اخبار داغ

متخصص خون و سرطان:

کم‌خونی‌ها به دسته ارثی و اکتسابی تقسیم می‌شوند/ ضعف تغذیه، شایع‌ترین علت کم‌خونی اکتسابی

کم‌خونی‌ها به دسته ارثی و اکتسابی تقسیم می‌شوند/ ضعف تغذیه، شایع‌ترین علت کم‌خونی اکتسابی
متخصص خون و سرطان گفت: علت‌های کم‌خونی به دودسته ارثی و اکتسابی تقسیم می‌شوند، شایع‌ترین علت کم‌خونی اکتسابی نیز بحث تغذیه است، درصد زیادی از کم‌خونی‌ها چه در کودکان و چه در بزرگسالان به دلیل مسائل تغذیه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فکری متخصص خون و سرطان در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: کم‌خونی به کاهش گلبول‌های قرمز داخل خون گفته می‌شود که وقتی تعداد این گلبول‌ها کاهش پیدا می‌کند وظیفه آن‌ها که رساندن اکسیژن به بافت‌های بدن است دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: کم‌خونی علائمی مثل ضعف، خستگی و... دارد، این علائم در کودکان و بزرگسالان تفاوت‌هایی دارد، برای مثال در کودکان شاهد کاهش رشد ذهنی، جسمی، هوش و... می‌شود و در بزرگسالان با ضعف، بی‌حالی، خواب‌آلودگی و عدم تمرکز در امور روزانه بروز می‌کند.

متخصص خون و سرطان ادامه داد: علت‌های کم‌خونی به دودسته ارثی و اکتسابی تقسیم می‌شوند، شایع‌ترین علت کم‌خونی اکتسابی نیز بحث تغذیه است، درصد زیادی از کم‌خونی‌ها چه در کودکان و چه در بزرگسالان به دلیل مسائل تغذیه است.

فکری خاطرنشان کرد: در رأس کمبودهای رژیم‌های غذایی مؤثر در کم‌خونی کمبود آهن و ویتامین B12 در فرد است.

وی اضافه کرد: برای کودکان از حدود 6 ماهگی تا دوسالگی قطره آهن تجویز می‌شود که توصیه می‌کنم در هیچ شرایطی این قطره‌ای که تجویز می‌شود را قطع نکنند، برخی والدین از ترس سیاه شدن دندان کودک ممکن است از خوراندن قطره آهن خودداری کند اما باید بدانند نوع‌هایی از قطره آهن وجود دارد که دندان را سیاه نمی‌کند.

متخصص خون و سرطان بیان کرد: بعد از دو سالگی اگر کودک از رژیم غذایی خوب مثل گوشت قرمز و عدس استفاده کند نیاز به مکمل آهن ندارد مگر اینکه بیماری وجود داشته باشد.

فکری تأکید کرد: در بزرگسالان فقر آهن کمتر دیده می‌شود ولی اگر فردی دچار کم‌خونی فقر آهن شود باید مراقب باشیم که خونریزی مخفی در بدنش نداشته باشد.

وی یادآور شد: زنانی که دوره قاعدگی طولانی‌تری دارند نیز ممکن است دچار فقر آهن شوند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز؛,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه