان شده و سیاه نمایی نشده است. این‌که گفته شده قرار است عواید حاصل از فروش برای ساخت مرکز درمانی در موسویه هزینه شود نیز درست نیست چراکه مرکز درمانی در موسویه در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد ساخته شده است. اهالی درخواست احداث ساختمان اورژانس ۱۱۵ داشته اند اما مرکز درمانی خیر که به نظر می‌رسد خواسته اهالی و اطلاعات مورد نظر در مورد اراضی موسویه اشتباه به گوش معاون استاندار رسیده است.
,
 
,
خسروی گفت: بنیاد مستضعفان و مسئولان مربوطه مردم را می‌ترسانند. مگر حالا دوره‌ای است که مردم را بترسانند؟
,
 
,
کاظم نظری از اهالی روستای موسویه در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: اراضی و خانه‌های روستای موسویه مربوط به بیش از ۱۰۰ سال گذشته و حداقل ۶ نسل است.
,
 
,
وی با بیان این‌که اراضی از پدربزرگان به پدران و فرزندان به ارث رسیده، افزود: برخی از زمین‌ها در روستای موسویه به عنوان مهریه زنان در نظر گرفته شده است.
,
 
,
این فرد اهل روستای موسویه بیان کرد: زمان عَلم باغ کاجی در موسویه احداث شده که به دلیل وجود گردوخاک و آب شور در این منطقه مانند فیلتر هوا عمل می‌کرده است اما از زمانی که باغ به دست بنیاد مستضعفان افتاد به دلیل عدم رسیدگی درختان کاج خشک شد و ۱۰ هکتار کاج خشک شده را بریده و بردند.
,
 
,
نظری عنوان کرد: کاروانسرایی در این منطقه وجود داشت که بنیاد مستضعفان آن را هم تخریب کرد.
,
 
,
وی اظهار کرد: تعداد بسیار زیادی از اهالی موسویه آن زمان در این منطقه برزگری می‌کردند که بعد از انقلاب، بنیاد مستضعفان بدون هیچ گونه حق سنوات برزگران را بیرون و از کار بیکار کرد و گفت شما اینجا قراردادی بودید.
,
 
,
عواید روستای موسویه به بنیاد مستضعفان می‌رسد نه مردم
, عواید روستای موسویه به بنیاد مستضعفان می‌رسد نه مردم,
 
,
این فرد اهل روستای موسویه گفت: دور تا دور روستای موسویه را محصور کردند که اگر فردی دام داشته باشد باید خیلی از روستا دور شود تا به مرتع برسد. سفره‌های آب زیرزمینی را خالی کرده و امسال حدود ۸ میلیارد تومان پسته از باغات موسویه که در دست بنیاد مستضعفان است به فروش رساندند. اینها همه عوایدی است که به بنیاد مستضعفان می‌رسد نه روستا و اهالی موسویه.
,
 
,
نظری عنوان کرد: اهالی موسویه تاکنون خویشتن داری کرده و طی این سال‌ها هیچ نگفته‌اند با این وجود مدیر کل بنیاد مستضعفان گفته مردم موسویه مردم ناسپاسی هستند.
,
 
,
وی با بیان این‌که حالا بنیاد مستضعفان آمده و برای زمین‌هایی که سال ۱۳۶۳ واگذار شده می‌گوید تا ۵۰۰ متر رایگان و برای مابقی قیمت کارشناسی مشخص می‌کنیم، گفت: قیمت کارشناسی که برای بیش از ۵۰۰ متر تعیین کردند به گونه‌ای است که جبران مافات می‌کند.
,
 
,
این فرد اهل روستای موسویه بیان کرد: بنیاد مستضعفان با این قیمت کارشناسی برای زمین‌هایی که بیش از ۵۰۰ متر است و حداقل به ۲۵۰ متر می‌رسد حدود ۶ تا ۷ میلیون تومان از هر فرد قرار است دریافت کند؛ افرادی که یا جوان دم بخت هستند یا مستضعف و نیازمندی که این مبلغ را ندارند.
,
 
,
نظری گفت: بنیاد مستضعفان ادعا کرده برای افراد تحت حمایت کمیته امداد زمین رایگان است. این فردی که تحت حمایت امداد است که شرایطش نسبت به جوانان روستا بهتر است و یک درد دارد اما جوانی که تازه ازدواج کرده و فرزند دارد هزار درد دارد. بنیاد مستضعفان این ۶ یا ۷ میلیون تومان را برای چه می‌خواهد بگیرد؟
,
 
,
قیمت‌گذاری برای زمین زیر پای مردم/ صحبتهای فرماندار قاین در برنامه بازتاب درست نبود
, قیمت‌گذاری برای زمین زیر پای مردم/ صحبتهای فرماندار قاین در برنامه بازتاب درست نبود,
 
,
وی افزود: چرا بنیاد مستضعفان برای زمین زیر پای مردم قیمت تعیین کرده و می‌خواهد هزینه بگیرد؟
,
 
,
این فرد اهل روستای موسویه به صحبت‌های فرماندار قاین در برنامه بازتاب اشاره و بیان کرد: صحبت‌هایی آقای کریمی فرماندار قاین درست نبود و به گونه ای صحبت کرد که گویی به مردم تشر می‌زند.
,
 
,
نظری تصریح کرد: مردم موسویه از عملکرد فرماندار ناراضی بوده و عملکرد مسئولان بی کفایت بنیاد مستضعفان استان، مردم و جوانان را به نظام بدبین کرده است.
,
 
,
وی اظهار کرد: اقدام بنیاد مستضعفان به عنوان یک نهاد انقلابی در شان مردم نیست و این اقدامات بیشتر مستضعف کُشی است.
,
 
,
این فرد اهل روستای موسویه گفت: اگر بنیاد مستضعفان برای تمام اراضی که قیمت کارشناسی متری ۱۸ هزار تومان تعیین کرده از مردم پول بگیرد به ۵۰۰ میلیون تومان نمی‌رسد آیا بنیاد مستضعفان حاضر نیست از ۵۰۰ میلیون تومان بگذرد؟ 
,
 
,
نظری با بیان این‌که اهالی موسویه که از افغانستان به این منطقه نیامده و اراضی را تصرف نکردند، افزود: بیش از ۱۰۰ سال طول کشیده که روستای موسویه به اینجا رسیده است مردم در این روستا زحمت کشیده و اینجا را آباد کردند.
,
 
,
تصمیم هیئت امنای بنیاد مستضعفان و ابلاغ به استانها
, تصمیم هیئت امنای بنیاد مستضعفان و ابلاغ به استانها,
 
,
وی اظهار کرد: طبق گفته مدیرکل بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی ظاهرا هیئت امنای بنیاد مستضعفان کشور تصمیم می‌گیرد و بخش‌نامه برای تمام کشور صادر می‌شود که زمین‌های منقول و غیر منقولی که تصرف شده را تا ۵۰۰ متر رایگان و مابقی را به قیمت کارشناسی خود استان از مردم خریداری کنند.
,
 
,
این فرد اهل روستای موسویه خاطرنشان کرد: اراضی روستای موسویه تصرف نشده بلکه به مردم واگذار شده است.
,
 
,
نظری خاطرنشان کرد: با توجه به مزایده گذاشتن اراضی موسویه و انتشار مزایده، برخی افراد از سایر شهرستان‌ها قصد شرکت در مزایده را داشته و دارند مگر می‌شود یک نفر از جای دیگری صاحب زمین در روستای موسویه شود؟ 
,
 
,
محمدی یکی دیگر از اهالی روستای موسویه در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: خانه‌ای که در حال حاضر در آن زندگی می‌کنم از پدرم به من رسیده و از سال ۱۳۶۸ در این خانه زندگی می‌کنم.
,
 
,
وی با بیان این‌که خانه من از زمین های عَلم و بعد بنیاد مستضعفان نبوده، افزود: حالا بنیاد مستضعفان ادعا کرده که پلاک خانه من مربوط به بنیاد مستضعفان است و من باید خانه پدری‌ام را از خودم بخرم مگر این کار شدنی است؟
,
 
,
حق و حقوق اهالی موسویه چی می‌شود؟/ بنیاد مستضعفان طی بیش از 40 سال هیچ اقدام عام المنفعه‌ای انجام نداده است
,
 
,
این فرد اهل روستای موسویه گفت: حال که حرف از خریدن خانه‌های خودمان شده، بنیاد مستضعفان نیز باید بگوید حق و حقوق پدران ما که در این روستا کار کرده و زحمت کشیدند چه شده است؟ اراضی عَلم که به بنیاد مستضعفان رسیده، آیا پدران ما که در اینجا کار کرده و روستا را آباد کردند هیچ ارث، حق و حقوقی ندارند؟
,
 
,
محمدی با اشاره به قمیت کارشناسی غیر منصفانه اراضی،عنوان کرد: اصلا این‌که من بعد از چند سال متراژ بیش از ۵۰۰ متر زمین خود را بخرم درست نیست.
,
 
,
وی به مدرسه موسویه به عنوان دومین مدرسه احداث شده در آن زمان در این منطقه اشاره و بیان کرد: بنیاد مستضعفان بیش از ۴۰ سال شده از اراضی کشاورزی و مزایای روستای موسویه استفاده کرده اما دریغ از انجام یک کار فرهنگی، عام المنفعه، ساخت مدرسه، مسجد، خیابان یا مباحث عمرانی دیگر.
,
 
,
این فرد اهل روستای موسویه گفت: امام خمینی (ره) گفتند املاک و اموالی که از زمان عَلم باقی مانده را بنیاد مستضعفان برای عمران و آبادانی همان منطقه هزینه کند اما در روستای موسویه این اقدام نه تنها انجام نشده بلکه کاروان سرایی که به عنوان اثر تاریخی در این روستا بود، کوره های آجر پزی و باغ کاج را نیز تخریب کردند.
,
 
,
محمدی بیان کرد: مگر بنیاد مستضعفان چه خدماتی به مردم موسویه داده که حال می‌خواهد زمین‌ها را از مردم بخرد؟ اگر زمین‌ها را با کمترین قیمت هم بخرد هزینه را کجا می‌خواهد صرف و خرج کند؟ مگر از مردم موسویه هم مستضعف‌تر وجود دارد؟
,
 
,
وی در مورد سند دار کردن اراضی روستای موسویه، عنوان کرد: تاکنون نه تنها هیچ اقدامی برای سند دار کردن اراضی روستا حتی برای ۵۰۰ متر انجام نشده بلکه چند سال است جلوی ساخت و ساز در این روستا را گرفته‌اند و روستایی که مهاجر پذیر بوده حالا مردم از آن مهاجرت می‌کنند. چه کسی پاسخگوی ضرر و زیان مردم این روستا است؟
,
 
,
پاسخ مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی
, پاسخ مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی,
 
,
محمدعلی بیجاری مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در سفری که آقایان فتاح و مرتضوی در سال 1398 به خراسان‌جنوبی داشتند و بحث اراضی بنیاد مستضعفان مطرح شد، هیئت امنای بنیاد مستضعفان یک مصوبه‌ای گذراند مبنی بر این‌که اراضی تصرفی مردم یعنی اراضی که مربوط به بنیاد مستضعفان است تا 500 متر به صورت رایگان و مازاد بر 500 متر با قیمت کارشناسی که این قیمت نیز از قیمت بازار کمتر است در اقساط 46 ماهه بدون سود و افزایش قیمت از مردم دریافت شود.
,
 
,
وی افزود: اراضی روستای موسویه مربوط به زمان عَلم و حال به نام بنیاد مستضعفان است.
,
 
,
مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی بیان کرد: طی مکاتبه‌ای که با تهران انجام شده درخواست کردیم برای افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی هستند و اراضی آنها بیش از 500 متر است متراژ بیش از 500 متر هم بخشیده شود.
,
 
,
بیجاری با بیان اینکه نهایت مساعدت از طرف بنیاد مستضعفان صورت گرفته، عنوان کرد: بخشی از زمین‌های روستای موسویه مشاعی بین اوقاف و بنیاد مستضعفان است.
,
 
,
وی ادامه داد: بنیاد مستضعفان بخشی از اراضی خارج از روستا را با هماهنگی بنیاد مسکن جزو روستا کرده است و سهم بنیاد مستضعفان را در اراضی که اصلا ساخت و ساز وجود ندارد به اوقاف دادیم. بنیاد مستضعفان زمین‌های داخل روستا که روی آن ساخت و ساز وجود دارد و سهم اوقاف بوده را گرفته است. یعنی بنیاد مستضعفان ملک بدون ادعا را به اوقاف داده و ملک کل که مدعی دارد را تحویل گرفته‌ایم.
,
 
,
مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی گفت: سند شش دانگ مال بنیاد مستضعفان شده تا آینده که قرار است سند برای مردم بزنیم سند شش دانگ باشد نه مشاعی.
,
 
,
بیجاری با بیان این‌که نهایت لطف و همکاری با مردم انجام می‌شود، اظهار کرد: از طرفی نقشه برداری شمیم انجام شده که بعدا که قرار باشد برای مردم سند صادر کنیم نیاز به نقشه برداری شمیم توسط ثبت نباشد و مردم هم اذیت نشوند.
,
 
,
وی در مورد قیمت کارشناسی اراضی موسویه، بیان کرد: بنیاد مستضعفان از خود نمی‌تواند قیمت‌گذاری کند. براساس لیست کارشناسان رسمی دادگستری استان که در اختیار ما قرار داده شده به آنها گفته شده و سرجمع 11 نفر برای کارشناسی و قیمت گذاری به روستای موسویه رفته، قیمت‌ را مشخص کردند که قیمت‌ها همه مشابه و در یک رِنج است.
,
 
,
مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی گفت: این قیمت تعیین شده قیمت مورد تایید کارشناسان دادگستری است چراکه در سیستم اداری هر خرید، فروش و مزایده‌ای بر مبنای قیمت کارشناسی کارشناسان دادگستری انجام می‌شود.
,
 
,
بیجاری در مورد به مزایده گذاشتن زمین‌های روستای موسویه خاطرنشان کرد: بنیاد مستضعفان برخی از اراضی که توسط مردم تصرف شده و ساخت و ساز شده را واگذار می‌کند اما برای مابقی اراضی که تا این لحظه ساخت و ساز نشده چون اراضی بنیاد مستضعفان است بنیاد اجازه دارد ملک خود را ساخت و ساز کند.
,
 
,
وی ادامه داد: از طرفی عده‌ای از جوانان روستای موسویه به بنیاد مستضعفان مراجعه کرده بودند که در این روستا زمینی برای ساخت و ساز وجود ندارد و ما خواستار واگذاری زمین برای ساخت و ساز هستیم بنده چند تا از زمین‌های این روستا را به مزایده گذاشتم که مردم خریداری کنند و بخشی از زمین مورد نیاز مردم تامین شود. این‌که خدمت به مردم و کار خوبی است کار خرابی نیست.
,
 
,
مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان خراسان‌جنوبی در مورد قسمتی از زمین های واگذار شده که مردم به دلیل مسائل مالی یا هر دلیل دیگری توانایی ساخت و دیوار کشی نداشتند، گفت: بنیاد مستضعفان گفته آنچه مردم ساخت و ساز کردند تا 500 متر واگذار شود مازاد بر 500 متر به قیمت کارشناسی واگذار شود.
,
 
,
بیجاری ادامه داد: من که نمی‌توانم و اجازه ندارم زمینی که ساخته نشده یا زمینی که کنار زمین ساخت و ساز شده است را رایگان بدهم. افرادی که ادعا دارند طی سالهای 62 تا 68 زمین با متراژ بیش از 500 متر توسط نماینده بنیاد مستضعفان و شورای وقت واگذار شده اگر مستند و مدرکی دارند به بنیاد مستضعفان ارائه دهند.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: ما در مستندات بنیاد مستضعفان استان مدرکی در این خصوص پیدا نکردیم مردم اگر مدرکی دارند ارائه دهند.
,
 
,
مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان خراسان‌جنوبی در مورد عدم واگذاری زمین و جلوگیری از ساخت و ساز در روستای موسویه، گفت: بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی دی ماه سال گذشته جلسه‌ای با بنیاد مسکن، اوقاف، دهیار روستا، بخشدار بخش و شورای اسلامی روستا برگزار کرده و به مدیرکل بنیاد مسکن استان گفتم متولی تامین زمین برای مردم در روستا شما هستید اگر در روستای موسویه زمین دارید برای مردم واگذار کنید اگر ندارید از بنیاد مستضعفان درخواست کنید. بگویید می‌خواهیم روستا را از چهار جهت توسعه داده و نیاز به زمین داریم. بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن با هم تفاهم کرده و بنیاد مستضعفان به بنیاد مسکن زمین می‌دهد تا بتواند بین مردم توزیع کند.
,
 
,
بیجاری با بیان این‌که نمایندگان مردم نیز در جلسه حضور داشتند و بنیاد مستضعفان در این خصوص اعلام آمادگی کرد، افزود: بنیاد مسکن حتما زمین دارد که از بنیاد مستضعفان اعلام نیاز نکرده است. من به عنوان مسئول بنیاد مستضعفان که وظیفه تامین زمین برای مردم را ندارم. تامین زمین بر عهده بنیاد مسکن است.
,
 
,
وی در مورد صحبت مدیرکل بنیاد مستضعفان استان مبنی بر ادعای دعوی و شکایت از امور اراضی به دلیل واگذاری زمین به بنیاد مسکن، بیان کرد: بخشی از روستا به علاوه کلی از اراضی خارج روستا، یک پلاک است، قطعه نیست. این مقدار از اراضی ذکر شده را قبلا منابع طبیعی به عنوان اراضی ملی اعلام کرده و به بنیاد مسکن داده است.
,
 
,
مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان خراسان‌جنوبی ادامه داد: بنیاد مستضعفان و اوقاف و امور خیریه در این قضیه (پلاک) شریک هستند و به دادگستری شکایت کرده و پرونده در حال رسیدگی است.
,
 
,
بیجاری عنوان کرد: بنیاد مستضعفان گفته است اگر دادگستری رای به نفع منابع طبیعی صادر کرد همان کاری که انجام شده؛ واگذاری زمین به بنیاد مسکن که خب شده است. اگر دادگستری رای به نفع بنیاد مستضعفان صادر کرد آن موقع آن قسمت از اراضی داخل روستا که منابع طبیعی به بنیاد مسکن داده و بنیاد مسکن به مردم واگذار کرده آن را بنیاد مستضعفان  استان از طریق هیئت امنای بنیاد مستضعفان کشور پیگیری می‌کند که به مردم واگذار شود. چون این امر بر عهده مرکز است و از دست من به عنوان مسئول استانی خارج است.
,
 
,
وی با بیان این‌که اراضی داخل روستا بخشی از پلاک است، گفت: بنیاد مستضعفان مشکل داخل روستا را برای مردم حل می‌کند اما اراضی خارج روستا که بخش اعظم پلاک است متعلق به بنیاد مستضعفان است و ما نسبت به آن مالکیت داریم. مردم ادعای مالکیت ندارند.
,
 
,
مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان خراسان‌جنوبی در مورد هزینه عواید حاصل از فروش زمین‌ها برای روستا، بیان کرد: شورای روستا باید درخواست بنویسید ما بفرستیم تهران، تهران مصوب کند چرا که این مسئله در حد اختیارات استان نیست.
,
انتهای پیام /
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه