اخبار داغ

رییس بخش زراعی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی:

۱۰ رقم برتر انگور برای توسعه کشت در خراسان شمالی تایید شد/ انجام تحقیقات شناسایی ارقام جدید باغی نیازمند تامین اعتبار

۱۰ رقم برتر انگور برای توسعه کشت در خراسان شمالی تایید شد/ انجام تحقیقات شناسایی ارقام جدید باغی نیازمند تامین اعتبار
علی دادار گفت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی از میان ۲۲۹ رقم جدید انگور ارزیابی و مطالعه شده در استان ۱۰ رقم برتر انگور آبی و دیم را متناسب با شرایط اقلیمی استان تشخیص داد و آنها را برای توسعه کشت در تاکستان‌های استان تایید کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی دادار، رییس بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: بیشترین سطوح باغی خراسان شمالی، تاکستان است که در این سطح ۸۳ رقم درخت انگور کشت شده اند و ۴۶ هزار نفر تاک دار اشتغال دارند.

دادار در ادامه با اشاره به اینکه طی چندین سال گذشته تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی ها و تداوم خشکسالی ها و حتی بروز سرما به باغات انگور آسیب وارد کرد و موجب شدند که بخشی از باغات انگور خشک شوند، گفت: از سال ۹۲ انجام پنج طرح تحقیقاتی در زمینه شناسایی ارقام جدید انگور سازگار با مناطق مختلف در دستور کار این مرکز تحقیقاتی قرار گرفت که دو طرح آن ملی و سه طرح دیگر استانی بودند.

وی بیان کرد: مبتنی بر این پنج طرح تحقیقاتی، این مرکز تحقیقاتی ۲۲۹ رقم جدید انگور دیم و آبی از استان‌های کردستان، همدان، فارس همچنین مرکز بین المللی انگور کشور و منطقه تاکستان به خراسان شمالی وارد کرد.

این محقق عنوان کرد: طی این مدت تحقیقات و ارزیابی ها بر روی این ۲۲۹ رقم جدید وارد شده در زمینه های سازگاری آنها با آب و هوای مناطق مختلف استان، مقاومت آنها در برابر کم بارشی ها، در برابر آفات و بیماری ها و میزان عملکرد باردهی آنها انجام شد که در نهایت از میان آنها چهار رقم برتر آبی و شش رقم برتر دیم انتخاب و تایید شدند.

وی گفت: نتایج تحقیقات گویای آن بود که این ۱۰ رقم برتر انتخاب شده که سازگار با وضعیت آب و هوایی و تنش های محیطی استان شناخته شدند عملکرد تولید آنها در مقایسه با ارقام بومی استان پنج برابر بیشتر است.

دادار همچنین افزود: ارقام جدید دیم تایید شده نیز تا شش برابر مقاوم تر به خشکی تشخیص داده شدند. این ۱۰ رقم جدید انگور تایید شده همچنین مقاوم به آفات و بیماری ها شناخته شدند.

رییس بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی افزود: محصول این ارقام جدید ۱۰ تا ۱۵ برابر قیمت بیشتری در مقایسه با سایر ارقام انگور در کشور دارند.

وی در ادامه عنوان کرد: پس از تایید این ۱۰ رقم جدید انگور، این مرکز تحقیقاتی در همکاری با واحد ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان از تاک داران استان دعوت و در این زمینه نتایج این تحقیقات را به آنها اطلاع رسانی کرد و آموزش عملی را به تاک داران شرکت کننده آموزش داد.

دادار گفت: پس از برگزاری دوره های آموزشی، این ۱۰ رقم جدید انگور در سطوحی از باغات تاک داران استان در مناطق قصر قجر، دوراقانلو، لنگر و تیتکانلو کشت شدند.

وی یادآور شد: این ارقام در باغات تازه تاسیس کشت شدند و در باغات قدیمی نیز بر روی درختان بومی انگور استان پیوند خوردند. تا چهار و پنج سال آینده که این درختان به بار بنشینند، نتایج اقتصادی کشت این درختان برای تمامی تاک داران استان روشن تر خواهد شد.

افزون بر این، وی اعلام کرد: این مرکز تحقیقاتی امسال سه رقم جدید دیگر از درختان دیم انگور را به استان وارد کرده است تا وضعیت آنها در زمینه سازگاری با وضعیت آب و هوایی استان را ارزیابی کند. انجام تحقیقات جدید نیازمند تامین اعتبارات دولتی است که تامین این اعتبار برای انجام این تحقیقات بسیار ضروری است.

وی همچنین درباره انجام مطالعات در زمینه ۸۳ رقم انگور بومی استان نیز اظهار کرد: در سال گذشته این مرکز تحقیقاتی نمونه هایی از تمام ارقام انگور بومی استان ها را به ایستگاه تحقیقاتی کهنه کند استان به منظور انجام تحقیقات بر روی آنها منتقل کرد، با این وجود، به علت اینکه هیچ اعتبار دولتی بابت انجام این تحقیق اختصاص نیافت این طرح تحقیقاتی اجرایی نشد.

رییس بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی تاکید کرد: با توجه به اینکه نتایج انجام طرح های تحقیقاتی می توانند باغات کشور را از ابتلا به تغییرات اقلیمی نجات دهند، دولت باید اعتبارات لازم و کافی را در اختیار مراکز تحقیقاتی و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کشور همچنین واحدهای ترویج سازمان های جهاد کشاورزی استان ها قرار دهد تا نتایج تایید شده تحقیقات و ترویج آنها به باغداران انتقال داده شوند.

علاوه بر این، دادار در خاتمه تصریح کرد: عملیاتی شدن نتایج تحقیقات تایید شده همچنین به سرمایه گذاری در زمینه فرآوری محصولات باغی نیز نیازمند است تا این چرخه تحقیق و تولید به نتایج اقتصادی دست یابند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,  ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه