اخبار داغ

یادداشت؛

تحلیل کتاب "موج چهارم عصر فضای مجازی"

تحلیل کتاب "موج چهارم عصر فضای مجازی"
احراز هویت و امضای دیجیتال از موضوعاتی است که اگر به خوبی در شبکه ملی اطلاعات پیاده سازی شود، جرائم اینترنتی به میزان قابل توجهی در کشور کاهش می یابد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ نخستین چاپ کتاب "موج چهارم عصر فضای مجازی" نوشته "مهدی غیاثی" راهی بازار نشر شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
این کتاب در ۱۳ فصل، به روزترین موضوعات فضای مجازی را در بر می گیرد. نویسند از افرادی است که خود مستقیم در این حوزه فعال بوده و به عنوان مشاور و مدیر در وزارت ارتباطات در حال خدمت است.
,
 
,
ایشان با اشرافی که به مشکلات حوزه فضای مجازی دارد، سعی نموده تا موضوعاتی را انتخاب کند که نیاز امروز و فردای این حوزه را پوشش دهد.
 
,
,
به عنوان نمونه در فصل اول به بحث اینترنت اشیا پرداخته است و از تاریخچه و معرفی اینترنت شروع کرده و از کاربردها، امنیت و مزایای آن صحبت به میان آورده و در حوزه کاربرد، بُعد محیط زیستی و پزشکی را بیشتر برجسته نموده است.
,
 
,
در فصل دوم رایانش ابری را توضیح می دهد که از موضوعاتی است که امروز مسئولین در مورد آن در حال تصمیم‌گیری هستند.
 
فصل های بعدی نیز به همین منوال به بررسی کلانِ دِیتا، بلاکچین، 5G، کامپیوتر و ارتباطات کوانتومی، جویشگر بومی، اقتصاد دیجیتال می پردازد.

نویسنه معتقد است: "یکی از مشکلات اساسی موجود در بسیاری از کشورهای در حال توسعه مشکل فرهنگی و روانی برخورد با فناوری های نوین است که معمولآ بخشی از مردم در مقابل تغییر عموماً واکنش منفی نشان می دهند و باعث تاخیر در استفاده مناسب از آنها می‌شوند."

در صفحه ۱۱۱ کتاب که به بحث رایا امنیت یا امنیت شبکه می پردازد، دو موضوع احراز هویت و امضای دیجیتال از موضوعاتی است که اگر به خوبی در شبکه ملی اطلاعات و یا اینترنت بین الملل که در حال راه اندازی است پیاده سازی شود، جرایم اینترنتی به میزان قابل توجهی در کشور کاهش می یابد.

در مدل فعلی مثلا در سایت دیوار مسئول برخورد با آگهی های مشکل دار خود پلتفرم است که بیشتر با شناسایی محتوا باید به تشخیص مجرمانه بودن فعالیت دست پیدا کند که کار بسیار سختی است.

 اما با مشخص بودن افراد و نوع فعالیت شان در فضای مجازی و اینترنت این پیام ها و فعالیت مجرمانه به علت شناسایی شدن به وسیله دستگاه های قضایی، امنیتی و انتظامی به شدت کاهش می یابد و دیگر فرد جرات نمی کند تا هر پیامی را در این نوع فضاها به اشتراک بگذارد که این بهترین مدل بازدارندگی است که در این کتاب البته به شکل مختصر به آن پرداخته شده است.

مکمل این بحث در صفحه ۱۲۳ نوشته شده که به اهمیت امنیت در فضای سایبر می پردازد در این بخش عناوینی مانند تعریف جرایم سایبری، تاریخچه این جرایم، مجرمین دیده می شود.

یکی دیگر از بحث های این کتاب مربوط به تکنولوژی جدید کوانتومی و کاربردهای آن در فضای مجازی است. کامپیوترهای کوانتومی که معروف به بمب اتمی دیجیتال هستند باعث از بین رفتن تمام رمزهای دیجیتالی شده و سخت ترین رمز دیجیتالی در کمتر از چند دقیقه شکسته خواهد شد و این به علت سرعت بالای پردازش و انتقال داده ها در این سیستم است و این موضوع مغفول ترین مسئله در کشور ما است و کسی حاضر به سرمایه گذاری در آن نیست چرا که اهمیت آن برایشان مشخص نبوده و تنها هزینه های بالای آن را می بینند که این نوع نگاه مانع از دیدن آینده این تکنولوژی و تاثیرات آن بر جامعه است.

نوع نگاه به موضوعات هم قابل توجه است که به کسانی که اهل مطالعه کتاب های حوزه فضای مجازی هستند پیشنهاد می کنم این کتاب را مطالعه نمایند و نقطه نظرات خود را جهت پربارتر شدن و رفع نیاز خواننده برای ما ارسال نمایند تا ما نیز آن را به گوش نویسنده و انتشارات برسانیم تا در چاپ بعدی یا کتاب های بعدی به این نظرات نیز پرداخته شود.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
سید محمد جواد شریف شیخ الاسلامی - منتقد و فعال رسانه ای
,

انتهای پیام/
,
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه