اخبار داغ

گلخانه‌ها، ناجی حیات کشاورزی؛

کشت گلخانه‌ای ضامن اشتغال پایدار/ محصولاتی با کیفیت که با فناوری روز دنیا تولید می‌شوند

کشت گلخانه‌ای ضامن اشتغال پایدار/ محصولاتی با کیفیت که با فناوری روز دنیا تولید می‌شوند
تولید انبوه محصولات کیفی در فصول مختلف، افزایش تولید نسبت به مساحت زمین، ایجاد اشتغال مانا و پایدار، به‌کارگیری زمین‌های بایر برای تولید به روش هیدروپونیک، هزینه‌های اقتصادی کم و صرفه‌جویی در مصرف آب موجب محبوبیت فراوان این نوع از صنعت در بین مردم نقاط مختلف ازجمله شهر و دیار لرستان شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، امروزه با پیشرفت صنعت و تکنولوژی انواع تولیدات کشاورزی و غذایی در چهارفصل و در کوتاه‌ترین زمان در اختیار مردم قرار می‌گیرد یکی از صنعت‌های مهم در این مسیر گلخانه‌هایی متشکل از سازه‌های شیشه‌ای و فلزی، پلی‌اتیلن و مکانیزه برای کشت و تولید محصولات خوراکی و غذایی است که موجب کاهش هزینه‌های باغبانی و کشاورزی نسبت به کشت‌های فضای باز می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

تولید انبوه محصولات کیفی در فصول مختلف، افزایش تولید نسبت به مساحت زمین، ایجاد اشتغال مانا و پایدار، به‌کارگیری زمین‌های بایر برای تولید به روش هیدروپونیک، هزینه‌های اقتصادی کم و صرفه‌جویی در مصرف آب موجب محبوبیت فراوان این نوع از صنعت در بین مردم نقاط مختلف ازجمله شهر و دیار لرستان شد.

,

شرکت فجر صفا لرستان، یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های تولیدی، تحقیقاتی و گردشگری ایران و خاورمیانه است که با انجام مطالعات و پژوهش‌های علمی و مطالعات تخصصی، پروژه‌های متعددی را در بخش‌های مختلف کشاورزی، دامپروری و گردشگری با رویکرد بین‌المللی و برنامه‌ریزی دقیق در تحقق آرمان کشاورزی و دامداری در سطح کشور دنبال می‌کند.

,

یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت فجر صفا لرستان در بخش کشاورزی و عرصه تولیدات محصولات باکیفیت و سالم زراعی است؛ واحد گلخانه‌های مدرن هیدروپونیک به مساحت ۵۰ هکتار، مجموعه باغ‌های درختان میوه به مساحت ۵۰۰ هکتار شامل ۲۷۰ هکتار انار، ۱۷۰ هکتار انجیر، ۴۰ هکتار انگور و ۲۰ هکتار سایر هسته‌داران، زنجیره تولید نهال‌های مثمر، غیرمثمر و زینتی به مساحت ۷۰ هکتار، تولید، عصاره ‌گیری و اسانس گیری گیاهان دارویی، تولید داروهای گیاهی، صنایع و فرآورده‎های جانبی مرتبط و پایانه سورتینگ، بسته‌بندی و صادرات میوه و سبزیجات از پروژه‌های عمده بخش کشاورزی صفا فارم لرستان است.

,

مدتی پیش بود که موضوع برگشت فلفل‌های صادراتی به روسیه موجب نگرانی و طرح این سؤال برای مردم شد که تا چه اندازه در کنار ظاهر زیبا، براق و متناسب، کیفیت و سالم بودن محصولات گلخانه‌ای از سوی عوامل و مدیران شرکت‌های گلخانه‌ای استانی و کشوری موردتوجه قرار می‌گیرد.

,

, ,

ضرورت نظارت دقیق در تولید و فرآوری محصولات غذایی و کشاورزی

, ضرورت نظارت دقیق در تولید و فرآوری محصولات غذایی و کشاورزی, ضرورت نظارت دقیق در تولید و فرآوری محصولات غذایی و کشاورزی,

حسین میرزایی، مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک با اشاره به اثر قوی سموم قدیمی کشاورزی، اظهار داشت: متأسفانه میزان سموم جدید در داخل کشور نسبت به سموم قدیمی که اثر و ماندگاری بیشتری دارند، پایین است؛ دوره کارنر یا مدت‌زمانی که سم روی محصول استفاده می‌شود تا اثر سم از بین رود و محصول سالم شود در سموم‌های قدیمی بالا بوده و این نوع از سموم دیر تجزیه می‌شوند از طرفی به دلیل پایین بودن سطح سموم جدید و عدم اطلاعات کافی، کشاورزان همچنان پایبند به سموم با دوره کارنر بالا هستند.

,

وی با اشاره به نمایان شدن اثر سموم کشاورزی در درازمدت بر روی بدن انسان، افزود: میزان دوز سموم استفاده‌شده شاید در آن سطح نباشد که در لحظه اثر داشته باشد اما آرام‌آرام و در درازمدت اثر آن بر قسمت‌های مختلف بدن نمایان می‌شود؛ برخی سموم با توجه به اینکه شاید بیش از ده‌ها سال و به‌صورت مداوم برای محصولات کشاورزی استفاده می‌شود موجب مقاوم شدن علف‌های هرز و استفاده دوز خارج از مقدار مجاز به محصول است.

,

مدرس دانشگاه با اشاره به مزایا و معایب کشت گلخانه‌ای عنوان کرد: در گلخانه‌های هیدروپونیک بستر خاک را نداریم و بستر آبی است لذا کودهای شیمیایی و املاح غذایی آرام‌آرام به محصول تزریق می‌شود، در گلخانه‌ها نسبت به مزارع محیط رشد آفت بیش‌تر است ازاین‌رو شرایط نگهداری هم سخت‌تر و حساس‌تر است.

,

وی تصریح کرد: عدم آگاهی کشاورزان نسبت به روش‌های کنترل و مقابله با آفات و افزایش کل هزینه‌های کنترل بیولوژیک در مسیر کشت و تولید محصولات غذایی اثرگذار است.

,

میرزایی درزمینهٔ با موضوع فلفل‌های برگشتی، تصریح کرد: نظارت دقیق در امر تولید کیفی، فرآوری و کاشت محصولات غذایی ضروری است. جهاد کشاورزی و البته دانشگاه‌ها باید در راستی آزمایی ها پیش‌قدم شوند بااینکه محصولات زمین‌های کشاورزی سالم‌تر است اما گلخانه‌ها هم می‌توانند باکار اصولی و دقیق محصول دارای ارزش غذایی به بازار عرضه کنند.

,

, ,

سالم‌ترین محصولات در کشت و صنعت لرستان تولید می‌شود

, سالم‌ترین محصولات در کشت و صنعت لرستان تولید می‌شود, سالم‌ترین محصولات در کشت و صنعت لرستان تولید می‌شود,

 محمدحسن کیانی فر، مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سفیرافلاک با اشاره به اینکه سطح گلخانه‌های لرستان ۷۸ هکتار و تولیدات آن ۱۲ هزار تن است، اظهار داشت: تقریباً تمام محصول درجه‌یک گلخانه‌ها در راستای صادرات از استان خارج می‌شود و حدود ۱۰ درصد درجه سه وارد بازار استان و از آن خارج می‌شود.

,

وی موضوع آلودگی فلفل‌های صادراتی و دیگر محصولات کشاورزی را بازی سیاسی دانست و افزود: مصرف سموم کشاورزی در ایران تقریباً یک‌چهارم کشورهای دیگر است؛ محصولات گلخانه‌ای استان لرستان تا آنجایی که آنالیز باقیمانده سموم نشان می‌دهد از سالم‌ترین محصولات هستند.

,

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان لرستان عنوان کرد: درکشت و صنعت لرستان کیفیت فیزیکی و ظاهر که آلودگی به آفات و بیماری‌ها است توسط کارشناس قرنطینه جهاد کشاورزی به همراه کارشناس ناظر کیفی قبل از ورود به بازار بررسی و تائید می‌شوند.

,

وی تصریح کرد: در مورد بررسی شیمیایی که باقی‌مانده سموم، آرسنیک و نیترات است توسط آزمایشگاه‌های مورد تائید معاونت غذا و دارو پنج‌تا هفت روز قبل از برداشت محصول نمونه آزمایش‌شده و در صورت داشتن جواب منفی اجازه ورود به بازار را دارند.

,

کیانی‌فر با اشاره به بازدیدهای به‌عمل‌آمده از کشت و صنعت مرکز استان بیان کرد: با توجه به تأمین مستقیم سموم مورد مصرف از کشورهای اروپایی ازجمله هلند، پایین بودن مقدار میزان مصرف سم در طول دوره تولید، مبارزه با آفات در گلخانه‌ها با حشرات مفید یا شکارچی سالم‌ترین محصولات درکشت و صنعت لرستان تولید می‌شود.

,

صادرات ۷۰ درصد تولیدات به خارج از کشور

, صادرات ۷۰ درصد تولیدات به خارج از کشور, صادرات ۷۰ درصد تولیدات به خارج از کشور,

مرتضی عرب نژاد، مدیر بازاریابی و فروش کشت و صنعت فجر صفا لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: از شروع فعالیت تا به امروز تقریباً بیش از ۷۰ درصد تولیدات گلخانه‌های هیدروپونیک کشت و صنعت فجر صفا لرستان به خارج از کشور صادر می‌شود البته در مسیر ارسال محصولی به خارج از کشور باید استانداردهای ملی کشور مبدأ و مقصد رعایت شود و خوشبختانه محصولات گلخانه‌ای کشت و صنعت استان از این نظر مشکلی نداشتند.

,

وی با اشاره به تولید و صادر نمودن انواع فلفل دلمه‌ای و گوجه‌فرنگی به خارج از کشور، افزود: محصولات کشت و صنعت فجر صفا هرساله به روسیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ازجمله امارات، قطر، عمان و عراق با دریافت استاندارهای گواهی حفظ نباتات و استانداردهای کشور مقصد صادر می‌شوند.

,

, ,

مدیر بازاریابی و فروش کشت و صنعت فجر صفا لرستان در راستای برگشت فلفل‌های تولیدی کشور از روسیه عنوان کرد: یک سری سمومی که در کشور روسیه ثبت نشدند، به مرکز آفات و نباتات کشور ما اعلام شدند و چون انتهای دولت گذشته بوده است، متأسفانه نسبت به اعلام و معرفی آن سمومی که ممنوع بوده دیر عکس‌العمل نشان داده‌شده است؛ البته برخی از آن سموم در اتحادیه اروپا ثبت شدند و آن‌چنان هم خطرناک نیستند اما درهرصورت باید پیش‌تر از جانب مراکز ذی‌ربط ازجمله سازمان جهاد کشاورزی و آفات و نباتات اطلاع‌رسانی می‌شد و یا نسبت به کم‌خطر و یا بی‌خطر بودن این سموم برای کشورهای مذکور شفاف‌سازی می‌شد تا این مشکل بزرگ اتفاق نمی‌افتاد.

,

وی فشارهای خارجی و بیرونی، ضربه به بخش کشاورزی کشور، برخی موارد سیاسی و فنی را از عوامل مهم بروز مشکل در مسیر صادرات دانست و تصریح کرد: بسیاری تمام سرمایه زندگی خود را به‌عنوان مثال نیم هکتار فلفل صادراتی تولید کرده است اما با مشکل به وجود آمده متحمل ضرر و زیان فراوانی شده است برخی شرکت‌ها آستانه تحملشان در مقابل چنین شوک‌های اقتصادی پایین است.

,

عرب نژاد درزمینهٔ فلفل‌های شرکت کشت و صنعت فجر صفا لرستان، گفت: محصولات شرکت فجر صفا لرستان برگشت نخورده است و مرجوعی نداشتیم محصولات شرکت سالم است و صادرات به دیگر کشورها غیر از روسیه ادامه دارد در حال حاضر فلفل دلمه‌ای هایی که مبدأ آن کشور ایران باشد اجازه ورود به روسیه را ندارد نه اینکه خاص یک شرکت و گلخانه باشد.

,

مدیر بازاریابی و فروش کشت و صنعت فجر صفا لرستان با اشاره به زمان از سر گرفتن صادرات به روسیه بیان کرد: قرار است یک هیات روسی از گلخانه‌های پیش رو، ازجمله گلخانه‌های کشت و صنعت فجر صفا لرستان بازدید کنند و البته قبل از این اتفاق در تولیدات شرکت از این نوع سموم استفاده نمی‌شد و علت عدم ارسال فلفل به مقصد روسیه به‌واسطه جلوگیری کلی فلفل‌های صادراتی از مبدأ ایران است.

,

وی با رد ادعای برخی افراد پیرامون استفاده زیاد سموم درکشت محصولات گلخانه‌ای، تأکید کرد: محیط گلخانه یک محیط ایزوله است؛ فلسفه وجودی کشت هیدروپونیک این بوده است که یک محیط و بستری برای رشد گیاه آماده شود که آن بستر عاری از هرگونه بیماری قبل از تولید باشد، در بستری پاکیزه و خنثی که باید مواد غذایی را پای ریشه رساند تا گیاه رشد کند این به لحاظ تغذیه‌ای است و با توجه به حجم تولید، محیط داخل گلخانه ازلحاظ دمایی باید مناسب باشد تا تولید بادوام باشد.

,

مدیر بازاریابی و فروش کشت و صنعت فجر صفا لرستان یادآور شد: گلخانه‌های هیدروپونیک سیستم کنترل اقلیم هوشمند دارند و کاملاً با محیط بیرون ایزوله هستند؛ رویکرد ما رویکرد تولید محصول صادراتی و غذای سالم است ازاین‌رو از روز اول با کمک مشاورین خارجی استفاده از سموم کشاورزی را به حداقل رساندیم اگرچه هیچ‌وقت نمی‌توان جمعیت آفات را به صفر رساند اما باید این جمعیت را کنترل کرد؛ با استفاده از دانش هلندی‌ها و تجربه تولیدات گلخانه‌های پیش رو در این صنعت عوامل بیولوژیک را به کار گرفتیم و بخش عظیمی از آفات را بدون استفاده از سموم شیمیایی کنترل می‌کنیم.

,

, ,

 وی با اشاره به اخلال‌های پیش‌آمده در مراحل ورود عوامل کنترل بیولوژیک به‌واسطه تحریم‌ها اظهار داشت: با کمک کارشناسان داخلی، شرکت تولید سن شکارگر ماکرلوفوس را در دستور کار خود قرارداد که ثمره این تصمیم بزرگ، رسیدن به چرخه کامل تولید سن شکارگر ماکرلوفوس در درون شرکت بود فجر صفا علاوه بر تأمین نیازهای داخلی خود، می‌تواند این محصول مفید را به سایر تولید‌کنندگان داخلی و خارجی صادر نماید.

,

عرب نژاد گفت: کنترل بیولوژیک بسیار گران‌تر از کنترل شیمیایی است و متأسفانه به‌واسطه تحریم‌ها، دسترسی به سموم شیمیایی به‌صورت رسمی از نمایندگی‌های رسمی و تحت شرایط کنترل‌شده توسط ادارات مربوطه وجود ندارد و عده‌ای از کشاورزها ناچاراَ از آنچه که به هر طریقی در بازار ازجمله سموم غیراستاندارد و تقلبی موجود است استفاده می‌کنند چراکه به‌صورت رسمی، کنترل‌شده و مدیریت‌شده به سموم اصل دسترسی ندارند.

,

اشتغال ۱۰۰۰ جوان لرستانی در مجتمع فجر صفا لرستان

, اشتغال ۱۰۰۰ جوان لرستانی در مجتمع فجر صفا لرستان, اشتغال ۱۰۰۰ جوان لرستانی در مجتمع فجر صفا لرستان,

مدیر بازاریابی و فروش کشت و صنعت فجر صفا لرستان با اشاره به اینکه بخشی از محصول کشت و صنعت در میدان تره‌بار خرم‌آباد عرضه می‌شود، گفت: هم‌اکنون هزار و ۱۰۰ نفر در شرکت به‌صورت مستقیم مشغول به کار هستند و کم تراز ۲۰ نفر غیربومی استان در شرکت حضور دارند.

,

وی یادآور شد: شرکت کشت و صنعت فجر صفا لرستان از حضور دانشگاهیان استقبال می‌کند و ما پیشنهاد دادیم که بستر را برای تز دکتری و پروژه‌هایی که کاربردی و در خدمت صنعت و بخش کشاورزی باشد آماده می‌کنیم و دانشجویان طرح را اینجا پیاده کنند و به‌طوری‌که ماحصل کار به موضوعی که عینیت دارد ختم شود.

,

به گزارش سفیرافلاک، نیروی انسانی سالم و توانمند، سرمایه مهم هر کشوری محسوب می‌شوند، سرمایه‌ای که سلامت، حفظ و نگهداری آن نیازمند تغذیه سالم است؛ ازاین‌رو متولیان امر ازجمله جهاد کشاورزی باید ضمن نظارت بیش‌تر بر نحو تولیدات و محصولات غذایی گلخانه‌ها و مزارع کشاورزی از کارشناسان و دانشگاهیان جهت آگاهی بخشی به فعالین این عرصه و بالا بردن سطح دانش و آگاهی آن‌ها در راستای رعایت اصول علمی تولید و کاهش حداکثری استفاده از سموم و به‌کارگیری روش‌های بیولوژیک اقدام نمایند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه