اخبار داغ

یک کارشناس مسائل اقتصادی مطرح شد؛

مردمی سازی یارانه ها یک اصلاح راهبردی برای اقتصاد ایران است/ هدفمندی یارانه ها نویدبخش کاهش فاصله طبقاتی

مردمی سازی یارانه ها یک اصلاح راهبردی برای اقتصاد ایران است/ هدفمندی یارانه ها نویدبخش کاهش فاصله طبقاتی
یونسی گفت: هدفمندی یارانه‌ها یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر و یک اصلاح بسیار ساختاری عمیق و صحیح راهبردی برای اقتصاد ایران است که این امر نویددهنده اقتصادی سالم، پویا و بدون فساد و نویدبخش کاهش فاصله طبقاتی خواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی یونسی کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه در گفتگو با دیارآفتاب؛ در خصوص طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها اظهار داشت: موضوع مردمی کردن یارانه‌ها و تبدیل آن از پرداخت غیرمستقیم به پرداخت مستقیم مدتی است که در اقتصاد کشور رقم خورده و این یک اصلاح بسیار ساختاری عمیق و صحیح راهبردی برای اقتصاد ایران است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,
 
,
وی ادامه داد: اگر تاریخ پیشرفت و توسعه بسیاری از کشورهای آسیای شرقی را نگاه کنیم همیشه یک دولت شجاع بوده که توانسته بر روی فاکتورهای مهم اقتصادی تصمیمات صحیحی را اعمال کند و از مسیر آن جرقه‌های اولیه‌ای که پیشران اصلاح موارد فسادزا یا مانع توسعه هستند زده شود.
,
 
,
تنها در اقتصاد ایران به وارد کننده یارانه پرداخت می شد/ با وجود پرداخت ارز ترجیحی قیمت کالاها تا ۶۰ درصد افزایش داشت
, تنها در اقتصاد ایران به وارد کننده یارانه پرداخت می شد/ با وجود پرداخت ارز ترجیحی قیمت کالاها تا ۶۰ درصد افزایش داشت, تنها در اقتصاد ایران به وارد کننده یارانه پرداخت می شد/ با وجود پرداخت ارز ترجیحی قیمت کالاها تا ۶۰ درصد افزایش داشت,
 
,
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: برخی کشورها یارانه را به تولیدکننده می‌دهند و برخی این یارانه را به مصرف‌کننده می‌پردازند و تنها در اقتصاد ایران بوده که یارانه را به واردکننده می‌دادند و نتیجه این اقدام باعث می‌شود که میزان تحقق حمایت از مصرف‌کننده به‌صورت کامل محقق نشود.
,
 
,
یونسی اظهار داشت: همیشه وجود ضعف در سیستم توزیع که در همه کشورها وجود دارد باعث شده این یارانه‌ها به دست اقشار مورد هدف نرسد و اینجاست که واردکنندگان و واسطه‌ها کسانی هستند که از محل دریافت یارانه سود می‌برند و با این حال علیرغم اینکه سال‌ها مبالغ یارانه بسیار زیادی پرداخته شد اما به هدف نرسیده است.
,
 
,
این استاد دانشگاه تصریح کرد: عملکرد سال‌های گذشته در پرداخت یارانه نشان داد علیرغم اینکه ارز ترجیحی در طول چند سال اخیر به کالاهای اساسی داده شد بااین‌حال افزایش قیمت آن‌ها متوقف نشد و بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش قیمت داشت.
,
 
,
حرکت به سمت توزیع هدفمند یارانه ها برای اقتصاد کشور ضروری است
, حرکت به سمت توزیع هدفمند یارانه ها برای اقتصاد کشور ضروری است, حرکت به سمت توزیع هدفمند یارانه ها برای اقتصاد کشور ضروری است,
 
,
وی ادامه داد: رانت و فساد ناشی از توزیع نامناسب باعث شد طبقات متوسط و ضعیف بیشترین آسیب دیدگان باشند و از طرفی کسری بودجه دولت مانع ارائه خدمات در بخش‌های مهمی همچون تولید و بهداشت و درمان شود.
,
 
,
این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: وقتی فرایند آزادسازی یارانه‌ها به سمت مردم شکل گرفت با سازوکاری که دولت ایجاد کرد قدرت خرید خانوارها افزایش پیداکرده و نسبت قدرت خرید خانوارها در خانواده‌های کم‌درآمد و کمتر برخوردار به‌مراتب بیشتر از متوسط‌ها بوده است هرچند هنوز در توزیع هدفمند یارانه‌ها ایراداتی وجود دارد اما حرکت به این سمت برای اقتصاد کشور ضروری است.
,
 
,
آزادسازی یارانه‌ها مزیت‌های نسبی واقعی اقتصاد کشور را نشان می‌دهد
, آزادسازی یارانه‌ها مزیت‌های نسبی واقعی اقتصاد کشور را نشان می‌دهد, آزادسازی یارانه‌ها مزیت‌های نسبی واقعی اقتصاد کشور را نشان می‌دهد,
 
,
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه اظهار داشت: زمانی که هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت آن به مردم به‌جای واردکنندگان شکل‌گرفته و قیمت‌ها در بازار به حالت استاندارد برگشته انگیزه برای قاچاق کالا به‌شدت کاهش‌یافته علاوه بر اینکه آزادسازی یارانه‌ها مزیت‌های نسبی واقعی اقتصاد کشور را نشان می‌دهد.
,
 
,
یونسی با بیان اینکه با عادلانه کردن پرداخت یارانه‌ها سرمایه‌گذاران نیز با شفافیت بیشتری برای سرمایه‌گذاری تصمیم می‌گیرند افزود: وقتی برای تولید ماکارونی یارانه می‌پردازیم طبیعی است که ماکارونی تولیدی در کشور ارزان‌تر تمام می‌شود و بعد شرکت تولیدکننده می‌تواند از مابه تفاوت یارانه پرداختی و قیمت جهانی سود سرشاری ببرد و تبدیل به صادرکننده برتر هم بشود یا تبدیل شود به یک غول اقتصادی که در تصمیمات اقتصادی هم احاطه داشته باشد.
,
 
,
این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: اینک که تولید ماکارونی به قیمت تمام‌شده متناسب با هزینه‌های تولید انجام می‌گیرد توانمندی این شرکت‌ها بیشتر نمایان خواهد شد و سؤال اینجاست که آیا شرکت‌های صادرکننده ماکارونی حالا که از این رانت برخوردار نیستند می‌توانند بهره‌وری لازم در تولید باکیفیت و رقابت‌پذیر با قیمت‌های جهانی را داشته باشند که اگر این شرکت‌ها الآن بتوانند مزیت‌های نسبی خود را نشان بدهند می‌توانیم پویایی را در این آن‌ها ببینیم.
,
 
,
آزادسازی قیمت‌ها باعث می‌شود بازار رقابتی باشد/ مردمی سازی یارانه‌ها جنبه تورم‌زایی ارز ۴۲۰۰ تومانی را از بین می برد
, آزادسازی قیمت‌ها باعث می‌شود بازار رقابتی باشد/ مردمی سازی یارانه‌ها جنبه تورم‌زایی ارز ۴۲۰۰ تومانی را از بین می برد, آزادسازی قیمت‌ها باعث می‌شود بازار رقابتی باشد/ مردمی سازی یارانه‌ها جنبه تورم‌زایی ارز ۴۲۰۰ تومانی را از بین می برد,
 
,
این استاد دانشگاه تصریح کرد: وقتی یارانه به مردم پرداخت می‌شود و قیمت کالاها افزایش پیدا می‌کند انگیزه برای سرمایه‌گذاران نیز ایجاد می‌شود لذا زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های روغن اختصاص پیدا می‌کند هیچ‌وقت تولید دانه‌های روغنی در کشور دارای مزیت نسبی نیست اما این آزادسازی قیمت تولید دانه‌های روغنی را دارای مزیت می‌کند و این منجر به حرکت سرمایه‌گذاری‌ها به بخش کشاورزی می‌شود.
,
 
,
وی با بیان اینکه آزادسازی قیمت‌ها باعث می‌شود بازار رقابتی باشد افزود: در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت کالاهایی هستیم که در بازار آزاد به فروش می‌رود یعنی مثلاً مرغ به‌مراتب پایین‌تر از نرخ مصوب به فروش می‌رسد چون عرضه و تقاضا تعیین‌کننده است البته در عین حال نقش حمایتی و نظارتی دولت برای کمک به تولید هم بسیار مهم است.
,
 
,
این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: با آزادسازی قیمت‌ها اگر در برهه‌ای از زمان عرضه از تقاضا بیشتر شد خرید این محصولات برای تقویت ذخایر استراتژیک و برنامه‌ریزی برای صادرات باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.
,
یونسی با تأکید بر اینکه باید سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را به‌صورت تومان داشته باشیم خاطرنشان کرد: اگر با پرداخت یارانه مصرف‌کننده را حمایت می‌کنیم باید به این نکته توجه داشت که اگر به هر دلیلی عرضه از تقاضا بیشتر شد نباید تولیدکننده ما را ورشکسته کند چون در آینده همین مسئله منجر به کاهش عرضه و افزایش قیمت‌ها خواهد شد.
,
 
,
این استاد دانشگاه یکی دیگر از مزایای طرح مردمی سازی یارانه‌ها را جلوگیری از ایجاد تورم ناشی از تخصیص ارز ترجیحی عنوان کرد و افزود: حالا دیگر مابه تفاوت ارز نیمایی و ارز ۴۲۰۰ تومانی از ذخایر استراتژیک، چاپ اسکناس و صندوق ذخیره ارزی تأمین نمی‌شود لذا جنبه تورم‌زایی ارز ۴۲۰۰ تومانی هم از بین خواهد رفت.
,
 
,
هدفمندی یارانه ها نویدبخش کاهش فاصله طبقاتی است
, هدفمندی یارانه ها نویدبخش کاهش فاصله طبقاتی است, هدفمندی یارانه ها نویدبخش کاهش فاصله طبقاتی است,
 
,
وی اظهار داشت: هدفمندی یارانه‌ها یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و این امر نویددهنده اقتصادی سالم، پویا و بدون فساد و نویدبخش کاهش فاصله طبقاتی خواهد بود.
,
 
,
یونسی ادامه داد: بسیاری از افرادی که به خاطر رانت و انتصاب به مسئولین دولتی می‌توانستند نماینده واردات کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی باشند حالا دیگر حذف شدند و کالاها با ارز آزاد تأمین می‌شود.
,
 
,
این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر باید آنچه خرید آرد را در صنف و صنعت از نانوایی‌ها دارای مزیت می‌کند را از بین برد افزود: بعد از آزادسازی قیمت‌ها آرد صنف و صنعت حالا قیمت فروش آرد نانوایی‌ها در بازار آزاد بالاتر رفته مشکلاتی همچون کاهش پخت و فعالیت‌های سوداگرانه برای فروش این آرد را در پی خواهد داشت که نیاز است بلافاصله قیمت آرد نانوایی‌ها نیز اصلاح شود و دولت از روش‌های به‌روز برای حمایت از مصرف‌کننده استفاده کند.
,
 
,
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: نقش کسبه و فروشندگان در مدیریت بازار بسیار مهم است تا تقاضا را مدیریت کنند و از ترویج انتظارات تورمی اجتناب کنند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه