اخبار داغ

سرپرست معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی عنوان کرد:

احداث موزه های جدید در شهرستان ها، در دستور کار/افزایش بازدید از موزه های استان پس از فروکش کردن کرونا

احداث موزه های جدید در شهرستان ها، در دستور کار/افزایش بازدید از موزه های استان پس از فروکش کردن کرونا
حسین رحمانی گفت: این اداره کل درصدد است با توجه به ویژگی های فرهنگی و تاریخی موجود در استان، حداقل یک موزه در هر شهرستان ایجاد شوند که برای تحقق آن باید زمین مناسب و اعتبارات لازم برای ساخت بنا تامین شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین رحمانی، سرپرست معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک با گرامی داشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی اظهار کرد: موزه، موسسه ای دائمی است که درهای آن بدون اهداف مادی به روی همگان باز است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

رحمانی گفت: پژوهش در آثار و شواهد به جای مانده از انسان و محیط زیست او، گردآوری آثار، حفظ و بهره وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار به ویژه به نمایش گذاردن آنها به منظور بررسی و بهره معنوی، از اهداف راه اندازی موزه ها هستند.

,

وی با بیان اینکه در حال حاضر در خراسان شمالی شش موزه به عنوان موزه های تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی مشغول به فعالیت هستند، عنوان کرد: اولین موزه خراسان شمالی در سال 79 در محل بنای تاریخی آیینه خانه مفخم فعالیت خود را آغاز کرد و از سال 88 نیز راه اندازی موزه های جدید نیز در دستور کار قرار گرفت.

,

این مسئول افزود: در استان پس از آغاز فعالیت موزه باستان شناسی و مردم شناسی عمارت مفخم در بجنورد، موزه های قلعه جلال الدین، موزه جاجرم، موزه فاروج، موزه اسناد و نسخ خطی و موزه شیروان راه اندازی شدند.

,

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه موزه ها در رشته های تاریخ، باستان شناسی، فضای باز، مردم شناسی، کاخ موزه ها، علوم تاریخ طبیعی و ... دسته بندی می شوند، موزه های خراسان شمالی در قالب موزه های تاریخ، باستان شناسی و مردم شناسی فعالیت می کنند.

,

رحمانی عنوان کرد: اشیاء موزه های استان از محل کاوش های باستان شناسی، کشفیات اتفاقی، خرید، هبه و اشیاء توقیفی تهیه و گردآوری شده اند که پس از کارشناسی و مستندنگاری در مخازن در سالن های نمایش نگهداری و نمایش داده می شوند.

,

افزون بر این، وی خاطرنشان کرد: به منظور تکمیل محتوای موزه های فعال و در حال تاسیس همچنین جلوگیری از خروج اموال تاریخی و تشویق مالکان به تحویل اشیا تاریخی خود به موزه ها، خریداری اشیاء تاریخی از مالکان نیز توسط اداره میراث فرهنگی استان انجام می شود.

,

سرپرست معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی درباره وضعیت بنا و ساختمان موزه های استان نیز اظهار کرد: موزه های استان در بناهای تاریخی استان راه اندازی شده اند.

,

وی افزود: همواره ایستایی و استحکام بنا و ساختمان موزه های فعال استان مورد بررسی و مرمت قرار می گیرند.

,

رحمانی خاطرنشان کرد: بنای تاریخی ساختمان موزه ها بر جذابیت و افزایش قابلیت های موزه ها کمک می کنند.

,

در عین حال، وی با تصریح بر این مطلب که موزه ها نیازمند تحول، استانداردسازی، افزایش خدمات کمی و کیفی در راستای مخاطب محوری هستند، گفت: این اداره کل درصدد استانداردسازی موزه ها، افزایش ضریب امنیتی آنها، افزایش مخاطب محوری و بازنگری در محتوای موزه ها هستند.

,

سرپرست معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی همچنین اعلام کرد: این اداره کل درصدد است با توجه به ویژگی های فرهنگی و تاریخی موجود در استان، حداقل یک موزه در هر شهرستان ایجاد شوند که برای تحقق آن باید زمین مناسب و اعتبارات لازم برای ساخت بنا تامین شود.

,

وی افزود: در عین حال، در حال حاضر ساختمان دو موزه در شهرستان های مانه و سملقان و اسفراین در دست ساخت هستند.

,

افزون بر این، رحمانی به فعالیت سایت موزه ها نیز اشاره کرد و گفت: این سایت موزه ها، ماهیت تاریخی باستانی دارند که در خراسان شمالی شهر تاریخی بلقیس در شهرستان اسفراین و محوطه تاریخی ریوی در شهرستان مانه و سملقان که تحت کاوش های باستان شناسی هستند، مستعد تبدیل شدن به سایت موزه را دارند.

,

وی افزود: درصورتیکه زیرساخت های لازم در این سایت موزه ها آماده سازی شوند قابلیت تبدیل به سایت موزه باستان شناسی را دارند.

,

این مسئول در بخش دیگری از سخن خود، درباره بازدید از موزه های استان نیز اظهار کرد: قبل از شیوع بیماری کرونا، میزان بازدید از موزه های استان رو به افزایش بود که با شیوع این بیماری، موزه های استان تعطیل شدند.

,

وی افزود: با کاهش اثرات بیماری کرونا در جامعه، فعالیت موزه ها دوباره آغاز شد که امیدوار هستیم دوباره میزبان بسیاری از علاقمندان در ساختمان موزه های استان باشیم.

,

سرپرست معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی یادآور شد: در نوروز امسال 30 هزار نفر از موزه های استان بازدید کردند که بیشترین میزان ثبت بازدید از موزه های استان بوده است.

,

در عین حال، رحمانی به اهداف آموزشی و پژوهشی موزه ها نیز اشاره و عنوان کرد: با توجه به وجود آثار و اشیاء تاریخی در محل ساختمان موزه های استان، آماده همکاری و مشارکت با دانشگاهیان و پژوهشگران در طرح های پژوهشی و تحقیقی هستیم.

,

انتهای پیام/قهرمانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه