اخبار داغ

یادداشت رسول باختر پیرامون یک شایعه بی‌اساس؛

صلاحیت و لزوم ورود قوه قضائیه به جرایم رخ داده در فدراسیون فوتبال در آستانه انتخابات

صلاحیت و لزوم ورود قوه قضائیه به جرایم رخ داده در فدراسیون فوتبال در آستانه انتخابات
کارشناس حقوقی و وکیل ورزشی طی یادداشتی به صلاحیت ورود قوه قضائیه به جرائم رخ داده در فدراسیون فوتبال پرداخت.
[

به گزارش خبرگزاری دانا؛ رسول باختر، کارشناس حقوقی و وکیل ورزشی طی یادداشتی که در اختیار این خبرگزاری قرار داده، به صلاحیت و لزوم ورود قوه قضائیه به جرایم رخ داده در فدراسیون فوتبال در آستانه انتخابات این نهاد ورزشی به شرح زیر پرداخت؛

,

" آیا قوه قضائیه حق ورود به جرایم رخ داده در فدراسیون فوتبال را دارد یا خیر؟

,
 
,
این روزها بحث بر سر امکان ورود قوه قضائیه به پرونده ویلموتس داغ است و هرکس از ظن خود نظری می‌دهد. دخالت ثالث، دخالت سیاسیون، دخالت دولت و دخالت حاکمیت در کنار تعلیق کلیدواژه‌های اساسی فوتبال ایران است؛ در حالی که در دنیا جام جهانی است.
,
 
,
از ۳ جهت به این مطلب نگاه کنیم؛ اول از نظر سابقه، بعد از منظر اقدامات فیفا و نهایتا تفسیر و واژه دخالت.
,
 
,
۱- ۲ مثال از دخالت مقامات قضایی و یک مثال از پیشنهاد فیفا؛
,
 
,
در رسوایی مالی سال ۲۰۱۵، مقامات بسیاری از فدراسیون‌های مختلف و فیفا توسط قوه قضائیه ایالات متحده و سوئیس تحت تعقیب قرار گرفتند که نام ریاست و دبیر کل فیفا در آن میان بوده. فیفا فدراسیون برزیل و یا آمریکا را تعلیق کرد؟! ۲ سال پیش، جانی اینفانتینو تحت تعقیب دادستان کل سوئیس برای جرایم مالی قرار گرفت. سوئیس تعلیق شد؟!
,
 
,
دستگیری رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا توسط پلیس به اتهام مالی، دستگیری ویلیام ریبیرو بازیکن برزیلی به اتهام شروع به قتل داور مسابقه حین بازی، دستگیری ایجنت رونالدو در برزیل به اتهام پول‌شویی، دستگیری رئیس باشگاه بنفیکا در پرتغال به اتهامات مالی و هزاران مثال دیگر اثباتی است بر امکان ورود مقامات قضایی.
,
 
,
۲- اوایل کرونا، فیفا اعلام کرد که ادامه برگزاری مسابقات ذیل نظر مقامات ذی‌صلاح بهداشتی کشورهاست. ظاهرا فیفا خودش این بخش اساسنامه را نادیده گرفته. در این شرایط فیفا باید خودش را تعلیق کند؟!
,
 
,
۳- اولا فیفا در اساسنامه از واژه دخالت استفاده کرده که این واژه به هر ورودی کار ندارد، بلکه به تلاش‌های ناخواسته و یا بدون نیاز اشاره کرده! پس وقتی که به تلاشی نیاز هست، اسمش دخالت نیست. جایی که مقامات قضایی برحسب وظیفه ورود می‌کنند، اسمش دخالت نیست.
,
 
,
فرض کنیم در جلسه هیئت رئیسه فدراسیون کنیا، ۲ نفر درگیر شوند و یکی کشته شود؛ خانواده مقتول اگر برای قتل شکایت کنند، فیفا اجازه رسیدگی نمی‌دهد؟ قطعا ارتکاب جرم در اون کشور باید در دادگاه رسیدگی شود. جرم مالی هم دست کمی از قتل ندارد و در هرصورت جرم، جرم است.
,
 
,
پیشنهاد می‌دهم به قوه قضائیه که هوشمند و حرفه‌ای عمل کند. شما باید به صورت رسمی علت شروع رسیدگی، اتهامات و ادله موجود رو به فیفا بگویید. قطعا اطلاعات غلط و نادرستی به آنها مخابره می‌شود وگرنه فیفا با هرگونه فساد مالی مبارزه می‌کند."
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه