اخبار داغ

پژوهشگر حوزه فلسفه هنر:

هنر قُدسی، انسان را از ظاهر به باطن می‌برد/ هنرمندان در هنر مقدس با عالم مثال کار کنند

هنر قُدسی، انسان را از ظاهر به باطن می‌برد/ هنرمندان در هنر مقدس با عالم مثال کار کنند
یک پژوهشگر حوزه فلسفه هنر با بیان اینکه هنر مقدس صرفا با موضوع مقدس شکل نمی‌گیرد گفت: هنر مقدس علاوه بر موضوع و محتوای مقدس باید شکل و فرم مقدس هم داسته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام مهدی نوروزی مدیر حوزه های علمیه استان اردبیل و پژوهشگر حوزه فلسفه هنری در گفتگو با سبلان ما، به تبیین موضوع هنر مقدس و هنر قدسی پرداخته و فرم هنر مقدس را یکی از مهمترین ویژگیهای آن برشمرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان ما,

وی گفت: هنر مقدس صرفا با موضوع مقدس شکل نمی گیرد بلکه قدسی بودن هنر دوجنبه دارد هم موضوع مقدس و هم فرم مقدس. اگر بخواهیم یک موضوع قدسی مانند زندگینامه حضرت علی(ع) در قالب و فرم هنری هالیوودی عرضه کنیم نتیجه کار ممکن است بخشی از زندگی آن حضرت باشد ولی نمی توان آن را هنر مقدس نامید. هنر مقدس علاوه بر موضوع و محتوای مقدس باید شکل و فرم مقدس هم داسته باشد. شکل و فرم مقدس در هنر کجاست؟ دیدگاه ما به عالم متفاوت از هنر مقدس و ناسوتی است. هنر ناسوتی هنر دنیوی است که دنیا و عصر تجدد از آن تبعیت می کنند و فقط نگاه مادی به عالم دارد ولی جهان بینی هنر مقدس عالم چند ساحتی است که در بالاترین مرتبه آن وجود مطلق الهی است که تمام عالم از آن سرچشمه میگیرد و کل عالم تجلی آن وجود مطلق ایت و انسان این عالم موجود دورافتاده از کل هستی نیست بلکه جلوه ای از جلوات الهی است ولی در هنر ناسوتی انسان کاملا موجودی جدا به حساب می آید.

,

هنر قدسی انسان را از ظاهر به باطن می برد

, هنر قدسی انسان را از ظاهر به باطن می برد,

این پژوهشگر حوزه فلسفه هنری در ادامه سخنان خود به وظیفه هنرمند در هنر مقدس  پرداخت و گفت: وظیفه هنرمند، در هنر مقدس این است که با عالم مثال کار کند چراکه هنر در هنر مقدس، برزخ میان زمین و آسمان است، پایی در زمین و پایی در آسمان دارد. هنر مقدس قطعا وظیفه دارد که خدا را در قالب زندگی محسوس خودمان به ما معرفی کند بنابراین شکل هنر مقدس همیشه رمزگونه است و از نماد استفاده میکند.

,

وی به بیان تفاوت های هنر مقدس با سایر هنرها پرداخت و افزود: تفاوت دیگر هنر قدسی با هنر ناسوتی در این است که هنر قدسی انسان را از ظاهر به باطن می برد اما هنر ناسوتی انسان را یک مجموعه ای می داند که داشته هایش را از طریق هنر می خواهد ابراز کند و صفا هنر برای هنر است. 

,

وی گفت: هنر ناسوتی هنر تقلیدی است و تقلید از کار تمام شده خدا می باشد مانند نقاش رئالیسم که یک منظره طبیعی طبیعی را با تمام جزئیات به تصویر می کشد اما در هنر مقدس هم نوعی تقلید وجود دارد ولی نه از کار تمام شده خدا، بلکه از خلاقیت خدا تقلید می کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه