اخبار داغ

یادداشت/

تولید کاغذ و نقش بازیافت در حفظ محیط زیست

تولید کاغذ و نقش بازیافت در حفظ محیط زیست
بازیافت کاغذ، منابع اقتصادی، عدم وابستگی برای ورود خمیر کاغذ، کاهش آلودگی،جلوگیری از قطع درختان و کاهش تولید زباله را به دنبال خواهد داشت، به کمک بازیافت کاغذ می‌ توان از قطع شدن درختان زیادی جلوگیری کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای سراب, فرزاد تقی زاده, دکترای محیط زیست و فعال محیط زیست در شهرستان سراب طی یادداشتی با عنوان “تولیدکاغذ و نقش بازیافت” نوشت:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صدای سراب,

در دنیای امروز هر کشوری که بتواند بر منابع بیشتری تسلط یابد، منابع موجود را بهینه تر مصرف و منابع مصرف شده را باز تولید کند، از قدرت بالاتری بهره خواهد برد.در دنیای کنونی که منابع محدود هستند، بازتولید و بازیافت منابع اهمیت بسیاری یافته است، بسیاری ازصنایع موجود بیشتر از اینکه به تولید مواد جدید مشغول باشند به بازتولید و بازیافت مواد مصرف شده مشغولند.کاغذ یکی از مهمترین مواد مصرفی در زندگی روزانه بشر و همچنین مواد صنعتی است تا جائیکه که به کاغذ ” سلطان زائدات ” نیز گفته می شود.

,

براساس آمار، هر ایرانی سالانه ۱۳ کیلوگرم کاغذ مصرف می‌کند که در کل رقمی برابر ۹۱۰ میلیون کیلو گرم می‌شود.برای تولید هر تن کاغذ باید ۱۷ اصله درخت را قطع کنیم که هر درخت به طور متوسط قادر است سالانه ۶ کیلوگرم دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل کند. ولی بااستفاده از بازیافت کاغذ، نیاز به قطع درخت در حدود یک چهارم کاهش می یابد. علاوه براین، در فرایند تولید کاغذ از الیاف گیاهی درختان، ۴۰۰ هزار لیتر آب و ۴ هزار کیلووات برق، مصرف می شود.

,

برای تولید هر تن کاغذ ۲ تن چوب و برای تولید هر تن خمیر کاغذ سفید از چوب, ۶ متر مکعب چوب جنگلی نیاز است. سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن کاغذ در کشور تولید میشود که معادل ۳۷۰ هزارمتر مکعب چوب یا رویش سالانه ۴۵۷هزار هکتار جنگل است. در چند دهه گذشته، جنگل‌های کشوراز حدود ۱۸ میلیون هکتار به ۲/۱۴ میلیون هکتار کاهش یافته است.

,

بازیافت گامی حیاتی برای حفاظت از محیط زیست است.

,

به این ترتیب بازیافت کاغذ، منابع اقتصادی، عدم وابستگی برای ورود خمیر کاغذ، کاهش آلودگی،جلوگیری از قطع درختان و کاهش تولید زباله را به دنبال خواهد داشت، به کمک بازیافت کاغذ می‌ توان از قطع شدن درختان زیادی جلوگیری کرد.

,

بازیافت هر تن کاغذ می ‌تواند زمینه اشتغال برای پنج نفر را فراهم کند به کمک بازیافت کاغذ،میزان انرژی مورد نیاز به یک چهارم و آب مورد نیاز به یک صدم کاهش می ‌یابد، برای تهیه هر تن کاغذ از چوب ۴۴۰ هزار لیتر آب مصرف می ‌شود در حالیکه برای تهیه آن از کاغذ باطله هزار و ۸۰۰ لیتر آب کافی است.

,

تهیه کاغذ از کاغذهای بازیافتی ۳۰ تا ۵۵ درصد انرژی کمتری نیاز دارد و ۹۵ درصد آلودگی کمتری ایجاد می‌کند همینطور به کمک بازیافت ۲۵ درصد از کاغذهای موجود در زباله ‌های شهری می ‌توان سالانه از قطع یک میلیون و ۷۰۰ هزار درخت جلوگیری کرد.

,

بنابراین اگر هر شخص کاغذهای باطله خود را در طول یک سال جمع کند معادل ۱٫۵ اصله درخت است واگر همه ایرانی ها این کار را انجام دهند، از قطع ۱۰۰ میلیون درخت در طول یک سال جلوگیری کرده ‌اند، همچنین برای تهیه مصرف سالانه دستمال کاغذی هر خانواده ایرانی نیاز به قطع۱٫۵ اصله درخت است.*

,

انتهای پیام/ص

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه