اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

مسئولیت‌پذیری؛ ویژگی بارز دولت سیزدهم/ دولت جدید وارث یک شرایط حساس با متغیرهای کلان است

مسئولیت‌پذیری؛ ویژگی بارز دولت سیزدهم/ دولت جدید وارث یک شرایط حساس با متغیرهای کلان است
خوش چهره با ابراز خرسندی از اقدامات دولت جدید و تقاضای مشورت های علمی از سوی دولت، گفت: خوشبختانه در دولت جاری تقاضای مشورت‌های علمی چه در قالب مناظره و چه در قالب‌های دیگر به‌ کرّات شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد خوش‌چهره کارشناس اقتصادی و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار مرآت، در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در صدروز اول کاری دولت، گفت: دولت سیزدهم باید دقت کند در شرایط خاصی مسئولیت را برعهده گرفته است. یک زمانی هست که می‌گوییم کشور دچار مشکل است، یک زمان می‌گوییم کشور در بخش‌هایی دچار معضل است و یک زمان هم مثل الان کشور در بخش‌هایی از حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دچار بحران است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

خوش چهره با بیان اینکه در وضعیت کنونی کشور نیازمند مدیریت بحران است، تصریح کرد: اگر بخواهم براساس ادبیات نظامی مثال بزنم فردی که توانمند بوده اما فرماندهی گروهان را بر عهده داشته در یک وضعیت بحرانی و پیچیده نمی‌توان به عنوان فرمانده لشکر انتخاب کرد.

,

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه باید بررسی شود آیا دولت مدیرانش را درست انتخاب کرده است یا خیر؟، افزود: ما باید بررسی کنیم تا به این نتیجه برسیم آیا مجلس هم درست رای اعتماد داده است یا خیر، و اگر اینگونه بود مصداق بی‌عدالتی و انحراف است و اینجا وجود یک پیوست عدالت ضروری است.

,

وی با بیان اینکه در دولت پیشین انحرافاتی در حوزه انتصابات وجود داشته است، تشریح کرد: در دولت‌های پیشین این انحرافات در انتصابات بارها دیده شده که از آن تعبیر به تغییرات «اتوبوسی» کرده‌اند در حالی که عدالت ایجاب می‌کند فارغ از ملاحظات صنفی و جناحی، به تعبیر امام(ره) حب و بغض‌ها را باید کنار گذاشت و رضای خدا را در نظر گرفته شود.

,

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در حوزه عدالت اقتصادی نیز اکثر مردم باید از منافع ناشی از تولید ناخالص ملی بهره‌مند شوند، افزود: اگر درآمد ملی منحصر به خام‌فروشی نفت شد آنگاه فقط عده‌ای محدود که به سیستم بانکی و ارز و قاچاق متصل هستند از این درآمد بهره می‌برند و این به نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌ها در توزیع ثروت و درآمد دامن می‌زند.

,

وی در خصوص شیوه های تولید و ایجاد اشتغال، خاطر نشان کرد: در زمینه شیوه‌های تولید نیز اگر تولید مبتنی بر خام‌فروشی یا متکی بر واردات باشد اشتغال لازم ایجاد نمی‌شود و تولیدی خوب است که متکی به رونق تولید کشاورزی ملی باشد که کارگر و کشاورز درگیر آن تولید بوده تا از مواهب درآمد ملی برخوردار شود.

,

خوش چهره با بیان اینکه صنایعی که اشتغال‌بری بالایی دارند باید به صنایع اتوماسیون و سرمایه‌بر با یک نسبت منطقی ترجیح داده شوند، تشریح کرد: اینها همان شیوه‌های تحقق عدالت در ایجاد فرصت‌های شغلی از بالاست اما چون اینها را تعریف نمی‌کنیم کماکان به خام‌فروشی نفت وابسته هستیم که خود این از ریشه‌های بی‌عدالتی است.

,

کارشناس مسائل اقتصادی مصرف درآمد های بالا و افسانه ای نفت در دولت نهم و دهم را در رفع موانع تولید ضروری دانست و بیان کرد: این درآمدها باید برای رفع موانع تولید هزینه می شد اما این امر که این امر اتفاق نیفتاد و همانند دولت‌های قبل صرف توزیع پول شد، ما مخالف پرداخت یارانه بودیم اما این به این معنا نیست که ما به فقر فقرا و ریشه‌های آن نپردازیم، اما شما با توزیع پول در کشور به دندان چرک‌ کرده به‌جای درمان ریشه‌ای و اصلی صرفاً مسکّن می‌زنید و مجبور می‌شوید دوز این مسکن را دائماً بالا ببرید تا جایی که دندان را به‌ طور کلی از دست می‌دهید.

,

وی با ابراز خرسندی از اقدامات دولت جدید و تقاضای مشورت های علمی از سوی دولت، عنوان کرد: خوشبختانه در دولت جاری تقاضای مشورت‌های علمی چه در قالب مناظره و چه در قالب‌های دیگر به‌ کرّات شده است. اگرچه شیوه و تشکیل این جلسات شرایط خاص خود را می‌خواهد.

,

خوش چهره با اشاره به اینکه دولت جدید وارث یک شرایط حساس با متغیر های کلان است، تشریح کرد: خیلی از متغیرهای کلان مانند اشتغال، تولید ناخالص ملی، تورم، سطح عمومی قیمت‌ها و... از نظر محافل آکادمیک متغیرهای بحرانی هستند. معمولاً هر دولتی که در هرجای دنیا روی کار می‌آید با یک یا دو متغیر بحرانی مواجه است اما ما در کشور خودمان با چند متغیر بحرانی مواجه هستیم.

,

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اولویت سایت گذاری دولت طبق متغیرها خواهد بود، تصریح کرد: مثلاً در کشور ما اگر متغیر بحرانی اشتغال است دولت باید تمام تلاش خود را برای حل این موضوع بگذارد و تمام سیاست‌های اقتصادی خود مانند نرخ بهرۀ بانکی و یا نرخ مالیات برای تولید پائین باشد و یا واردات کالاهای غیرضروری برای رونق تولید باید کاهش یابد.

,

وی با اشاره به اینکه ارز تورم زاست و تولید را نابود می کند، افزود: در دولت‌های گذشته هرجا کسری می‌آوردند رو به شوک ارزی و افزایش نرخ ارز  آورده‌اند. این شوک ارزی تورم‌زاست و باعث اختلاف طبقاتی شده و تولید را نابود کرده است البته حفظ ارز 4200 تومانی به‌ مفهوم تأیید وضع موجود نیست اما اینکه بعضی نگاه‌ها به‌سمت شوک‌های ارزی و خصوصاً گران کردن حامل‌های انرژی است که بحثش این روزها بسیار داغ است، بسیار اشتباه است و آثار تورمی سنگین دارد.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه