اخبار داغ

اخطار پزشک سمنانی درباره دیابت؛

خطر تلخ‌ترین شیرینی در سمنان/ استان سمنان رکورددار دیابت در کشور!

خطر تلخ‌ترین شیرینی در سمنان/ استان سمنان رکورددار دیابت در کشور!
قند تلخ، یکی از بیماری‌های بدون درمان این روزهای انسان‌هاست که روزبه‌روز به علت بی‌توجهی مردم رو به افزایش است و استان سمنان نیز در میان استان‌های شاخص این بیماری قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از مرآت، 22 لغایت 28 آبان ماه به عنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده است که با توجه به افزایش روزافزون مبتلایان به این بیماری، این روزها با هدف افزایش آگاهی در رابطه با این بیماری، علل و عوارض آن در نظر گرفته شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

بیماری دیابت یک بیماری گاها مشهود و گاها بدون هیچ علائمی وجود آدمی را از درون به چالش کشانده و به نابودی نزدیک می کند و اگر با تشخیص به موقع همراه باشد کنترل آن انجام شده و قابل پیگیری است و اگر با تشخیص به موقع همراه نباشد باید انتظار هر اتفاق ناگوار از مرگ تا قطع و از دست دادن عضو داشت.

,

به همین منظور گفت و گویی با مسئول مرکز دیابت بیمارستان کوثر سمنان داشتیم که راه های آشنایی بیشتر با این بیماری و روش پیشگیری و کنترل آن را در ذیل میخوانیم.

,

 الهام السادات سمنانی، پزشک شاغل در واحد دیابت پلی کلینیک تخصصی کوثر سمنان در گفت و گو با خبرنگار مرآت درباره بیماری دیابت گفت: بیماری دیابت، به دلیل تغییر شیوه زندگی، کمبود فعالیت های فیزیکی وتغذیه نامناسب و پرخوری به یک بیماری بسیار شایع در دنیای امروز تبدیل شده است.

, مرآت,

وی افزود: بر اساس آمار های جهانی هر 6 ثانیه در دنیا یک نفر به علت ابتلا به دیابت جان خود را از دست می دهد و در هر 30 ثانیه دنیای امروز با یک قطع عضو بیمار دیابتی مواجه است واین آمار برای جهان امروز بسیار تاسف بار خوهد بود.

,

سمنانی با اشاره به دلایل ابتلا به بیماری دیابت خاطر نشان کرد: بیماری دیابت ناشی از کم کاری یا از کار افتادگی غده پانکراس لوزالمعده در بدن ایجاد می شود و به 2 نوع دیابت تیپ 1 و 2 تقسیم می شود.

,

وی ادامه داد: دیابت تیپ یک در سنین پایین تر با علائم و تظاهرات بسیار حاد و ناگهانی و با حال عمومی بسیار بد خود را نشان می دهد و دیابت تیپ 2 در سنین میان سالی خود را نشان می دهد و با علائم و تظاهرات شدید همراه نیست و گاها فرد  مبتلا هیچ علائمی از بیماری دیابت را ندارد.

,

مسئول مرکز دیابت بیمارستان کوثر سمنان با اشاره به علائم شاخص این بیماری تشریح کرد: علائم شاخص بیماری دیابت که معمولا بیماران را هوشیار می کند عبارت است از پرخوری، پرنوشی، پرادراری و کاهش وزن بسیار شدید.

,

سمنانی با بیان اینکه بیماری دیابت در بسیاری از موارد هیچ علائمی ندارد عنوان کرد: افرادی که در سلامت کامل به سر می برند و در اقوام نزدیک مانند پدر، مادر، خواهر، برادر و اقوام نسبتا نزدیک سابقه بیماری دیابت دیده شده است در مقاطع مختلف برای چکاپ کلی بدن به پزشک مراجعه کنند تا برای کنترل این بیماری فرصت کافی وجود داشته باشد.

,

وی یادآور شد: بیماری دیابت یک بیماری درمان شونده نیست و بیماری کنترل شونده است و ما فقط میتوانیم عوارض رسیدن به این بیماری را مهار کنیم زیرا دیابت روی ارگان های مختلف بدن تاثیر می گذارد و نقایص جسمی مانند نقایص قلبی که منچر به عمل قلب باز، نقایص چشمی که منجر به نابینایی، نقایص کلیوی که منجر به دیالیز و نقایص عصبی که منجر به قطع عضو می شود.

,

این پزشک شاغل در واحد دیابت پلی کلینیک تخصصی کوثر سمنان با اشاره به راه های جلوگیری از آسیب جدی دیابتی تصریح کرد: تنها راه کنترل و مهار بیماری دیابت و جلوگیری از نارسایی ها و عوارض این بیماری تشخیص به موقع و آغاز مراحل درمان است که با مراجعه به پزشک، دریافت دارو، تغذیه مناسب و فعالیت های فیزیکی مانند پیاده روی قابل کنترل خواهد بود.

,

سمنانی مهمترین راه پیشگیری این بیماری را اصلاح سبک زندگی دانست و تاکید کرد: سوق دادن فرزندان به بازی های رایانه و کم تحرکی و تغذیه نامناسب مانند استفاده از غذاهای فست فودی یکی از مهمترین عوامل ابتلا به دیابت بوده و مردم می بایست برای جلوگیری از ابتلای به این بیماری خطرناک سبک زندگی مناسب را یاد بگیرند و از کم تحرکی و پرخوری و بدخوری بپرهیزند.

,

مسئول مرکز دیابت بیمارستان کوثر سمنان درباره وضعیت استان سمنان در حوزه بیماری دیابت توضیح داد: متاسفانه استان سمنان از لحاظ ابتلا به بیماری دیابت در میان استان های شاخص کشور قرار دارد و آمار بیماران دیابتی با توجه به تراکم جمعیتی استان بسیار بالاست به طوری که فقط در مرکز دیابت بیمارستان کوثر سمنان بالغ بر 7 هزار نفر بیمار دیابتی تحت نظر هستند و ویزیت بیماران در این مرکز رایگان است.

,

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مرآت درباره ارتباط بیماری دیابت و کرونا گفت: متاسفانه بیماری کرونا با توجه به اینکه در بیماران دارای سیستم ایمنی ضعیف تاثیرگذاری بیشتری دارد، بیماران دیابتی که با عوارض ضعف سیستم ایمنی بدن مواجه هستند نسبت به سایر بیماران مورد تهدید قرار می گیرند و میزان کشندگی کرونا در بدن این افراد بالاتر است.

, مرآت,

سمنانی با اشاره به اهمیت تزریق واکسن در بیماران دیابتی عنوان کرد: تزریق واکسن کرونا در بیماران دیابتی هیچ مشکلی نداشته و اتفاقا برای پیشگیری از ابتلای به این بیماری توصیه می شود زیرا نوع تغذیه و دارو های درمان بیماری کرونا باعث افزایش قند می شود بیماران دیابتی می بایست خود را از ابتلا به بیماری کرونا ایمن نگه دارند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه