اخبار داغ

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان:

ممنوعیت ایجاد صنایع آلاینده در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا/ صنایع آلاینده به شعاع ۵٠ کیلومتری شهرها منتقل شوند

ممنوعیت ایجاد صنایع آلاینده در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا/ صنایع آلاینده به شعاع ۵٠ کیلومتری شهرها منتقل شوند
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در مورد اقدامات انجام گرفته در مقابله با آلودگی هوا توضیحاتی داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ منصور شیشه فروش در گفت و گو با صاحب نیوز اظهار کرد: آلودگی هوا ناشی از انتشار یک یا چند آلاینده جامد، مایع یا گاز است که به صورت طبیعی و یا با دخالت انسان ایجاد شده و کیفیت هوا را به گونه ای تغییر می دهد که برای سلامتی انسان و موجودات زنده زیان بار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان عنوان کرد: منابع آلودگی هوای طبیعی شامل طوفان های گرد و غبار، طوفان های شن و آتش‌سوزی در جنگل هاست، منابع آلودگی انسانی نیز شامل منابع متحرک مانند وسایل نقلیه موتوری و منابع ثابت شامل انتشار آلودگی از یک محل ثابت تجاری، اداری، کشاورزی و غیره است.

,

شیشه فروش بیان کرد: در این زمینه قانون هوای پاک در مرداد ماه سال ١٣٩٨ تصویب شد که ٣۴ ماده و ٣٩ تبصره دارد و به منظور پیشگیری و کنترل اثرات آلودگی هوا تصویب شده است بر این اساس اجرای طرح های اثرگذار به دستگاه های مختلف ابلاغ شد.

,

وی در خصوص اقدامات انجام شده در این زمینه افزود: انجام مطالعات در این زمینه باید شکل می گرفت که درحال حاضر چهار مطالعه در اختیار محیط زیست قرار دارد در یکی از مطالعات، منشأ یابی از مناطق و تعیین سهم و درصد آلاینده ها توسط دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شد.

,

منصور شیشه فروش اذعان کرد: یک مطالعه دیگر نیز در خصوص سیاه انتشار انجام شد که دانشگاه اصفهان تمام منابع ثابت و سیار اعم از نیروگاه ها وصنایع را مطالعه کرد و در این مطالعات درصد تاثیرگذاری این صنایع در آلودگی هوا را مشخص کردند.

,

این مقام مسئول تصریح کرد: یک مطالعه نیز در گذشته انجام شده بود بنام طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان که مقرر شد محیط زیست بازنگری آن را انجام دهد همچنین سازمان محیط زیست کشور یک مطالعه ای تحت عنوان سناریوهای پیشگیری و کاهش آلاینده هوا ارائه داد.

,

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: این مطالعات در شش ماهه گذشته جمع بندی و تبدیل به سناریوی عملیاتی شد که در اختیار محیط زیست قرار دادیم در قانون هوای پاک گفته شده که محیط زیست، دبیرخانه کاهش آلودگی هوا است و باید نظارت مستقیم روی این بخش بخش انجام دهیم.

,

شیشه فروش گفت: به کمک شهرداری، محیط زیست و دانشگاه ها مطالعات ها صورت گرفت در سال های گذشته نیز مطالعات انجام شده بود ولی تبدیل به سناریو نشده بود که در شش ماهه گذشته، این مطالعات با تشکیل جلسات موثر تبدیل به سناریو شد.

,

وی افزود: پیگیری صنایعی که در استان مستقر و جزء آلاینده های محیط زیست هستند انجام شد، شاید حدود ۴٠٠ صنایع باشد که لیست آن در دست محیط زیست قرار داد و شناسایی شده اند که در فرصت زمانی مناسب استانداردهای لازم را در جهت پیاده سازی پیشگیری و انتشاز آلاینده ها را در سیستم هایشان اجرا کنند.

,

منصور شیشه فروش تاکید کرد: همچنین این صنایع باید سامانه هایی برای پایش آلاینده ها ایجاد کنند و محیط زیست نیز دائم نظارت داشته باشد، به منظور افزایش نظارت محیط زیست، همکاری قوه قضائیه انجام شد و دادستانی در راستای نظارت های محیط زیست همکاری کرد تا محیط زیست در برخورد با صنایع آلاینده مجوز اخطار و توقف دهد.

,

*در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا، مقرر شد صنایع آلاینده ایجاد نشوند

, *در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا، مقرر شد صنایع آلاینده ایجاد نشوند, *در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا، مقرر شد صنایع آلاینده ایجاد نشوند,

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات این بود که مجددا محدوده های تحت تاثیر آلاینده هوا در پاییز و زمستان از جمله اصفهان و ٨ شهر اطرافش شناسایی شد، در کانون های جمعیتی که در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا و شعاع ۵٠ کیلومتری شهر هستند، مقرر شد صنایع آلاینده ایجاد نشود.

,

شیشه فروش عنوان کرد: در این راستا مقرر شد حتی برخی از صنایع آلاینده به شعاع ۵٠ کیلومتری شهرها منتقل شوند، همچنین نیروگاه ها و صنایعی که در شعاع ۵٠ کیلومتری شهر اصفهان هستند مازوت استفاده‌ نکنند و همچنان گاز مصرف کنند.

,

وی افزود: جلسه ای تشکیل شد که شرکت گاز از شرکت ملی گاز کشور نسبت به تأمین گاز نیروگاه ها اقدام کند و همچنین وزارت نیرو و شرکت توان نیرو و مسئولان مدیریت  نیروگاه ها اقدامات لازم را در جهت تأمین سوخت پاک انجام دهند.

,

منصور شیشه فروش اذعان کرد: استاندارد سازی سوخت در نیروگاه ها و صرفه جویی در مصرف آب و گاز در نیروگاه ها مورد تأکید قرار گرفت در حال حاضر خط لوله مصرفی مازوت به نیروگاه ها پلمب است و همچنان پلمب خواهد بود و مجددا تأکید شد مورد استفاده قرار نگیرد.

,

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مقرر شد شرکت نفت مجددا در ٣۶۶ جایگاه سوخت استان سوخت پاک توزیع کند و محیط زیست نظارت بر مصرف سوخت گاز پاک بنزین و گازوئیل داشته و تحویل جایگاه های سوخت بدهد.

,

شیشه فروش بیان کرد: مقرر شد اداره صنعت، معدن، تجارت با همکاری منابع طبیعی کوره های گچ و آجر و غیره که در اطراف اصفهان هستند را پیگیری کند و مراتب انتقال این کوره ها به مناطق دیگر در جهت جلوگیری از انتشار آلاینده ها را انجام دهد.

,

وی افزود: همچنین قرار شد شهرک های صنعتی و صنایع بزرگ سیستم پایش لحظه ای آلودگی را پیش بینی کنند و مرتب به محیط زیست اعلام کنند و محیط زیست نیز متناسب با شرایط این صنایع اقدام کند.

,

منصور شیشه فروش ادامه داد: همچنین ابلاغ شد گوگرد زدایی از سوخت در بخش های مختلف مناطق انجام شود و در زمان هایی که شرایط اضطراری آلودگی هوا هستیم صنایع همکاری کرده، فعالیتشان را کمتر کنند و تعمیراتشان را انجام دهند.

,

وی تأکید کرد: مقرر شد مجددا استاندارد سازی موتورخانه های صنایع انجام شود و ادارات با هدف پیشگیری از انتشار آلاینده های ناشی از مصرف گاز، هوشمند شوند و ادارات یک مدیر انرژی در سیستم خودشان تعیین کنند.

,

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: همچنین مسئول ایمنی، بهداشت و محیط زیستی که در صنایع استقرار دارد همکاری های لازم را در جهت مصرف بهینه سوخت و پیشگیری از آلاینده و اجرای طرح هایی که محیط زیست مشخص می کند، انجام دهد.

,

شیشه فروش بیان کرد: در شش ماه اول سال، آلایندگی هوا ناشی از استقرار و خیزش کانون های گرد و غبار است و شش ماهه دوم سال شرایط خاص آب و هوایی، نفوذ توده هوایی سرد و عدم جابجایی هوا موجب می شود آلایندگی در شهرهای بزرگ صنعتی مستقر شود.

,

وی افزود: امیدوارم برنامه هایی که از شش ماه گذشته پیگیری شده است با نظارت محیط زیست بر دستگاه های اجرایی که متولی این بخش ها هستند و صنایع، متناسب با اقدامات مندرج در قانون هوای پاک اثرگذار باشد.

,

منصور شیشه فروش در خصوص نظارت شهرک های صنعتی و کارخانه ها خاطر نشان کرد: با کمک دادستانی مجوزهای لازم داده شده است که تیم های گشت و نظارت خود را تقویت کرده و اگر با شرایط انتشار غیرمجاز آلایندگی مواجه شد اخطار و حتی توقف فعالیت صادر کند و مسئول های ایمنی که در شهرک ها استقرار دارند پیگیری های لازم را انجام دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه