اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

دی ماه رسید، اما خبری از اخذ مالیات از خانه‌های خالی نشد/ چه کسی مقصر عدم اجرای قانون است؟

دی ماه رسید، اما خبری از اخذ مالیات از خانه‌های خالی نشد/ چه کسی مقصر عدم اجرای قانون است؟
براساس اعلام قبلی سازمان امور مالیاتی می‌بایست از دی ماه امسال اولین سری برگه تشخیص مالیاتی برای مالکان این خانه‌ها صادر و ارسال می‌شد اما ظاهرا این در همان مرحله شناسایی خانه‌های خالی مانده و عزم جدی برای اخذ مالیات آن نیست و احتکار کنندگان مسکن همچنان خیالشان آسوده است.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ بر اساس قانون مالیات بر خانه‌های خالی مصوب آذرماه ۱۳۹۹، اگر هر واحد مسکونی که در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر قرار دارد، بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد، مشمول مالیات می‌شود که این مالیات با ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه به اجاره، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه محاسبه خواهد شد.

 

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,
,
,

عدم استقبال از سامانه املاک و اسکان

, عدم استقبال از سامانه املاک و اسکان, عدم استقبال از سامانه املاک و اسکان,

قانون‌گذار وظیفه شناسایی این خانه‌های را بر عهده وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه املاک و اسکان گذاشته است؛ این وزارتخانه برای شناسایی خانه‌های خالی، سامانه ملی املاک و اسکان را راه‌اندازی که تا همه (مالکان و مستاجران) در آن ثبت نام کنند و شناسایی خانه‌های خالی راحت‌تر شود اما این سامانه با استقبال مواجه نشد و در حال حاضر نیز امکان درج اطلاعات سکونتی در سامانه وجود ندارد.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهر‌سازی چندی  پیش با تاکید بر اینکه در تاریخ ۱۷ آبان ماه سال جاری با ارسال نامه‌ای به ریاست سازمان امور مالیاتی یک میلون و ۱۷۴ هزار واحد خالی را معرفی کرده‌ایم که اکثریت آنها متعلق به اشخاص حقوقی هستند، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰۰ هزار واحد خانه خالی متعلق به اشخاص حقوقی است. اطلاعات تهیه شده به صورت دستی و در قالب سی دی تحویل سازمان امور مالیاتی شده است.

,
,
,

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی نیز، هفته گذشته اعلام کرد که به‌زودی این سامانه مجدداً راه‌اندازی خواهد شد و امکان ثبت مجدد املاک در آن به وجود خواهد آمد؛ وقتی این موضوع در کنار استقبال ۲۰ درصدی از این سامانه و عدم تکمیل اطلاعات در آن قرار می‌دهیم، با در نظر گرفتن این‌که مردم به دلیل عدم اطمینان و نداشتن آگاهی کافی از این روند، اطلاعات خود را ثبت نکردند به دلیل اصلی عدم شناسایی خانه‌های خالی پی خواهیم برد.

 

,
,
,

شناسایی و معرفی خانه های خالی به عهده وزارت راه و شهرسازی است

امیدعلی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در واکنش به برخی انتقادات در خصوص عدم اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی توسط این سازمان، گفت: تشخیص خانه‌های خالی برای اخذ مالیات با وزارت راه و شهرسازی است و آنها این اطلاعات را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می‌دهند تا مالیات لازم دریافت شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی در انتظار اطلاعات لازم در خصوص اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سوی وزارت راه و شهرسازی است.

, شناسایی و معرفی خانه های خالی به عهده وزارت راه و شهرسازی است, شناسایی و معرفی خانه های خالی به عهده وزارت راه و شهرسازی است,
,
,
,
,

این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی نیز به تازگی اعلام کرده بود که اطلاعات ۲.۳ میلیون خانه خالی را با تمرکز بر اشخاص حقوقی نظیر شرکت‌های بیمه‌ای و بانکی و بخشی از واحد‌های مسکونی خالی را شناسایی کرده است. که فهرست آن را مطابق با درخواست سازمان امور مالیاتی به این سازمان ارسال کرده، اما سازمان مالیاتی اعلام کرد که این اطلاعات را دریافت نکرده است؛ با این حال نابسامانی در اجرای این قانون را می‌توان مشاهده کرد.

 

,
,
,

اطلاعات ارسالی، نهایی تلقی نمی‌شود

, اطلاعات ارسالی، نهایی تلقی نمی‌شود, اطلاعات ارسالی، نهایی تلقی نمی‌شود,

به گزارش راه دانا؛ داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی به تازگی در این زمینه اعلام کرد: تا زمانی که مهلت قانونی در نظر گرفته شده برای وزارت راه و شهرسازی به‌منظور تکمیل اطلاعاه خانه‌های خالی تمام نشده است‌ را اطلاعاتی که در این زمینه در اختیار وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد، نمی‌توان به‌عنوان اطلاعات نهایی تلقی کرد.

, راه دانا,

وی بیان کرده بود که اطلاعات به‌صورت دستی و در قالب سی‌دی تحویل سازمان امور مالیاتی شده، اما سازمان امور مالیاتی ترجیح می‌دهد که این اطلاعات را در قالب سامانه دولتی دریافت کند و مسئولان سازمان مالیاتی بارها سامانه املاک و اسکان را مرجع اطلاعات واحدهای خالی از سکنه اعلام کردند.

,

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز به این اختلاف این‌گونه خاتمه داد که به دلیل پایین بودن ضریب امنیت سامانه املاک و اسکان در پی حمله سایبری تابستان امسال که به توقف دو ماهه این سامانه منجر شد، سامانه‌ای امن با محوریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شود که تاکنون چنین سامانه‌ای طراحی و به وزارت راه و شهرسازی تحویل نشده و لازم است که بدانیم مجوز ایجاد یک سامانه جدید قرار است توسط مجلس ارائه شود و قبلاً این مجوز از سوی ستاد ملی کرونا ارائه شده است.

به گزارش راه دانا؛ همه مسائل بیان شده حاکی از آن است که سازوکار دستگاه‌های اجرایی کشور تطبیقی با اجرای این راهکار در ساماندهی بازار مسکن ندارند یا سازمان‌های اجرایی نظیر وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی از اساس انگیزه‌ای به‌منظور پیگیری، از خود نشان نداده‌اند.

ازآنجاکه طبق بند یک تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم باید تا پایان آذرماه امسال، اطلاعات خانه‌های خالی به دست سازمان مالیاتی می‌رسید و این سازمان از دی‌ماه به صاحبان این خانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌کرد تا با فرصت یک‌ماهه مالیات را وصول کند؛ اما حالا که ۶ روز از مهلت قانونی صدور برگه‌های مالیاتی خانه‌های خالی گذشته، هنوز هیچ اقدامی در این زمینه نشده است. به نوعی دی ماه رسید و خبری از اخذ مالیات از خانه‌های خالی نشد.

دی ماه هم رسید، ولی مالیاتی از خانه های خالی اخذ نشد

,
,
, راه دانا,
,
,
,
, دی ماه هم رسید، ولی مالیاتی از خانه های خالی اخذ نشد, دی ماه هم رسید، ولی مالیاتی از خانه های خالی اخذ نشد,

نهایتاً حالا در ماه‌های پایانی سال که صاحبان خانه‌های خالی باید نسبت به پرداخت مالیات مربوطه طبق قانون اقدام کنند، نه تعداد و نه صاحبان این خانه‌ها مشخص نیست که این موضوع اجرای این قانون در سال جاری را هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد و ظاهرا عزم جدی برای شناسایی خانه‌های خالی و گرفتن مالیات از آنها وجود ندارد تا با ورود این خانه‌ها به بازار و افزایش عرضه، جلوی افزایش قیمت گرفته و  مانع سوداگری و انحصار شود و اکنون که آذر ماه به پایان رسیده و در روزهای نخستین دی ماه هستیم این ناهماهنگی ها نشان از این دارد که وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی نتوانسته اند برای اجرای این قانون با هم هماهنگ شوند.
 

,
,

مرضیه حیدری

,

انتهای پیام/ط

 

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه