اخبار داغ

امیرعبداللهیان خبر داد؛

«الهام علی‌اف» به ایران می‌آید

«الهام علی‌اف» به ایران می‌آید
وزیر امور خارجه با اعلام اینکه آمادگی رئیس جمهور آذربایجان برای سفر به تهران را دریافت کردیم،گفت: به «الهام علی اف» برای سفر به ایران خوشامد می‌گویم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز (دوشنبه) در جریان نشست خبری مشترک با «جیحون بایرام‌اف» وزیر امور خارجه آذربایجان گفت: سفر او به دعوت اینجانب و در چارچوب رایزنی‌های مستمر دوجانبه بین تهران و باکو انجام شد و قبل از هر چیزی مایلم سالگرد تولد آقای «بایرام‌اف» را به وی تبریک بگویم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, امیرعبداللهیان, بایرام‌اف, بایرام‌اف,

وی افزود: در چارچوب مذاکرات امروز، طیف گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه را به طور ویژه مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم.

,

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: رؤسای جمهور دو کشور طی ۱۰ ماه گذشته دو دیدار با یکدیگر داشتند و در جریان این دو دیدار به ویژه دیدار هفته گذشته جناب «الهام علی‌اف» و آقای رئیسی در خصوص مرحله جدید توسعه مناسبات دو کشور، گفتگوهای سازنده و رو به جلویی داشتیم.

,

امیرعبداللهیان با بیان اینکه بر تعمیق روابط دو کشور بر اساس تفاهم و اعتماد و منافع متقابل دو کشور تاکید کردیم، اظهار کرد: در گفتگوهای امروز بار دیگر تمامیت ارضی کشورها از جمله جمهوری آذربایجان مورد تاکید ما قرار گرفت. همچنین حمایت خود از روند حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه قره‌باغ بر اساس اصول شناخته شده حقوق بین‌الملل را مورد تاکید قرار دادیم.

, امیرعبداللهیان, آمیز,

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مناقشه قره‌باغ همواره آمادگی خود برای کمک به حل و فصل بحران از طریق گفتگو را اعلام کرد. ما همچنان آماده تداوم حمایت‌ها و مساعدت در این زمینه هستیم تا مسائل حقوقی باقی مانده بر مبنای احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت طرفین از مسیر گفتگو سیاسی حل و فصل شود.

,

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: ما معتقدیم در شرایط جدید فرمت‌های منطقه‌ای بین دو کشور و یا با دیگر کشورها وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

,

امیرعبداللهیان گفت: در سفر هفته گذشته به آنکارا با برادرم آقای «چاووش‌اوغلو» توافق کردیم نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه در تهران در سطح وزرای امور خارجه برگزار شود.

, امیرعبداللهیان,

وی افزود: امروز در خصوص بازه زمانی و تاریخ آن توافق خواهیم کرد. فرمت دیگری در سطح کارشناسان ارشد وجود دارد. اجلاس ۳+۳ بین کارشناسان ارشد و در گام بعدی بین وزاری خارجه آذربایجان، ارمنستان، ایران، روسیه، ترکیه و گرجستان برگزار خواهد شد.

, وزاری,

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در مورد تاریخ توافق خواهیم کرد و تهران یا یکی از شهرهای ایران میزبان آن خواهد بود.

,

امیرعبداللهیان گفت: همزمان با سفر آقای «بایرام‌اف» آمادگی رئیس جمهور محترم جمهوری آذربایجان برای سفر به تهران را دریافت کردیم.

, امیرعبداللهیان, بایرام‌اف,

وی گفت: در خصوص نهایی شدن تاریخ سفر رئیس جمهور آذربایجان در ادامه نشست امروز پیشنهادات را مورد بررسی قرار خواهیم داد و از همین‌جا به جناب آقای «الهام علی» برای سفر به جمهوری اسلامی ایران خوش آمد می‌گویم.

,

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: انرژی و ترانزیت دو موضوع مهم در همکاری‌های اقتصادی دو کشور است. وزیر نیروی کشورمان در سفری که در هفته جاری به آذربایجان خواهند داشت، در این سفر برنامه‌ ریزی در خصوص بهره برداری از سد خداآفرین انجام خواهد شد. گفتگوهای مهمی نیز در این رابطه بین رؤسای جمهور دو کشور در گذشته انجام شد.

, ریزی, خداآفرین,

امیرعبداللهیان افزود: ما معتقد هستیم با توجه به ورود به تابستان هر چه سریع‌تر این دو پروژه که بین دو کشور وجود دارد و به مرحله نهایی رسیده باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

, امیرعبداللهیان,

وی تصریح کرد: تبادل برق بین دو کشور در فصل پرمصرف و با هدف تقویت امنیت انرژی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در توافقات دو کشور قرار گرفت که در جریان سفر وزیر نیروی کشور ما نهایی خواهد شد.

,

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه همچنین درباره آلودگی زیست محیطی پیرامون رود ارس با همکارم گفتگو کردیم، اظهار کرد: یکی از نگرانی‌های استان‌های مرزی ما وارد شدن آلودگی به رودخانه مرزی و نگرانی‌های زیست محیطی در رود ارس است.

,

امیرعبداللهیان گفت: برخی از این موارد در حوزه تخصصی محیط زیست قرار دارد و ریشه‌های آن در ایران و جمهوری آذربایجان مورد شناسایی قرار گرفت و امیدواریم در این مسیر بتوانیم اقدامات مؤثری انجام دهیم.

, امیرعبداللهیان,

وی تاکید کرد: خرسندیم که در ماه گذشته، شاهد جهش در حجم تبادلات تجاری دو کشور بودیم و امیدواریم با گفتگوهای امروز شاهد افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی در بخش خصوصی و دولتی باشیم.

,

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: توافق کردیم اقداماتی انجام دهیم که از این رفت‌وآمدها، مردم دو کشور به طور ملموس احساس پیشرفت کنند. احساس پیشرفت زمانی حاصل خواهد شد که رفت و آمد اتباع دو کشور با توجه به مهار کرونا در هر دو طرف به صورت عادی از سر گرفته شود و تجار و بازرگانان و همه بخش‌های که در تعامل و همکاری بین دو کشور در حرکت هستند به راحتی بتوانند مأموریت‌های خودشان را در راستای منافع انجام دهند.

,

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه در حوزه مسائل فرهنگی نیز گفتگو کردیم، اظهار کرد: در هفته‌ی گذشته وزیر فرهنگ آذربایجان سفری به تهران داشت و با همتای خودشان گفتگوهای مثبت و رو به جلویی انجام دادند.

, امیرعبداللهیان,

وی افزود: خرسندم که در جمع شما اعلام کنم که ما در ۱۰ ماه گذشته از مرحله سو تفاهمات به خوبی عبور کردیم و اکنون در مرحله پیشرفت و توسعه آینده مناسبات همه‌جانبه تهران و باکو در راستای منافع دو ملت هستیم.

,

همچنین در پایان این نشست خبری، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تقدیر از خدمات سعید خطیب‌زاده سخنگوی سابق وزارت امور خارجه کشورمان، گفت: در هنگام افزایش تنش‌ها، کمیته رسانه‌ای مشترک به ریاست سخنگویان وزارت خارجه دو کشور را برگزار کردیم و همکارم جناب آقای خطیب زاده و تیم او به برادران خود کمک کردند که بتوانیم تنش‌های رسانه‌ای را در روابط دو کشور کاهش دهیم.

,

وی گفت: همچنین به برادر خوبم آقای کنعانی تبریک می‌گویم و امیدوار هستم که در مرحله جدید با نشاط‌تر از گذشته هماهنگی‌های ما و ارتباط دستگاه دیپلماسی با اصحاب رسانه در داخل و خارج از کشور حفظ شود و ارتقا پیدا کند.

,

 

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه