اخبار داغ

نخعی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

اعطای یارانه انرژی به صنایع، مشروط به توسعه زنجیره ارزش/ لزوم خلق ارزش‌افزوده در پتروشیمی‌ها به نفع اقتصاد

اعطای یارانه انرژی به صنایع، مشروط به توسعه زنجیره ارزش/ لزوم خلق ارزش‌افزوده در پتروشیمی‌ها به نفع اقتصاد
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه اعطای خوراک گاز ارزان به پتروشیمی‌ها باید مشروط به توسعه زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی در خلق ارزش‌افزوده برای اقتصاد باشد، گفت: در برنامه هفتم توسعه و بودجه سنواتی به‌تدریج هم در خصوص قیمت خوراک و هم قیمت سوخت صنایع باید به تعدیل برسیم و در نهایت اصلاحات اصولی صورت پذیرد.
[

مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره لزوم حمایت مشروط یارانه‌ای از صنایع جهت توسعه زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی اظهار کرد: صنعت پتروشیمی از جمله صنایعی است که کشور ما در دنیا امکان رقابت در این زمینه را در دست دارد.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, توسعه زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی, صنعت پتروشیمی,

اعطای یارانه انرژی به صنایع، مشروط به توسعه زنجیره ارزش

, اعطای یارانه انرژی به صنایع، مشروط به توسعه زنجیره ارزش, اعطای یارانه انرژی به صنایع، مشروط به توسعه زنجیره ارزش,

وی ادامه داد: همه جای دنیا برای اینکه این صنایع رشد پیدا کنند، مشوق‌هایی را مثل معافیت‌های مالیاتی، نرخ پایین خوراک و انرژی برای آنها در نظر می‌گیرند؛ اما همه این موارد مشروط به توسعه زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی بوده است. در سنوات گذشته هم این مشوق‌ها برای صنایع پتروشیمی کشور وجود داشته؛ ولی مهم این است که این حمایت به یک توسعه پایدار منتج شود.

بیشتر بخوانید:
امکان جایگزینی انرژی، برای برخی صنایع وجود ندارد/ عدالت در توزیع یارانه با تعرفه‌گذاری پلکانی

وی ادامه داد: مثلاً همچنان که صنایع برای واردکردن ماشین‌آلات، معافیت‌های گمرکی داشتند؛ باید ماشین‌آلاتی که در داخل کشور تولید می‌شدند را از این چرخه تهیه می‌کردند و یا باید ماشین‌آلات وارداتی تا جای ممکن داخلی‌سازی می‌شد تا زمینه برای بومی‌سازی آن صنعت فراهم می‌شد و موجب افزایش چرخه ارزش‌افزوده در آن ماشین‌آلات می‌شد تا صرفاً کشور مصرف‌کننده نباشد.

وی در ادامه افزود: بنابراین رانت، همیشه منفی نیست؛ بلکه می‌تواند جنبه مثبت و حمایتی هم داشته باشد؛ اما مسئله مهم این است که این رانت و مشوق نباید دائمی و مشروط به توسعه و خلق ارزش بیشتر باشد و به‌ مرور زمان حذف گردد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس توضیح داد: باید حمایت را زمان‌دار کرد تا زمانی که این صنعت شکل بگیرد و با صنایع مشابه خودش که سال‌های طولانی است در حال فعالیت هستند، در دنیا قابل‌رقابت باشد؛ بنابراین به‌تدریج و با پاگرفتن این صنایع زمان این مشوق‌ها را باید کاهش داد؛ چراکه این حمایت‌ها از منابع بیت‌المال و برای همه مردم است.

وی ادامه داد: این صنایع باید بتوانند با بهینه‌سازی و استفاده از سبک‌های جدید مدیریتی، تولید خود را در دنیا رقابتی کنند، مشابه کاری که در دنیا انجام می‌شود؛ ضمن اینکه باید تمرکزمان را در حوزه انرژی هم بگذاریم؛ چراکه درصد بالایی از هدررفت انرژی در همین حوزه صنایع اتفاق می‌افتد؛ اما هر زمان که صحبت از بهینه‌سازی می‌شود، توپ را در زمین مردم می‌اندازیم و هشدار می‌دهیم که کمتر مصرف کنند.

نخعی توضیح داد: این در حالی است که تقریباً نزدیک ۵۰ درصد تلفات انرژی، در نیروگاه‌ها و صنایع نفتی و گازی اتفاق می‌افتد و بخشی  از این هدررفت به‌خاطر قیمت پایین و رانت‌هایی است که در خوراک سوخت صنایع داریم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در رابطه

, صنایع پتروشیمی,
,
, بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,
, امکان جایگزینی انرژی، برای برخی صنایع وجود ندارد/ عدالت در توزیع یارانه با تعرفه‌گذاری پلکانی,
,
,
,
,
,
, صنایع مشابه,
,
,
,
, نیروگاه‌ها و صنایع نفتی و گازی,
,
,

با تصمیم مجلس برای اصلاح یارانه انرژی صنایع، گفت: در زمینه هدفمندسازی یارانه انرژی صنایع باید رویکرد دو سال اخیر را مشاهده کرد که طی ۲ سال گذشته مجلس قدم‌های خوبی دراین‌رابطه برداشته است.

, یارانه انرژی, یارانه انرژی,

لزوم خلق ارزش‌افزوده در پتروشیمی‌ها به نفع اقتصاد

, لزوم خلق ارزش‌افزوده در پتروشیمی‌ها به نفع اقتصاد, لزوم خلق ارزش‌افزوده در پتروشیمی‌ها به نفع اقتصاد,

وی گفت: در زمینه خوراک گاز پتروشیمی‌ها نیز تداوم اعطای رانت خوراک ارزان باید مشروط به توسعه زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی و خلق ارزش‌افزوده بالاتر در اقتصاد باشد. حتماً سال‌های بعد به‌تدریج هم در خصوص قیمت خوراک و هم قیمت سوخت صنایع نیز باید تعدیل و در نهایت در یک مدت مشخص این رانت به صفر برسد.

این نماینده تصریح کرد: اصلاحات اصولی در این زمینه را در برنامه هفتم توسعه و بودجه سنواتی، انجام خواهیم داد و امیدواریم دولت هم به آن بپردازد.  

وی در پایان در خصوص افزایش سالانه ۲۰ درصدی قیمت سوخت صنایع، طی برنامه سه‌ساله، اظهار داشت: پیشنهاد خوبی است اما روی ضرایب باید فکر کرد؛ زیرا همان‌طور که تأکید کردم این رانت را طی برنامه چندساله باید کمتر کرد.
 

, سوخت صنایع,
,
,
,
, قیمت سوخت صنایع,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه