اخبار داغ

پرونده مسکن مهر در اصفهان به ایستگاه آخر رسید؛

آمادگی بازار مسکن برای خیز قیمت ها

آمادگی بازار مسکن برای خیز قیمت ها
همه هدف طرح مسکن مهر، هماهنگ کردن عرضه و تقاضا در بازار مسکن و در نهایت کاهش و یا ثبات قیمت ها در بازاری بود که به تاخت روند صعود قیمت ها را طی می کردامروز این طرح به پایان خود رسیده ولی هنوز کفه تقاضا بر عرضه غالب است و قیمتها در انتظار هجوم خریداران، برای صعود لحظه شماری میکند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز،  سال آینده پرونده مسکن مهر در استان بسته خواهد شد. در واقع اصفهان رتبه نخست در ساخت و تحویل این واحدها را از آن خود کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

سهم استان از این طرح کشوری، ۲۱۳ هزار واحد در قالب مسکن مهر شهری و روستایی بود که تا چند ماه اخیر ۷۵ درصد از کل طرح تکمیل و افتتاح شده بود و با حضور رییس جمهور در اصفهان،۱۲ هزار واحد دیگردر سطح استان افتتاح و تحویل متقاضیان گردید.

,

همه هدف طرح یاد شده، هماهنگ کردن عرضه و تقاضا در بازار مسکن و در نهایت کاهش و یا ثبات قیمت ها در بازاری بود که به تاخت روند صعود قیمت ها را طی می کرد.

,

امروز این طرح به پایان خود رسیده ولی هنوز کفه تقاضا بر عرضه غالب است و قیمت ها در انتظار هجوم خریداران، برای صعود لحظه شماری می کند.

,

*خروج سرمایه های سرگردان از بازار مسکن

,

مسکن باید کالای مصرفی باشد اما در ایران همانند طلا جایگاه قلک خود را حفظ کرده و به همین دلیل به مسایل سیاسی و سایر عوامل اقتصاد در کشور همانند نرخ دلار، طلا و نفت وابستگی شدید دارد.

,

روی دیگر سکه اقتصاد کشور، سرمایه های سرگردان خرد و کلانی است که هر زمان بر اساس مقتضیات اقتصاد در بازار خاصی فرود می آید.

,

حدود سه سال قبل با افزایش قیمت دلار و طلا، مسکن نیز شتابان گران شد و در نهایت با ثبات بازار، امروز سرمایه های سرگردان از بازار مسکن خارج شده که نتیجه آن رکود سنگین، بلاتکلیفی انبوه سازان واقعی و عدم توان خرید برای مشتریان واقعی این بازار است.

,

البته با این تفاوت که در دوران رکود همواره بخشی از افزایش قیمت کاهش می یافت که امروز چنین امری تحقق نیافته است.
تحقیقات میدانی خبرنگار تسنیم نشان میدهد که قیمت مسکن در جنوب و به اصطلاح بالای شهر کاهش قابل توجهی نداشته و هرچند از پایان پاییز تحرکاتی برای خرید آغاز شده اما در واقع قیمت ها نسبت به دوسال قبل کاهش نیافته و تنها در زمان فروش، خریدار با بهانه رکود تقاصای تخفیف قابل تامل کرده و فروشنده به اجبار آن را می پذیرد.

,
,

بازار ساخت و ساز به حالت نیمه تعطیل درآمده و بسیاری از انبوه سازان به مرز ورشکستگی و خواب سرمایه رسیده اند و به اجبار واحدهای خالی را به اجاره داده اند.
هرچند که این امرمشهود است اما آنها تاییدش نمیکنند.

,
,

در این میان آنچه افزایش چشمگیری داشته و همواره نیز سیر صعود را می پیماید، رشد اجاره بهاست.
چرا که مردم با وجود طرح های گوناگون و افزایش وام خرید مسکن، اما به علت قیمت های بالا از عهده خرید بر نمی آیند و به ناچار اجاره نشینی را ترجیح داده اند.

,
,

رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان معتقد است که با وامهای اعلام شده توسط مسوولان در کلانشهر اصفهان و با توجه به قیمت مسکن، امکان خرید وجود ندارد.
رسول جهانگیری با بیان اینکه از اواخر سال۹۱به بعد بازار مسکن در رکود بوده است به تسنیم گفت: رشد قیمت مسکن هنوز وجود دارد که باید مسوولان ذی ربط با برنامه ای مناسب، با بازگشت سرمایه به این بازار، وضعیت را عادی کنند.

,
,

وی با اشاره به این موضوع که رکود جلوی رشد قیمتها را گرفته است، اظهار داشت: اما هنوز قیمتها به دو سال گذشته بازنگشته است.
به گفته جهانگیری، با وجود اجرای طرح مسکن مهر اما هنوز از تقاضای بازار کاسته نشده است.

,
,

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه تورم ناگهانی در بازار مسکن باعث رکود شده است، گفت: درسالهای گذشته نیز تورم یک باره و ورود سرمایه سرگردان به این بازار باعث رشد افسار گسیخته قیمت ها شده که در نهایت با خروج این سرمایه ها رکود اتفاق افتاده است.

,

وی از کاهش صدور پروانه های ساخت و ساز خبر میدهد که زیان شهرداری را نیز در پی داشته است.
جهانگیری معتقد است که با اتخاذ سیاست های اقتصادی مناسب میتوان بازار مسکن را از شرایط فعلی نجات داد.

,
,

*تقاضا وجود دارد

,

بسیاری از کارشناسان مسکن اعتقاد دارند که رکود این بازار در حال از بین رفتن است.
تعداد معاملات ثبت شده در سامانه رهگیری مسکن نیز موید این مساله است که در ماه های اخیر به خصوص در پایتخت، رشد محسوسی در ثبت معاملات اتفاق افتاده که اگر حساب الگوبرداری اصفهان از پایتخت درست باشد باید در انتظار این رشد در اصفهان نیز بود.

,
,

طی یک سال اخیر که بازار در شوک رشد قیمت ودر انتطار معجزه کاهش نرخ هابود، هرچند معامله ای انجام نمی گرفت اما این به معنای کاهش تقاضا نبود.
رشد تقاضا با توجه به آمار ازدواج وجود دارد اما بودجه ای برای خرید نیست.

,
,

این وضعیت به طور قطع نمیتواند پایدار باشد و درنهایت یخ بازار شکسته میشود و باتوجه به کاهش قابل توجه ساخت و ساز امکان جهش قیمت با توجه به کاهش نرخ نفت و افزایش قیمت دلار دور از انتظار نخواهد بود.

,

به گفته دبیر انجمن انبوه سازان اصفهان طرح مسکن مهر نتوانسته نیاز مردم به مسکن را رفع کند.
احمد تولا به تسنیم گفت: هر چند ساخت مسکن مهر در راستای نیاز مردم بود اما به دلیل فاصله زیاد از اصفهان، نتوانست نیاز مردم را پاسخ دهد و امروز بسیاری از واحدهای دور آن خالی از سکنه است.

,
,

وی ادامه داد: بنابراین هنوز نیاز به مسکن وجود دارد اما بازار در رکود توام با گرانی یا همان رکود تورمی فرو رفته است.
تولا با بیان اینکه تورم تنها به مسکن خلاصه نشده است، اظهار داشت: آهن و سایر مصالح ساختمانی گران شده که به صورت مستقیم در افزایش قیمت مسکن موثر است.

,
,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه