اخبار داغ

رئیس مرکز دکترینال اندیشکده یقین:

عدالتخواهی و ضدیت با استعمار دو راهبرد تشکل‌های دانشجویی/ جنبش دانشجویی در ایران زنده است

عدالتخواهی و ضدیت با استعمار دو راهبرد تشکل‌های دانشجویی/ جنبش دانشجویی در ایران زنده است
حسن عباسی با تأکید بر لزوم بازخوانی پرونده تاریخی ایران در برهه چهار ماهه کودتای 28 مرداد 1332 تا واقعه به شهادت رساندن دانشجویان دانشگاه تهران در 16 آذر، حرکت جنبش دانشجویی را ادامه حرکت آزادی خواه میرزا کوچک خان جنگلی در سال 1300 خواند و گفت همواره جنبش دانشجویی انقلابی در مبارزه با استکبار جهانی و به دنبال برقراری عدالت بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ حسن عباسی، رئیس مرکز اندیشکده یقین، به مناسبت روز دانشجو به دعوت تشکل‌های دانشجویی استان اصفهان در یک ارتباط زنده اینترنتی به سخنرانی با عنوان « دانشجو در چهار ماه کشمکش با شعبان و ریچارد» پیرامون روز دانشجو پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

وی ضمن تبریک روز دانشجو، بازخوانی تاریخی مناسبت کشتار دانشجویان در سال 1332 را از این جهت ضروری دانست که باید هر ساله ابعاد گوناگون این واقعه باید برای نسل‌های جدید دانشجو تکرار شود تا این واقعه مهم به فراموشی سپرده نشود و گفت: عموماً حافظه تاریخی ملت‌ها ضعیف است و ملتی هم که تاریخش را به یاد نیاورد ناگزیر به تکرار آن خواهد بود.

,

این استراتژیست برجسته کشور ادامه داد: مهمترین استراتژیست‌ها کسانی هستند که مطالعات تاریخی خوبی دارند و کسانی در تفکر استراتژیک موفق هستند که اشراف بیشتری به تاریخ دارند چرا که خیلی از تصمیماتی که امروز برای جامعه گرفته می‌شود قبلاً اتفاق افتاده و اگر کسی بر تاریخ اشراف داشته باشد می‌داند نتیجه این تصمیمات چه خواهد شد و چه راه‌هایی پیرامون موضوعات مختلف قبلاً در جامعه طی شده است.

,

این استاد دانشگاه حادثه 16 آذر 1332 را که منجر به شهادت سه دانشجوی دانشگاه تهران به نام‌های مهدی شریعت رضوی، مصطفی بزرگ نیا و احمد قندچی شد را در ادامه دوره‌ای چهار ماهه از ماجرای کودتای 28 مرداد آن سال توسط آمریکا تا آن روز یعنی از 18 مرداد تا 18 آذر دانست و به تشریح این دوره پرداخت.

,

رئیس مرکز دکترینال اندیشکده یقین گفت: در اواخر دوره قاجار نهضت‌های آزادی خواه علیه استعمار اجنوی ها در چهار گوشه ایران شکل گرفته بود: رئیس علی دلواری در بوشهر، محمدتقی خان پسیان در خراسان، محمد خیابانی در آذربایجان و میرزا کوچک خان جنگلی در گیلان. لذا انگلیس این سیاست را پیاده کرد تا با حاکم کردن یک نظامی قلدر قزاق به نام رضا خان میرپنج، همه این کسانی که داشتند علیه استبداد مرکزی و استعمار انگلیس می‌جنگیدند را سرکوب کند. لذا رضاخان اول عوامل استکبار شرق، بعد مخالفان استبداد داخلی و بعد حکومت قاجار را از بین برد و با یک کودتای نظامی سلطنت را در دست گرفت.

,

عباسی افزود: این وقایع با جنگ جهانی اول همراه بود که در طی آن انقلاب 1917 روسیه نیز رخ داد و تبدیل شد به کشور شوروی و از طرف دیگر هم کشور عثمانی از هم پاشید و تبدیل شد به کشورهای کوچک بی ثبات در اطراف ایران.

,

وی اظهار کرد: رضا خان تا جنگ جهانی دوم حکومت ایران را در دست داشت تا این که در جنگ جهانی دوم مصادف با شهریور 1320 با وجود اعلام بیطرفی ایران، روسیه از شمال و انگلیس از جنوب کشور ما را به تصرف خودشان در آوردند و به رضا شاه گفتند باید از کشور برود. رضا شاه هم 22 روز بعد از تصرف ایران در تاریخ 25 شهریور 1320 با استعفانامه‌ای که انگلیسی‌ها برایش آماده کرده بودند حکومت را رها کرد ابتدا با خانواده به اصفهان رفت و از آن جا با کشتی عازم آفریقا شد و تا آخر عمرش نیز در همان جا تبعید بود.

,

این استراتژیست عنوان کرد: انگلیس با رفتن رضا شاه، فرزندش ولی عهد محمدرضا پهلوی را حاکم ایران کرد. تصویر معروفی که در آن چرچیل نخست وزیر انگلیس، استالین صدر هیئت رئیسه شوروی سابق و روزولت رئیس جمهور آمریکا نشسته‌اند در ایوان سفارت روسیه در ایران بدون این که به شاه ایران اجازه حضور در این جلسه را بدهند، متعلق به این زمان است.

,

عباسی بیان کرد: انگلیس و آمریکا از زمان حاکم کردن رضا خان در جنگ جهانی اول تا به حکومت رساندن محمدرضا پهلوی در جنگ جهانی دوم، محمدرضا را در سوئیس آموزش داده و برای اهداف خود تربیت می‌کردند. در این مدت رضا خان در ایران در حال انجام تحولات غرب گرایانه مانند کشف حجاب، اجباری کردن کلاه پهلوی و غیره بود تا در رقابتی که با اتاتورک در ترکیه برای غربی کردن کشورهایشان داشتند، جلوتر باشد.

,

این استاد دانشگاه تصریح کرد: محمدرضا پهلوی که در بحبوحه جنگ جهانی دوم در سال 1320 توسط انگلیس، شاه گمارده ایران شد، تا سال 1332 در ایران حکومت کرد. در طول این مدت هم به دستور آمریکایی‌ها جاسوسانی در اطراف محمدرضا شاه او را کنترل و مدیریت می‌کردند مانند ریپورتر و همکلاسی و دوست دوران مدرسه‌اش در سوئیس که در همه شؤون شخصی و کاری محمدرضا دخالت داشت و تنها جایی که محمدرضا شاه بدون حضور این جاسوسان می‌توانست برود مستراح بود.

,

این پژوهشگر انقلابی گفت: در سال 1330 زمانی که محمد مصدق نخست وزیر شد به دنبال دولتی ملی بود، چرا که این زمان مصادف بود با جنبش‌های ملی در اقصی نقاط دنیا مانند هند و سایر کشورهایی که هر چند وقت یک بار خبر اعلام استقلال شان به گوش می‌رسید لذا جبهه ملی تشکیل شد و با حمایت آیت الله کاشانی ملی شدن نفت را دنبال کرد که تا آن روز تحت چپاول انگلیس بود. با این اقدامِ مصدق، انگلیس در سازمان ملل علیه ایران شکایت کرد و اقدام به تحریم نفت ایران کرد.

,

رئیس مرکز دکترینال اندیشکده یقین گفت: در این زمان شاه از طرفی برای ملی کردن نفت تحت فشار مصدق و آیت الله کاشانی قرار گرفته بود و از طرفی دیگر نیز انگلیس و آمریکا از او خواسته بودند جلو این موضوع را بگیرد لذا تقابلی بین شاه و مصدق پیش آمد. در این بین مصدق اشتباهی کرد و مجلس شورای ملی را که ظرفیتی بود برای کمک به مصدق، به دلیل تقابلاتی که با او داشت، منحل کرد. حزب توده هم که تلاش می‌کرد از این بهم ریختگی اوضاع به نفع خودش استفاده کرده و زمینه استعمار ایران توسط شوروی را فراهم کند در این بین اقداماتی انجام می‌داد که اوضاع را بیشتر بهم می‌ریخت.

,

عباسی افزود: در این فضا مصدق یک تصمیم غلط دیگر گرفت و آن این بود که احساس کرد اگر بخواهد از حزب توده پیروی نکرده و به شوروی نزدیک نشود و از طرفی هم مقابل انگلیس بایستد باید به سمت قدرت دیگری مانند آمریکا برود لذا با آمریکایی‌ها وارد مذاکره شد. اطلاع نداشت که آمریکا و انگلیس هر دو انگلوساکسون هستند و محورشان واحد است و آمریکا از دل انگلیس به وجود آمده است. با رفتن مصدق به سمت امریکا، آیت الله کاشانی راهش را از مصدق جدا کرد و نصیحت‌هایش نیز کارساز نشد.

,

وی اظهار کرد: وقتی درگیری مصدق و شاه بالا کشید، شاه فرار کرد و به شمال رفت و از آن جا با همسرش ثریا که شخصیت باثبات تری نسبت به محمدرضا داشت به عراق گریخته و آنجا پناهنده شدند و بعد به ایتالیا رفتند.

,

این استراتژیست تصریح کرد: با برداشتن حمایت آیت الله کاشانی از مصدق موقعیت مصدق نیز متزلزل شد. مصدق به امید حمایت امریکا با انگلیس درگیر شد، اما آمریکایی‌ها از پشت به او خنجر زدند. کریمت روزولت، مأمور سازمان سیا، با یک چمدان پر از دلار در تاریخ 18 مرداد 1332 وارد ایران شد و اولین کاری که کرد پول‌ها را بین زنان بدکاره و مشهور تهران و یک گروه فشار لمپن به مسئولیت شعبان جعفری، از افراد چماق دار و اراذل تهران مشهور به شعبان بی مخ، تقسیم کرد و اراذل و اوباش را به کف خیابان‌های تهران آورد تا فضای رعب و وحشت ایجاد کرده و مردم از هر تجمعی پرهیز کنند.

,

عباسی بیان کرد: با طراحی و مدیریت کودتا توسط امریکایی‌ها ابتدا مصدق را بازداشت کرده و از قدرت خلع و بعد محاکمه و تبعید کردند و دستور دادند دوباره محمدرضا شاه به ایران برگشته و حکومت را در دست بگیرد. کریمت روزولت با مصرف کردن نصف چمدان دلاری که به همراه آورده بود، در ایران کودتا انجام داد و استقلال و ملی شدن را در ایران متوقف کرد.

,

این پژوهشگر انقلابی ادامه داد: بلافاصله بعد از به قدرت رسیدن شاه، دانشجویان و بازاریان اعتراضاتی را آغاز کردند. طرفداران مصدق هم جنبش مقاومت ملی به راه انداختند که هم توان زیادی نداشت و هم بخشی از توانش را توده‌ای‌ها می‌گرفتند. در آبان 1332 اعتراضات کمی برجسته شد و ابتدا دانشجویان و بعد بازاریان و کارگران به این که چرا مصدق را محاکمه کرده و پهلوی را به حکومت بازگرداندند اعتراض کردند.

,

سخنران ویژه روز دانشجوی تشکل‌های دانشجویی اصفهان تصریح کرد: در 14 آذر دنیس رایت، کاردار سفارت انگلیس، که بعد از ماجرای ملی شدن نفت تهران را ترک کرده بود به تهران بازگشت و رابطه ایران با انگلیس دوباره از سر گرفته شد بدون این که انگلیسی که این قدر به ایران خسارت زده بود، نفت را سال‌ها چپاول کرده بود، در مخالفت با ملی شدن نفت ایران، کشور ما را تحریم کرده بود و جلو فروش نفت ما را گرفته بود، قحطی مصنوعی در ایران ایجاد کرده و تا حدود نصف جمعیت ایران را کشته بود و در همراهی با روسیه به ما آسیب زده بود بدون هیچ عذرخواهی کرده یا خسارتی پرداخت کند. ورود سفیر انگلیس در 14 آذر آتش اعتراضات را شعله ورتر کرد که این حرکت روز بعد یعنی 15 آذر نیز ادامه داشت.

,

این استاد دانشگاه عنوان کرد: قرار بود روز 18 آذر نیکسون در سفرش به کشورهای آسیایی وارد ایران شود و در دانشگاه تهران به پاس کودتای 28 مرداد و بازگرداندن شاه از دانشکده حقوق، دکترای افتخاری دریافت کند. لذا برای آرام کردن اعتراضات دانشجویان و محیط دانشگاه روز 16 آذر یک حصر نظامی اتفاق افتاد و نیروهای نظامی رژیم وارد دانشگاه شده و نه تنها در کوی دانشگاه و خیابان‌های دانشگاه مستقر شدند بلکه وارد کریدورها و ساختمان دانشکده‌ها شدند. رئیس وقت دانشگاه تهران به این موضوع اعتراض کرد اما وقتی دید اعتراض او کارساز واقع نشد، زنگ تعطیلی کلاس‌های دانشگاه را زد و دانشجویان از کلاس‌ها خارج شدند وقتی با این وضعیت روبرو شدند شروع به اعتراض کردند.

,

رئیس مرکز دکترینال اندیشکده یقین گفت: در راهرو دانشکده فنی اعتراضات دانشجویان با نیروهای نظامی به درگیری لفظی کشیده شده و درگیری فیزیکی پیش می‌آید که منتج می‌شود به تیراندازی که به شهادت سه دانشجو و زخمی شدن 17 دانشجوی دیگر منجر می‌شود. شهید چمران که در این موقعیت حضور داشته در خاطرات خود بیان می‌کند ماجرا از حدود ساعت 10:30 آغاز شد و تا حدود ساعت 14 به طول کشید که دادستان نظامی در اخبار ساعت 14 واقعه را توضیح می‌دهد.

,

عباسی اظهار کرد: در پی این ماجرا فضای رعب و وحشت همه جا را فرا می‌گیرد و یک خفقان در تهران حاکم می‌شود. روز 17 آذر تهران تعطیل شده و بازار را می‌بندند و روز 18 آذر نیکسون وارد تهران شده به دانشگاه تهران می‌رود و دکترای افتخاری حقوق را در این دانشگاه دریافت می‌کند. عکس معروف محمدرضا پهلوی با یونیفورم نظامی در مقابل ریچارد نیکسون در همین زمان گرفته شده است که در این عکس زبان بدن محمدرضا نشان دهنده یک احساس تشکر و حقارت نسبت به رئیس جمهور آمریکا دارد که یک بار دیگر او را به قدرت رسانده است.

,

وی افزود: چهار ماه بعد از کودتای آمریکا در ایران و بر سر کار آوردن دوباره شاه فراری، در 18 آذر، کودتاگر در دانشگاه تهران درجه دکترای افتخاری گرفت؛ در همین دانشکده حقوقی که استاد تمامش امروز به نام صادق زیباکلام معتقد است رضاخان خوب بود و هیچ صدای مخالفی هم در این دانشکده نسبت به این خط فکری بلند نمی‌شود. این درجه فلالکت علمی یک دانشگاه را نشان می‌دهد که به فردی که با ارعاب شعبان بی مخ علیه دولتی که به دنبال مردمی کردن و ملی کردن کشور بوده کودتا کرده است، دکترای حقوق می‌دهد و چند دهه بعد هم استاد تمام آن  فردی مثل رضاخان را با این سابقه تاریخی، خوب معرفی می‌کند.

,

این استراتژیست عنوان کرد: 18 اذر 1332 یعنی دو روز بعد از شهادت سه دانشجو و چهار روز بعد از ورود کاردار انگلیس، رئیس جمهور آمریکا وارد ایران شد و همه چیز را تمام کرد، قدرت محمدرضا تثبیت شد و بعد از این ماجرا پای رژیم صهیونیستی به ایران باز شد و با حمایت سرویس‌های جاسوسی غرب، سازمان مخوف ساواک شکل گرفت تا فضایی را به وجود آورده و شرایطی فراهم کند که دیگر امثال نخست وزیر مصدق بر سرکار نیایند که پایه‌های حکومت شاه را متزلزل کنند.

,

این پژوهشگر انقلابی بیان کرد: 10 سال بعد از کودتای 28 مرداد آمریکا در ایران، در سال 1342 آمریکا کاپیتولاسیون را برای ایران دیکته می‌کند که شاه متعهد می‌شود آن را اجرا کند. کاپیتولاسیون یعنی هر آمریکایی داخل کشور شما هر کاری کرد حق ندارید او را محاکمه کنید و او در کشور شما مصونیت مطلق قضایی دارد. این لایحه را برای تصویب به مجلس بردند که امام خمینی -رحمة الله علیه- در مقابل آن ایستاد و فریاد زد. طلبه‌ها در قم قیام کردند و نیروهای رژیم ریختند در فیضیه، طلبه‌های بسیاری را به شهادت رساندند و قیام را سرکوب کردند، امام را دستگیر کردند و به ترکیه و سپس نجف اشرف تبعید کردند اما کاپیتولاسیون در ایران به تصویب نرسید. لایحه ننگین کاپیتولاسیون امروز در امارات، کویت، قطر، عربستان، مصر، کره جنوبی، ژاپن، آلمان و کشورهای دیگری امضا شده و این کشورها زیر بار آن رفته‌اند.

,

سخنران روز دانشجوی دانشگاه‌های اصفهان تصریح کرد: دانشجویان ایرانی در طول چهار ماه هول انگیز بین نقش آفرینی شعبان جعفری در 18 مرداد تا سفر ریچارد نیکسون در 18 آذر سال 1332، در یک محیط ایزوله و فشار گاز انبری قرار داشتند و ما هر سال در سالگرد 28 مرداد این کودتا را بازخوانی می‌کنیم تا فراموش نکنیم چه بر ما گذشت و نگذاریم دوباره تاریخ تکرار شود. این وقایع نشان می‌دهد که چرا 16 آذر روز دانشجو نام گرفت.16 آذر سالروز حریت و آزادگی دانشجویان ایرانی در ادامه راه استکبار ستیزی میرزا کوچک خان جنگلی، محمدتقی خان پسیان، رئیسعلی دلواری و محمد خیابانی است.

,

رئیس مرکز دکترینال اندیشکده یقین گفت: از وقایع سال 1332 حکومت طولانی محمدرضا پهلوی تا سال 1357 ادامه پیدا کرد تا انقلاب شد و بار دیگر محمدرضا از ایران فرار کرد به امید این که با یک کودتای دیگر به کشور بازگردد که در این زمان بعد از وقوع انقلاب 1357 در ایران، با شناسایی 600 و اندی نفر از معترضان رژیم پهلوی، آمریکا ژنرال هایزر را به ایران فرستاد تا یک کودتای دیگر را در ایران رقم زده این افراد را دستگیر و تبعید کند و دوباره حکومت را به شاه بازگرداند اما این بار دیدند دیگر ایران مثل گذشته نیست.

,

عباسی اظهار کرد: آمریکا فشارهای خود را علیه ایران آغاز کرد، از تحریم نظامی گرفته تا تهاجم فرهنگی و غیره اما نتیجه‌ای نگرفت و الان هم دل به حرکت‌های اعتراضی بسته است که گهگاهی در اعتراض به مسائل مختلف در کشور رخ می‌دهد و هر بار توسط اپوزیسیون مضحکی که با پول عربستان و حمایت آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، اسرائیل، هلند و غیره در خارج کشور تلویزیون راه اندازی کرده‌اند تلاش می‌کند این اعتراضات را برجسته کند و به دنبال براندازی باشد که البته 43 سال است در حال براندازی کردن هستند اما شتر در خواب بیند پنبه دانه.

,

وی عنوان کرد: دوره چهار ماهه آمریکایی در ایران از سفر مأمور سازمان جاسوسی آمریکا برای کودتا در ایران در 18 مرداد تا سفر رئیس جمهور آمریکا در 18 اذر، یکی از تاریک‌ترین دوره‌های حیات ملت ایران است که حق نداشت نفتش را ملی کند و وقتی تصمیم گرفت این کار را کند محاصره اقتصادی‌اش کردند و نگذاشتند نفتش را به فروش برساند و وقتی ایران با آمریکا‌ مذاکره کرد، علیه کشور ما کودتا کردند. برای همین ملت در سال 1357 انقلاب کرد چون می‌خواست استقلال داشته باشد و خودش برای کشورش تصمیم بگیرد. الان سالی یک انتخابات در کشور برگزار می‌شود و در این انتخابات‌ها تفکرات گوناگونی هم رأی آورده حکومت کرده‌اند و رفته‌اند.

,

این استراتژیست کشورمان بیان کرد: در 16 آذر 1332 دانشجویان ما در راه مبارزه با استعمار کشور پیش پای رئیس جمهور آمریکا ذبح شدند و امروز هم جنبش دانشجویی ما مانند همان زمان همین روحیه را دارد یعنی دانشجویان متعهد انقلابی ما دانشجویانی هستند که در هر تشکل دانشجویی که باشند در یک نکته با هم متحد هستند و آن ضدیت با استکبار است. جنبش‌های دانشجویی ما امروز پیشتاز مقابله با وابستگی هستند و بیانیه‌ها، تحصن‌ها، اجتماعات و غیره که همواره از این دانشجویان می‌بینیم نشان دهنده همین موضوع است.

,

این استاد دانشگاه افزود: در دانشگاه‌های ما استادانی هستند که می‌گویند زبان رسمی کشور را باید از فارسی به انگلیسی تغییر داد تا رشد کرد، اساتیدی داریم که تا این قدر ضد ملی شدن هستند و ایادی قدرت‌های خارجی هستند. حسن روحانی هم با مشاوره امثال این اساتید همچون سریع القلم رسماً روبروی مقام معظم رهبری ایستاد اما رهبری تأکید کردند که زبان فارسی باید تقویت شود و در کنار زبان انگلیسی هم در مراکز آموزشی ما امکان تدریس سایر زبان‌های کاربردی دنیا مانند اسپانیایی و غیره فراهم شود.

,

این پژوهشگر انقلابی ادامه داد: در دانشگاه‌های ما اساتیدی هستند که ضمن تدریس نظریه وابستگی، به آن اعتقاد دارند و آن را تبلیغ می‌کنند و می‌گویند در دنیای امروز استقلال معنا ندارد و باید وابسته و سرسپرده کشورهای بزرگ باشیم.

,

عباسی تصریح کرد: جنبش دانشجویی انقلابی در دفاع مقدس به میدان رفتند شهید دادند، در تسخیر لانه جاسوسی به نام دانشجویان پیرو خط امام نقش آفرینی کردند، بعد از دفاع مقدس در عرصه‌های گوناگون در میدان حضور پیدا کردند، در مقابل داعش این دانشجویان رفتند همچون محسن حججی و عباس دانشگر خون دادند و فدای ملت ایران و اسلام شدند؛ اگر سیل و زلزله بیاید برای کمک می‌شتابند و در اردوهای سازندگی تیم تشکیل داده به روستاهای محروم می‌روند و زمانی که کرونا پیش می‌آید به مردم کمک می‌کنند و رزمایش مواسات برگزار می‌کنند.

,

رئیس مرکز دکترینال اندیشکده یقین گفت: جنبش دانشجویی در ایران زنده است مراقب است فساد به وجود نیاید و مقابله با فساد را از درون انجام می‌دهد. ضدیت با استکبار را انجام می‌دهند چرا که هر سیستم به درد بخوری هم از درون ممکن است دچار فساد شود. رهبری از طریق دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی این مسئولیت را برعهده دارد و وقتی خطاب به دانشجویان می‌گوید باید بیدار باشید و وقتی می‌فرماید باید جهاد تبیین داشته باشید و وقتی دانشجویان وسط صحنه هزینه می‌دهند علتش این است که جنبش دانشجویی در ایران زنده است، وجدان بیدار جامعه است و جایی که صدای مردم نرسد صدای رسای مردم می‌شوند.

,

وی عنوان کرد: البته در کنار جنبش‌های دانشجویی انقلابی، جنبش‌های دانشجویی غرب گرا مانند برخی اصلاح طلبان داشتیم که البته هدف این‌ها عمدتاً کار سیاسی نبود بلکه می‌خواستند با مخالفت‌ها و سروصدا کردن‌هایی علیه نظام، برای خود رزومه‌ای درست کنند که بتوانند در کشورهای غربی پناهندگی سیاسی بگیرند. عده‌ای که می‌گفتند دانشجو هستند و اقداماتی کرده‌اند که دستگاه اطلاعاتی و انتظامی به آن‌ها گفته است بالای چشمشان ابرو است. این‌ها به دشمنان پناه بردند که از ایشان بودجه بگیرند و به خیال خودشان علیه نظام کار کنند.

,

این استاد دانشگاه گفت: این عده از بابت این که چهار روز در دانشگاه‌ها کاری کردند شلوغ بازی کردند پول می‌خورند و این میلیاردها میلیارد دلاری که خرج براندازی‌ها می‌شود را می‌بلعند و خدا می‌داند که حاضر نیستند از اتاق‌های خود بیرون بیایند چه برسد به این که بیایند ایران مبارزه کنند. اکثر این‌ها امروز حسرت بازگشت به ایران را دارند و حسرت روزی را می‌کشند که برگردند در کف دانشگاه‌ها با دانشجویان در فضای گرم دانشگاه تعامل داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه