اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

تصویب دیرهنگام قانون حمایت از کاربران فضای مجازی/ فواید و معایب قانون جدید چیست؟

تصویب دیرهنگام قانون حمایت از کاربران فضای مجازی/ فواید و معایب قانون جدید چیست؟
با توجه به اینکه سال‌هاست از فراگیری اینترنت و فضای مجازی در کشور می‌گذرد، ایران یکی از جامانده‌ترین کشورها در تنظیم مقررات برای این فضای زندگی دوم بوده است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قانون تنظیم مقررات فضای مجازی یا همان حمایت از کاربران فضای مجازی روز گذشته در کمیسیون مربوطه در مجلس تصویب شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
با توجه به اینکه سال‌هاست از فراگیری اینترنت و فضای مجازی در کشور می‌گذرد، ایران یکی از جامانده‌ترین کشورها در تنظیم مقررات برای این فضای زندگی دوم بوده است.
,
 
,
گرچه برخلاف قوانین سخت‌گیرانه کشورهای بزرگ دنیا مخصوصاً در آمریکا و اروپا، این قانون مجلس ایران به شدت اولیه و ساده به نظر می‌رسد اما به هر حال نگاهی گذرا به مزایا و معایب آن قابل‌توجه است.
,
 
,
سرعت
, سرعت,
شاید در روزهای اخیر دیده باشید که سرعت اینترنت در کشور دچار اختلال شد! چون قانون مشخصی برای مطالبه سطح سرعت اینترنت وجود نداشت عملاً مطالبه قانونی برای رعایت حقوق کاربران انجام نمی‌شد. طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی صراحتاً به ارائه خدمات سریع در حوزه اینترنت تأکید دارد و محملی برای جلوگیری از اختلال‌ها و یا کم‌کاری در ارائه سرعت استاندارد اینترنت است.
,
 
,
امنیت
, امنیت,
همچنین بارها در سال‌های اخیر دیده‌اید که سرقت از حساب‌های بانکی افراد و یا انتشار اطلاعات شخصی آنها در فضای مجازی و همچنین هک سامانه‌های حیاتی کشور مانند پمپ‌بنزین‌ها یا تلویزیون، خبرساز شده است. #قانون_حمایت_از_کاربران_فضای_مجازی یک راهبرد روشن برای داخلی سازی زیرساخت‌ها و درنتیجه ایجاد یک امنیت پاسدار در فضای مجازی دارد.
,
 
,
شاید ترور شهید فخری زاده با یک سلاح هدایت‌شونده از بستر فضای مجازی تلخ‌ترین مثال برای این بخش باشد. گرچه ماجرای قتل فجیع اهواز با ریشه فضای مجازی تازه‌ترین آن است.
,
 
,
جلوگیری از فیلتر و سانسور
, جلوگیری از فیلتر و سانسور,
 
,
بارها شاهد هستید و شاید خود شما نیز این تجربه را داشته باشید که با انتشار پست‌های معمولی صفحه شما توسط پلتفرم‌های مختلف مسدود شده باشد! طرح حمایت تنها قانونی است که پیگیری حقوق کاربران از شرکت‌های ارائه سرویس و خدمات را الزامی کرده است.
,
 
,
تصور کنید این پلتفرم‌ها به یک‌باره میلیون‌ها صفحه کسب‌وکار جوان ایرانی را برای ایجاد نارضایتی‌های کاذب مسدود کند! علاوه بر آسیب جدی به زندگی صدها خانوار، ایجاد بدبینی‌های اجتماعی و بر هم زدن امنیت و معیشت مردم را در پی خواهد داشت.
,
 
,
آیا شبکه‌های مجازی خارجی قوانین ایران را می‌پذیرند؟
, آیا شبکه‌های مجازی خارجی قوانین ایران را می‌پذیرند؟,
 
,
یکی از مفاد طرح حمایت از کاربران، ضرورت پذیرش قوانین کشور توسط شرکت‌های خارجی مانند توییتر و تلگرام و... است. اما این به معنای انسداد فوری این شبکه‌ها نیست.
,
 
,
این شرکت‌ها در صورت عدم توافق، پس از چند سال و با بررسی راهکارهای مختلف و تعیین جایگزین با سهم کمتری از پهنای باند اینترنت مواجه خواهند شد. اما واقعیت این است که این پلتفرم‌ها تاکنون به قوانین هیچ کشوری که به آنها اولتیماتوم داده نه نگفته‌اند! و بدون تردید وقتی سران اروپا و آمریکا با ایران برای یک توافق گفتگو و مذاکره می‌کنند، گفتگو و توافق چند پلتفورم آن‌هم با منافع اقتصادی بالا در ایران کاملاً قابل پیش‌بینی است. آنها بازار ایران را از دست نمی‌دهند.
,
 
,
اما سؤال مهم‌تر، پیشنهاد شما برای فعالیت پلتفرمی که گستاخانه قرار باشد چند قانون پیش‌پاافتاده معمول در دنیا را که در خیلی از کشورها آن را پذیرفته برای ادامه فعالیت در ایران نپذیرد چیست؟
,
 
,
هیچ پلتفرمی در ایران با تصویب این طرح مسدود نخواهد شد. بلکه در چارچوب قانون ایران، از حقوق عادی کاربران در مقابل سانسور گری آنها دفاع خواهد شد.
,
 
,
شاید یکی از معایب قانون مذکور عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع و شفاف درباره ضرورت و فواید آن باشد.
,
 
,
 
,
متن کامل قانون را در اینجا بخوانید.
, متن کامل قانون را در اینجا بخوانید., اینجا بخوانید,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه