اخبار داغ

اقبال شاکری در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

تعرفه‌گذاری هوشمند بر واردات/ حذف معافیت‌ واردات ماشین‌آلات در مقابل حمایت از تولید داخلی

تعرفه‌گذاری هوشمند بر واردات/ حذف معافیت‌ واردات ماشین‌آلات در مقابل حمایت از تولید داخلی
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اهمیت حمایت از تولید ملی گفت: باید واردات به‌گونه‌ای باشد که به تولید داخلی ضربه نزند، در همین رابطه نیز موضوع تعرفه‌گذاری هوشمند بر واردات اتخاذ شده است تا علاوه بر حذف ممنوعیت‌ها، معافیت نیز به واردات کالایی به مشابه تولید شده در داخل را دارد اعطا نشود.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ یکی از موضوعات مهم در زمینه توسعه صنعتی کشور، مبحث توسعه صنایع ماشین‌سازی و ابزارآلات صنعتی و کشاورزی است که با سیاست‌گذاری صحیح موجب توسعه صنعتی کشور می‌شود.

دراین‌رابطه مهم است توجه داشته باشیم که استراتژی توسعه صنعتی مبتنی بر توسعه صنعت ماشین سازی و ابزارآلات است، لذا جلوگیری از واردات در این موضوع به شکل‌گیری صنعت به معنای واقعی و نه مونتاژ و همچنین صادرات ماشین‌آلات خواهد شد.

بیشتر بخوانید:
واردات بی‌ رویه، عامل خروج ارز و نابودی فرصت‌ های شغلی

بر همین اساس،باید از یک سو واردات ماشین‌های ساخته شده و آماده باید کاهش یابد و از سوی دیگر شرایطی مهیا شود که صنعت ماشین‌سازی در کشور به‌گونه‌ای مدیریت شود تا شاهد شکل‌گیری این صنعت و در نهایت رسیدن به توسعه صنعتی پایدار در ساخت صفر تا صد ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی باشیم.

البته باید در نظر داشته باشیم که بدون ساخت ماشین‌آلات صنعتی که عامل تولید هستند تولید به‌نوعی مونتاژ منتهی خواهد شد که در سال‌های اخیر دیدیم که این اتفاق در صنعت خودروسازی فعلی رخ  داد و عملاً با رویکرد واردات ماشین‌آلات صنعتی به‌جای تولید آن‌ها در داخل کشور، صنعت مادر در این حوزه ایجاد نشد و توسعه صنعتی به معنی اصلی خود رخ نداد و موجب شد با تشدید تحریم‌ها این صنایع ضعیف عمل کنند.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, صنایع ماشین‌سازی و ابزارآلات صنعتی و کشاورزی,
,
, جلوگیری از واردات,
,
,
, واردات بی‌ رویه، عامل خروج ارز و نابودی فرصت‌ های شغلی,
,
, واردات ماشین‌های ساخته شده,
,
, واردات ماشین‌آلات صنعتی,
,
, ,

لزوم حمایت از تولید ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی در داخل کشور

, لزوم حمایت از تولید ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی در داخل کشور, لزوم حمایت از تولید ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی در داخل کشور,


اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با راه دانا؛ در خصوص لزوم حمایت از تولید ماشین‌آلات در داخل کشور اظهار کرد: این موضوع به‌ویژه پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه و ضدبشری آمریکا و اینکه کشور به سمت اقتصاد مقاومتی سوق داده شد، بسیار موردتوجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این بحث فقط در ارتباط با ماشین‌آلات مطرح نیست و در همه زمینه‌ها وجود دارد. ما در ارتباط با صنایع سبک مانند تجهیزات پزشکی و تجهیزات بادقت بالا، خدمات، تولیدات دارو و مواد غذایی پیشرفت‌های خوبی در زمینه تولید داخلی داشته‌ایم. آثار این رشد را در دوران کرونا به‌خوبی مشاهده کردیم. همین امر باعث شده است که معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری، وزارت علوم و بهداشت و مراکز دیگری که با فناوری‌ها سروکار دارند به حمایت از تولید داخلی برخیزند.

,
, راه دانا,
,
,

تصویب طرح جهش اقتصاد دانش‌بنیان

, تصویب طرح جهش اقتصاد دانش‌بنیان, تصویب طرح جهش اقتصاد دانش‌بنیان,


وی در ادامه گفت: آخرین اقدامی که در مجلس در خصوص حمایت از تولید داخلی انجام شده، تصویب طرح جهش اقتصاد دانش‌بنیان بوده و اینها قوانین پیشرو، انقلابی و حمایتگرانه از تولید داخلی به‌ویژه تولیدات دانش‌بنیان و فناورانه هستند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در ارتباط با صنایع سنگین یک الی دو شرکت در کشور حضور دارند که خیلی خوب کارکرده‌اند. اما آن‌قدر نیازهای داخلی زیاد است که تولیدات آن‌ها کافی نیست. به نظر می‌رسد، در این زمینه نیاز به همت بیشتری داریم تا این حوزه نیز مانند بخش خدمات و صنایع سبک پیشرفت داشته باشد.

وی ادامه داد: نظر شخصی من این است که ضمن حمایت از تولیدات داخلی باید به واردات هدفمند اقدام کنیم؛ ولی اولویت باید با حمایت از تولید ملی باشد، اما تا زمانی که تولیدکنندگان داخلی آن‌قدر پیشرفت می‌کنند که می‌توانند بازار داخل را تأمین کنند، باید برای رفع نیازهای خود به واردات بپردازیم.

,
,
,
,
,
, واردات هدفمند,

واردات به‌گونه‌ای باشد که به تولید داخلی ضربه نزند

, واردات به‌گونه‌ای باشد که به تولید داخلی ضربه نزند, واردات به‌گونه‌ای باشد که به تولید داخلی ضربه نزند,


این نماینده مجلس با اشاره به اینکه واردات باید به‌گونه‌ای باشد که به تولید داخلی ضربه نزند، گفت: به همین واسطه موضوع تعرفه‌گذاری هوشمند بر واردات مورد تأکید است تا علاوه بر حذف ممنوعیت‌ها، معافیت نیز به واردات در مقابل تولید داخل اعطا نشود. اما به رفع نیازهای ما بپردازد و بخش‌هایی را که تولید ملی نمی‌تواند جوابگو باشد، تأمین کند. ما نمی‌توانیم ۵ الی ۶ سال صبر کنیم که به طور مثال واگن‌های قطار و مترو به‌صورت کامل در داخل تولید شود. در این بازة زمانی نیازهایی داریم که باید با واردات رفع کنیم. اما باز هم تأکید می‌کنم که این واردات باید به‌صورت هدفمند باشد و به تولید داخلی لطمه نزند.

وی گفت: باید هدف اصلی افزایش تکنولوژی داخلی باشد و فناوری را به کشور وارد کنیم تا در نهایت خودمان به تولید ماشین‌آلات بپردازیم. همان‌طور که تا کنون توانسته‌ایم در حوزه خدمات و تولید صنایع سبک پیشرفت داشته باشیم، باید بتوانیم در زمینة تولید صنایع سنگین و به‌ویژه تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین سرمایه‌گذاری‌های لازم را داشته باشیم. ارائة تسهیلات خوب با نرخ مناسب باید در دستور کار قرار بگیرد.

,
, واردات, تعرفه‌گذاری هوشمند بر واردات, واردات باید به‌صورت هدفمند,
,
,

نقش شرکت‌های دانش بنیان در تولید ماشین آلات صنعتی باید پررنگ شود

, نقش شرکت‌های دانش بنیان در تولید ماشین آلات صنعتی باید پررنگ شود, نقش شرکت‌های دانش بنیان در تولید ماشین آلات صنعتی باید پررنگ شود,


شاکری خاطرنشان کرد: باید بخش‌های داخلی و دستگاه‌های اجرایی موظف باشند، خریدهای خود را حتی‌الامکان از تولیدکنندگان داخلی تهیه کنند. تا جایی باید تولید ماشین‌آلات در داخل کشور رشد کند که بتوانیم به صادرات آن‌ها بپردازیم. الان در برخی از صنایع سبک صادرات به خارج از کشور را داریم. ما شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در کشور داریم که در حوزه ماشین‌آلات می‌توانند فعال شوند.

وی در پایان گفت: صنایع تولیدی مادر از جمله ماشین‌سازی نیاز به حمایت دارند و باید این موضوع در دستور کار باشد. برخی به واردات بی‌رویه عادت کرده‌اند و به سود حاصل از آن وابسته شده‌اند. باید با این افراد مقابله کنیم و واردات هدفمند در دستور کار قرار دهیم نه واردات ماشین‌آلات آماده‌به‌کار را و سرمایه‌گذاری در ساخت ماشین‌آلات را در ستور کار قرار دهیم تا در بلندمدت منافع آن به مردم برگردد.
 

,
,
,
, واردات بی‌رویه, واردات هدفمند, واردات ماشین‌آلات,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه