اخبار داغ

گفتگویی با امام جماعت امام زاده سید حمزه کاشمر؛

امام زاده سید حمزه کاشمر ،نگین فرهنگی منطقه

امام زاده سید حمزه کاشمر ،نگین فرهنگی  منطقه
امام جماعت امام زاده سید حمزه کاشمر گشفت: :کاشمر یکی از شهرستان های زیارتی استان خراسان رضوی می باشد که منور به وجود سه امامزاده و نیز زیارتگاه شهید مدرس(ره) می باشد که یکی از امامزاده های بسیار معروف این شهرستان حضرت سید حمزه(ع) فرزند بلافصل حضرت امام موسی بن جعفر سلام ا... علیه و برادر ابوینی حضرت سیداحمد شاهچراغ و امامزاده سید محمد عابد و از همه مهمتر برادر امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا سلام ا... علیه می باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا،دهه کرامت فرصت خوبی است برای آشنایی با امامزادگان مدفون در شهرستان کاشمر، حجت اسلام رضائی امام جماعت امام زاده سید حمزه کاشمر در گفتگو با کاشمر بصیر  در رابطه با لرزوم معرفی امامزادگان گفت:یکی از کارهای بسیار عالی که لازم است صورت بگیرد معرفی امامزادگان مدفون در شهرستان کاشمر می باشد تا خود اهالی این منطقه با این شخصیت های بزرگوار آشنا شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشمر بصیر,

وی افزود: کاشمر یکی از شهرستان های زیارتی استان خراسان رضوی می باشد که منور به وجود سه امامزاده و نیز زیارتگاه شهید مدرس(ره) می باشد که یکی از امامزاده های بسیار معروف این شهرستان حضرت سید حمزه(ع) فرزند بلافصل حضرت امام موسی بن جعفر سلام ا... علیه و برادر ابوینی حضرت سیداحمد شاهچراغ و امامزاده سید محمد عابد و از همه مهمتر برادر امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا سلام ا... علیه می باشند.
رضایی ادامه داد: این امامزاده بزرگوار در شهر دارالمؤمنین کاشمر در بقعه ای زیبا و باصفا و روحبخش معروف به باغمزار دفن شده است و مساحت این بقعه حدود 8 هکتار که ظاهراً در دوران صفویه مورد توجه بوده و در دوره ما نیز توسط مرحوم مهندس فتحی بازسازی و مرمت شده است و در حال حاضر دارای 4 هزار متر مربع مسقف می باشد و یکی از مراکز فرهنگی و نشر معارف تشیع در منطقه است ضمن اینکه بزرگترین نمازجماعت مغرب و عشا در منطقه در این زیارتگاه برگزار می شود و همچنین در شب های قدر میزبان حدود 15 هزار نفر شب زنده دار بوده است.
امام جماعت زیارتگاه حضرت سیدحمزه علیه السلام در مورد شخصیت والای این امامزاده لازم التکریم اظهار داشت: ایشان دارای فضایلی ممتاز از نظر شأن و منزلت بوده و مردی عالم، فاضل و باتقوا بوده است و در کتاب تحفه الازهار و زلال الانهار در مورد ایشان آمده است که کان عالما، فاضلا کاملا صیّنا دیّنا جلیلا... ضمن اینکه ایشان در همان زمان خود نیز فردی محبوب بوده است و جزو 4 یا 5 فرزند مهم امام کاظم(ع) محسوب می شود.
حجت الاسلام و المسلمین رضایی ادامه داد: در مورد مادر گرامی این امامزاده که به نام ام احمد معروف می باشد نیز نقل شده است که از داناترین، پرهیزگارترین و گرامی ترین زنان حضرت موسی بن جعفر(ع) بوده که امام عنایت خاصی به وی داشته و مورد اعتماد و اطمینان ایشان بوده است تا جایی که او را یکی از اوصیای خود به حساب آورده و حتی زمانی که امام کاظم(ع) عازم بغداد بودند ودایع امامت را به ایشان سپرد و پس از شهادت امام موسی بن جعفر(ع) این ودایع توسط ام احمد به امام رضا سلام ا... علیه تحویل داده شد.
وی خاطرنشان کرد: یک نکته مهم در مورد حضرت سید حمزه علیه السلام این است که ایشان جد حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی می باشند و امام راحل یکی از اولاد و ذریه حضرت سیدحمزه به حساب می آیند ضمن اینکه این امامزاده بزرگوار جد سلاطین صفوی محسوب می شوند به گونه ای که در کتب تاریخی آمده است که «امامزاده سیدحمزه بن موسی الکالظم در ترشیز، و او جد سلاطین صفویه است، بارگاه و صحن عالی دارد».
رضایی در مورد چگونگی ورود حضرت سیدحمزه(ع) به ایران و مدفون شدن آن حضرت در کاشمر اظهار داشت: برابر منابع تاریخی، سه روایت در این مورد وجود دارد که یکی از این روایت ها می گوید ایشان به همراه حضرت امام رضا(ع) وارد ایران شدند و در همین منطقه ترشیز توسط هواداران مأمون به شهادت رسید و اما نقل تاریخی مفصل دیگری هم وجود دارد که می گوید حضرت سید حمزه حسب الامر امام هشتم به همراه برادر دیگرشان امامزاده سیدمحمد عابد به ایران آمدند و سیدمحمد عابد توسط امام رضا به فرمانداری منطقه چناران منصوب شد و پس از گذشت بیش از یک سال از این ماجرا و چند روز قبل از شهادت امام رضا(ع)، ایشان نامه ای به محمد عابد نوشته و فرمودند که به زودی مأمون مرا زهر می دهد و به شهادت می رساند و بعد از شهادت من شماها را تعقیب خواهد کرد لذا تا من زنده هستم همگی به طرف کشمر و کوهستان علی آباد، قرب ترشیز به صورت مخفیانه حرکت کرده و آنجا را مأمن و سنگر خود قرار دهید. به این ترتیت حضرت سیدحمزه و عده ای دیگر به سمت ترشیز آمدند و پس از شهادت امام رضا(ع) لشکریان مأمون به تعقیب آن ها برخواستند و در این منطقه جنگی درگرفت که منجر به شهادت حضرت سیدحمزه(ع) شد و در نهایت روایت دیگری هم هست که می گوید حضرت سیدحمزه به همراه احمد بن موسی (شاهچراغ) وارد ایران شده است.
وی در مورد موقوفات این امامزاده نیز اظهار داشت: موقوفات منطقه کاشمر بعد از مشهد در استان خراسان بی نظیر می باشد و امامزاده سیدحمزه نیز دارای موقوفات بسیار زیادی است. قدیمی ترین سند موقوفه باغمزار هم به صورت طوماری در اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر موجود است که تاریخ ثبت آن  جمادی الثانی سال 930 هجری قمری است و به عبارتی قدمت آن بیش از 500 سال است که واقف آن فردی است به نام سیف الدین مظفر سلطان پسر شمس الدین علی کاسفی.
رضایی ادامه داد: هم اکنون نماز جماعت در سه وعده و نیز بیان احکام و تفسیر و روایات و سایر فعالیت های فرهنگی در این زیارتگاه برگزار می باشد و همان گونه که مقام معظم رهبری فرموده اند که بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند این زیارتگاه در کاشمر چنین جایگاهی پیدا کرده است و باید گفت که کاشمر را به همین امامزادگان بزرگواری که در آن مدفون هستند می شناسند و افراد فراوانی هم از اطراف و اکناف استان و کشور برای زیارت به این شهرستان می آیند و می توان گفت که اگر همین امامزادگان نبودند، مردم این شهر آرامش معنوی دیگری نداشتند

,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه